Ce schimbări vor fi pe piața auto în 2025 și ce înseamnă pentru cumpărători?

Piața auto este foarte sensibilă la mișcările economice globale, la schimbarea situațiilor politice și la înăsprirea reglementărilor privind emisiile de CO2. Sunt ani în care se înregistrează o poftă ridicată de cumpărare și ani în care cumpărătorii sunt obligați să-și modifice drastic obiceiurile.

Din fericire, anumite tendințe ne permit în momentul de față să prezicem viitorul. Ce schimbări se vor produce în piața auto în 2025 și ce ar trebui să știe cei care intenționează să cumpere un vehicul?

Un deficit de mașini vechi de 3-4 ani

Criza globală a semiconductoarelor poate părea de domeniul trecutului, dar efectele ei asupra pieței auto sunt încă resimțite. Întreruperile din lanțul de aprovizionare din 2021-2022 au redus semnificativ producția de mașini noi la nivel mondial.

„Fluctuațiile de pe piața de mașini noi au un impact direct asupra segmentului de mașini second hand. În prezent există o lipsă vizibilă de vehicule produse în 2021-2022, iar această problemă va persista. Pur și simplu nu vor fi destule variante de mașini în categoria de vârstă de 3 până la 4 ani”, spune Matas Buzelis, expertul auto al companiei de date auto carVertical.

Ratele mai mici ale dobânzilor vor stimula vânzările de mașini 

Atât piața mașinilor noi cât și cea a celor rulate au fost puternic afectate de inflație și de creșterea ratelor dobânzilor. Mulți șoferi au optat pentru mașini mai ieftine sau și-au amânat achizițiile pentru vremuri mai bune.

În prezent, odată cu stabilizarea ratelor dobânzilor în 2024, se preconizează că piața auto va crește în 2025. Pe măsură ce ratele scad, mașinile devin mai accesibile influențând semnificativ comportamentul cumpărătorilor. Șoferii care au strâns cureaua în ultimii ani vor fi probabil mult mai activi pe piață în anul viitor.

Piața mașinilor electrice va crește ușor

O infrastructură de încărcare subdezvoltată plus costurile ridicate de achiziție încetinesc creșterea pieței EV. Deși unii șoferi ar dori să-și cumpere o mașină electrică, ei sunt descurajați de prețurile mai mari de achiziție în comparație cu modele similare pe diesel sau benzină. În majoritatea țărilor, lipsa stațiilor de încărcare înseamnă că vehiculele electrice sunt alese în principal de cei care le pot încărca acasă.

„Cererea de vehicule electrice rulate ar putea fi afectată semnificativ și de popularitatea în creștere în Europa a mașinilor electrice chinezești ieftine. Cu toate acestea, nu este clar dacă șoferii vor opta în număr mare pentru aceste modele, având în vedere incertitudinea privind fiabilitatea și posibilitatea întreținerii post-vânzare. Mulți cumpărători probabil vor alege în continuare mărcile consacrate”, explică Buzelis.

Mașinile diesel nu se vor ieftini în Europa de Est 

Mașinile diesel domină de mult timp piața vest-europeană, dar domnia lor se apropie de sfârșit. Cumpărătorii aleg din ce în ce mai des mașini hibride și pe benzină, în timp ce reglementările mai stricte privind emisiile scot vehiculele diesel de pe piață. Scăderea producției de mașini diesel noi în Europa de Vest afectează oferta de vehicule la mâna a doua din Europa de Est.

Datorită acestei oferte limitate, mașinile diesel vechi de 1 până la 5 ani vor rămâne probabil la mare căutare în Europa de Est, încetinindu-le semnificativ deprecierea.

Un an de încercări și necazuri pentru producătorii europeni de mașini

Din 2025, UE a redus nivelul permis al emisiilor de CO₂ pentru mașini de la 116 grame pe kilometru la 94 de grame. Dacă producătorii nu se conformează, se vor confrunta cu amenzi uriașe pentru fiecare vehicul vândut.

„Pe măsură ce UE înăsprește reglementările privind emisiile, marii producători se luptă să supraviețuiască. Cumpărătorii sunt reticenți în a trece la vehiculele electrice și popularitatea în creștere a mărcilor chinezești de mașini reprezintă o altă amenințare”, spune Buzelis.

Vânzările scăzute de vehicule electrice și neîncrederea consumatorilor creează provocări pentru întreaga piață auto. Austria, Bulgaria, Polonia, România, Slovacia, Republica Cehă și Italia și-au exprimat deja îngrijorarea cu privire la regulile mai stricte privind emisiile, cerând UE să le amâne, argumentând că amenzile vor dăuna atât producătorilor cât și economiilor naționale.

