Alimentele care te ajută să rămâi însărcinată

Stresul, alimentația, toxinele afectează sperma cantitativ și calitativ la bărbați, iar la femei ovulația. De aceea, o dietă echilibrată care să conțină vitamine și minerale crește șansa de a rămâne gravidă. Află care sunt produsele ”fertilității” și cum influențează acestea organele de reproducere. 

separator

A fost dovedit științific faptul că o carență de vitamine ale ”fertilității” fac mai dificilă conceperea unui copil. Acest lucru se referă în special la cuplurile diagnosticate ca fiind ”infertile” fără a avea probleme de sănătate.

Care sunt vitaminele ”fertilității”?

  • Vitamina C. Conform unui studiu publicat în revista ”Fertility and Strility” vitamina C îmbunătățește calitatea spermei și neutralizează substanțele chimice care ajung în spermă, în special, substanțele nocive ale țigărilor. Astfel, cercetătorii au constatat că la fumătorii de sex masculin, care au avut un aport de vitamina C, calitatea spermei s-a îmbunătățit, precum și motilitatea (proprietatea organelor care au musculatură netedă de a efectua mișcări de contracție și relaxare). De asemenea, reduc riscul apariției spermei lipicioase (spermatozoizii se lipesc între ei) care împiedică mobilitatea spermatozoizilor. La femei, acest antioxidant, reglează nivelul de hormoni și crește fertilitatea. Atenție, însă, vitamina C în doze mari usucă secrețiile din vagin, astfel, calea spermatozoizilor către ovul este îngreunată. Doza zilnică recomandată de vitamina C este de 500 mg.  Fructele, în special citrice, sunt o sursa excelentă de vitamina C.
  • Complexul de vitamina B, în special B6 crește fertilitatea la femei și previne avorturile spontane. Inclusiv are capacitatea de a prelungi faza luteală (perioada dintre ovulație și începutul noii menstre, care în mod normal durează între 11 și 16 zile). Dacă această perioadă este mai mică de 10 zile, este dificil ca organismul femeii să reușească să conceapă o sarcină. În timp ce B12 echilibrează testosteronul la bărbați responsabil de producerea spermei. Iar vitamina B9 (acidul folic) este una dintre cele mai cunoscute vitamine recomandate în preconcepție. Ea previne malformațiile congenitale la făt, avorturile spontane și crește fertilitatea la femei, iar la bărbați mărește calitatea și cantitatea spermei. Alimente care conțin complexul de vitamina B: legume cu frunze verzi, pește, ficat, usturoi, țelină, banane, cereale integrale.
  • Vitamina E. Acest antioxidant protejează integritatea ADN-ului spermatozoizilor și ovulului, crește șansele unui cuplu cu 10%  în succesul conceperii unei sarcini. Surse de vitamina E sunt: uleiurile vegetale, broccoli, spanacul, migdalele, germenii de grâu, cartofii, ouăle.

Care sunt mineralele ”fertilității”?

  • Fier. Studiile au demonstrat că femeii care au o carență de fier pot suferi de anovulație (lipsa ovulației), inclusiv acest fapt poate inhiba dezvoltarea sarcinii. Acest mineral este important pentru creșterea fertilității și echilibrarea ovulației. Produse bogate în fier sunt: carne, roșie, fasole, spanac, broccoli, nuci, mazăre, varză.
  •  Seleniu. Protejează ovulul și sperma de radicalii liberi care uneori sunt responsabili de avorturi spontane și malformații congenitale la făt. Seleniu este necesar pentru producerea de spermă la bărbați. Surse alimentare cu conținut sporit de seleniu: pește, ciuperci, carne de curcan.
  • Zinc. Este important pentru producerea de testosteron la bărbați, stimulează nivelul de spermă calitativ și cantitativ și reduce infertilitatea la bărbați. În plus, menține integritatea structurii ADN-ului spermatozoizilor. La femei stimulează benefic sistemul reproductiv și reduce avortul spontan în primele săptămâni de sarcină. Surse alimentare: carne roșie, stridii, nuci, semințe de dovleac, mazăre verde, ficat, cereale integrale.

Acestea sunt cele mai importante substanțe nutritive pentru sistemul de reproducere atât masculin cât și feminin. Ele cresc nivelul calitativ și cantitativ al materialului seminal din testicule, reglează disfuncționalitatea celulelor spermice și cresc motilitatea spermatozoizilor la bărbați. La fel de benefice sunt și în cazul infertilității la femei: reglează nivelul de hormoni, ciclul menstrual, stimulează ovulația, funcționalitatea celulelor, menține estrogenul și progesteronul în  balanță, inclusiv, chiar și în timpul sarcinii, reduc riscul de malformații congenitale la făt și declanșarea avortului spontan.

Desigur nu sunt vitaminele magice, dar cu siguranță îți sporesc șansele de a concepe un copil!

Care este dieta echilibrată pentru o femeie? Sfaturile nutriţionistului
Articolul anterior
Cum să te pregăteşti pentru un control la ginecolog
Articolul următor
Alte articole interesante