Nu există o perioadă de vârstă strictă în acest sens. Momentul potrivit pentru a lăsa scutecul și a trece la folosirea oliţei este diferit, în funcţie de fiecare copil. De aceea, potrivit experţilor în dezvoltarea copilului, nu este atât de important momentul cât modul în care faci obişnuirea copilului cu oliţa. Ce alte lucruri ar trebui să cunoşti?
Specialiştii din domeniul îngrijirii copilului susţin că poţi începe să înveţi copilul cu oliţa oricând consideri de cuviinţă, dar acest lucru trebuie să-ţi aducă satisfacţie atât ţie, cât şi copilaşului deopotrivă, devreme ce copiii au reacţii şi comportamente individuale.
Copiii anunţă micţiunea de la 2 ani
Să nu te îngrijorezi dacă micuţul tău mai mic de doi ani nu cere oliţa. Fiziologic, majoritatea copiilor dezvoltă senzaţia de vezică plină şi devin conştienţi de umplerea ei de la vârsta de 1-2 ani. De obicei, copiii mai mari de 2 ani învaţă să anunţe micţiunea, însă nu trata cu stricteţe acest lucru, micuţii se dezvoltă individual. Continenţa nocturnă de urină se poate întări abia în jurul vârstei de patru ani, iar definitiv – pe măsura ce copilul creşte.
Când să pui copilul la oliţă?
Stabilirea momentului potrivit pentru copilul tău nu este întotdeauna uşor, spun experţii. Disponibilitatea copiilor de a sta pe oliţă apare la vârste diferite. În timp ce copilaşul de un an – stă fericit pe oliţă şi se uită în cărţi ilustrate, nefiind încă capabil să înțeleagă scopul real al oliţei, copilaşul de doi ani, care ştie deja la ce serveşte oliţa, – poate refuza să o folosească din cauza negativismului, absolut firesc ca etapă normală de dezvoltare a copilului de doi ani, dar şi dorinței copilului de această vârstă de a rămâne constant şi perseverent în ceea ce vrea să facă. Odată ce copilul creşte, lucrurile se schimbă.
În general, cei mai mulți copii devin fiziologic pregătiţi pentru oliţă aproximativ la vârsta de 18 luni. Din punct de vedere cognitiv însă, la această vârstă copiii NU sunt încă pregătiţi să asocieze necesitatea eliminării urinei sau scaunului cu utilizarea oliţei, copilaşii pot să nu-şi amintească să folosească oliţa, pot să nu reziste suficient distracţiei lor pentru a finisa procesul. Aceste lucruri se înstăresc după al doilea an de viaţă al copilului. După cum poţi vedea, o serie de evoluții fiziologice și psihologice sunt necesare ca micuţul să însuşească procesul de ,,toilet training’’.
Cum să înveţi copilul, trebuie să insişti?
Experţii în sănătatea copilului afirmă că poţi ajuta micuţul să-şi dezvolte stăpânirea de sine, chiar şi de la vârste mai fragede, însă nu poţi face acest lucru prin obligare sau pedepsire, pentru că un copilaş de până la trei ani nu este în stare deocamdată să-ţi înţeleagă foarte bine mesajul şi nu poate reţine informaţia pentru perioade lungi de timp.
Copilul se obişnuieşte cu oliţa şi are succese în acest sens numai dacă dobândeşte singur abilitatea de a recunoaşte propriile nevoi de folosire a toaletei, iar acest lucru depinde de evoluţia fizilogică, cognitivă şi emoţională a copilului, care, de obicei, se dezvoltă numai între 18 şi 24 de luni.
În general, iniţierea trainingului înainte de 18 luni nu dăunează copilului atât timp cât aşteptările tale sunt corecte şi copilul nu este pedepsit sau abuzat. În prezent, experţii în dezvoltarea copilului consideră că toilet training-ul funcţionează în majoritatea cazurilor cel mai bine dacă este amânat până când copilul devine însuşi pregătit să controleze procesul în cea mai mare parte.
Copiii mai mici de 12 luni sunt puțin probabil pregătiţi fiziologic pentru controlul vezicii urinare şi a intestinului. În plus, aceştia nu au aptitudini fizice suficiente pentru a sta pe oliţă sau de a prelungi şederea pe oliţă.
Copilul tău este pregătit emoţional pentru oliţă?
Există de asemenea noţiunea de pregătire emoţională a copilului, spun experţii. Dorința de a utiliza oliţa, atitudinea pozitivă a copilului față de procesul de instruire, precum și capacitatea de a-şi gestiona simţurile sunt parte a pregătirii emoționale a copilului și aceste lucruri pot să nu se întâmple până la vârsta de doi, trei sau patru ani ori pot apărea şi apoi regresa în timp, până copilul nu devine mai mare.
Abilitățile verbale ale copilului şi capacitatea acestuia de a învăţa prin conversaţie încep să se extindă rapid doar de la vârsta de doi sau trei ani. Copiii mici învață să utilizeze oliţa destul de ușor în perioadele în care negativitatea lor naturală se reduce, iar ei devin foarte motivați să învețe. Deci, uneori trebuie, pur şi simplu, să aştepţi, să te conformezi acestui fenomen.
Cât timp durează să obişnuieşti copilul cu oliţa?
Răspunsul este în funcţie de fiecare copil, de vârsta acestuia, de obişnuiţe, de cum s-a comunicat cu el. Dacă copilul este pregătit fiziologic și cognitiv pentru ,,toilet training’’, atunci procesul de însuşire, de la aşezat pe oliţă până la folosirea ei cu regularitate, poate să dureze aproximativ șase săptămâni. Cu toate acestea, copilul poate avea regresii după această perioadă şi să nu dorească să folosească oliţa, iar experţii sugerează să acţionezi tacticos şi să eviţi insistenţele abuzive în acest caz, întrucât acestea nu dau rezultate, iar problema se rezolvă pe măsură ce copilaşul creşte.
Deşi mulţi copii învaţă să folosească oliţa sau toaleta între vârstele de 2 şi 3 ani, există copilaşi care nu reuşesc să se abţină de la enurezis până nu devin mai mari.