Jurnalul unei învăţătoare dezamăgite de noua generaţie de elevi: „Nu mai există bun-simţ, respect, decenţă, bună-cuviinţă“

„Întot­dea­u­na mi-am dorit să fac per­for­manţă cu ele­vii mei. Lucrez în învă­ţământ de pes­te 40 de ani şi mi-am res­pec­tat mese­ria şi copi­ii mai mult decât ori­ce pe lume. Însă sunt ani buni de când cali­ta­tea uma­nă a copi­i­lor adu­şi la şcoa­lă a scă­zut dra­ma­tic. Nu mai exis­tă bun-simţ, res­pect, decenţă, bună-cuvi­inţă”.

separator
,,Pen­tru că aca­să părinţii nu au timp să se mai ocu­pe de copii sau pen­tru că îi lasă mult mai liberi decât este nece­sar dezvol­tă­rii aces­to­ra, s‑a ajuns în situ­a­ţia în care edu­ca­ţia şco­la­ră poa­te fi făcu­tă cu foar­te mare gre­u­ta­te.

Din păca­te, părinţii nu înţe­leg că şcoa­la are dato­ria mora­lă şi pro­fe­sio­na­lă de a le oferi copi­i­lor cul­tu­ră. Edu­ca­ţia însă se face încă din pri­mii ani de via­ţă ai copi­lu­lui. Atunci înva­ţă aces­ta să spu­nă mulţu­mesc, atunci înva­ţă regu­li­le de bună pur­ta­re, res­pec­tul faţă de o per­soa­nă, un ani­mal sau un obiect. Din păca­te, copi­ii din ziua de azi nu mai înva­ţă aces­te lucruri.

Părinţii nu mai cred în ade­vă­ra­te­le valori ale edu­ca­ţi­ei şco­la­re, care con­stau în dezvol­ta­rea memo­ri­ei, a ima­gi­na­ţi­ei prin pre­da­rea unor mate­rii ce ar tre­bui să con­sti­tu­ie baza de infor­ma­ţii de care are nevo­ie copi­lul pen­tru a se putea dezvol­ta ulte­ri­or. Am auzit în pre­să, de nenu­mă­ra­te ori, că nu mai avem nevo­ie de memo­ra­re. Îmi vin să plâng şi să râd în ace­la­şi timp, pen­tru că este o idee stu­pi­dă. La vâr­ste mici se for­mea­ză memo­ria, care este ca un muşchi ce tre­bu­ie în per­ma­nenţă dezvol­tat. Cum poa­te ajun­ge cine­va mai târ­ziu chi­rurg, avo­cat, magis­trat, pro­fe­sor, ingi­ner, dacă nu are aceas­tă capa­ci­ta­te bine dezvol­ta­tă? Dacă nu este aju­tat de mic să înveţe? Un pro­fe­si­o­nist ade­vă­rat tre­bu­ie să îşi cunoas­că foar­te bine mese­ria. Iar noi, la cla­se­le pri­ma­re, înce­pem să dezvol­tăm aceas­tă fun­cţie atât de impor­tan­tă.

Apoi vor­bim din nou des­pre bun-simţ. Sunt părinţi care îşi aduc copi­ii la şcoa­lă, fără ca aceş­tia să fie obi­ş­nui­ţi să stea într-un loc, să ascul­te, să res­pec­te un cadru didac­tic sau pe cole­gii lui. În mare pare, aceş­tia se foiesc în per­ma­nenţă în bănci, vor­besc neîn­tre­ba­ţi, nu au răb­da­re, nu sunt atenţi, nu sunt inte­re­sa­ţi de nimic. Şi în aces­te con­di­ţii, totu­şi, părinţii îşi doresc ca eu să le educ copi­lul. Dar ce om poa­te avea acea răb­da­re infi­ni­tă de a vor­bi cu 30 de copii rugându‑i în per­ma­nenţă să stea în bănci, să ascul­te, să aibă răb­da­re? O fac cu drag, însă sunt copii mult prea săl­ba­tici pen­tru a mai putea fi edu­ca­ţi cu ade­vă­rat.

