Autoritățile din Ucraina vor să scoată zeci de milioane de tone de cereale prin România și Republica Moldova, după ce porturile pe care le dețin ucrainenii au fost blocate de ruși.

Autoritățile de la București caută soluții, dar nu au luat încă o decizie. În tot acest timp, prețurile cerealelor bat noi recorduri. La fel și prețurile alimentelor, ultima scumpire fiind înregistrată la pâine. O franzele simplă costă acum doi lei.
Andrey Dykun este președintele Consiliului Agricol din Ucraina și spune că 34 de milioane de tone de cereale gata de export sunt blocate pe teritoriul țării sale din cauza războiului. Cu porturile închise, vecinii caută soluții ca să-și vândă totuși marfa.
Andrey Dykun, președintele Consiliului Agricol Ucrainean: „România este vecinul nostru, partenerul nostru și ne poate ajuta cu asta. Poate am putea găsi nișe soluții logistice ca să scoatem cerealele din Ucraina în România și apoi spre alte state europene. Avem nevoie de bani, de arme ca să luptăm. Și ca să cumpărăm arme avem nevoie de bani, așa că trebuie să ne vindem cerealele.”
Pentru a aduce cerealele din Ucraina prin Republica Moldova, sunt luate în calcul trei soluții de transport: pe calea ferată, cu barja ori terestru. Doar că fiecare dintre aceste variante vine cu probleme.
În ceea ce privește trenurile, Ucraina și Republica Moldova au căi ferate cu ecartament larg, diferite de cele din Europa. Vedem că în aceste două țări dimensiunea osiilor trenurilor este de 1.520 mm, față de 1.435 mm în țara noastră.
Singurele intrări în România pe astfel de ecartamente sunt în Nord, apoi în zona Moldovei fie pe la Iași Ungheni Port sau Galați-Giurgulesti, Zorileni-Fălciu și Iași-Ungheni Prut.