Deprinderi sănătoase de viață și alegeri responsabile – prioritatea tinerilor educatori de la egal la egal din învătământul profesional tehnic

Peste 60 de tineri educatori de la egal la egal din 12 școli profesionale, colegii și centre de excelență din țară și-au consolidat cunoștințele și au deprins tehnici noi de lucru cu semenii în cadrul primei școli de vară destinate Rețelei Educatorilor de la Egal la Egal din învățământul profesional tehnic.

Comportamente de risc, deprinderi nesănătoase de viață, sarcini neplanificate, situații de bullying – sunt motivul pentru care a fost creată prima Rețea a Educatorilor de la Egal la Egal din învățământul profesional tehnic în cadrul unui proiect al Fondului Națíunilor Unite pentru Populațíe ce promovează deprinderile sănătoase de viață printre tinerii din aceste instituții. Timp de 9 luni, pe parcursul anului școlar 2020 – 2021, membrii Rețelei au participat la instruirile online, oferite de Fundația Terre des hommes Moldova ca parte a proiectului, și au promovat printre semenii lor alegerile conștiente și sănătoase de viață, evitarea comportamentelor de risc, relațiile personale armonioase și siguranța în relațiile sexuale.

Școala de vară de săptămâna trecută a fost prima ocazie pentru cei șaizeci și șase de tineri din toate regiunile țării să se întâlnească pe viu, să lucreze împreună, să facă schimb de experiență și să se împrietenească. „Pentru noi a fost o bucurie să ne întâlnim față în față, după un timp destul de îndelungat petrecut pe scaun, la calculator”, le-a spus Elena Madan, directoarea Terre des hommes Moldova, participanților.

În cadrul Școlii de vară, tinerii, cu vârste între 15 și 20 de ani, și-au consolidat cunoștințele privind deprinderile sănătoase de viață, au abordat subiecte noi, precum bullying-ul – prevenirea și gestionarea situațiilor de violență în școală, au exersat tehnicile de predare de la egal și au deprins tehnici noi de lucru cu semenii, cum este teatrul social.

Cazuri de bullying, abuz, sarcini nedorite, consum de alcool  – sunt situații despre care tinerii au povestit din experiența lor sau le-au pus în scenă în exercițiile de teatru social, accentuând că în școlile lor este o mare nevoie de o astfel de Rețea și de instruirile de care au avut și ei parte.

„A fost o experiență destul de interesantă și cred că astfel de proiecte trebuie să fie dezvoltate cât mai multe în Moldova, pentru că tinerii trebuie să fie informați despre subiectele care au fost abordate aici în aceste zile”, este de părere Grigore Tuhar, de la Colegiul Politehnic din Bălți.

După o săptămână intensă de lucru, cot la cot cu tinerii, Liliana Astrahan, Specialistă în protecția copilului și lucrul cu tinerii la Tdh Moldova și traineră în cadrul Școlii de vară, a subliniat importanța acestui program și imperativul de a-l continua: „Acești tineri au nevoie de multă susținere și implicare din partea noastră, ei au nevoie de multe activități care să-i ajute, în primul rând, să construiască o relație bună cu ei înșiși, să le consolideze stima de sine și încrederea în cei din jur, iar aceste calități de bază să-i ajute, ulterior, să ia decizii conștiente, în beneficiul lor.

Membrii Rețelei Educatorilor de la Egal la Egal și-au planificat, de asemenea, activitățile pentru următorul an de studiu și au elaborat un plan de dezvoltare a Rețelei pentru următorii trei ani. Aceștia s-au arătat nerăbdători să ajungă acasă și să le împărtășească colegilor ce au învățat timp de cinci zile.

M-am simțit foarte bine, plină de entuziasm și emoții pozitive. Am venit aici să acumulez cât mai multe informații și cunoștințe – când vom merge în instituțiile noastre, să le transmitem și colegilor ce am învățat aici”, spune Natalia Catarga, elevă la Școala Profesională din Nisporeni.

