Sfaturi utile pentru șoferii începători. Vezi ce nu ți se spune la școala auto

Chiar şi cei mai experimentaţi conducători auto au făcut mici gafe până au ajuns să deprindă foarte bine șofatul. Există o mulțime de detalii cărora nu le acorzi prea multă atenție atunci când ești la volan, însă trebuie să înțelegi că acestea sunt de fapt esențiale atât pentru tine ca șofer, cât și pentru pietoni. Publicația Bright Side dezvăluie 12 trucuri pe care începătorii nu le învaţă la şcoala de şoferi, iar aceste sfaturi îi ajută să evite pericolele şi să câştige mai multă încredere când sunt la volan.

separator

Verifică toate oglinzile

Dacă nu sunt reglate corect, acestea nu acoperă un unghi mort, adică acea parte a şoselei pe care nu o vezi, şi astfel rişti să nu observi o maşină aflată în spate. Pentru a elimina un unghi mort, trebuie să reglezi onglinzile laterale astfel încât să nu vezi deloc în ele maşina ta. Oglinda retrovizoare trebuie aranjată când te afli în poziţia în care conduci şi să observi în ea tot geamul din spate al maşinii (luneta).

 Învaţă să simţi unde sunt roţile

Dacă vrei să poţi evita gropi şi alte obstacole pe şosea şi să parchezi fără să zgârii maşina, trebuie să ştii unde se află roţile. Ia o sticlă goală de plastic, preseaz-o cu talpa şi pune-o pe asfalt, apoi treci peste ea în mai multe rânduri, cu roata din dreapta-faţă şi cu cea din stânga-faţă, cu geamul din dreptul lăsat, ca să auzi zgomotul când o calci. Astfel vei asocia zgomotul cu locul în care e roata.

Parchează folosind geamurile şi oglinzile

Când parchezi perpendicular, opreşte maşina când vezi că bordura apare sub oglinda laterală de pe partea ta. Astfel, distanţa între botul maşinii şi bordură este minimă şi nu rişti să zgârii bara.
La parcarea laterală trebuie să ai grijă că nu zgârii jantele sau capacele roţilor. Lipeşte o bucată de scoch colorat sub ştergătoare. Opreşte maşina când bucata colorată ajunge pe linia bordurii. E mai bine să faci parcarea laterală cu spatele, pentru că astfel bordura e vizibilă în oglinzile laterale şi nu te apropii prea mult.


Usucă frânele după ce ai trecut prin apă

Chiar şi înainte de a trece printr-o băltoacă mică e bine să încetineşti. Dacă treci în viteză, există riscul ca apa să ajungă la sistemul de aprindere al motorului şi să creeze probleme. În plus, acvaplanarea este un pericol major şi poate duce la derapaj.

După ce treci printr-o băltoacă mare, nu reduce viteza. Mai întâi, curăţă frânele de apă, apăsând uşor de câteva ori pedala de frână. Frecarea produce căldură, iar aceasta conduce la evaporarea apei.

Ai grijă la manevrele maşinilor mari din faţă

Trebuie să fii atent nu doar la maşina din faţa ta, ci şi la cele aflate mai înainte. Şoferii vehiculelor mari (camioane şi autobuze) văd traficul mai bine. Dacă toţi încep să schimbe banda sau încetinesc, înseamnă că au observat un obstacol şi trebuie să fii pregătit să faci aceeaşi manevră.

Dacă maşina nu porneşte din prima, aprinde farurile

Iarna, maşina dă uneori rateuri la pornire. Înainte să mai încerci o dată, încălzeşte puţin bateria pornind un consumator electric – aprinde farurile pentru scurt timp sau porneşte muzica.

Întoarce oglinda retrovizoare noaptea

Mulţi începători nu ştiu că retrovizoarea are două moduri: de zi şi de noapte. Ca să nu fii orbit de farurile maşinilor din spate, schimbă unghiul de reflexie apăsând butonul de răsucire de sub oglindă.

 Porneşte aerul condiţionat

Chiar şi când nu ai nevoie de aer condiţionat, de pildă iarna, e bine să-l porneşti periodic pentru scurt timp. În caz contrar, agentul de răcire se pierde puţin câte puţin.

Foloseşte periodic frâna de mână

Chiar dacă nu laşi maşina în pantă, trage frâna de mână ca să o protejezi de uzură.
Singura excepţie este când vremea e foarte rece, iar plăcuţele pot îngheţa pe discuri.

Dacă o maşină de pe banda alăturată încetineşte, fă la fel imediat

Dacă vezi că maşina care rulează lângă tine încetineşte, trebuie să faci la fel. Şoferul acesteia vrea să dea prioritate unui pieton sau animal, iar acesta va ajunge curând în dreptul tău.

Nu te lăsa păcălit de iluzia vitezei

Pe un drum drept, viteza pare de două ori mai mică decât este în realitate. Dacă nu încetineşti înainte de a face un viraj, maşina îşi va pierde stabilitatea şi poate derapa.

Nu întoarce volanul înainte de a vira la stânga

E un obicei pe care şoferii ajung să-l facă din reflex pentru a câştiga timp când aşteaptă să treacă maşinile din sens opus ca să vireze apoi la stânga. Dar este greşit şi periculos – cel mai bine e să aştepţi ţinând roţile drepte şi să le îndrepţi la stânga exact când porneşti în acea direcţie. Altfel, dacă un autovehicul te loveşte din spare şi te surprinde cu roţile spre stânga, maşina ta va ricoşa în direcţia în care sunt îndreptate roţile şi atunci poţi ajunge pe sensul opus, unde circulă alte maşini.

Sursa

loading...
alte Articole interesante