Campanie de informare: Excesul de zahăr dăunează sănătății. Alege ce mănânci!

Consumul de zahăr mai mare de 25 de grame sau cinci lingurițe de zahăr pe zi poate duce pe termen scurt – la kilograme în plus și la acnee, iar pe termen lung – la hipertensiune arterială, obezitate și diabet zaharat.

Ministerul Sănătății și Agenția Națională pentru Sănătate Publică a lansat campania socială „Redu zahărul – alege ce mănânci!”. Campania urmărește informarea oamenilor despre necesitatea de reducere a consumului de zahăr și îi încurajează să urmeze un mod de alimentație echilibrat și sănătos.

Conform studiului de consum al zahărului elaborat de Organizația pentru cooperarea și dezvoltarea economică (OECD) și a datelor Ucrainei extrapolate pentru Republica Moldova, un moldovean consumă de 5 ori mai mult zahăr decât are nevoie organismul său. Zahărul este adăugat în mâncare și băuturi, deși este prezent în mod natural în fructe, legume și lapte. Consumul excesiv de zahăr crește riscul apariției și dezvoltării bolilor precum: diabetul de tip 2, hipertensiunea arterială, bolile cardiovasculare, obezitatea.

„Consumul excesiv de zahăr este o problemă de sănătate publică care îngrijorează guvernele din întreaga lume și ne îngrijorează și pe noi. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) propune recomandarea strictă de reducere a aportului de zahăr la mai puțin de 10% de aportul de energie, atât pentru adulți, cât și pentru copii. Totodată, în baza datelor științifice privind cauzele apariției bolilor netransmisibile, OMS sugerează o reducere suplimentară a zahărului sub 5% din aportul total de energie, adică la 25 g/zi, echivalente cu 5 lingurițe. Este o recomandare deosebit de importantă în complexul de măsuri pentru prevenirea bolilor netransmisibile”, a declarat Daniela Demișcan, șefa Direcției politici în domeniul sănătății publice a Ministerului Sănătății.

Consumul excesiv de zahăr contribuie la apariția acneei, oboselii, la acumularea de kilograme în plus și, respectiv, la dezvoltarea obezității.

„Prin proiectul „Viață sănătoasă”, Elveția promovează un comportament responsabil pentru protejarea și menținerea propriei sănătăți. Obiceiurile alimentare precum consumul excesiv de sare, grăsimi sau zahăr, contribuie la apariția bolilor. Iată de ce, astăzi lansăm campania de informare pentru reducerea consumului de zahar. Sperăm, astfel, că informațiile vor fi utile pentru populație și le va permite oamenilor să ia decizii bune pentru sănătatea lor. În contextul pandemiei, cu atât mai mult este important să avem grijă de felul în care ne alimentăm și să fim responsabili față de propria noastră sănătate”,  a menționat Valeriu Sava, coordonatorul de programe în sănătate la Biroul de cooperare al Elveției.

În topul produselor cu exces de zahăr se regăsesc: produsele de patiserie; băuturile dulci și carbogazoase; iaurtul, brânzeturile dulci, înghețata, ceaiul și cafeaua din pachețele; sucurile și conservele din comerț; bomboanele, caramelele, bezelele, gumele; pâinea și cerealele pentru micul dejun; ketchup-urile, sosurile pentru carne și paste, carnea procesată și băuturile alcoolice.

„Ne propunem să susținem populația să își schimbe obișnuințele alimentare prin înlocuirea produselor procesate cu exces de zahăr cu delicii sănătoase pentru avea o alimentație echilibrată. În cadrul campaniei vom avea un challenger de 14 zile pentru populație și o serie de produse video în care vom explica de ce și cum putem să ne schimbăm comportamentul alimentar. De asemenea, ne dorim să sensibilizăm managerii din industria alimentară și HoReCa și să îi avem ca parteneri ai acestei campanii în cadrul panelului de discuții planificat pentru mâine, 23 septembrie”, a comunicat Ion Șalaru, director-adjunct al Agenției Naționale pentru Sănătate Publică.

