De ce se prăbuşesc avioanele de pasageri produse în Rusia/ SSJ 100, singurul model fabricat după sfârşitul URSS

După tragedia de duminică, unde a fost implicată o aeronavă Sukhoi Super-jet 100 apar mai multe semne de întrebare privind industria aeronautică din Rusia.

separator

Izolaţionism, acesta este cuvântul-cheie care caracterizează industria aviatică din Rusia, notează Ber-shidsky, precizând că Sukhoi Superjet 100 (SSJ 100) este singurul model de aeronavă comercială produs de ruşi după prăbuşirea URSS.

Proiectul SSJ 100 este „planul predispus la defecţiuni care încoronează epoca Putin, o încercare de-a exploata expertiza producătorului de avioane de război Sukhoi pentru a recupera gloria apusă a poveştii sovietice despre construcţia avioanelor”.

Imperiul sovietic îşi făcuse un titlu de glorie din faptul că nu importa aeronave, din raţiuni de securitate naţională. La sfârşitul anilor 1980, industria aviatică sovietică recruta masiv forţă de muncă – circa 2 milioane de muncitori. Aproximativ 150 de avioane civile erau produse în fiecare an.

 

Însă un deceniu mai târziu, pe fondul dezastrului economic cauzat de căderea URSS, industria aero-nautică rusească intra într-o spirală a falimentului. „Perechea Boeing-Airbus domina piaţa, surclasând fabricile sovietice şi firmele de design (aeronautic – n.r.)”.

Planul lui Putin

În 2000, odată cu venirea la putere a lui Vladimir Putin, „guvernul rus a făcut un efort concentrat pentru a renaţionaliza ceea ce mai rămăsese din industria aeronautică sovietică şi pentru a aduce pe piaţă avioane noi”.

Leonid Bershidsky notează că „fabricarea de avioane în Rusia este pentru Putin o chestiune de prestigiu naţional, un semnal că Rusia a rămas o mare putere, la egalitate cu SUA şi Europa şi înaintea Chinei”.

Numai că acest plan cu alură imperialistă, subliniază Bershidsky, are o hibă periculoasă. Proiectul Sukhoi aparţine unei „companii fără experienţă în fabricarea de avioane de pasageri, însă cu o istorie de succes privind exportul avioanelor de război”.

În 2002, compania Sukhoi a fost aleasă de guvernul rus, ca obiectiv strategic de investiţii pe segmentul zborurilor comerciale, în detrimentul unei alte companii de profil, care propusese un proiect bazat pe un design aeronautic dezvoltat de gigantul rusesc Tupolev.

Deja în 2006, Sukhoi „devenise cam singurul proiect susţinut de guvern” la nivelul întregii industrii aero-nautice ruseşti. Compania „a primit finanţare directă de la stat şi de la bănci controlate de stat”.

Returnarea de avioane achiziţionate

SSJ 100 s-a dovedit rapid a fi nesigur pentru cei câţiva cumpărători interesaţi de achiziţionarea acestei aeronave. „La începutul acestui an, singura companie europeană care a folosit SSJ-uri – CityJet din Irlanda – a returnat toate cele şapte aeronave cumpărate în leasing. Interjet din Mexic, cumpărătorul iniţial, a fost nevoită să «canibalizeze» unele dintre avioane din cauza lipsei de componente şi a lipsei infrastructurii de servicii Sukhoi în America Latină”, mai scrie Leonid Bershidsky în editorialul său.

În aprilie, un contract important pentru un lot de SSJ 100 a fost reziliat în mod neaşteptat de către Adria Airways, cea mai mare companie aeriană din Slovenia.

„Chiar şi înainte de prăbuşirea avionului duminică, era clar că planurile Sukhoi de a vinde 800 de Su-perjet-uri până în 2024, 500 dintre ele în afara Rusiei, muriseră”, concluzionează Bershidsky.

Avionul, de tip Sukhoi Superjet 100, deţinut de compania Aeroflot, se îndrepta duminică spre oraşul Murmansk, în nordul extrem al Rusiei, însă la scurt timp după decolare a solicitat permisiunea să se întoarcă înapoi la aeroportul Sheremetyevo, după detectarea unui incendiu. Dintre cele 78 de persoane aflate la bord, 41 au decedat în urma incendiului.

Cadavrele celor 41 de victime au fost recuperate.

Modelul SSJ 100 a fost lansat în 2011 şi încă de atunci au existat temeri cu privire la siguranţa aer-onavei.

Sursa

O mamă și fiica ei au fost diagnosticate cu același tip de cancer, la o distanță de doar zece zile

O mamă din Anglia a trecut prin momente delicate după ce a fost diagnosticată cu cancer, dar coșmarul a venit abia zece zile mai târziu, când fiica ei a primit același diagnostic. Doi ani mai târziu, acestea au decis să-și spună povestea, atrăgând atenția asupra importanței cercetării din domeniu, scrie peroz.ro.

