Sistemul ECall, care efectuează automat un apel la numărul de urgență 112, ar putea fi implementat și în Republica Moldova

ECall – un sistem care este instalat în vehiculele din toate țările Uniunii Europene și care efectuează automat un apel gratuit către numărul de urgență 112, în cazul în care vehiculul este implicat într-un accident rutier grav, ar putea fi implementat și în Republica Moldova.

separator
Sistemul eCall poate fi accesat și manual, prin apăsarea unui buton. Pe lângă alertare, sistemul va comunica în mod automat și locația exactă a incidentului prin GPS pentru ca echipajele de intervenție să poată acționa în cel mai scurt timp.

În UE, când este activat, sistemul eCall se conectează la cel mai apropiat centru de intervenție în caz de urgență, cu ajutorul unui telefon și al unei legături de date. Astfel, pasagerii din vehicul pot vorbi cu operatorul centrului de urgență și în același timp se transmite automat un set minim de date (locul exact în care vă aflați, ora accidentului, numărul de identificare al vehiculului și direcția de mers). Serviciile de urgență pot așadar să evalueze și să gestioneze situația.

Dacă sistemul eCall nu funcționează, utilizatorii primesc un mesaj de avertizare.

Serviciul Naţional Unic Pentru Apelurile de Urgenţă 112 mai comunică că utilizarea numerelor de urgență 901, 902 și 903 este în scădere, tot mai mulți cetățeni formează numărul 112.

Totodată, peste 60 procente dintre apelurile la 112, în prima jumătate a anului 2019, NU au fost urgențe. Unii oamenii solicită sau vor să ofere diverse informaţii, care nu sunt de competenţa Serviciului de urgenţă 112, alții apelează abuziv, repetativ sau involuntar. În mod cert, preluarea apelurilor la numărul unic de urgenţă este îngreunată de procesarea apelurilor făcute neintenționat la numărul de urgenţă.

Spre exemplu, un telefon introdus în buzunar sau aruncat în poşetă, fără a fi blocată tastatura acestuia. Procedura prevede că, în astfel de situaţii, operatorii 112 sunt obligaţi să asculte apelul preluat timp de 15-20 de secunde, chiar dacă de la celălalt capăt al firului nu se aude niciun sunet, apoi să reapeleze de două ori numărul de pe care s-a efectuat apelul.

Pentru un astfel de apel involuntar și care nu este efectiv o urgență reală se pierd timp, resurse – vitale în alte cazuri, unde poate fi vorba despre diferența între viaţă şi moarte. Menționăm că, în prima jumătate a anului 2019, operatorii 112 au preluat 1 635 543 apeluri.

Potrivit datelor statistice, reiese o medie zilnică de 11 458 de apeluri la numărul unic de urgență 112. Apelurile de urgenţă reale reprezintă 38%, iar dintre acestea cele mai multe au fost gestionate de Serviciul de Ambulanţă (76,13%), Poliţie (20,66%) şi Pompieri (3,21%).

Cele mai solicitate intervenții, conform clasificatoarelor evenimentelor sunt: hipertensiunea arterială, copil bolnav, dureri abdominale sau de spate, infracțiune contra vieții, contra patrimoniului, în domeniul transportului, incendiile, intervenții de salvare și deblocare. Din punct de vedere al localizării geografice, cele mai multe apeluri provin din municipiile Chișinău și Bălți și raioanele Orhei, Criuleni și Hâncești.

Călătorii mai rapide la PTF Giurgiulești-Galați

Pentru a eficientiza procedurile de control în punctul de trecere rutier Giurgiulești – Galați și a reduce semnificativ timpii de așteptare, Guvernul a aprobat Acordul încheiat între Republica Moldova și România pe 20 noiembrie 2024.

Acordul prevede instituirea celui de-al doilea punct de trecere rutier cu control coordonat al graniței, în continuarea modelului implementat la punctul Leușeni – Albița, activ din februarie 2023, transmite Știri.md.

„Astfel, toți cei care traversează frontiera prin punctul Giurgiulești-Galați vor efectua o singură oprire la intrarea în România pentru îndeplinirea formalităților necesare, ceea ce va facilita traversarea mai rapidă a frontierei. Acest lucru va aduce beneficii atât pentru planificarea călătoriilor personale ale cetățenilor, cât și pentru transportatori, datorită fluidizării schimburilor comerciale”, comunică reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne.

Totodată,  membrii MAI anunță că pe lângă avantajul economic, având în vedere stimularea schimburilor economice și atragerea de resurse și investiții, acest acord va adăuga un plus de securitate la frontieră, aliniindu-se totodată la standardele europene de gestionare a granițelor. 

„De menționat că în urma aprobării inițierii negocierilor prin hotărârea Cabinetului de miniștri, la 20 noiembrie 2024, a avut loc semnarea Acordului dintre România și Republica Moldova privind controlul coordonat pe teritoriul României, în punctul de trecere a frontierei de stat Galați (România) – Giurgiulești (Republica Moldova).