SALATĂ CU TON ŞI OUĂ FIERTE

Salata cu ton și ouă fierte este masa ideală pentru orice moment al zilei. Este un preparat ușor pentru stomac, indicat pentru siluetă şi mai mult decât uşor de făcut. Îți spunem rețeta simplă pentru cea mai bună salată cu ton și ouă fierte. O masă gustoasă și completă, gata în numai 20 de minute.

INGREDIENTE

  •  1 conservă de ton;
  •  2-3 ouă fierte;
  •  1 salată verde;
  •  2 ardei grași;
  •  100 g boabe de porumb;
  •  1 castravete proaspăt;
  •  1 ceapă roşie sau o legătură de ceapă verde;
  •  100 g măsline negre;
  •  100 g brânză de oi.
Pentru dressing
  •  100 ml oţet balsamic
  •  100 ml ulei
  •  100 ml vin alb
  •  sare, piper, busuioc – după gust
  •  1 linguriță zahăr

1. Peştele se scoate din conservă şi se lasă la scurs într-o strecurătoare. Între timp, se spală și se curăță salata verde. Ceapa, castravetele şi ardeii se curăţă, se spală şi se taie rondele.

2. Pentru ca salata cu ton și ouă fierte să fie cât mai gustoasă, avem nevoie de sos. Pentru sos, se amestecă oţetul cu uleiul şi vinul, până se obține o pastă omogenă. Se condimentează apoi după gust cu sare, piper şi zahăr şi se aromează cu busuioc. După ce ouăle au fiert, se curăţă şi se taie în sferturi.

3. Acum începem ornarea salatei cu ton. Într-un bol potrivit de mare se pun mai întâi frunzele de salată verde, apoi ceapa, ardeiul gras şi castravetele. Se stropește totul cu sosul pregătit şi se amestecă uşor. Se adaugă peştele, ouăle, măslinele şi brânza, apoi se poate servi.

unica.ro

Consumul de nuci scade grăsimile din sânge și riscul de afecțiuni cardiovasculare

Potrivit studiilor intervenționale realizate în ultimii ani, includerea nucilor în dietă poate fi o strategie eficientă pentru îmbunătățirea nivelurilor de lipide (grăsimi) din sânge, fără riscul de creștere a greutății corporale. Aceste rezultate ar trebui să ne încurajeze să consumăm nuci cu mai multă regularitate, întrucât nu doar că nu îngrașă, ci chiar luptă împotriva grăsimii (sangvine și corporale), scrie topremediinaturiste.ro.

O recenzie publicată în anul 2018 în American Journal of Clinical Nutrition, efectuată 26 de studii clinice (cu un număr total de 1059 de participanți), a arătat cât de strânsă este relația dintre consumul de nuci și factorii de risc cardiovascular.

Rezultatele au arătat că dietele bogate în nuci îmbunătățesc profilul lipidelor fără să afecteze nivelul tensiunii arteriale sau greutatea corporală. La grupul care a consumat nuci au fost consemnate reduceri ale colesterolului total, ale colesterolului LDL și ale trigliceridelor, comparativ cu grupul de control.

Aceste reduceri au fost și mai mari comparativ cu dieta americană și dieta de tip occidental (vestic), care promovează un consum ridicat de carne roșie, lactate grase, produse rafinate, procesate, aditivate și îndulcite în mod artificial. Consumul de nuci ajută la scăderea riscului de boli cardiovasculare și prin faptul că îmbunătățește funcția endotelială, reduce stresul oxidativ și anumiți markeri asociați cu inflamația. Cum se explică faptul că deși nucile sunt bogate în grăsimi, ele au totuși beneficii la nivel cardiovascular? Cercetătorii spun că nucile conțin cantități mari de acizi grași polinesaturați. Spre deosebire de grăsimile saturate, aceștia au un efect opus asupra riscului cardiovascular. În plus, nucile sunt bogate în acid linoleic și acid alfa-linoleic, care au proprietăți antiinflamatoare și care mențin vasele de sânge sănătoase.

