Originea cuvântului „parfumerie” datează din cele mai vechi timpuri, când preoții ardeau tămâie, pentru a crea un miros sacru. Cuvântul în sine vine de la „per fumum” – în traducere – „prin fum”. Inițial, pentru obținerea unor mirosuri deosebite, erau arse plante, cum ar fi chiparos, ienupăr, rășină. Mai târziu, acestea erau combinate cu uleiuri: smirnă, tămâie, lemn de santal. Aromele au dobândit o funcție sacră – se credea că feresc de boli și infecții.
În Egiptul Antic aromele de anason, scoarță de cassia, mentă, rozmarin precum și diverse balsamuri asigurau efect de lungă durată mirosurilor obținute.
Odată cu trecerea timpului, parfumurile au devenit instrumente de seducție. În India, femeile stăteau ore întregi în uleiuri parfumate, se masau cu balsamuri de lemn de trandafir sau tuberoză.
În China, femeile elegante preferau extracte din flori de iasomie, tincturi de wisteria și violete. În Japonia, în mod tradițional, aromele nu erau aplicate pe corp. Acolo existau pungi de substanțe parfumate, inclusiv condimente, care erau atașate într-un buzunar interior al hainei.
În timpul Renașterii, utilizarea parfumurilor a devenit o tradiție. Moda a inclus mărgele parfumate, gulere de blană parfumate și perne cu petale de trandafir. În plus, utilizarea parfumurilor în scopuri medicale nu și-a pierdut importanța: fumigarea cu rozmarin sau ienupăr era leac pentru multe boli incurabile.
Industria modernă a parfumurilor
Experimentele pentru a găsi similaritatea sintetică a componentelor asemănătoare produselor naturale duc parfumeria la un nou nivel. Producția și lansarea unor noi forme de parfumuri este în continuă dezvoltare. Majoritatea parfumurilor de lux au un preț înalt din cauza ingredientelor foarte rare și greu de dobândit. Grație alternativelor sintetice, parfumeria a devenit accesibilă pentru întreaga lume, nu doar pentru pătura de sus a societății.
Cele mai stranii molecule din parfumerie
Există numeroși compuși sintetici și molecule create artificial, pe care parfumerii le folosesc pentru a obține efecte uimitoare. De exemplu, pielea încălzită la soare, fructele tropicale într-o găleată metalică, betonul după ploaie sau florile prăfuite.
Mirosul de cașmir este foarte multifațetat și complex. Pe lângă nuanțele lemnoase și de mosc, conține condimente și note balsamice. Senzația de cașmir este catifelată și moale. O altă fațetă a cașmirului este adesea descrisă ca mirosul pielii încălzite de soare, fiind un fenomen romantic. De asemenea, este asociat cu mirosul de beton umed. La o anumită doză, această moleculă este capabilă să creeze un aspect mineral unic în parfum.
Mâncare aromată – nu este un secret faptul că mirosul alimentelor este unul dintre cele mai atractive pentru oameni. Prin urmare, parfumerii și-au îndreptat atenția asupra aromelor emanate de alimentele preferate. Mirosul de homar, slănină, pâine prăjită, mâncare mexicană, pizza sau burgeri sunt doar câteva dintre notele adesea utilizate pentru crearea parfumurilor.
Carte – în era digitală, mirosul de cerneală proaspătă care însoțește o nouă carte pare deja a fi un fel de arhaism. Parfumul de carte, conceput de creatori, prinde popularitate acerbă în ultimii ani.
Parfumul cu ADN-ul personal este o nouă invenție a specialiștilor. Acestea sunt realizate doar la comandă. Oricine dorește un astfel de miros, trebuie să preia un eșantion din materialul genetic. Conform acestuia se creează un prototip de parfum, iar proba de ADN este distrusă. Există arome de parfumuri cu ADN-ul unor personalități celebre, cum ar fi Michael Jackson, Marilyn Monroe, Elvis Presley.
La fel de straniu par notele de blană umedă de câine. Probabil doar iubitorii înfocați de patrupezi vor opta pentru un astfel de parfum. Aroma de cașcaval cu mucegai este un nou trend în rândul parfumierilor. Specialiștii combină aceste note cu miros de salvie, lavandă, tămâie sau valeriană, pentru obținerea esențelor sofisticate.
Specialiștii susțin că fiecare personalitate își alege individual mirosul reprezentativ. Astfel, parfumul nu este un cadou recomandat. Alegerea necesită atenție și grijă, pentru a nu da greș. Indiferent de tipul aromei, lasă-te condus de propriile dorințe și sentimente. Alege ceea ce ți se potrivește!