Află ce beneficiu valoros îţi aduce uleiul adăugat într-o salată

Uleiul într-o salată, pe lângă faptul că oferă gust şi savoare, îmbunătăţeşte mult absorbţia intestinală a vitaminelor liposolubile din legume şi alte alimente. Este ştiut că vitaminele: A, D, E, K fac parte din categoria celor liposolubile, pe când altele, cum ar fi vitamina C, P, vitaminele grupului B, sunt vitamine hidrosolubile.

separator
ulei_masline_salata

Astfel o salată de morcovi, sau alte crudităţi bogate în A, D, E, K, va fi nu numai delicioasă, dar şi mai sănătoasă, dacă îi adaugi 2-3 linguriţe de ulei. Unde mai pui că vitaminele liposolubile sunt cele care crează depozite în organism, în deosebi la nivelul ficatului, de aceea combinând legumele cu ulei, te bucuri din plin de proprietăţile lor benefice.

Ce alegi ulei de floarea soarelui sau ulei de măsline?
Uleiul de măsline:

ulei-de-masline
  • conţine grăsimi mononesaturate, care scad colesterolul ,,rău’’ în sânge şi promovează sănătatea cardiovasculară;
  • are acizi graşi Omega 3 (necesari pentru memorie, sănătatea creierului şi a inimii, cu acţiune anti-inflamatoare, anticancerigenă), vitaminele A, K, E;
  • calitatea extravirgină a uleiului conţine şi mai mulţi polifenoli, acizi graşi Omega 3;
  • grăsimile mononesaturate din uleiul de măsline, la preprare termică, trec uşor în forma saturată, de aceea e mai bine ca acesta să fie consumat crud, în salate sau adăugat în mâncarea gătită după ce a fost preparată termic şi răcită parţial.

Uleiul de floarea soarelui

ulei_floarea_soarelui
  • conţine mai multe grăsimi polinesaturate, preferabile grăsimilor saturate, şi acizi graşi Omega 6;
  • este bogat în vitamina E;
  • este mai stabil termic decât uleiul de măsline, de aceea are avantajul de a putea fi folosit la temperaturi medii;
  • este folosit atât în preparatele reci, cât şi la gătit, dar niciodată – refolosit pentru prăjire;
  • este binevenit crud în asociere cu grăsimi mononesaturate (ulei de măsline, in, dovleac, nuci, cânepă, struguri, etc).

Dacă vitaminelor liposolubile sunt mai bine absorbite cu ajutorul uleiului, cele hidrosolubile – se absorb în proporţii mai mari, având nevoie de prezenţa acidului clorhidric în sucul gastric. Atunci ce zici de acele 1-2 linguriţe de oţet, pe care, de obicei, le pui în unele salate sau sucul de lămâie!

În plus, vitaminele hidrosolubile nu se depozitează pe termen lung în organism, excesul lor fiind eliminat prin urină, de aceea corpul nostru are nevoie de un aport zilnic constant de vitamine hidrosolubile, acesta fiind unul dintre motivele pentru care trebuie să consumi în fiecare zi o oarecare cantitate stabilă de fructe şi legume, pentru a nu suferi de lipsă de nutrienţi.

Notă: Singura vitamină hidrosolubilă ce poate realiza depozite este vitamina B12 (la nivel hepatic), aceste depozite menţinându-se chiar şi ani de zile.
Carenţa de vitamine hidrosolubile în organism apare foarte rapid, dacă aceste vitamine nu sunt aportate suficient şi constant în alimentaţie.

Alimentele care conţin vitamine liposolubile

  • Legume bogate în vitamina A sunt morcovul, ardeiul gras roşu, gogoşarul, spanacul, roşiile, mazărea, porumbul, sfecla, varza roşie; dintre fructe – caise, piersici, harbuz, zămos, cireşe, mango, papaya, prune, curmale, portocale, agrişe, banane.
  • Sursele vegetale de vitamina D sunt ciupercile.
  • Vitamina E se conţine în seminţe de floarea soarelui, nuci, alune, roşii, ardei graşi, spanac, broccoli, morcovi, măsline, porumb, mazăre, varză.
  • Vitamina K – în spanac, broccoli, ardei graşi, varză, ceapă, morcovi, roşii, măsline, fasole, cartofi; nuci, kiwi, afine, coacăze negre, struguri, pere, caise, cireşe, seminţe de floarea soarelui, de dovleac.

Secretul unui corp sănătos este simplu şi la îndemână: consumă fructe şi legume, alături de multă mişcare!

Împletește-ți părul în formă de inimă în doar cinci minute (Video)
Articolul anterior
Îl iubești, dar sunteți incompatibili sexual?!
Articolul următor