Loboda – beneficiile pentru sănătate şi slăbit!

Bogată în vitamine, minerale şi antioxidanţi şi foarte scăzută în calorii, loboda este leguma perfectă pentru consum în cadrul unei cure de slăbire. Loboda reglează procesul de digestie, îmbunătăţeşte funcţia rinichilor, creşte rezistenţa imună, oferă protecţie cardiovasculară, contribuie la detoxifiere. Consumul regulat de lobodă previne apariţia bolilor canceroase. Există mai multe motive pentru care este bine să incluzi frunzele de lobodă în meniu.

separator
2013_04_26_ciorba-de-loboda-01_rsz

Loboda, numită şi spanacul francezului, se cultivă în grădini atât primăvara cât și toamna, fiind o plantă înaltă, cu tulpina simplă sau ramificată. Frunzele de lobodă au un gust plăcut, asemănător cu cel al frunzelor de spanac.

Loboda este bogată în vitamine şi substanţe minerale

Frunzele de lobodă conţin multă vitamina C (120-140mg/100g produs), fiind de aproape două ori mai concentrate în vitamina C decât lămâia. Loboda conține de asemenea o gamă largă de substanţe minerale, precum fier, calciu, magneziu, fosfor, zinc, seleniu, şi cantități însemnate de vitamina K, pigmenţi carotenoizi, fibre dietetice.

Beneficii pentru tractul digestiv

Ca şi alte legume cu frunze verzi, loboda este bună pentru reglarea digestiei, datorită nivelurilor înalte de fibre dietetice şi alte minerale pe care le conţine. Consumul de lobodă previne constipaţia, ajută la regenerarea mucoasei gastrice în caz de ulcere, reglează funcţia vezicii biliare. Loboda previne dezvoltarea cancerului de colon.

Curăţarea rinichilor

Loboda are efect laxativ și uşor diuretic, stimulând formarea urinei. Aceasta purifică rinichii şi elimină astfel toxinele, sărurile în exces, apa, și, odată cu acestea, şi grăsimile, din organism.Fresh Orach Leaves, Healthy Vegetable on Wooden Background

Previne cancerul

Loboda are anumiți compuși antioxidanți care, neutralizând radicalii liberi dăunători din celulele corpului, previn apariţia cancerului. Nivelurile înalte de pigmenţi din loboda verde şi cea roşie reduc procesele de îmbătrânire prematură, îmbunătăţesc vederea, sănătatea inimii şi a vaselor de sânge, previn mutaţiile celulare.

Eficienţa pentru metabolism şi slăbit

Fiind bogată în vitamine, minerale, proteine vegetale şi antioxidanţi, loboda contribuie la reglarea proceselor metabolice, hormonale şi enzimatice în organism. Fierul şi calciul stimulează formarea celulelor roşii ale sângelui, circulaţia şi oxigenarea ţesuturilor şi organelor, creşterea eficienţei metabolice globale. Datorită conţinutului de vitamina C şi fier, loboda previne și combate astenia de primăvară. Într-o cură de slăbire consumul de lobodă are efecte diuretice şi laxative, remineralizrază, vitaminizează şi energizează corpul. Loboda este bogată în vitamine şi în săruri minerale şi foarte săracă în calorii. Aceasta reglează digestia, accelerează metabolismul, conţinând doar 19 calorii la 100 de grame de lobodă gătită. Consumul de lobodă reduce riscul de obezitate, accident vascular şi boli de inimă.Orach

Benefică pentru sistemul imunitar

Loboda conţine de două ori mai multă vitamină C decât lămâia sau kiwi. Vitamina C susţine funcţia imunitară, sinteza celulelor albe ale sângelui, regenerarea celulară, vindecarea rapidă a rănilor. De asemenea, consumul de lobodă poate ajuta la atenuarea icterului (gălbeneaţa tegumentelor) în boli de ficat şi vezică biliară.

Tratează tusea şi gâtul inflamat

Cantitatea înaltă de vitamina C şi substanţe antioxidante îi conferă lobodei proprietăţi antiinflamatoare şi regenerante.

Sfaturi pentru consumul de lobodă:

orach-container-400x330

  • loboda se culege din grădini ori poate fi întâlnită în pieţe, alături de stevie, mărar sau pătrunjel; ideal este ca frunzele de lobodă sa fie folosite imediat după culegere;
  • frunzele de lobodă au culoare mov, roșu închis sau verde și sunt catifelate la atingere;
  • loboda poate fi utilizată pentru prepararea salatelor, ciorbelor sau plăcintelor; probabil că cea mai vestită în bucătăria moldovenească este ciorba de lobodă;
  • frunzele de lobodă sunt adesea folosite ca înlocuitor pentru spanac, datorită compoziţiei lor nutritive aproape similare;
  • loboda se potriveşte bine cu frunzele de salată verde şi porumbul; se combină perfect cu alte condimente, cum ar fi cicoarea, năsturelul, mărarul, voinicica, stevia etc.
  • loboda este utilizată şi ca remediu natural în medicina populară; extractul, sucul sau fiertura de lobodă ajută la vindecarea durerilor de stomac, a afecţiunilor ginecologice, hepatice şi renale.

Cum să prepari o ciorbă de lobodă?

Pune la fiert 7-9 legături de lobodă, 2 legături de ceapă verde, o ceapă uscata, 2 linguri de orez (ori jumătate de pahar de fasole uscată înmuiată), 1 morcov, ţelină, mărar, pătrunjel, sare dupa gust. La sfârşit adaugă leuştean, 2 linguri de ulei de măsline şi drege cu ou, la preferinţă. Dacă o vrei mai acrişoară, poţi adăuga borş de casă sau suc de lămâie.

Precauţii

Loboda conţine o anumită cantitate de acid oxalic, de aceea persoanele care suferă de litiază renală (pietre la rinichi), litiază biliară (pietre biliare) sau gută ar fi bine să evite consumul de lobodă.

alte Articole interesante