10 sfaturi utile despre cum să-ţi educi copilul să mănânce sănătos!

Părinţii sunt cei care mereu le sunt alături copiilor şi îi încurajează să facă diverse fapte bune. Acest lucru este valabil şi în cazul alimentaţiei. Dacă eşti interesat să-i educi copilului un mod sănătos de alimentaţie, află mai jos câteva sfaturi utile în acest sens.

separator

ttttIată 10 fraze pe care ar trebui să le eviţi atunci când îi vorbeşti celui mic despre mâncare.

1. Vezi X mănâncă, tu de ce nu mănânci?

Interpretare: “El/ea este mai bun decât mine!”

Ce poţi face în schimb: “Ştiu că vei reuşi. Îţi poate lua ceva timp până când te vei obişnui cu toate gusturile, însă vei învăţa să îţi placă şi alte feluri de mâncare!”

Raţionament: În loc să-i creezi sentimente de inferioritate, îi vei putea stimula respectul şi încrederea de sine şi că are dreptul de a se acomoda cu un anumit tip de mâncare.

2. Înainte mâncai afine! Acum eşti aşa de mofturos!

Interpretare: “Poate n-o să mai fiu aşa mofturos când voi creşte”

Ce poţi face în schimb:  Nu îi atrage atenţia că face mofturi. Este recomandat să faci din orice masă o experienţă veselă.

Raţionament: Dacă etichetezi copilul într-un moment în care el este în plină dezvoltare, eticheta îi va rămâne acestuia impregnată în minte şi va persista.

3. Îţi spun pentru ultima dată: NU ai voie îngheţată!

Interpretare: “Nu o să mai mănânc niciodată îngheţată!”

Ce poţi face în schimb:  “Nu putem lua acum îngheţată pentru că e vremea prânzului. O să avem la desert îngheţată în una din zilele următoare!”.

Raţionament: Copiii îl acceptă mai uşor pe NU atunci când li se explică şi de ce. Şi, mai ales, când vor auzi şi DA.

kids eating healthy food in kindergarten or at home4. N-ai mâncat suficient. Mai ia câteva înghiţuri şi te poţi ridica de la masă

Interpretare: „O farfurie goală înseamnă mai mult decât ce simt eu”.

Ce poţi face în schimb: „Asiguăa-te că mănânci suficient de bine pentru că următoarea masă este peste X ore şi până atunci nu vei mai putea mânca nimic”.

Raţionament: Când copilul simte că el decide cât mănâncă, el învaţă cum să-şi controleze foamea. Iar, după cum ştim cu toţii, greşelile sunt cel mai bun profesor.

5. Dacă nu mănânci legumele, nu vei avea desert

Interpretare: „Abia aştept să vină ziua în care pot trece la desert fără să mănânc legumele!”

Ce poţi face în schimb: Încearcă să nu mituieşti copilul cu dulciuri. În schimb, poţi prezenta fructele şi legumele într-o manieră cât mai atrăgătoare astfel încât să îşi dorească să le mănânce.

Raţionament: Cercetătorii spun că celor mici le place mai mult mâncarea “recompense” decât mâncarea “obligaţie”.

6. Bravo! (după ce a mâncat mai mult decât de obicei)

Interpretare:  „Mami şi tati sunt fericiţi când mănânc foarte mult!

Ce poţi face în schimb: „Ce treabă bună faci când mănânci atât cât îţi cere burtica”

Raţionament: Laudând copiii că au mâncat mult, îi învaţă să aprecieze mâncarea cantitativ şi nu calitativ. Este recomandat să-l înveţi pe copilul tău să-şi asculte corpul şi să mănânce atât cât are nevoie.

7. Mănâncă, îţi face bine!

Interpretare: „Are gust rău”

Ce poţi face în schimb: „Are un gust foarte bun, asemănător cu X (un aliment care îi place copilului)”

Raţionament: Studiile au arătat că cei mici sunt mai tentaţi să guste dintr-un aliment nou dacă li se povesteşte despre el.

Mother and daughter in kitchen making a salad smiling8. Dacă eşti cuminte, îţi cumpăr o prăjitură! sau ,,Dacă nu eşti cuminte nu mai mănânci desert diseară!

Interpretare: „De fiecare dată când sunt cuminte primesc ceva!”

Ce poţi face în schimb: Anunţă-ţi copilul din timp ce consecinţe vor urma dacă nu are un comportament corespunzător.

Raţionament: Gândeşte-te pe termen lung. Care sunt efectele recompenselor cu mâncare? Studiile de specialitate au arătat faptul că adulţii care au fost recompensaţi cu mâncare în copilărie aveau un regim alimentar haotic.

9. Nu mânca dulciuri prea multe pentru că îţi fac rău

Interpretare: „Îmi place tot ce îmi face rău. Rău = Plăcere”

Ce poţi face în schimb: Dulciurile nu sunt ceva pe care să le mâncăm constant. Însă este în regulă dacă mănânci ceva dulce în weekend sau la o zi aniversară.

Raţionament: Etichetarea alimentelor cu “bun” sau “rău” creează tendinţa de a păstra aceste etichete şi la maturitate. În schimb, îţi poţi învăţa copilul să aibă o dietă echilibrată, fără excese.

10. Nu-ţi place? Vrei să-ţi fac altceva?

Interpretare: „Nici nu trebuie să gust, mama îmi va face oricum altceva, ce-mi place”

Ce poţi face în schimb: „Toţi mâncăm acelaşi lucru. Câteodată este ceva ce-ţi place ţie, câteodată este ceva ce place celorlalţi”.

Raţionament: Mesele împreună cu familia îi face pe copii să accepte mai uşor o varietate largă de alimente sănătoase.

sursa

alte Articole interesante