Potrivit unui studiu apărut în Jurnalul Nutrients în 2018, nucile au efecte benefice și la nivelul florei bacteriene intestinale. Consumul zilnic de 43 g de nuci, timp de 2 luni, a crescut producția de specii de probiotice la persoanele sănătoase. Există ipoteza că diversitatea microbiomului intestinal uman afectează sănătatea și riscul de boli, precum boala inflamatoare intestinală, obezitate, diabet zaharat de tip 2 și boli cardiovasculare. Totodată de flora bacteriană intestinală benefică depinde buna funcționare a sistemului imunitar. Nu toate nucile sunt la fel. De pildă, nucile românești, migdalele și caju-ul conțin, pe lângă acizi polinesaturați și grăsimi mononesaturate. Și acestea sunt considerate grăsimi sănătoase, care susțin sănătatea cardiovasculară.

Pe lângă grăsimi bune, nucile conțin și alți compuși bioactivi importanți, precum vitamina E și polifenoli (elagitaniă, penduculagină), care au efecte protectoare împotriva cancerului și a bolilor neurodegenerative. Trebuie să reținem că sănătatea noastră nu poate fi garantată prin consumul unui singur aliment anume. Aportul de nuci este important pentru sănătatea inimii, însă el trebuie acompaniat de o dietă sănătoasă în general, de mai mișcare fizică regulată și de evitarea viciilor (fumat, consum excesiv de alcool).

Leguma care te scapă imediat de burtă

Grăsimea de pe burtă le dă mari bătăi de cap doamnelor şi domnişoarelor. Mușchii abdominali sunt mai greu de modelat în comparație cu celelalte părți ale corpului. Pe lângă exercițiile pe care trebuie să le faci în mod constant pentru a obține abdomenul mult visat, există și o legumă ce te poate ajuta în lupta cu surplusul de grăsime.

Unele legume sunt foarte bune pentru digestie și stimulează senzația de sațietate, astfel te pot ajuta în procesul de slăbire. Este important să le introduci în alimentație, dar să fii foarte atent şi la modul în care le consumi, scrie cancan.ro.

În cazul în care alegi să le prepari în ulei sau unt, acestea își vor pierde categoric din proprietăți, deci nu vei avea rezultate.

Ciupercile te pot scăpa de grăsimea de pe burtă. Ce beneficii mai au

Datorită proteinelor din compoziţia sa, ciuperca este înlocuitorul ideal al cărnii, întăreşte imunitatea, combate oboseala şi previne cancerul şi bolile cardiovasculare.

Avantajele ciupercilor sunt numeroase, pe lângă faptul că sunt bogate în fibre, se digeră uşor şi au puţine calorii, doar 20 de calorii la 100 de grame. Datorită unor aminoacizi din compoziţie, în special glutamatului, ciupercile seamănă la gust cu carnea.

Medicii recomandă o cură de 3, 4 săptămâni din care să nu lipsească ciupercile de pe masă, astfel sistemul imunitar este mai rezistent în faţa frigului.

Ce fructe şi legume NU ar trebui să consumi iarna

  • Sparanghel – este consumat în special în sezonul cald, când poate fi un aliment de bază ce susține o nevoie a organismului. Legumele verzi sunt specifice primăverii, mai ales în momentul în care sunt folosite pentru salate;
  • Ardei iute – cu siguranță mâncărurile picante nu ar trebui încercate în această perioadă, mai ales dacă aveți un sistem imunitar scăzut. Nu veți face decât să îi dați stomacului mai mult de muncă. Ghimbirul este o soluție mult mai bună, fiind ideal pentru ceaiuri cu lămâie;
  • Piersică – În această perioadă nu există piersici românești, motiv pentru care cele pe care le găsești adesea în magazine sunt importate din diferite țări. Pesticidele folosite sunt dăunătoare, motiv pentru care ar trebui să le eviți;
  • Căpșuni – Ultimul aliment din lista noastră este reprezentat de căpșuni. Precum în cazul piersicilor, acestea nu cresc iarna în România, motiv pentru care nu vei reuși să te bucuri de adevărata lor savoare.

O cunoscută prezentatoare TV din țara noastră s-a stins din viață
Articolul anterior
Caz tragic. Un minor a căzut de pe acoperișul unei clădiri din centrul capitalei
Articolul următor