Tinerii educatori de la egal la egal au rămas impresionați în mod special de metoda teatrului social, care le oferă ocazia să vorbească despre subiectele spinoase din viața lor școlară și să găsească, împreună cu publicul, soluțiile potrivite, astfel abordând public problemele lăsate în umbră sau camuflate, oferind idei de soluții tuturor părților implicate și împuternicindu-i pe cei care au nevoie de ajutor.

Chiar dacă au fost doar roluri pe care le-au interpretat – de abuzator, victimă sau aliați ai uneia dintre părți – tinerii au simțit impactul emoțional foarte mare pe care îl au astfel de situații și evoluția situației când martorii sunt dispuși să se implice și să nu rămână indiferenți.

Nicoleta Covali, elevă la Colegiul „Vasile Lupu” din Orhei, a jucat rolul de opresor (agresor) într-o situație de bullying pe care tinerii au pus-o în scenă la evenimentul de închidere a Școlii de vară. Concluzia ei după această experiență este că „a fi agresor e foarte ușor, dar să fii un om cumsecade, să-ți păstrezi empatia și toleranța este mult mai greu.

La evenimentul de încheiere a Școlii de vară au participat reprezentanții Terre des hommes Moldova, Fondul Națiunilor Unite pentru Populație în Republica Moldova, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării și Agenția Austriacă pentru Dezvoltare în Republica Moldova – care au rămas impresionați de entuziasmul, determinarea și rezultatele tinerilor.

 „Voi sunteți promotori activi ai comportamentelor sănătoase, veți transmite semenilor abilitățile și cunoștințele acumulate aici, astfel încât aceștia să construiască relații sănătoase, să ia decizii informate – este vorba despre promovarea echității și a stării de bine și mă bucur să vă văd atât de entuziasmați””, le-a spus tinerilor Latika Maskey Pradhan, Reprezentantă Adjunctă ad-interim la UNFPA Moldova.

Carolina Guitu, Consultant superior în Direcția învățământ profesional tehnic, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a subliniat faptul că participanții la Școala de vară au abordat subiecte actuale și de primă importanță pentru sistemul de învățământ profesional tehnic. „Pentru noi este prioritar confortul vostru emoțional în instituțiile din învătământul profesional tehnic și, datorită partenerilor, am reușit să formăm această rețea de educatori de la egal la egal, iar, din toamnă, ne propunem să diseminăm bunele practici împreună cu Consiliul Național al Elevilor din Învățământul Profesional Tehnic”, a menționat dna Guitu.

Prezentă la eveniment, Lina Acălugăriței, Manageră de Programe la Agenția Austriacă pentru Dezvoltare din Moldova a venit cu mesajul că  „susținem cu drag astfel de activități, deoarece știm că ele funcționează și au un impact direct asupra bunăstării tinerilor. Sunt bucuroasă că participanții acestei Școli de vară își vor împărtăși experiența cu semenii și vor schimba lucrurile spre bine în cercul lor de influență și în comunitate.”

În încheiere, directoarea Tdh Moldova, Elena Madan, i-a asigurat pe tineri că formatorii, față de care aceștia s-au atașat și cu care au construit o relație de încredere timp de o săptămână, dar și întreaga echipă Terre des hommes Moldova, le va fi alături și în continuare și i-a încurajat să apeleze cu încredere oricând au nevoie.

Rețeaua Educatorilor de la Egal la Egal din învățământul profesional tehnic pentru promovarea deprinderilor sănătoase de viață a fost creată și este coordonată de Fundația Terre des hommes Moldova în cadrul proiectului „Dezvoltarea abilităților de viață și a comportamentelor sănătoase în rândul elevilor din învățământul profesional tehnic pentru o mai bună pregătire de angajare în câmpul muncii”, desfășurat de Fondul Națiunilor Unite pentru Populație și finanțat de către Agenția Austriacă pentru Dezvoltare din fondurile programului Cooperării Austriece pentru Dezvoltare, în parteneriat cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova.

Femeie arestată pentru moartea fiului ei, uitat în mașină, în plină caniculă

O femeie din SUA a fost arestată în cursul acestei săptămâni, după ce a fost acuzată pentru moartea fiului ei adoptiv, în vârstă de cinci ani. Copilul a fost închis în mașină, în plină caniculă, timp de șapte ore, conform NBC News.

