China a doborât un nou record anul trecut la capitolul vânzărilor de mașini în străinătate, reușind să depășească Japonia, care până acum era cel mai mare exportator auto, potrivit Wall Street Journal. Momentul reprezintă o schimbare fundamentală pentru industria globală și nu ar fi fost posibil fără ieșirea de pe piața rusească a producătorilor auto din Occident.
În timp ce China a devenit un lider mondial în rândul producătorilor de mașini electrice, principalul factor care a contribuit la succesul exporturilor de mașini a fost creșterea uriașă a cererii pentru mașini tradiționale pe benzină sau motorină, în special din partea Rusiei, scrie digi24.ro.
Producătorii auto din China au ocupat imediat golul lăsat de ieșirea de pe piața rusă a companiilor din Occident, consecință a războiului din Ucraina și a sancțiunilor impuse împotriva Moscovei, și au vândut de cel puțin cinci ori mai multe mașini anul trecut decât cele 160.000 vândute în 2022, potrivit Asociației autoturismelor din China.
Asociația chineză estimează că 5,26 de milioane de mașini produse în China s-au vândut în străinătate anul trecut, ceea ce ar întrece cu aproape 1 milion numărul de exporturi de mașini produse în Japonia.
Japonia a exportat puțin sub 4 milioane de automobile în primele 11 luni ale anului 2023, potrivit ultimelor date oficiale publicate.
Exportul de mașini cu motoare cu ardere internă în țări precum Rusia sau Mexic, acolo unde cererea pentru astfel de mașini rămâne foarte mare, i-a ajutat pe producătorii auto din China care nu s-au adaptat destul de repede la noul val de mașini electrice.
Măsurile protecționiste ale Statelor Unite și Uniunii Europene, care s-au temut de o invazie a mașinilor electrice ieftine din China, au redus numărul de automobile importate din țara asiatică.
Următorul val de exporturi din China va include cel mai probabil o proporție mai mare de vehicule electrice și hibride.
Compania chineză BYD, care a întrecut Tesla ca număr de mașini electrice vândute în ultimul trimestru, a vândut în străinătate de cinci ori mai multe automobile în 2023, ajungând la 242.000 de mașini exportate.
Producătorii auto care au fabrici în China caută tot mai mult să exporte mașini fabricate în această țară.
Volkswagen va exporta pentru prima dată mașini produse în China, urmând să aprovizioneze piața europeană cu până la 60.000 de autoturisme electrice Cupra Tavascan fabricate în China.
Ford, care a pierdut mult teren pe piața mondială în fața producătorilor de mașini electrice din China, a anunțat că exporturile de mașini produse în China au crescut la 100.000 anul trecut.
În total, numărul de autoturisme produse în China și vândute pe piața internă și în străinătate a atins un nou record anul trecut: 25,5 milioane. Piața internă din China a cunoscut cea mai mare creștere din ultimii ani, alimentată de creșterea numărului de mașini electrice.
Ascensiunea Chinei în topul industriei globale de automobile reprezintă o victorie muncită din greu pentru politicile industriale ale Beijingului; rezultate similare au fost obținute și în cazul panourilor solare și al bateriilor.
În ultimii trei ani, China a depășit țări rivale care au dominat piața exporturilor auto de mulți ani, precum Japonia, Germania și Coreea de Sud.
În Rusia, mărcile chinezești au umplut showroom-urile și fabricile rămase goale după plecarea brandurilor europene, japoneze și sud-coreene.
China a exportat anul trecut cu 2 milioane mai multe mașini decât acum doi ani, iar peste 800.000 dintre aceste vânzări în plus se datorează exporturilor către Rusia, care au cunoscut o creștere de 545%, potrivit CNN.
Producătorul auto chinez Chery a devenit cel mai mare exportator anul trecut datorită mașinilor cumpărate de ruși, înregistrând un total de 900.000 de automobile vândute în străinătate – mai mult decât vânzările Tesla sau BYD de anul trecut.
Companiile chineze Geely, care deține Volvo, și Great Wall Motor au cunoscut și ele creșteri uriașe în privința numărului de mașini vândute în Rusia.
Aceste creșteri, însă, s-ar putea să nu poată fi susținute pe termen lung întrucât cererea de pe piața rusească de automobile a fost satisfăcută, iar stocul de mașini disponibile a crescut.