A fost un weekend destul de agitat în SUA. Implozia Silicon Valley Bank a declanșat panică în legătură cu soarta depozitelor de zeci de miliarde și, până sâmbătă dimineața, se părea că sistemul financiar al SUA ar putea fi în flăcări. Apoi, duminică, secretarul Trezoreriei Janet Yellen și alte autorități de reglementare de top au anunțat o serie de măsuri de protecție care au calmat piețele. Criza a trecut – cel puțin deocamdată.
În ceea ce privește cine a provocat această mizerie? Sunt o mulțime de potențiali vinovați: eșecul autorităților de reglementare pentru că nu au identificat riscurile sistemice pentru sistemul bancar cauzate de încetarea bruscă a ratelor dobânzilor aproape de zero. Sau CEO-ul Greg Becker și alți directori executivi de la SVB pentru că au urmat o strategie de creștere cu orice preț, care acum pare remarcabil de prost recomandată.
Ambele sunt explicaţii plauzibile, dar, potrivit publicaţiei Fortune, oricât de mult ar fi contribuit anumite persoane la dezastrul SVB, tehnologia – în special telefoanele mobile – a reprezentat cauza imediată a căderii băncii.
Când clienţii au aflat că Silicon Valley Bank are probleme, nu s-au grăbit să se ducă la un casier. În schimb, au apăsat butonul de „retragere” de pe telefoanele lor mobile, văduvind banca de miliarde de euro în numai câteva ore. După cum a explicat macro-analistul Jim Bianco într-o serie ascuţită de declaraţii pe Twitter:
„Cum au fost retrase 42 de miliarde de dolari într-o singură zi, fără ca mii de oameni să stea la coadă? Răspuns: telefonul mobil! Acest lucru ar trebui să sperie bancherii şi autorităţile de reglementare de pretutindeni. Întreaga bază de depozite de 17.000 de miliarde de dolari se sprijină pe un fir de păr, aşteptând lichidităţi instantanee”.
Ceea ce obişnuia să aibă loc în zile sau săptămâni, acum are loc în numai câteva minute, lăsând bancherilor şi autorităţilor un timp insuficient de procesare şi reacţie. Analiştii sunt de părere că, pentru a putea evita viitoarele crize bancare, cel mai util lucru de făcut în această situaţie este găsirea unui sistem de reglementare a legăturii dintre domeniul bancar şi instrumentele tehnologice de care clienţii dispun pentru accesarea şi administrarea propriilor conturi.
Colapsul SVB, cel mai mare faliment de la criza financiară din 2008, a tulburat industria tehnologică, parțial pentru că mulți investitori și multe startup-uri aveau milioane de dolari în depozite. Soarta acestor fonduri este acum incertă iar unele companii din domeniul tehnologiei, precum și locurile de muncă pe care le oferă, sunt în pericol semnificativ.