Controlul coordonat în cele două puncte de trecere a frontierei dintre Republica Moldova și România a fost inițiat din nevoia ambelor țări de a avea mecanisme noi și complexe pentru asigurarea securității frontierelor și pentru a rezista provocărilor aduse de război”, se arată într-un comunicat al Ministerului Afacerilor Interne.

Conform Planului Anual de Cooperare pentru anul 2024 șefii structurilor locale se întâlnesc zilnic sau ori de câte ori este necesar, analizând punctual aspectele care apar pe timpul serviciului. În același timp, reprezentanții MAI declară că șefii de grupă ale ambele părți organizează modul de cooperare pe linia fluidizării traficului pe sensul de intrare în România și mențin legătura direct pentru a preveni soluționa eventuale litigii pe linia controlului de frontieră.

Cât vor achita moldovenii pentru energie termică sau gaze naturale în noiembrie 2024: Ministerul Muncii și Protecției Sociale vine cu precizări

Ministerul Muncii și Protecţiei Sociale al Republicii Moldova reiterează angajamentul său: gospodăriile care primesc compensații nu vor plăti post-compensație mai mult decât în anul precedent, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Pe parcursul zilei, mai mulți cetățeni au rămas nedumeriți referitor la compensația primită pentru energie pentru luna noiembrie 2024. Ministerul Muncii și Protecției Sociale ar vrea să-și reitereze angajamentul său față de gospodăriile care primesc compensații, precum că acestea nu vor achita post compensație mai mult, comparativ cu anul trecut. 

Compensațiile din luna noiembrie, pentru consumatorii de gaze naturale, au fost calculate pornind de la tariful din luna noiembrie – cel de 13.12 lei/m3. Mai jos este ilustrat un caz real  al unui solicitant de compensații. Acest caz, ca și majoritatea celor care beneficiază de compensații, arată că sistemul de compensații asigură și va continua să asigure angajamentul luat – prețul final pentru gaze naturale al beneficiarilor de compensații nu va fi mai mare în acest an. 

Compensația pentru luna decembrie pentru consumatorii de gaze naturale va crește, deoarece și tariful a crescut. Compensațiile pentru noiembrie vor asigura un tarif post compensație nu mai mare comparativ cu cel din anul trecut.

Mai jos prezentăm și un exemplu în care o gospodărie, care se încălzește pe energie termică, nu va achita post compensație pentru factură mai mult în acest an, comparativ cu sezonul rece precedent. Compensațiile din luna noiembrie, pentru consumatorii de energie termică, au fost calculate pornind de la tariful din luna noiembrie – cel de 1824 lei/ Gcal.

În cazul în care, va exista o creștere de tarif pentru energia termică în lunile următoare, vom asigura ca și compensațiile primite de gospodăriile la care sursa principală de încălzire este energia termică – să primească compensații mai mari. 

Guvernul asigură cetățenii că va amortiza orice creștere de tarife la energie, astfel încât gospodăriile să nu achite post compensație mai mult decât au achitat în sezonul rece precedent. 

Guvernul este alături de cetățeni și în acest an, și vom trece și această iarnă cu bine. Vă mulțumesc încă o dată pentru răbdare și înțelegere! Depunem toate eforturile pentru a recepționa și soluționa toate solicitările voastre în timp util”, a menționat Alexei Buzu, Ministrul Muncii și Protecției Sociale.

Tot astăzi, Linia Verde a programului de compensații 0 8000 5000 a fost suprasolicitată, datorită unui număr mare de apeluri din partea cetățenilor. Până la ora 15:00 au fost preluate peste 3000 de apeluri de către colegi. Îndemnăm cetățenii să mai aștepte puțin până la contactarea Liniei Verzi pentru a garanta accesibilitatea tuturor la răspunsul operatorilor. Vom reuși să răspundem tuturor la toate solicitările și neclaritățile în timp util.

Polițiștii au oferit daruri pentru copiii din nordul țării de la Moș Nicolae

Polițiștii Direcției de Patrulare NORD a INSP l-au ajutat pe Moș Nicolae și au oferit daruri pentru 20 de copii din nordul țării, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Datorită sprijinului generos oferit de Asociația Capelan_de_Patrulă și rețeaua de magazine METRO, copiii au primit jucării, dulciuri și obiecte necesare.

”Entuziasmați și plini de bucurie, micuții s-au întors acasă cu amintiri de neuitat, iar colegii noștri și-au continuat activitatea.

Mulțumim pentru implicare polițiștilor și partenerilor. Astfel de inițiative frumoase vor continua.”, se arată în comunicatul Poliției.

Uragan în nordul țării! Vântul puternic a făcut prăpăd
Articolul anterior
În Moldova, s-au înregistrat 22 de cazuri noi de rujeolă timp de o lună. Cele mai afectate localități
Articolul următor