Potrivit Poliției din Omaha, statul Nebraska, femeia în vârstă de 40 de ani, pe nume, Juanita Pinon a fost pusă sub acuzare, după ce copilul a fost găsit în mașină, miercuri dupăamiază, în jurul orei 17:00.

Autoturismul era într-o parcare din apropierea salonului de înfrumusețare la care lucra Pinon, a spus Chris Gordon, purtătorul de cuvânt al Poliției, pentru NBC News, conform AK-24.

Băiețelul a fost lăsat în mașină timp de aproximativ 7 ore, în timp ce mama lui vitregă era la muncă. Conform Poliției, minorul a fost dus de urgență la spital, dar nu a mai putut fi salvat. De asemenea, femeia a refuzat le spună agenților dacă a lăsat intenționat copilul în mașină sau dacă a fost o greșeală.

În urmă autopsiei se va află dacă băiețelul a murit din cauza expunerii la căldură sau din altă cauza, a mai spus Chris Gordon.

În Omaha, zilele trecute temperaturile au atins 89 de grade F (32 de grade Celsius). Dar „temperatura din interiorul mașinilor poate fi mult mai mare decât afară”, a spus Janette Fennell, fondatoare și președinte al organizației KidsAndCars.org.

Gândițiva la temperatura din interiorul unui vehicul precum o seră. Ai un vehicul, este multă sticlă în el și apoi, în funcție de unghiul în care te afli față de soare, se încălzește foarte repede”, a spus ea, adăugând deschiderea geamurilor deschise nu este suficientă pentru a răci o mașină.

„De fapt, am documentat decese în cazul în care temperaturile de afară au ajuns și până la de 60 de grade C,” a mai spus această.În 2024, cel puțin 10 copii au murit în SUA din cauza caniculei, după ce au fost uitați în mașini.

Dorești să deschizi o creșă de tip familial? Programul nostru îți oferă mentoratul și finanțarea de care ai nevoie – până la 50 000 MDL

Termen de aplicare extins: 24 iunie 2024, ora 23:59.

Ai visat vreodată să ai propriul mic univers de bucurie și zâmbete copilărești, un loc unde fiecare zi aduce o nouă aventură în învățarea și creșterea celor mici? Ei bine, visul tău poate deveni realitate. Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) în parteneriat cu Street Child și UBS Optimus Foundation lansează Programul de Mentorat pentru Prestatorii de Servicii Alternative de Îngrijire a Copiilor de Tip Familial (creșe de tip familial).

Acest program ambițios este gândit să te ghideze pas cu pas în parcursul de la vis la realitate, începând cu informarea completă privind legislația în vigoare și până la lansarea propriu-zisă a creșei. Vei primi instruirea necesară pentru a naviga prin procesul de înregistrare, pentru a organiza și echipa corespunzător spațiul de îngrijire și pentru a te asigura că facilitățile oferite de tine sunt la standardele dorite.

Iar pentru că dorim să te susținem nu doar cu informații, programul nostru include și un suport financiar considerabil. Fiecare participant/ă selectat/ă va primi echipamente esențiale, de la paturi confortabile și scaune de masă, până la truse medicale, jucării educative și cărți, toate în valoare de până la 50 000 MDL pentru a deschide una dintre cele 19 creșe de tip familial pe care le vizăm.

Nu îți face griji pentru cheltuielile suplimentare – toate costurile legate de instruiri, deplasări și actele necesare pentru înregistrarea serviciului de îngrijire vor fi rambursate. Ceea ce cerem în schimb este timpul și dedicarea ta. Urmează 6 luni intensive în care împreună cu tine vom lucra la realizarea visului tău. Mai jos vezi etapele programului nostru de suport. 
Serviciile alternative de îngrijire de tip familial sunt concepute să fie acordate într-un cadru intim și personalizat, direct la domiciliul îngrijitorilor, limitate la un număr maxim de cinci copii. Acest aspect asigură o îngrijire focalizată și o atenție sporită pentru fiecare micuț, creând un mediu familial, sigur și stimulativ pentru dezvoltarea lor.

