Este unica dietă acceptată de UNESCO

Te menţine sănătos, te fereşte de boli şi, cel mai important, îţi prelungeşte viaţa. Consumul de legume, fructe proaspete şi uscate, peşte, ulei de măsline, vin, cereale integrale sunt specifice acestei diete. Experţii o consideră drept una sănătoasă ce limitează grăsimile nocive în alimentaţie. Este vorba despre dieta mediteraneană.

separator
2

Iată care sunt tradițiile dietei mediteraniene:

• Fructele şi legumele se consumă zilnic, la fiecare masă sau ca gustări, cel puţin 6 porţii pe zi;
• Cereale şi produse cerealiere sunt incluse zilnic în meniu, mai cu seamă cele integrale sau din grâu dur;
• Lintea, fasolea, năutul – sunt alimente zilnice de bază;
• Uleiurile nu sunt interzise, ci sunt substituite prin grăsimi sănătoase, bogate în acizi graşi Omega-3;
• Nucile sau seminţele comestibile se consumă zilnic;
• Multe ierburi şi specii delicioase sunt adăugate cu regularitate în bucate;
• Peştele şi produsele de mare se consumă frecvent, de cel puţin două ori pe săptămână;
• Carne de pasăre, ouă, brânză se consumă moderat, de 1-2 ori pe săptămână;
• Carnea roşie şi dulciurile – mai rar decât o dată pe săptămână.
• Vinul roşu se consumă opţional, cu moderatie, zilnic.1Dieta mediteraniană nu este o dietă, e un stil de viaţă sănătos!

Specialiştii în nutriţie au inclus dieta mediteraniană în patrimoniul imaterial UNESCO, întrucât aceasta reduce riscul bolilor de inimă, scade incidenţa cancerului, bolii Alzheimer, obezităţii, bolilor endocrine, diabetului zaharat şi prelungeşte durata de viaţă.

Alimentele încărcate în antioxidanţi, vitamine şi microelemente sunt de bază

Fructele şi legumele proaspete colorate, frunzele verzi conţin compuşi benefici cu acţiune antioxidantă, care păstrează sănătatea inimii, vaselor de sânge, creierului, previn diabetul, cancerul, îmbătrânirea prematură, demenţa, păstrează vederea.
Salatele proaspete din spanac, rădăcină de fenicul, varză, conopidă, ardei graşi, castraveţi, roşii cu brânză feta, măslinele, bucatele din vinete, anghinarele sunt abundente în dieta mediteraniană.

3Cerealele integrale conţin minerale, vitaminele grupului B, fibre, reglează funcţia intestinelor

Pastele din grâu dur, pâinea şi alte produse, ce conţin inclusiv tărâţea de cereale, sunt incluse zilnic în meniu, întrucât acestea conţin fibre alimentare, proteine, vitaminele grupului B, microelemente, acizi graşi polinesaturaţi ce asigură organismul cu energie şi previn obezitatea.

Lintea, fasolea, năutul – sunt o tradiţie în dieta mediteraniană

Aceste alimente asigură corpul cu energie, fibre alimentare, săruri minerale, proteine, carbohidraţi complecşi, care se digeră mai lent şi oferă saţietate îndelungată.

Dieta mediteraniană este sănătoasă pentru inimă, vasele de sânge şi creier

Uleiul de măsline, peştele, în special macrou, păstrăv de lac, hering, sardine, ton alb și somon, produsele de mare sunt surse bune de acizi graşi-Omega3, care scad în organism colesterolul ,,rău’’, sunt asociaţi cu risc scăzut de boli cardiovasculare, îmbunătăţesc funcţiile creierului.
Nucile şi seminţele (migdale, alune, caju, fistic, seminţe de susan, in, chia, dovleac, floarea soarelui) sunt bogate în fibre dietetice, microelemente, proteine şi acizi grasi Omega-3. Cantitatea de miez de nucă cuprinsă într-un pumn se consumă zilnic.

Speciile, inclusiv frunze de dafin, rozmarin, usturoi, piper, scorțișoară, oregano, busuioc, curcuma, ghimbir, dau aromă bucatelor, acestea necesitând mai puţină sare. În plus, conţin fibre, microelemente şi antioxidanţi.

Cârnații, șunca, alte alimente bogate în grăsimi, carnea şi mezelurile procesate, conţinând factori
proinflamatori, sunt evitate în dieta mediteraniană.

Vinul roşu, graţie efectului antioxidant, se consumă opţional, zilnic, cu moderaţie nu mai mult de 150ml pentru femei sau 300ml pentru bărbaţi.

Grăsimile saturate şi cele hidrogenate sunt pe deplin evitate.

Dieta mediteraniană nu te lasă să te îngraşi

Cei care adoptă stilul alimentaţiei mediteraniene şi îi simt beneficiile consideră că nu ar putea niciodată să mănânce altfel. Ai crede că nu este posibil să scazi în greutate mâncând nuci, brânză și uleiuri. Însă, aceste alimente, pline de nutrienţi benefici, îţi oferă saţietate, iar stilul dietei mediteraniene, acela de a mânca lent, variat şi cu măsură – este sănătos şi inconfundabil!

Multă sănătate!

alte Articole interesante