Creştinii ortodocşi îl prăznuiesc azi pe Sfântul Nicolae de Vară

Creştinii ortodocşi pe stil vechi îl sărbătoresc, la 22 mai, pe Sfântul Nicolae. Sărbătoarea Sfântului Nicolae este cinstită de către Biserica Ortodoxă de două ori pe an. Sărbătoarea Sfântul Nicolae „de iarnă”, cum i se mai spune în popor, se sărbătoreşte la 19 decembrie, iar la 22 mai se sărbătoreşte Sfântul Nicolae „de vară”.

separator

Sfântul Ierarh Nicolae este unul dintre cei mai mari sfinţi ai Bisericii lui Hristos. Făcător de minuni şi ierarh sfânt, prunc postitor de la sânul maicii sale şi bătrân înţelept, cuvios şi lucrător al iubirii, smerit şi tenace în misiunea bucuriei sale, iubitor de Liturghie şi păstor de suflete înţelept, ocrotitor al copiilor şi apărător al credinţei ortodoxe la Sinodul I Ecumenic.

Tradiţia spune că Dumnezeu S-a arătat în vis unui episcop bătrân, pe care l-a îndemnat să pună arhiepiscop de Miria pe primul bărbat care va intra a doua zi în biserică. Primul bărbat care a intrat în Biserica arhiepiscopală a fost Sf. Nicolae. El a refuzat la început această funcţie, însă Mântuitorul i S-a arătat în vis, dăruindu-i Evanghelia şi îndemnându-l să primească noua demnitate. Ca arhiepiscop, Sfântul Nicolae a avut o activitate deosebită.

A ajutat pe săraci, i-a primit pe cei păcătoşi, a apărat credinţa de erezii şi de persecutorii păgâni, el însuşi fiind chinuit de soldaţii împăraţilor Diocleţian şi Maximian, care au încercat să distrugă creştinismul. El a continuat să apere legea lui Hristos, mergând prin oraşul Mira şi distrugând toate statuile zeilor la care se închinau păgânii. În jurul anului 305 a fost întemniţat, dar atunci când pe tronul Imperiului Bizantin a urcat Sf. Constantin cel Mare (305-335), creştinii putând să-şi manifeste liber credinţa, Sfântul Nicole a fost eliberat.

Nu se ştie cu exactitate anul în care Sfântul Nicolae a plecat la Hristos, unele surse indicând anul 340, altele 350.

Datorită minunilor pe care le-a făcut, Sfântul Nicolae este considerat ocrotitorul copiilor, în special al celor săraci, dar şi al marinarilor, al brutarilor, al fetelor nemăritate, al celor acuzaţi pe nedrept. În anul 1087, de frica expansiunii musulmane, moaştele sale, care rămăseseră în Mira Lichiei, au fost transferate la Bari, în Italia, unde sunt păstrate într-o criptă sub Biserica care îi este dedicată în acest oraş italian.

 

Durere și extenuare. Cum arată soldații ucraineni care au fost nevoiți să se retragă din Severodonețk după săptămâni de lupte grele

Fotografie virală pe rețelele de socializare cu chipurile soldaților ucraineni care au fost nevoiți să se retragă din Severodonetk.

„Soldați ucraineni întorcându-se de pe linia frontului din Sievierodonetsk. Privirile lor sunt elocvente”, a subliniat fosta purtătoare de cuvânt a lui Vladimir Zelenski.

Trupele ucrainene se retrag din Severodonetk și astfel își recunosc de fapt epuizarea în față ofensivei trupelor ruse, dar s-ar putea că acestea din urmă să nu poată exploata momentul dificil al adversarului și să schimbe cursul războiul, scrie vineri France Presse, citând mai mulți analiști occidentali.

Aceștia avertizau de mult timp că ploaia de proiectile rusești va sfârși prin a uza moralul, unitățile și echipamentele armatei ucrainene. Căderea unui oraș, după săptămâni de lupte sângeroase, este așadar ceva logic.

”Unitățile ucrainene sunt epuizate, insangerate. Ele au înregistrat pierderi teribile, cu batalioane întregi complet neutralizate”, au existat unități compuse din 300-400 de soldați din care acum mai sunt apți de lupta doar vreo 20, constată un ofițer superior francez care a vorbit cu condiția anonimatului.

