Evenimentele recente care au avut loc ca rezultat al pandemiei de coronavirus 2019 (COVID-19) au schimbat rutinele zilnice ale multor copii și părinți. Întrucât tot mai multe familii se confruntă cu distanțarea socială, auto-carantina și închiderea școlilor și a locurilor de muncă, este posibil ca acestea să se simtă stresate.
Stresul survine nu doar din cauza preocupărilor legate de sănătate, dar și din cauza faptului că familiile trebuie să facă față unei noi realități, când brusc s-au pomenit acasă pentru mai multe zile cu copii ale căror rutine zilnice au fost grav afectate.
Copiii se pot confrunta cu schimbări semnificative ale rutinelor (de ex., închiderea școlilor și a grădinițelor, distanțarea socială, izolarea la domiciliu), care ar putea să le afecteze sentimentul de organizare, previzibilitate și securitate. Izolarea la domiciliu și lipsa interacțiunii și jocurilor cu semenii lor îi fac pe copii anxioși. Din cauză că le-ar putea fi dificil să înțeleagă ce văd online sau la TV, sau ce aud de la alte persoane, copiii pot să fie deosebit de vulnerabili la sentimente de anxietate, stres și tristețe. Lipsa posibilităților pentru jocuri și activități în aer liber i-ar putea face mai agitați și mai frustrați, stresându-i și mai tare pe părinți.
Îndrumările de mai jos ar trebui să vă ajute să vă faceți un plan și să aveți câteva idei despre cum să organizați timpul, cum să vorbiți cu copiii și cum să-i ajutați să se descurce chiar și în circumstanțele date.
Creați și păstrați rutine zilnice
- • Creați împreună cu copilul vostru un program zilnic. Desenați împreună structura programului, astfel încât să reprezentați fiecare activitate, și includeți o cronologie generală pentru momentul în care fiecare din ele va avea loc
- • Organizați un program care să corespundă cu rutina zilnică pe care copilul a avut-o la grădiniță înainte de noua situație (mese, ore de joacă, pauze pentru gustări și somn, combinarea echilibrată dintre activitățile fizice, activitățile făcute în liniște și cele de învățare)
- • Includeți copiii în treburile și activitățile gospodărești zilnice, indicându-le exact sarcina sau un rol (aranjarea mesei, udarea florilor, împăturirea hainelor curate etc.)
- • Includeți în program activități zilnice pentru întreaga familie – petreceți timpul luând masa sau jucându-vă și odihnindu-vă împreună. Încercați să respectați programul, întrucât activitățile făcute cu regularitate îi ajută pe copiii mici să se simtă în siguranță și securitate.
Practicați grija de sine
- • Faceți-vă timp pentru pauze scurte de la familie (plimbări solo, o baie sau un apel telefonic cu un prieten sau prietenă) sau folosiți momentele de liniște pentru a vă relaxa și a vă odihni
- • Părinții sunt și ei oameni, iar grija de sine vă sporește abilitatea de a face față stresului și de a vă putea sprijini copiii în mod corespunzător
- • Găsiți timp pentru relațiile cu partenerul/partenera și sprijiniți-vă reciproc
Pregătiți idei pentru jocuri și activități de învățare
- • Faceți o listă cu activități care pot fi făcute în casă sau afară, în funcție de circumstanțe
- • Echilibrați activitățile fizice (activități făcute în aer liber, de ex. alergați, jucați-vă cu mingea sau mergeți cu bicicleta sau activități făcute în casă, de ex. dansați, faceți yoga, construiți fortărețe din perne și cutii) cu activitățile sedentare (desenați și colorați, povestiți istorioare, cântați și recitați poezii pentru copii, faceți puzzle, jocuri etc.) și cu unele momente de liniștite (odihniți-vă, citiți împreună)
- • Permiteți-le copiilor să aleagă activitățile pe care ar vrea să le facă și nu uitați că cei mici sunt erăbdători și ar putea să-și piardă repede interesul
- • Când vine vorba de copiii de vârstă preșcolară, este mai important să mențineți un proces de învățare pozitiv și distractiv decât să vă faceți griji în privința păstrării abilităților academice ale acestora. Momentele plăcute, cum ar fi cititul împreună, povestitul de istorioare și jucatul, sunt modalități distractive de a continua învățarea fără a-i stresa prea tare pe cei mici.
- • Pentru inspirație, iată o listă cu activități și jocuri
Stabiliți conținutul și timpul corespunzător petrecut în fața ecranelor
- • Protejați-vă copiii de conținutul TV/mass-media necorespunzător, care îi poate îngrijora și stresa și mai tare. Limitați numărul de știri despre COVID-19 pe care familia le ascultă, mai ales în fața copiilor mici. Să nu vă gândiți că ei nu ascultă, chiar dacă nu privesc cu atenție
- • Stabiliți cât timp va petrece copilul vostru în fața ecranului, includeți acest timp în programul zilnic și asigurați-vă de caracterul corespunzător al conținutului. Dacă copiii mici sunt lăsați singuri în fața televizoarelor sau a ecranelor digitale pentru o perioadă îndelungată, acest lucru le poate împiedica dezvoltarea cognitivă și social-emoțională
- • Copiii învață cel mai bine prin interacțiunea umană – priviți emisiuni împreună și discutați despre conținut
- • Utilizați tehnologiile pentru a compensa distanțarea socială (skype, Zoom, whatsapp), a contacta și a discuta cu prietenii și familia
Exersați abordările parentale pozitive
- • Izolarea prelungită la domiciliu este o posibilitate de a vă îmbunătăți relațiile cu copilul vostru prin activități comune și timp petrecut împreună
- • Rețineți că situația dată este la fel de grea și pentru copii, aceștia reacționând în funcție de vârstă și nivelul de dezvoltare. Încercați să aveți așteptări realiste de la copiii voștri, care vă vor ajuta să abordați constructiv comportamentele nedorite (plâns excesiv, colici, isterici, tulburări de somn, tulburări alimentare etc.)
- • Găsiți timp pentru relațiile cu partenerul/partenera și sprijiniți-vă reciproc. Adoptați un comportament de urmat în raport cu copiii voștri
- • Atunci când vă confruntați cu comportamente nedorite, optați pentru Metode non-violente de disciplinare (redirecționați atenția, acordați atenție lucrurilor pozitive, reorganizați mediul, faceți o pauză, răsplătiți comportamentul pozitiv etc.)