Potrivit raportului de activitate, aproximativ 33 de mii de apeluri au fost recepţionate timp de cinci ani, de angajaţii serviciului „Telefonul Copilului”, lansat de Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, printre care: peste 21 ooo de copii și 4 000 de părinţi/îngrijitori, vecini, rude, etc. La fel, circa 20oo de copii victime a violenţei neglijării, exploatării sau traficului au primit asistență din partea psihologilor serviciului „Telefonul Copilului”.
Problemele raportate specialiștilor de către copii sunt: comunicarea defectuoasă cu părinţii sau rudele apropiate, probleme de relaţionare între semeni, hârțuire în şcoală sau în cercul de încredere, lipsa de comunicare şi sentimentul de singurătate, probleme emoţionale, subiecte de sexualitate, cazuri de violenţă, neglijare, exploatare sau trafic al copilului.
„Scopul nostru este ca toți copii din Republica Moldova să cunoască despre acest număr, să sune și să vorbească despre problemele cu care se confruntă, să se informeze despre drepturile lor şi modalităţile prin care acestea pot fi realizate şi apărate. Iar noi, specialiștii în domeniu, să intervenim la timp ca să prevenim situațiile de criză în care sunt implicați copii”, a declarat secretarul de stat în domeniul asistenței sociale, Viorica Dumbrăveanu.
„Copiii au nevoie de hrană emoţională, de protecţie, afecţiune exprimată în cuvinte şi comportamente pozitive din partea adulţilor. La Telefonul copilului ascultăm copiii şi îi încurajăm să exploreze lumea în siguranţă şi să cunoască ca orice problemă are o soluţie”, a subliniat Svetlana Nichitovschi-Moisa, manager „Telefonul Copilului”.
Din numărul total de copii, care au beneficiat de consiliere psihologică în perioada anilor 2014-2019, cei mai mulţi au vârstele cuprinse între 10 şi 12 ani. Cei mai puţini care solicită consiliere psihologică au între 16 şi 18 ani. La serviciul de asistenţă telefonică gratuită sunt angajaţi şase psihologi, care activează non-stop. O şedinţă de consiliere prin telefon durează până la 50 de minute.
„În consiliere, preiau de obicei, cuvintele pe care mi le spune copilul pentru ca să fiu pe aceeaşi lungime de undă cu el. Din experienţa noastră înţelegem că copilul are problemă şi problema lui chiar este importantă noi asta îi dăm lui, îl înţelegem, aude o voce caldă, chiar dacă strigă la noi”, a spus ADRIANA POPOVICI, psiholog.
Potrivit reprezentanţilor serviciului, anual, sunt înregistrate în jur de 6.500 de apeluri.
Amintim că „Telefonul Copilului” 116 111 este un serviciu telefonic de asistență gratuită pentru copii, care şi-a început activitatea la 4 iunie 2014, fiind gestionat de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecţiei Sociale și implementat de AO „CNFACEM”. Telefonul Copilului oferă suport emoțional atât copiilor, cât și părinților aflați în dificultate și de informare în domeniul drepturilor și protecției copilului. Serviciul activează non-stop, apelul este gratuit, confidențial și anonim. Acesta dispune și de mijloace de comunicare pe internet: skype: TelefonulcopiluluiMoldova116111 și pagina web: www.telefonulcopilului.md.