”Cei care vin că intariri știu că merg în infern. Asistăm probabil la o faza de basculare a uzurii morale”, adaugă ofițerul francez, referindu-se la euforia primelor săptămâni ale războiului când ucrainenii au blocat înaintarea rusă în nord și au forțat Rusia să-și concentreze ofensivă în estul Ucrainei.

Pierderea Severodonetkului, evoluție fundamentală din punct de vedere tactic pentru controlul regiunii Donbas, relevă deopotrivă un eșec al Kievului și un raport de forțe militare complicat.

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski ”aproape că nu mai are oameni pentru a susține războiul”, spunea mai devreme săptămâna această politologul rus pro-Kremlin Serghei Markov. ”NATO poate trimite enorm de multe arme. Dar NATO se teme să trimită soldați”, a adăugat acesta, anticipând atunci o ”cădere” rapidă a armatei ucrainene la Severodonetk.

Cucerirea acestui oraș este ”o victorie pentru propagandă rusă”, spune un analist al societății britanice de securitate Janes, care temperează însă importantă strategică a înaintării rusești. ”Severodonetk nu este un pivot (…) Forțele ruse au înregistrat câștiguri și în alte locuri în ultimele patru zile”, notează sursă menționată.

Ucrainenii, care nu au renunțat și la Lisiceansk, orașul geamăn al Severodonetkului, nu au motive să anticipeze un progres semnificativ al trupelor ruse, crede Ivan Klyszcz, cercetător la universitatea estona Tartu. ”Viziunea globală – a unui război de poziții statice – nu s-a schimbat aproape deloc”, susține acesta, considerând retragerea ucraineană din Severodonetk mai degrabă o acțiune tactică.

”Rușii pot avansa atât timp cât sunt acoperiți de focul artileriei lor. Altfel, pentru ei este foarte periculos” să încerce să înainteze, consideră la rândul sau Alexander Grinberg, analist la Jerusalem Institute for Security and Strategy (JISS), amintind că armata rusă încearcă să evite contactul direct cu inamicul.

Spargerea frontului și pătrunderea rapidă ar impune o mobilizare în efective și echipamente pentru care armata rusă s-ar putea să nu fie capabilă. ”Nu se întrevede nicio soluție pentru penuria de resurse umane în tabăra rusă. Atât timp cât Moscova nu anunță o mobilizare generală, înaintarea să va continuă să fie lentă și războiul prelungit”, explică Alexander Grinberg.

Încă de la începutul agresiunii ruse, ucrainenii au ales strategia defensivă, rezistând în unele puncte strategice cheie până la ultimul om, reușind astfel să încetinească adversarul. Ucrainenii ”trebuie să se apere în profunzime, acceptând să piardă teren în față pentru a-și salva forțele, provocându-le în același timp rușilor pierderi grele în oameni și în timp pentru fiecare kilometru pătrat câștigat”, subliniază colonelul francez Michel Goya.

Prin urmare, zilele care vin ar putea semăna cu cele precedente. ”Fie trupele se îngroapă din nou (în tranșee), fie rușii își limitează acțiunile pentru a lansa ceva mai amplu în august”, crede ofițerul francez menționat anterior.

Luptele ar mai putea continuă totuși la Severodonetk, dar trupele ruse vor încerca o încercuire a orașului Lisiceansk și vor crește presiunea asupra orașelor Bahmut și Slaviansk, în direcția fluviului Nipru către vest, spune analistul societății Janes.

”Este un moment în mod special dificil pentru Ucraina”, admite Ivan Klyszcz, constatând că ambele tabere sunt obosite și au probleme logistice. ”Suntem departe de un impas, dar nu mă aștept la schimbări față de situația actuală: lupte lente și costisitoare pe toate fronturile”, concluzionează el.

Oficiali ucraineni au confirmat vineri că trupele ruse au ocupat complet și localitatea Hirske, situată la sud de Lisiceansk, în timp ce Rusia afirmă că a încercuit lângă orașele Hirske și Zolote o grupare alcătuită din circa 2.000 de soldați ucraineni.

sursa

În Chișinău ar putea fi asamblate autobuze electrice

Zilele în care pe străzile municipiului Chişinău ar putea circula autobuze electrice produse aici nu sunt atât de departe. Cel puţin asta spune un antreprenor, care vrea să construiască o fabrică de asamblare a autobuzelor electrice pe teritoriul fostei uzine de tractoare, Tracom. Întreprinderea a devenit parc industrial în care îşi desfăşoară activitatea 71 de companii.

