De ce au avioanele geamuri rotunde

Dacă ați călătorit vreodată cu avionul, probabil ați observat că geamurile sunt mereu rotunde, iar motivul nu este unul estetic, ci funcțional.

La 10 ianuarie 1954, avionul companiei British Overseas Airways Corporation cu zborul 781 a părăsit aeroportul Ciampino din Roma pentru a-și transporta cei 35 de pasageri și echipajul la Londra. După aproximativ 15 minute de zbor, avionul de Havilland Comet – care cu doar doi ani înainte fusese primul care lansase un zbor comercial programat – s-a dezintegrat pe cer și s-a prăbușit în Marea Mediterană, ucigându-i pe toți cei aflați la bord, scrie digi-life.ro.

Al doilea accident, la doar câteva luni după aceea, a dus la 21 de pasageri uciși când avionul cu zborul 201 al companiei South African Airways de la Londra la Johannesburg s-a prăbușit în mare și cadavrele recuperate au prezentat leziuni similare la cap și la plămâni cu cele din zborul 781.

Ferestrele, care erau pătrate la acea vreme, au jucat un rol important în acumularea presunii care a provocat prăbușirile, având ca rezultat o decompresie explozivă.

Colțurile ascuțite ale ferestrelor au supus metalul care le înconjoară unei tensiuni suplimentare la altitudini mari, de două sau de trei ori mai mult decât în ​​alte locuri din avion, ceea ce a dus la dezintregrarea avionului în aer.

Willis Orlando, specialist în operațiuni de produs la Scott Cheap Scott’s Cheap Flights a explicat cum geamurile rotunde sunt mai sigure în avion:

„Colțurile rotunjite sunt concepute pentru a ajuta la distribuirea uniformă a presiunii exercitate asupra ferestrei, reducând probabilitatea ca o fereastră să se crape sub presiunea modificată a aerului”.

În urma investigațiilor, producătorul britanic de aviație de Havilland a făcut o serie de modificări la proiectarea aeronavei sale, inclusiv ferestre rotunde.

De Havilland Comet a fost primul avion comercial din lume în 1952. În primul său an a transportat 30.000 de pasageri, inclusiv pe Regina Angliei, în locuri precum Tokyo, Singapore, Johannesburg și Colombo.

Controlul averii și intereselor va putea fi extins asupra rudelor și donatorilor
Articolul anterior
România trece prin scenariul Italiei. Bolnavii își împart măștile de oxigen, afară ambulanțele stau la coadă, iar pacienții sunt tratați în corturi
Articolul următor