De ce mănânci iarna mai mult?

Multe dintre noi cred că iarna necesarul de calorii al organismului creşte, din cauza frigului. În consecinţă,  mâncăm mai mult,  pentru a menţine temperatura corpului. Este total greşită această atitudine faţă de sănătatea ta, pentru că temperatura corpului este de 37 de grade, atât iarna cât şi vara, iar organismul o menţine constantă, datorită procesului de termoreglare.

separator

De aceea, dacă eşti tentată să crezi că, măncând mai mult te încălzeşti, rişti să adaugi în greutate. Specialiştii susţin că, acumulând grăsimi din excesul caloric, îţi este mult mai frig, pentru că acestea se depun sub formă de ţesut adipos alb, care stochează energia. În schimb, grăsimea brună arde caloriile şi produce căldură, doar că la adulţi ea se găseşte în cantităţi mici.

Mai există mitul „paharului de alcool” care face minuni, atunci când îţi este frig. De fapt, vinul fiert, votca, ţuica etc. ridică brusc temperatura corpului, prin efectele lor vasodilatatoare şi creează senzaţia de căldură, iar acest fapt conduce la oboseala organismului şi scade rezistenţa la frig, respectiv favorizează apariţia degerăturilor.

Cel mai bine este să nu depăşeşti numărul de calorii, pe care îl consumi de obicei, iar la fiecare masă să bei ceai, pentru că te încălzeşte şi totodată te hidratează.

Este important să fii atentă la ceea ce mănânci, pentru că trebuie să fii puternică în lupta cu virozele, gripa, depresia. Un ajutor de nădejde, în acest sens,  este alimentaţia corectă.  Aceasta te scapă de problemele legate de piele şi căderea părului, deosebit de afectate pe timpul rece.

Deoarece consumi mai puţine fructe iarna şi ai tendinţa să mizezi mai mult pe alimentele bogate în grăsimi, pentru a te simţi bine, pui kilograme în plus. De aceea îţi recomand:

  • Consumă citrice

    – ele conţin puţine calorii şi sunt o excelentă sursă de vitamina C.

  • Schimbă dulciurile şi prăjiturile

    pe fructele uscate – acestea conţin multe vitamine, minerale şi fibre.

  • „Alimentează-ţi” organismul cu fier, zinc şi magneziu.

    Consumă trei nuci pe zi, anume în acest gramaj ele îţi asigură necesarul de magneziu şi acizi graşi esenţiali sau 20 de grame alune. În plus, nucile, alunele, migdalele au grijă de pielea şi părul tău.

  • Alege să consumi legume cât mai proaspete şi bogate în proteine

    cum ar fi: mazărea, fasolea, lintea.

  • Consumă „grăsimi bune”

    care protejează organismul împotriva frigului şi anume cele provenite din peşte: macrou, crap, somon.

  • Nu renunţa la cerealele integrale

    , pentru că sunt bogate în substanţe nutritive care reprezintă principalul furnizor de energie a organismului.

  • Fă cât mai multă mişcare.

    Deşi ai tendinţa să stai în casă pe timp de iarnă, forţează-te să faci o plimbare cel puţin de 20 min. pe zi.

  • Continuă exerciţiile fizice

    , chiar dacă ai o stare de somnolenţă.

Ştiu că este mult mai greu şi eşti tentată să faci unele abateri de la regulă, există şi o explicaţie a acestui fapt: lumina naturală este mai puţină, iar specialiştii susţin că astfel se dereglează producerea hormonului numit melatonina, care provoacă somnolenţă şi stimulează apetitul alimentar, dar nu renunţa. Dorinţa de a mânca mult, pentru că îţi este frig, poate fi omorâtă simplu – ajutând organismul – îmbracă-te bine, ai grijă de membre (pune mănuşi, şosete mai groase şi încălţăminte călduroasă).

Controlul organismului şi înfrânarea poftelor depind numai de tine! Nu renunţa la un mod sănătos de viaţă şi nu găsi scuze! Astfel devii mai rezistentă fizic şi îţi schimbi caracterul în luptătoare.

Text: Snejana Ţugui

 

alte Articole interesante