Chinezii ar putea asambla autobuze electrice în Moldova

Vitalie Eşanu este inginer de profesie şi a predat mulţi ani la facultatea de Calculatoare, Informatică şi Microelectronică de la Universitatea Tehnică din Chişinău. Ulterior, împreună cu doi foşti studenţi, a pus bazele unei companii de producţie a echipamentelor pentru transportul electric: troleibuze, tramvaie, autobuze.

VITALIE EŞANU antreprenor: „Utilajul nostru astăzi se exploatează în peste 120 de ţări, da poate chiar astăzi în 150 de oraşe în diferite ţări ale lumii. Începând de la Murmansk care e de la Polul Nord şi cu Bişkekul care e în Kirghizia. Profitul este destul de mare dacă putem să investim astăzi. Aşa un produs costă de la 12 până la 20 de mii de euro”. Inginerii basarabeni au reuşit să inventeze un modul de control pentru sistemul de propulsie al troleibuzelor. Astfel, dispozitive grele de circa 1,5 tone sunt înlocuite de acest aparat modern, care cântăreşte doar 42 de kilograme şi asigură gestionarea mult mai eficientă a consumului de energie electrică.

IURIE BOCLINCĂ şef de producţie: „Aici noi avem utilajul nostru de bază, cel mai principal în mare parte, care reprezintă modulul de forţă sau modul de comandă cu toate periferiile unui trasnport electric public, cum ar fi tramvaiul, troleibuzul şi aşa mai departe. El îndeplineşte fucţia de comandă a motorului. Şi tot ce ţine de funcţiile care sunt, recuperarea energiei, încărcarea bateriei. Procesul de creare a utilajului este complex din mai multe etape, chiar foarte multe etape, de la idee, care vine de la domnul director, pe urmă parametrii tehnici care trebuie de realizat”. Acum se lucrează la producţia echipamentelor care vor fi livrate la o uzină din Belarus, unde va fi asamblat şi certificat primul electrobuz de acest tip.

IURIE BOCLINCĂ şef de producţie: „Lipsesc oameni cu experienţă pentru că la noi domeniul electronic este destul de in gust, abia nu demult a început să se dezvolte. Sunt studenti carevor să se învete şi să se specializeze în acest domeni. Spre asta tindem şi noi”. Cele mai multe troleibuze vechi din Chişinău au fost modernizate datorită noii tehnologii realizate de inginerii companiei conduse de Vitalie Eşanu. Astfel, Regia Transport Electric a fost salvată de la faliment în anii 2000. Tot datorită lor a fost implementat şi transportul public fără fir, care circulă acum pe nouă rute: printre care Aeroport, Sângera, Truşeni, Durleşti şi Stăuceni.

VITALIE EŞANU antreprenor: „În momentul cela noi am început cu modernizarea troleibuzelor vechi, care substituiau de pe troleibuze şi se arunca o tonă şi jumătate de utilaj. Şi punea un echipament care se punea şi acuma la noi, care se poduce de 42 de kilograme. Un trend în viaţa asta când noi vorbim despre autobuzele electrice, automobile electrice, deci noi am nimerit direct în ţintă”. Antreprenorul cere susţinerea autorităţilor pentru a realiza acest proiect, într-un spaţiu din Întreprinderea de Stat „Tracom”.

LIUBA MAXIM reporter TVR MOLDOVA: „Antreprenorul îşi propune să folosească suprafeţele neutilizate şi care stau în paragină de mai mulţi ani, pentru a construi fabrica de autobuze electrice”. Zona industrială Tracom se află pe strada Columna, chiar în centrul Chişinăului. Are o suprafaţă de peste 32 hectare și este proprietatea statului. În cadrul acestui parc industrial își desfășoară activitatea 71 de companii. Cele mai multe spaţii au fost închiriate de agenţii economici, dar aceştia pot să le cumpere, dacă întrunesc toate condiţiile impuse.

AURELIA SALICOV, administrator, Î. S. Tracom: „În cadrul Întreprinderii Tracom au rămas doar cei 15 mii metri patraţi, la care ţinteşte compania InfoBusiness, ca şi spaţii industriale”. Aurelia Salicov a spus că vor avea loc mai multe schimbări în cadrul parcului industrial. Ea a menţionat că orice proiect investiţional pe platforma Tracom trebuie să treacă printr-o comisie de concurs, constituită din membrii Agenţiei Proprietăţi Publice şi reprezentanţi ai Guvernului.

