,,Fără Apărare”, un scurtmetraj despre agresiunile din școală și cum sunt umiliți profesorii

#FărăApărare este un scurtmetraj realizat de către Uniunea Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar Iaşi pentru a scoate în evidenţă fenomenul de bullying din şcolile româneşti, atât al elevilor de către alți elevi, dar și a cadrelor didactice de către unii elevi sau părinți.

separator

Filmul o are în rolul principal pe actrița Medeea Marinescu și este inspirat din cazuri reale, unde profesori ajung victime ale agresiunilor din partea elevilor sau părinților. Părinții de la Federația Națională a Asociațiilor de Părinți spun că videoclipul nu face decât să dezbine părțile implicate în educație și că prin astfel de inițiative nu se va ajunge la o colaborare reală între părinți și profesori.

Scurtmetrajul a fost fost difuzat în premieră vineri, într-un eveniment la Teatrul Luceafărul din Iași, iar pe Facebook a adunat deja peste jumătate de milion de vizualizări.

„Este un film emoţionant, care reliefează problemele pe care le au uneori profesorii şi care au strânsă legătură cu fenomenul de violenţă şi de bullying la adresa cadrelor didactice. Evident că fenomenul în sine este unul mai complex, mai larg, şi vizează şi elevii, doar că, în ceea ce îi priveşte pe elevi, tot au fost făcute campanii, însă deloc în ceea ce priveşte cadrele didactice şi suntem prima instituţie care lansează un avertisment şi un mesaj legat de impactul acestui fenomen“, explică Laviniu Lăcustă, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar Iaşi.

Conform reprezentanţilor USLIP Iaşi, citați de către Ziarul de Iași, peste 10.000 de astfel de cazuri de bullying au loc anual în şcoli, cele mai multe nefiind cunoscute sau fiind rezolvate la nivelul fiecărei unităţi şcolare în parte.

Profesoara Diana, amenințată de un părinte și umilită de o elevă

În peliculă (vezi video, mai jos), profesoara Diana (Medeea Marinescu în film) își iubește profesia, numai că din cauza problemelor cu o elevă și cu mama acesteia se gândește să-și dea demisia din învățământ. Pe lângă scenele în care este certată de către o elevă și de către mama acesteia, profesoara Diana are un monolog în care spune că trebuie să aibă grijă de copii chiar dacă sistemul nu are grijă de ea.

În plus, la finalul video-ului actrița Medeea Marinescu vorbește despre frica instaurată în școală, apelând mai degrabă la sentimentele elevului pentru școală. ”Te-ai făcut mare, dar și tu ai fost cândva copil, și te jucai în curtea școlii. Mai ții minte? Mai ții minte prima ta uniformă? Mai ții minte cum te-ai chinuit să faci primul a mic de mână? Sau când te-ai murdărit de color la primul tău desen? Cum ai împărțit primul pachețel de mâncare cu cineva din clasă? Mai ții minte ce emoții ai avut când i-ai dus doamnei învățătoare primul buchet de flori? Sau când ți-a spus că e bine?”, se întreabă actrița care joacă rolul profesoarei.

În continuare, profesoara vorbește despre umilința la care sunt supuși profesorii și elevii: ,,Azi ce ai vrea să-și amintească fiecare copil? Ce vede el? Copii bătuți de alți copii? Live-uri pe Facebook cu profesori umiliți si agresați? Elevi stigmatizați pentru că au știut să rezolve o problemă la matematică? Copii singuri, profesori obosiți. Și frică, multă frică. Pentru că, da, și profesorilor le e frică. Iar frica ucide.
Astăzi vă simțiți în școli fără apărare. În școală nimeni nu trebuie să învețe ce este frica”.

Potrivit unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), România este pe locul 3 în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul bullying. Parlamentarii au adoptat la finalul anului trecut proiectul de lege care interzice violenţa psihologică – bullying – în unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale.

Potrivit proiectului, în cadrul programelor de formare continuă a personalului didactic se vor introduce sesiuni de informare/teme/cursuri de perfecţionare asupra problemelor legate de violenţa psihologică – bullying, în vederea dobândirii de competenţe în identificarea acestora şi a capacităţii de aplicare a unor strategii educaţionale potrivite, menționează HotNews.ro.

alte Articole interesante