Comunitatea Grupul Părinţilor Solidari cere reforme imediate în şcoli şi grădiniţe: ,,Corupție și mită în instituțiile de învățământ! Cât se poate?’’

Patru mămici energice, activiste, reprezentante ale comunităţii online Grupul Părinţilor Solidari s-au înarmat cu răbdare, voinţă şi spirit civic şi au organizat astăzi  o conferinţă de presă şi o transmisiune live pe reţeaua de socializare Facebook, privind neregulile care continuă să domine astăzi sistemul de învăţământ din ţara noastră şi problemele cu care se confruntă părinţii atunci când ajung să-şi trimită copiii la grădiniţe şi şcoli.

separator

14906967_615606995288573_727412656629072868_nLa conferinţa ,,Corupție și mită în instituțiile de invățământ, cât se poate?”, părinţii au vorbit tranşant despre care este în acest moment starea lucrurilor în instituţiile de învăţământ, despre faptul că, efectiv, corpuţia există în acestea şi este foarte avansată. Totodată, părinţii au formulat solicitări către autorităţi în speranţa că se vor face auziţi, iar problemele vor fi soluţionate.

catbtura

Comunitatea online Grupul Părinţilor Solidari a fost creat în decembrie 2015 în scopul de a solidariza părinții care nu sunt de acord cu corupția, neglijenţa şi atitudinea formală din școli și grădinițe.

,,Cu mare regret afirmăm că  astăzi sistemul educațional din RM este un sistem corupt şi neperformant. Ani la rând, guvernarea ignoră şi nu acordă prioritate educaţiei tinerei generaţii. Sistemul educațional reprezintă o piramidă financiară condusă de oameni corupți şi fără valori morale. Funcțiile de director de licee, scoli şi grădinițe, cel mai des sunt legate de apartenenta politica sau partid, iar concursurile de accedere în aceste funcţii sunt formale. Școlile si grădinițele au devenit afaceri personale, iar profesorii şi educatorii au devenit ca instrument de stoarcere de bani din părinţi”, sunt de părere părinţii care reprezintă Grupul Părinţilor Solidari.
,,Din cauza factorului financiar, adică implicarea directă în colectările de bani de la părinţi, pedagogii au pierdut din stima şi respectul pe care îl aveau odinioară. În acelaşi timp, părinţii se simt doar ca subiect de obţinere a veniturilor. Situaţia durează de 20 de ani şi doar se agravează. Cea mai gravă situaţie este în Municipiul Chişinău, comparativ cu raioanele unde colectările de bani sunt mai rare şi sunt minime, şi din spusele părinţilor constutuie 20-25 de lei lunar.”
,,Majorarea oficială a salariilor pedagogilor este cheia soluţionării tuturor problemelor legate de corupţie din sistemul de învăţământ. Pedagogii trebuie să insiste la această majorare, iar noi părinţii îi vom susţine întru totul”, declară Iulia Nazaria, părinte, membru al Grupului Părinţilor Solidari.

Părinţii sunt de acord că susţinerea financiară din partea lor nu soluţionează, ci agraveaza problema sistemului din învăţamânt.

,,În cazul când pedagogii ar solicita şi ar obţine o majorare esenţială la salariu, acesta va avea un impact benefic de lungă durată, fiindcă va stopa corupţia, va creşte plata concediilor, indemnizaţiilor pentru îngrijirea copilului şi într-un final majorarea sumei pensiei”, susţin părinţii.

Grupul de părinţi şi-a dorit ca prin intermediul conferinţei să informeze societatea despre realitatea din sistemul  de învăţământ, drepturile părinţilor în raport cu colectările ilegale de bani şi să solicite o implicare fermă a Ministerului Educaţiei şi Ministerului Finanţelor, Centrului Naţional Anticorupţie.

Părinţii recunosc că fenomenul corupției şi taxelor ilegale din instituțiile de învățământ continuă din cauza finanţării insuficiente a sistemului educaţiei, fapt ce cauzează criza profundă în domeniu, acutizată de lipsa totală a cadrelor didactice pentru predarea anumitor discipline, scăderea calității, prestației cadrelor didactice tinere la sate din cauza fluctuației lor excesive, diminuarea prestigiului profesiei de pedagog.

Pe parcursul mai multor ani, în municipiul Chișinău se practică închiderea sau sistarea activității grădinițelor pentru perioada de vară. În mare majoritate a cazurilor, închiderea grădinițelor nu este argumentată de careva necesități legate de reparații capitale sau alte motive importante.

,,Procesul de închidere sau de sistare a activității decurge în felul următor: direcția de sector decide în comun cu directoarele care grădinițe vor fi închise, iar părinții sunt puși in fata faptului împlinit. În același timp pentru a-și argumenta decizia deja primită, conducerea grădinițelor solicită sau  impune părinții să semneze pentru faptul că sunt de acord să sisteze activitatea instituției”, susţin părinţii grupului.

În multe cazuri, părinții nu erau informați despre faptul că copiii pot fi repartizați temporar în alte grădinițe sau li se impunea prezentarea unor documente suplimentare pentru posibilitatea de a frecventa o instituție pe timp de vară. Adică se cereau certificate, confirmări de la serviciu.

,,Vara precedentă mai mulți părinți au alertat presa, dar şi Direcțiile de învățămint despre închiderea abuzivă a grădinițelor şi refuzul de a li se oferi copiilor un loc în alte grădinițe. Discutând acesta problema cu doamna Tverdohleb pentru prima oara am aflat despre existenţa unui regulament care prevede vacanţe obligatorii pe o perioadă pe 42 de zile în timpul verii. Ulterior această informație a fost confirmată în cadrul unei emisiuni televizate  de domnul Valentin Crudu, Șef Direcție Învățământ Preuniversitar, din cadrul Ministerului Educației”, susţin părinţii.

Din acest motiv, Grupul Părinţilor Solidari a decis să iniţieze o petiţie prin care părinţii să-şi manifeste dezacordul faţă de proiectul dat.

Astfel, Grupul Părinţilor Solidari solicită:

– anularea necondiționată a prevederilor privind sistarea activității grădinițelor pentru un termen de 42 zile;

– publicarea pe pagina web a Ministerului Educației a proiectului Regulamentului- cadru al instituției de educație timpurie, dar și a altor proiecte de documente normative în proces de elaborare;

– organizarea audierilor publice și dezbaterilor privitor la proiectul Regulamentului – cadru al instituției de educație timpurie.

,,În calitate de părinți solicităm:

  1. Elaborarea și implementarea strategiilor anticorupție, cu impact real, care să nu se limiteze doar la semnarea unui ordin de interzicere a colectărilor.
  2. Evaluarea necesităților reale ale instituțiilor de învățământ și asigurarea finanţării adecvate a acestora.
  3. Stabilirea unui mecanism transparent de sancționare a persoanelor implicate in cazuri de corupție și acte conexe fenomenului de corupție.
  4. Mediatizarea largă a cazurilor de colectări ilicite depistate și a măsurilor aplicate în raport cu persoanele implicate.

Doamnă, Corina Fusu, Ministrul Educației, Dna Tatiana Tverdohleb, Dle Valentin Crudu şi desigur Şefii de direcții din Chișinău şi din raioanele ţării, ați creat din sistemul educațional unul din cele mai profitabile şi corupte sisteme,  ca și tot sistemul de fapt, neînțelegând faptul că educația tinerii naţiuni ar trebui să fie prioritate națională.

Imaginea profesorului trebuie reconstruită și, poate peste ani de zile, vom putea vorbi despre calitatea studiilor și a cadrelor didactice”.

alte Articole interesante