Pentru cei/cele interesați/te să contribuie la acest efort și să se alăture programului nostru, vă încurajăm să vă înregistrați utilizând linkul de înregistrare AICI (Ro) formularul în limba rusă AICI) și să începeți drumul către a deveni un prestator/prestatoare de servicii de îngrijire de excepție. Termen extins: 24 iunie

Dacă ai visat vreodată să contribui activ la comunitatea ta prin deschiderea unei creșe, aceasta este ocazia ta. Nu rata această oportunitate unică de a aduce schimbare și de a sprijini dezvoltarea sănătoasă a copiilor. Te așteptăm în program!

Pentru detalii, contactează-ne: cpd@progen.md

_____________________

Acest apel are loc în cadrul proiectului „Dezvoltarea serviciilor de educație timpurie pentru populația de refugiați ucraineni”, implementat de către #CPD, cu susținerea Street Child și UBS Optimus Foundation.

O mamă a descoperit mucegai în jucăria de dentiție a fiicei sale

Pe piață există celebrele inele pentru dentiție, care îi ajută pe micuți să mestece pentru a suporta mai ușor disconfortul și durerea gingivală.

De obicei, jucăriile de dentiție pentru copii sunt realizate din materiale nontoxice. Medicii stomatologi ne sfătuiesc să le evităm pe cele umplute cu lichid, fiindcă se pot sparge sau rupe, iar conținutul s-ar putea scurge în gura copilului, însă nici cele umplute cu aer nu sunt tocmai indicate.

Saliva bebelușului sau apa cu care spălăm o jucărie umplută cu aer poate pătrunde prin îmbinarea cauciucului, iar astfel în interior se pot dezvolta mucegai și bacterii. O mamă de peste granițe, de exemplu, a rămas șocată după ce a descoperit cât mucegai se afla în jucăria de dentiție, sub formă de girafă, a fiicei sale!

Într-un clip pe TikTok femeia a tăiat, din pură curiozitate, o jucărie de dentiție a fiicei sale cu foarfeca pentru a vedea ce se ascunde în interior. Ea spune că inițial, jucăria a aparținut fiicei sale mai mari, care nu a mai folosit-o de mai bine de un an, iar acum i-a dat-o copilului ei mai mic pentru a se juca cu ea, relatează qbebe.ro.

„A primit asta când era bebeluș și îi plăcea la nebunie, o ronțăia tot timpul. Nu a mai folosit-o de aproximativ un an, dar recent am găsit-o împachetată prin casă și i-am dat-o bebelușului meu să se joace cu ea. Dar el a primit deja în dar una nouă, așa că am decis să o deschidem pe cea veche și să vedem cât de scârboasă este pe interior”, spune mămica în timp ce taie cu foarfeca jucăria sub formă de girafă. Mare i-a fost mirarea când a văzut cât mucegai se strânsese în interior.

„Oh, Doamne. Nu se poate. Doamne, mi s-a făcut pielea de găină. Va trebui să arunc foarfeca asta. Priviți cât mucegai. E scârbos. Dacă așa arată o jucărie de dentiție în interior, imaginați-vă cum arată interiorul jucăriilor pentru băiță”, a continuat aceasta. 

Între timp, purtătorii de cuvânt ai companiei care produce jucăriile de dentiție respective, au declarat pentru tyla.com:

„Jucăriile de dentiție Sophie la Girafe sunt încă produse în mod tradițional în Franța, folosind procese care implică 14 operațiuni manuale și s-au respectat întotdeauna cele mai stricte reglementări. Siguranța copiilor și satisfacția părinților lor reprezintă prioritatea noastră principală, iar toate produsele noastre sunt testate în permanență și în conformitate cu standardele globale.

Jucăria de dentiție Sophie la Girafe este fabricată din cauciuc natural în proporție de 100%, astfel încât instrucțiunile de utilizare și de curățare trebuie respectate cu atenție. Așa cum este indicat pe ambalaj, recomandăm curățarea suprafeței cu o cârpă umedă. Nu trebuie scufundată în apă și nici clătită, deoarece se poate deteriora”.

Şase călători vor sta în autoizolare după ce au prezentat teste COVID false la vamă
Articolul anterior
În centrul Chișinăului va fi amenajată o nouă parcare. Unde se va afla aceasta
Articolul următor