Substanţele care ne omoară vitaminele din organism

Corpul nostru are nevoie de o cantitate minimă de vitamine în fiecare zi pentru a funcționa corespunzător. O alimentație echilibrată asigură necesarul de vitamine.

separator

Nu putem face o gradare a importanței lor, deoarece toate sunt vitale și joacă un rol cheie în păstrarea sănătății noastre. Deși valoarea necesară diferă de la un individ la altul și depind de mai mulți factori.

Importanța vitaminelor pentru organism

Galina Tomaș,
nutriţionist

Sunt importante pentru metabolismul proteic, lipidic și glucidic și ajută organismul să asimileze unele minerale. Participă la procesul de convertire a alimentelor în energie; sunt antioxidanții esențiali care ne apără de influența radicalilor liberi; eliberează organismul de toxine; participă la formarea membranelor celulare, a neurotransmițătorilor și hormonilor; ajută sistemul digestiv și cardiovascular să funcționeze; participă la creștere și dezvoltare; mențin sănătatea sistemului nervos; răspund de sănătatea pielii, ochilor, unghiilor, părului etc. În concluzie: fără vitamine organismul este afectat în întregime!

Deficiența de vitamine în organism

Simptomele apar atunci când carența de vitamine este destul de mare, aceste persoane suferă de oboseală, tulburări mentale sau emoționale, pierderea poftei de mâncare, dereglări digestive și cardiovasculare etc. Bolile generate de lipsa vitaminelor din organism sunt: scorbut (rezultat al lipsei de vitamină C în alimentaţie), beriberi (lipsă de vitamina B1) și pelagra (lipsa mai multor vitamine și a proteinelor).

Clasificarea vitaminelor

În funcție de solubilitatea lor vitaminele se împart în două clase mari:

1. Vitamine hidrosolubile (solubile în apă) – C și complexul de vitamine B. Trebuie să fie incluse în dieta noastră zilnică pentru că organismul nostru nu stochează excesul, ci îl elimină prin urină.

2. Vitaminele liposolubile (solubile în grăsimi) – A, D, E și K. Sunt absorbite prin intestinul subțire și transportate prin sistemul limfatic la diferite organe. Spre deosebire de vitaminele hidrosolubile, organismul stochează surplusul de aceste vitamine.

Antivitaminele

Trebuie să știi că există o serie de substanțe numite antivitamine care inhibă parțial sau total activitatea vitaminelor. Aceste antivitamine se găsesc în diferite alimente semipreparate (antivitamina B1), albuș de ou crud (antivitamina biotinei, prin fierbere se distruge această antivitamină), cereale și varză (antivitamina D), boabe de fasole (antivitamina E), medicamentele, în special antibioticele (antivitamina K și B6), preparatele pentru slăbit (antivitamina B și C), laxativele, drogurile, acestea reduc absorbția de vitamine în corpul uman, în plus ele accelerează procesul de eliminare a substanțelor toxice, ca rezultat organismul pierde din vitamine.

Efecte negative asupra absorbției de vitamine sunt și expunerea organismului la temperaturi extreme (cald sau rece), intervențiile chirurgicale, poluanții (aer, apă și sol).

Surplusul de vitamine

Foarte multe persoane iau suplimente de vitamine fără a se consulta cu medicul curant, or, acest lucru poate avea consecințe grave:

– surplusul de vitamina A produce intoxicații, o stare de slăbiciune generală, căderea părului, erupții cutanate, dureri de cap, de ficat.

– surplusul de vitamina C împiedică eliminarea urinei, favorizând formarea calculilor renali, determină pierderea de calciu din organism și provoacă diaree.

– surplusul de vitamina D demineralizează oasele, sete excesivă și depresie.

– surplusul de vitamina E crește riscul bolilor de inimă, produce tulburări de spermatogeneză, involuţia ovarelor şi tulburări menstruale.

– surplusul de vitamina K provoacă anemie, distrugând globulele roșii și intoxică ficatul.

Suplimentele de vitamine pot fi administrate numai atunci când organismul nu poate sau nu are de unde asimila necesarul zilnic și numai la indicația medicului.

Atenţie! Suplimentele de vitamine sintetice nu sunt atât de benefice pe cât se crede. S-au făcut numeroase studii asupra efectului suplimentelor de vitamine, iar cercetătorii au constatat că și în cazul banalei răceli suplimentul de vitamina C nu este de ajutor, la fel se întâmplă și cu alte ”multivitamine” care ne pot face rău.

Regula de aur- un regim echilibrat asigură necesarul de vitamine!

“Te rog” de Carla’s Dreams are peste 50.000 de vizualizări într-o zi!
Articolul anterior
Medicii specialişti, întruniţi pentru a găsi cel mai eficient tratament în infecţiile virale
Articolul următor
Alte articole interesante