Mai vor­bim şi des­pre note. Toţi părinţii îşi doresc să cre­a­dă că copi­lul lor este un geniu la toa­te mate­ri­i­le şi nu accep­tă note sla­be. Dacă copi­lul nu înva­ţă, pen­tru că nu este aju­tat să înveţe şi aca­să, eu tre­bu­ie să le pun note maxi­me. Dacă le atrag atenţia părinţi­lor că şi ei fac par­te din pro­gra­mul edu­ca­ţio­nal al copi­lu­lui, mulţi se supă­ră pe mine. Au sen­za­ţia că eu tre­bu­ie să pre­dau mate­ria de aşa natu­ră încât ei să înveţe totul în cla­să. Ceea ce este impo­si­bil!

Cân­d­va, aveam caie­te de teme şi macu­la­toa­re pen­tru cla­să. Pen­tru că pro­ce­sul de învă­ţa­re pre­su­pu­ne repe­ti­ţie. Copi­lul tre­bu­ie să repe­te şi aca­să ceea ce am pre­dat în cla­să, pen­tru a putea memo­ra infor­ma­ţia. Din nou, sunt părinţi care spun că este prea mul­tă mate­rie, că nu este adec­va­tă tim­pu­ri­lor pe care le tră­im, că ar tre­bui să ne schim­băm mode­le­le de peda­go­gie, că totul este înve­chit. Uită cu toţii fap­tul că au fost vre­muri în care, cu acest model de învă­ţământ, cre­am ade­vă­ra­ţi pro­fe­si­o­ni­şti în dome­nii diver­se.

Un copil care este aju­tat de mic să înveţe şi să memo­re­ze va putea ulte­ri­or să îşi alea­gă ce mese­rie doreş­te şi o va putea învă­ţa lejer. Dacă îi lăsăm prea liberi, prea inde­pen­denţi, dacă nu le punem note, chi­pu­ri­le, pen­tru a nu face dife­renţe, greşim grav. Via­ţa adul­tă ara­tă cât de dife­ri­ţi sun­tem şi atunci sufe­rim îngro­zi­tor pen­tru că nu mai avem părinţi care să ne ape­re şi care să ne poa­tă obli­ga şefii să ne anga­je­ze sau să ne dea sala­rii mari, dacă nu ştim să facem mare lucru.

Aceas­ta este cea mai mare greşe­a­lă a părinţi­lor din ziua de azi. Amâ­nă la nesfârşit ceea ce ulte­ri­or se va întâm­pla, adi­că sele­cţia natu­ra­lă. Nu vor să accep­te că un elev este mai slab dotat de la natu­ră şi nu va putea urma o facul­ta­te. Dar va putea fi un exce­lent bucă­tar sau meca­nic. Dis­tru­ge­rea sis­te­mu­lui de şcoli pro­fe­sio­na­le, a lice­u­lui făcut la seral, a dus la ide­ea că toţi putem face o facul­ta­te. Ceea ce, pro­fe­sio­nal vor­bind, este fals. Dar, sla­vă Dom­nu­lui, au apă­rut facul­tă­ţi­le pri­va­te şi s‑a rezol­vat şi aceas­tă pro­ble­mă! Dacă trec de exa­me­nul de Baca­la­u­re­at…

Exa­me­nul de la sfârşi­tul cla­sei a VIII‑a şi Baca­la­u­re­a­tul sunt coş­ma­ru­ri­le părinţi­lor, care văd în sfârşit valoa­rea pe care au putut‑o căpă­ta copi­ii lor. Şi dacă copi­ii nu trec aces­te exa­me­ne, este vina pro­fe­so­ri­lor, a sis­te­mu­lui… a pla­ne­te­lor.

Greşe­li­le pe care le fac părinţii încep încă din pri­mii ani de via­ţă, când nu stau înde­a­juns de mult cu copi­ii, când le dau pe mână de la vâr­ste fra­ge­de gad­ge­turi. Aces­tea îi fac pe copii să nu aibă răb­da­re, să nu poa­tă sta locu­lui, să îşi doreas­că în per­ma­nenţă ceva nou. Şi atunci când dau de un joc în care nu pot mer­ge mai depar­te, îşi iau altul. Ast­fel se cre­ea­ză o lume vir­tu­a­lă, cu alte repe­re decât lumea nor­ma­lă. Iar în acest timp, nu sunt învă­ţa­ţi cu un pro­gram de masă, un pro­gram de somn, un pro­gram de joa­că şi de acti­vi­tă­ţi. Nu sunt învă­ţa­ţi să res­pec­te auto­ri­ta­tea unui adult sau drep­tu­ri­le celor­la­lţi copii. Păcat că nu îşi dau sea­ma că fac aces­te greşeli şi cât îl vor cos­ta pe săra­cul copil mai târ­ziu, când se va lovi de lumea rea­lă.

