Iată cum poţi calcula uşor mărimea porţiilor de alimente cu ajutorul mâinii!

 Dacă doreşti să slăbeşti eficient ori să îţi menţii greutatea corpului în limitele ideale înălţimii tale, pe lângă faptul că faci multă mişcare, este important să ţii cont şi de numărul caloriilor ingerate. De altfel, specialiştii în nutriţie ne sfătuiesc să adoptăm o dietă echilibrată, care să ne permită să mâncăm sănătos fără să adaugăm kilograme în plus. Prin urmare, este bine să fim atenţi de fiecare dată la calitatea, dar şi cantitatea alimentelor pe care le consumăm. Însă, cum poţi să potriveşti mai uşor porţiile alimentelor din farfurie cu ajutorul mâinii tale, fără ca să apelezi la calcularea sistematică a numărului de calorii din ele?

separator

ghidul-manual-pentru-portionarea-mancarurilor1

Ghid util pentru măsurarea porţiilor

Potrivit expertului Sian Porter, consultant dietetician şi purtătorul de cuvânt la the British Dietetic Association, majoritatea oamenilor nu ştiu cum arată o porţie potrivită de mâncare, de aceea există mereu riscul de supraestimare ori subestimare a numărului de calorii din alimentele ingerate.

Pe lângă faptul că experţii în nutriţie recomandă să consumăm cinci porții de fructe şi legume pe zi a câte 80 de grame, în prezent nu există un alt ghid oficial elaborat care să ne indice cifre cu privire la mărimea porțiilor altor alimente din farfurie.

De exemplu, specialiştii recomandă să consumăm două porții de pește gras pe săptămână, însă nu indică care este mărimea porţiilor. Aşadar, cum poţi să îţi dai seama cât de mult trebuie să mănânci, fără ca să numeri caloriile ori să pui alimentele pe cântar? Ei bine, mâna ta poate fi cel mai bun măsurător al porţiilor, spune specialistul Porter Sian, care mai subliniază că persoanele ce au corpul mai voluminos au, de fapt, şi mărimea porţiilor uşor mai mare, iar în cazul copiilor, porţiile ori cantităţile mici de mâncare recomandate acestora sunt potrivite mânuţei lor.

Peştele alb: toată palma, inclusiv degetele

Carnea peștelui alb este scăzută în grăsimi și calorii, o porţie constituind mărimea unei palme în platou, inclusiv degetele, adică în jur de 150g şi 100 de calorii. Peștele alb este bogat în proteine, scăzut în grăsimi, mai sărac în acizi graşi Omega 3, însă mai bogat în seleniu, acesta necesar pentru întărirea sistemului imunitar, a părului şi a unghiilor, potrivit dr. Sian.White Fish - feature on food portions

Spanac crud: două palme

O porţie pe zi de 80 de grame de spanac, alături de alte legume este potrivită, aceeaşi dimensiune fiind valabilă şi pentru alte legume din frunze verzi. Este recomandat să consumăm legume la fiecare masă, spune dr. Sian.Uncooked Spinach - feature on food portions

Fructe de pădure: două palme în formă de cupă

O porție constituie 80g de fructe mici ori aproximativ două mâini pline în formă de cupă, echivalentul a 250 g zilnic; cantitatea nu se consumă toată deodată, ci uniformizat în decursul unei zile.Mixed Berries - feature on food portions

Legume: mărimea unui pumn strâns

O porţie ar trebui să cântărească 80 de grame ori aproximativ mărimea unui pumn strâns; aceasta ar trebui să umple o jumătate de farfurie.Brocolli - feature on food portions

Paste crude: mărimea unui pumn strâns

Pastele fierte trebuie să ocupe un sfert de farfurie, la fel şi porţia de orez fiert. De regulă, carbohidraţii trebuie să constituie un sfert de farfurie, proteinele – un alt sfert, legumele – alte două sferturi.Dried Pasta - feature on food portions

Nuci: un pumn în formă de cupă

Este recomandat consumul unui pumn de nuci zilnic, fracţionat în cantităţi mai mici pe parcursul zilei. Nucile și semințele sunt o gustare sănătoasă, bogată în grăsimi nesaturate benefice pentru sănătatea inimii şi a vaselor de sânge, potrivit dr. Sian Porter.Mixed Nuts - feature on food portions

Carne: mărimea palmei înafara degetelor

O porţie de carne constituie mărimea palmei mâinii tale (dar nu şi degetele), de grosime – 1-1,5 cm, consumată la fiecare masă ori la 2 mese din zi; cel mai potrivit – în cantităţi mici şi mai des; ideal- nu mai mult de 500g într-o săptămână. Consumă şi alte proteine, precum cele din peşte, fasole, mazăre, iaurt.Cooked Steak - feature on food portions

Cartofi: un pumn strâns

O porţie de cartofi de 180 de grame oferă 175 de calorii. De regulă, o porţie de carbohidraţi ar trebui să aibă circa 200 de calorii pentru o femeie şi 250 de calorii pentru un bărbat, afirmă Porter Sian.Jacket Potatoes - feature on food portions

Peşte roşu: mărimea unei palme

Consumul a 1-2 porţii pe săptămână de peşte gras, precum somon, macrou ori sardea, bogat în acizi graşi Omega-3 este potrivit pentru sănătatea inimii şi a vaselor sanguine; o porţie cântăreşte aproximativ 100g şi are în jur de 200 de calorii.Salmon - feature on food portions

Unt: vârful unui deget

O porţie de unt topit, ulei sau unt de arahide constituie nu mai mult de o linguriță sau dimensiunea falangei distale a degetului mare de la mână, maxim de 2-3 porții pe zi.Crunchy Peanut Butter - feature on food portions

Ciocolata: mărimea degetului arătător

O porţie ar avea în jur de 100 de calorii sau circa 20 de grame. Dairy Milk Chocolate - feature on food portions

Caşcaval: cât două degete mari în lungime şi lăţime

O porţie de brânză ar trebui să aibă în jur de 30 de grame, ori cât lungimea și adâncimea ambelor degete; aceasta ar ajunge la 125 de calorii.Portion of Cheese - feature on food portions

Tort sau prăjituri: două degete

O porţie de tort ar trebui să aibă cât două degete, în lungime și lățime, adică aproximativ 185 de calorii.             Slice of cake - feature on food portions

Apă îmbuteliată contaminată cu bacterii! Cinci mărci retrase de la vânzare
Articolul anterior
Cât câștigă Andrei Porubin!
Articolul următor
Alte articole interesante