Pe fondul absenței premierelor străine, în Rusia numărul sălilor de cinematograf care mai funcționează a scăzut cu peste o treime, notează publicația Kommersant, citată de universul.net.
În cele mai multe cazuri, cinematografele închid o parte din incintă în timpul săptămânii și se deschid în weekend, dar unele săli nu mai sunt folosite deja de trei luni: alternativele rusești nu adună suficient public, transmite Universul.net.
Potrivit analiștilor, în viitorul apropiat situația nu va face decât să se înrăutățească, deoarece blockbusterele de la Hollywood făceau în mod tradițional box office-ul verii.
Kommersant a consultat statisticile Asociației proprietarilor de cinematografe (AVK) privind proiecțiile de filme din Rusia. Reiese că numărul sălilor de cinema care au prezentat cel puțin o proiecție pe zi, în zilele lucrătoare, la începutul lunii iunie, a fost cu mai mult de o treime mai mic decât cel de la începutul anului.
Așadar, la momentul 6 iunie, scăderea indicatorului a fost de 36%, la 3.600 săli față de 5.700 de cinematografe, câte erau în 5 ianuarie a.c.
Totodată, pentru weekend, indicatorul arată o scădere mai puțin pronunțată – în 4 și 5 iunie a fost cu 21% mai mic față de ianuarie.
Cinematografele folosesc mai puține săli pe măsură ce conținutul scade: giganții de la Hollywood – Universal, Warner Bros, Disney, Sony și Paramount – au oprit din martie distribuția de filme în Rusia, din cauza ostilităților din Ucraina. Pe acest fond, e agravată situația încasărilor și a numărului de spectatori.
Potrivit AVK, pentru săptămâna 30 mai-5 iunie, comparativ cu cifra săptămânală medie pentru 2021, veniturile din cinema au scăzut cu 63%, la 681,4 milioane de ruble, iar participarea a scăzut cu 57%, la 1,2 milioane de oameni.
Statistica privind scăderea numărului de săli utilizate nu înseamnă neapărat închiderea sau conservarea lor completă, explică un reprezentant al rețelei integrate Cinema Park și Formula Kino (OS): ”Vom folosi sălile după caz. De exemplu, de luni până miercuri într-un cinema multiplex patru din cele 12 săli pot fi închise, iar în weekend sunt toate deschise.
În luna mai, aproximativ 17% din săli au stat închise mai mult de zece zile”. Rețeaua a închis două cinematografe la Moscova, ”dar aceasta este o soluție extremă”, au subliniat aceștia. Față de iunie 2021, veniturile lanțului, în iunie 2022, s-au înjumătățit.
Datele privind sălile închise ”înoată” în funcție de capacitatea cinematografului, spune Vladimir Petelin, director general al rețelei Sala Premier: ”Dacă vorbim de cinematografe care au mai mult de opt ecrane, atunci vreo două sau trei dintre ele nu mai lucrează nici în cursul săptămânii, nici în weekend. Acum se dovedește că, în medie, doar patru săli sunt alimentate normal cu conținut”.
Deși sunt destul de multe lansări, acestea nu adună același număr de spectatori, recunoaște domnul Petelin. În același timp, există și cazuri de închidere pe termen lung, notează el: ”Într-unul dintre cinematografele noastre cu opt ecrane, trei ecrane nu s-au deschis deloc timp de trei luni, iar aproximativ o duzină de parteneri din cinema au spus că se închid pentru vară și plănuiesc să se deschidă într-o lună sau două, dar nu există nicio certitudine în acest sens”.
În lanțurile de cinematografe, actualul box office al lansărilor rusești este insuficient. De exemplu, conform Sistemului de informații automatizat unificat (UAIS) al Fondului cinematografic, box office-ul lui Cruella, lansat pe 3 iunie 2021, a dus la încasări, în iunie acel an, de peste 630 de milioane de ruble. Încasările celei mai reușite lansări din iunie acest an – thrillerul ”Odna” al lui Dmitri Suvorov (lansat pe 9 iunie) – s-au ridicat la aproximativ 186 de milioane de ruble.
În mijlocul și a doua jumătate a verii, situația se va înrăutăți, consideră Stanislav Demidenko, analist la Kinobiznes Today: ”În mod tradițional, de sărbători și vacanțe, box-office-ul era realizat exclusiv de proiecte de studio de la Hollywood. Nu există lansări care să intereseze publicul de masă cel puțin până la sfârșitul verii”. Sălile, în opinia sa, vor continua să se închidă, pentru că ”funcționarea unui multiplex modern în situația actuală este lipsită de sens”.
Pe de altă parte, notează Stanislav Demidenko, închiderea sălilor pe motiv de optimizare a muncii ”nu ar trebui să fie atât de înfricoșătoare”: ”Până la atingerea punctului fără întoarcere, reluarea activității, în cazul unei schimbări situației pe piață, este o chestiune de zile sau chiar ore. Totul este legat de natura politică a crizei, de unde și imposibilitatea de a face previziuni pe termen lung”.