Dacă vă dori­ţi un copil care să aibă suc­ces în via­ţă, învăţaţi‑l de mic res­pec­tul, bunul-simţ, răb­da­rea. Oferiţi‑i o recom­pen­să doar dacă meri­tă şi doar dacă ştie să ofe­re la rân­dul lui. Mereu mi-am dorit să se intro­du­că un cod al bune­lor manie­re, încă de la cre­şă, gră­di­ni­ţă şi şcoa­la pri­ma­ră. Sunt sigu­ră că i‑ar aju­ta pe copii foar­te mult, dar în ega­lă măsu­ră şi pe adulţii care nu mai ştiu să fie cu ade­vă­rat părinţi”.

Sursa: www.csid.ro; www.mangalianews.ro

Trei noi creșe, inaugurate în Republica Moldova cu sprijinul Suediei

Trei grupe de creșă pentru copiii cu vârste între 1 și 3 ani au fost inaugurate în această lună în Sângerei, Râșcani și Glodeni cu sprijinul autorităților naționale și locale, Street Child și cu sprijinul financiar al Suediei, notează IPN.

Grupa creșă din cadrul grădiniței „Foișor”, orașul Râșcani, deschisă pentru copii cu vârsta cuprinsă între 1-2 ani, a fost renovată și echipată în parteneriat cu Street Child și sprijinul financiar al Suediei. Grupa creșă „Steluța” din orașul Glodeni a fost deschisă pentru copii cu vârsta cuprinsă între 2 și 3 ani. Aceasta a fost echipată de către UN Women în parteneriat cu Street Child și sprijinul financiar al Suediei.

„Este o bucurie să observ că în Republica Moldova se deschid și se renovează în ultima perioadă tot mai multe creșe. Acesta este rezultatul eforturilor Guvernului Republicii Moldova  și al partenerilor de dezvoltare. Mulțumim UN Women și Suediei pentru crearea unor condiții mai bune pentru copiii noștri și pentru oferirea unor posibilități mai mari părinților și mamelor de a se reintegra rapid în câmpul muncii”, a declarat deputata Marina Morozova, la inaugurarea grupei creșă din orașul Glodeni.

Grupa creșă din orașul Sângerei, destinată copiilor cu vârsta cuprinsă între 2 și 3 ani, a fost renovată și dotată cu sprijinul financiar al Suediei. Ambasadoarea Suediei la Chișinău, Katarina Fried, a menționat că prin investițiile în serviciile de îngrijire timpurie a copiilor, Suedia își propune să construiască un viitor mai prosper și o piață economică mai puternică în Republica Moldova.

Renovarea și echiparea creșelor din nordul R.. Moldova a implicat o investiție totală de 60 de mii de dolari din partea UN Women, acest lucru fiind posibil datorită sprijinului financiar al Suediei, care susține inițiativele de abilitare a femeilor și promovarea egalității de gen.

Laura Cosoi, anunț sexul celui de-al patrulea copil. Mama a trei fetițe și-a visat bebelușul

Însărcinată pentru a patra oară, actrița româncă Laura Cosoi a dezvăluit că a aflat sexul copilului și știe deja ce nume o să poarte. Actrița și soțul ei, Cosmin Curticăpean, mai au împreună trei fiice, Vera, Rita și Lara.

Laura Cosoi va deveni mamă din nou, în vara anului 2024, când va aduce pe lume al patrulea copil. Vedeta a făcut primele declarații despre numele copilului. Laura Cosoi mărturisește că a știut că familia ei se va mări încă din ziua în care a născut-o pe Lara, cea de-a treia fiică.

Actrița dezvăluie că și-a visat al patrulea copil. „L-am visat. Mi-a spus numele. Știam din ziua în care am născut-o pe Lara, dacă vom mai face al patrulea copil, știam sexul și numele, mi l-a spus, așa încât, nu am ales eu a patra oară, a ales copilul, Dumnezeu”, a povestit Laura Cosoi, pe o rețea de socializare, potrivit unica.ro.