AURELIA SALICOV director interimar, Î. S. Tracom: „Toate acţiunile trebuie să fie transparente şi într-un cadru legal prevăzut în cadrul nostru de legea parcurilor industriale. Noi nu am anunţat deocmadată, un concurs pentru un spaţiu la care ţinteşte această companie, în momentul în care vom anunţa acest concurs, atât Infobusiness, cât şi alţi potenţiali investitori, pentru că există un interes sporit pentru acest spaţiu”. Aurelia Salicov spune că în momentul în care va fi organizat concursul, cei interesaţi vor fi invitaţi să-şi prezinte proiectele investiţionale. Acest lucru, însă, nu se va întâmpla în următoarele luni.

AURELIA SALICOV, administrator, Î. S. Tracom: „În componenţa acestei comisii intră reprezentanţi ai Ministerului Economiei, reprezentanţi ai Agenţiei Proprietăţi Publice şi reprezentanţii Întreprinderii Administratoare Tracom. Potrivit condiţiile contractuale cu rezidenţii, dreptul prioritar îl au proiectele prezentate de rezidenţi”. Vitalie Eşanu spune că, în toţi aceşti ani, a avut trei tentantive de a implementa acest proiect, dar toate au eşuat.

VITALIE EŞANU, antreprenor: „Dacă nu implimnetez proiectul acesta, eu cu statul Republica Moldova numai vreau să am relaţii. Suprafeţele care sunt la Tracom, neutilizate, care stau în buruienem dacă nu, noi ne ducem şi proiectul îl realizam fără stat, Noi vrem să producem transport electric, asta e oportunitate pentru Republica Moldova”. Cele 71 de companii care lucrează pe teritoriul Întreprinderii de Stat Tracom au plătit, anul trecut, impozite de jumătate de miliard de lei, iar cifra lor anuală de afaceri este de peste 3 miliarde lei.

sursa: www.tvrmoldova.md

Preşedintele lituanian spune că nu va face concesii privind tranzitul mărfurilor sancţionate din Rusia către regiunea Kaliningrad

Gitanas Nauseda a remarcat că nu se poate vorbi despre „coridoare” către regiunea Kaliningrad, asigurând comunitatea internaţională că ţara nu a introdus nicio restricţie unilaterală sau suplimentară.

Gitanas Nausėda: turime užtikrinti Lietuvai ir jos žmonėms palankiausių  sprendimų priėmimą

Lituania nu va face concesii în rezolvarea problemei tranzitului mărfurilor supuse sancţiunilor către regiunea Kaliningrad, a anunţat pe pagina sa de Facebook preşedintele Republicii, Gitanas Nauseda, conform Adevarul.ro.

Nauseda şi-a anunţat intenţia de a aplica sancţiunile UE împotriva Rusiei, inclusiv menţinerea controlului asupra mărfurilor transportate pe teritoriul republicii. Potrivit acestuia, nu se poate vorbi de „coridoare”, la fel cum nu se poate vorbi de concesii către Rusia.” În acelaşi timp, preşedintele Lituaniei a remarcat necesitatea consultărilor cu Comisia Europeană în viitorul apropiat. privind sancţiunile impuse Moscovei, el şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la consecinţele acestora, considerând că restricţiile nu ar trebui să prejudicieze interesele Lituaniei şi acordurile internaţionale.

Anterior, guvernatorul regiunii Kaliningrad, Anton Alikhanov, a raportat că Lituania a notificat autorităţile locale că din 18 iunie a încetat să treacă bunuri supuse sancţiunilor care erau transportate pe calea ferată din regiunile ruseşti în regiunea Kaliningrad. Marţi, 21 iunie, s-a ştiut că restricţiile au afectat şi transportul de camioane. Ministerul rus de Externe şi Kremlinul au declarat că acţiunile Lituaniei sunt ilegale şi contrare acordurilor internaţionale.

Lituania şi UE, în acelaşi timp, asigură comunitatea internaţională că ţara nu a introdus nicio restricţie unilaterală sau suplimentară, ci doar „aplică în mod constant sancţiunile UE”.

VIDEO! Emilian Crețu, parodie pe seama discursului ”viral” al premierului Natalia Gavrilița
Articolul anterior
Tatiana Heghea a devenit mămică a treia oară
Articolul următor