„Producătorii de mașini europeni sunt nevoiți să ofere vehicule care au o cerere slabă. În plus, mașinile noi devin din ce în ce mai scumpe, ceea ce în mod firesc încetinește vânzările și compromite încercările nereușite ale producătorilor de a menține forța de muncă. Ar trebui să se producă o minune în industrie anul viitor pentru a evita criza care pare a fi inevitabilă. Europa trebuie să acționeze acum sau să suporte consecințele reglementărilor stricte și să ajungă să urmărească cum concurența din China lasă în urmă industria de pe bătrânul continent”, sugerează expertul pe piața auto second hand.

Prințul Harry și Meghan Markle primesc victimele incendiilor din California, în casa lor din Montecito. Ducii de Sussex ar putea fi și ei evacuați din cauza flăcărilor

Prințul Harry și Meghan Markle locuiesc, de aproximativ cinci ani, în Montecito, de când au decis să se retragă din Familia Regală a Marii Britanii. La scurt timp după ce statul California a fost cuprins de flăcări, ducii de Sussex au decis să primească victimele, în propria locuință, deși ar putea fi și ei evacuați, scrie protv.ro.

Din cauza incendiilor din California, care continuă să izbucnească necontrolat, Meghan și Harry ar putea fi nevoiți să plece din casa din Montecito, împreună cu cei doi copii ai lor. Zona în care ducii de Sussex locuiesc este considerată zonă cu „risc ridicat de incendiu”, fiind în vigoare avertismente de întrerupere a curentului electric.

Meghan și Harry primesc, în casa lor, victimele incendiilor din California
Meghan Markle și prințul Harry au anunțat că vin în sprijinul persoanelor afectate de incendiile din California și au decis să găzduiască, o perioadă, persoanele care au nevoie de adăpost.

Două cărți despre tradițiile și meșteșugurile populare vor fi lansate la Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală

Vineri, 17 ianuarie, ora 13:00, Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală vă invită în Sala Nunții, unde vor fi lansate două noutăți editoriale, semnate de angajații instituției. Prima se intitulează „Muzeul și meșterii populari: salvgardarea tradiției meșteșugărești”, autori – Petru Vicol, director general MNEIN, și Elena Cojocari, directoare adjunctă MNEIN.

Lucrarea se deschide cu o retrospectivă analitică a rezultatelor colaborării dintre muzeu și meșterii populari, de la fondare până în prezent. Urmează prezentarea biografiilor și creațiilor a 65 de membri ai Uniunii Meșterilor Populari din Moldova, participanți activi la târgurile organizate de MNEIN. Ediția e bogat ilustrată cu imagini ale lucrărilor de artă populară și artizanat, cu instantanee de la evenimente culturale. Volumul are menirea de a promova creatorii care continuă, în prezent, o parte din meșteșugurile tradiționale.

O altă lucrare e semnată de Andrei Prohin, secretar științific la aceeași instituție: „Calendarul tradițiilor populare pentru copii”. Lucrarea include informații succinte despre sărbătorile calendaristice și alte tradiții populare, publicate anterior în paginile revistei pentru copii „Alunelul”. Textele sunt însoțite de ilustrații hazlii, realizate de graficianul Alex Dimitrov.Ambele volume au apărut la Editura Lexon-Prim, partenerul lansării, cu susținerea financiară a Ministerului Culturii. Vor lua cuvântul: Marcel Lutic, (etnograf, președintele Asociației Meșterilor Populari din Moldova, mun. Iași), Varvara Buzilă (dr., conf. univ., șefa secției Etnografie, MNEIN), Eduard Potînga, (director al Editurii „LEXON-PRIM” SRL), autorii ambelor cărți și alți doritori.Vă așteptăm cu drag!mun. Chișinău, str. M. Kogălniceanu 82

Rețea de trafic de persoane, destructurată de oamenii legii: Trei persoane au fost arestate

Ofițerii Centrului pentru combaterea traficului de persoane a INI, sub conducerea Procuraturii Generale au destructurat o rețea de trafic de persoane. Trei persoane au fost arestate, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Polițiștii au stabilit că, începând cu anul 2021 și până în prezent, membrii grupului criminal organizat au recrutat cetățeni din Republica Moldova, care dețin permis de conducere, în scopul exploatării acestora în calitate de transportatori ai refugiaților din țări, precum Siria, Afganistan, Irak, Bangladesh și India.

La fiecare cursă, șoferii transportau aproximativ 30 – 45 de migranți, fiecare achitând organizatorilor între 5000 și 7000 de euro.

Bărbații riscă închisoare de la 10 la 20 ani.

Câte minute de viaţă pierd fumătorii cu o singură ţigară
Articolul anterior
16 gospodării din mediul rural, susținute financiar în cadrul unui program de eficiență energetică
Articolul următor