Dacă în cazul sarcinilor anterioare a fost extrem de deschisă, în prezent, vedeta a mărturisit că ea și Cosmin Curticăpean nu își doresc să facă public sexul copilului. Cel puțin deocamdată.

Cum se descurcă Laura Cosoi cu trei copii

Cei doi nu au apelat la ajutorul unei bone pentru îngrijirea copiilor, iar fetițele au fost incluse în colectivitate destul de rapid. Actrița și soțul ei și-au înscris fiicele la o creșă din apropierea casei și atât Laura Cosoi, cât și Cosmin au încercat să își organizeze programul în așa fel încât să fie cât mai prezenți în viața micuțelor.

Laura Cosoi are 42 de ani, este actriță și a devenit cunoscută în 2002, după succesul avut cu serialul La Bloc, difuzat la Pro TV.

Este căsătorită în 2005 cu Cosmin Curticăpean, împreună cu care are trei fiice: Rita (6 ani), Vera (3 ani și jumătate) și Lara (2 ani).

Însărcinată pentru a patra oară, Laura Cosoi a dezvăluit că a aflat sexul copilului și știe deja ce nume o să poarte. Actrița și soțul ei, Cosmin Curticăpean, mai au împreună trei fiice, Vera, Rita și Lara. Citeşte întreaga ştire: Laura Cosoi, anunț despre numele celui de-al patrulea copil: „L-am visat. Mi l-a spus”. Actrița și soțul ei mai au trei fiice

O tânără a născut de 2 ori în 22 de zile, având o experiență extrem de dureroasă. Cum a fost posibil?

Un caz medical rar și absolut extraordinar a captat atenția lumii întregi. Doyle Kayleigh, o tânără în vârstă de 22 de ani din Marea Britanie, a trăit o experiență de neuitat și extrem de dureroasă, nașterea a doi copii într-un interval de doar 22 de zile.

Situația neobișnuită a început când Doyle, care credea că este însărcinată cu gemeni, a mers la spital după ce i s-a rupt apa. Tragic, primul copil s-a născut prematur la 22 de săptămâni și, din nefericire, a fost declarat mort la scurt timp după naștere. Medicii au suspectat că un cheag de sânge ar fi putut fi cauza decesului neașteptat.

În mod surprinzător, după nașterea tragică, Doyle nu a mai avut contracții, ceea ce a dus la o descoperire uimitoare. În ciuda diagnosticului inițial de gemeni, se pare că femeia era, de fapt, însărcinată în stadii diferite cu doi copii, nu cu gemeni veritabili. Aceasta este o condiție extrem de rară cunoscută sub numele de superfetation, unde un nou ovul fertilizat este implantat în timpul unei sarcini existente.

A doua naștere a tinerei mame

După 22 de zile de la primul eveniment tragic, Doyle a născut al doilea copil, care, spre deosebire de primul, a supraviețuit, deși s-a confruntat cu complicații serioase. Noul născut, pe nume Astro, a venit pe lume cu o afecțiune cardiacă congenitală, cunoscută sub numele de gaură în inimă, o condiție care necesită supraveghere medicală constantă.

Reflectând asupra întregii experiențe, Doyle a mărturisit că perioada sarcinii a fost extrem de dificilă și dureroasă. „Eram conștientă de toate riscurile pe care le aducea o sarcină cu gemeni. Am plătit chiar și la clinici private pentru că eram atât de îngrijorată de complicații. Când am ajuns la 22 de săptămâni și jumătate, la propriu, eram în pat și am avut cea mai mare durere din întreaga mea viață. Nu eram sigură ce se întâmplă, așa că m-am dus la toaletă și am observat că mi s-a rupt apa”, a împărtășit ea pentru nypost.com.

Cazul lui Doyle Kayleigh subliniază nu numai raritatea unor astfel de condiții medicale, dar și importanța monitorizării atente a sarcinii și a suportului medical adecvat. 

sursa

Chișinăul sărbătorește Hramul Orașului! Foto
Articolul anterior
Un tânăr din Capitală a oprit un șofer care voia să urce beat la volan: i-a luat cheile și a sunat la poliție
Articolul următor