În 2022, Catherine Tudor a fost diagnosticată cu cancer de colon în stadiu al treilea. Zece zile mai târziu, fiica ei, Rihannon, a aflat că suferă de aceeași boală, dar într-un stadiu mai avansat.

„Când mama mi-a mărturisit că a fost diagnsoticată cu cancer am fost tristă. Îmi amintesc că mi-am spus că „probabil a avut ghinion, dar eu voi fi bine!”, a povestit ea potrivit People, adăugând: „Care ar fi fost șansele ca amândouă să fim diagnosticate cu aceeași boală la un interval de o săptămână?”

Rihannon, care locuiește în Cheltenham, Anglia, însă, nu doar că a primit același diagnostic, dar boala era într-un stadiu mai avansat. Mai exact, medicii i-au descoperit peste 20 de tumori în ficat și în plămâni, fapt pentru care a fost nevoită să înceapă imediat ședințele de chimioterapie și alte tratamente, în încercarea de a opri extinderea cancerului. 

Doi ani mai târziu, Rihannon continuă tratamentul împotriva cancerului, iar mama ei a fost declarată vindecată: „Am trăit un amalgam de emoții, dar sunt foarte puternică și pozitivă”, a mai declarat tânăra, într-un interviu la BBC, mărturisind că această gândire pozitivă a ajutat-o să depășească această perioadă.

„Când te gândești că poți să lupți cu boala, că poți să treci prin ea, corpul răspunde în aceeași manieră. Iar corpul meu, slavă Domnului, are un răspuns pozitiv de mai bine de doi ani, am avut numeroase tumori care au scăzut în dimensiune”, a povestit femeia.

Chiar dacă este foarte optimistă, ea a descris chimioterapia, radiațiile și operația ca fiind brutale. Tocmai de aceea, speră ca oamenii de știință să descopere alte tratamente, unele mai blânde.

„Cercetarea mă ajută să sper, să merg mai departe. Îmi doresc ca specialiștii să descopere alte terapii care să vină în sprijinul bolnavilor de cancer. Este vital”, a mai spus ea, potrivit sursei citate.

Taxă de intrare în Veneția, din 25 aprilie. Zilele în care poate fi vizitată gratis

Veneția a introdus o taxă de intrare, începând din 25 aprilie. Dar taxa se aplică doar în anumite zile, iar anumite categorii de turiști pot fi exceptați de la plata sa, scrie evz.ro.

Reprezentanții unui foarte celebru oraş – Veneția – s-au gândit să mai domolească din fluxul de vizitatori prin introducerea unei taxe de intrare.

Valoarea acesteia va fi de 5 euro pentru turiști și se va aplica în weekenduri, începând cu 25 aprilie.

Măsura își propune să mai reducă aglomerația în oraș și va fi aplicată până la jumătatea lunii iulie.

Mai exact, taxa se aplică în 29 de zile specifice, între 25 aprilie și 14 iulie, respectiv 25-30 aprilie, 1-5, 11, 12, 18, 19, 25 și 26 mai, 8, 9, 15, 16, 22, 23, 29, 30 iunie și 6, 7, 13 și 14 iulie. Astfel, că în cazul în care veți evita aceste zile veți putea să faceți o mică economie.

Dar, evitarea zilelor cu taxă nu este singura posibilitate aflată la dispoziția vizitatorilor de a nu o plăti. Cum taxa este obligatorie pentru toți turiștii care intră în acest oraş între orele 8:30 și 16:00, cu orice fel de mijloc de transport (tren, feribot etc.), în zilele arătate, planificarea sosirii în Veneția în alt interval orar decât cel menționat este o a doua modalitate de a vă aduce o mică economiei în bugetul de vacanță.

De asemenea, taxa de intrare nu se va plăti de către turiștii care înnoptează în hoteluri din Veneția.

Practic, oficialii orașului Veneția și-au propus să descurajeze un pic turismul de tip „hit and run” în anumite zile, când numărul de vizitatori este foarte mare.

Cei care nu respectă regulile riscă amenzi cuprinse între 50 și 300 de euro, potrivit Mediafax.

Descoperire macabră în România! Schelete umane, inclusiv unul de copil, găsite în curtea unui spital din Vaslui

O descoperire macabră a fost făcută în curtea Spitalului nr. 2 din Vaslui, acolo unde 13 schelete au fost găsite ca urmare a unor săpături de excavare, scrie evz.ro.

Anchetatorii consideră inițial că spitalul ar fi fost edificat peste un cimitir vechi și există indicii concludente că nu este vorba despre o groapă comună.

Schelete umane găsite în curtea Spitalului nr. 2 din Vaslui

Conform autorităților de la Muzeul Județean „Ștefan cel Mare” din Vaslui, au fost identificate 13 schelete, dintre care 12 aparțin adulților și unuia unui copil.

În acest moment, săpătura de supraveghere s-a transformat într-o săpătură preventivă, pe cale de consecinţă, ne vom organiza în aşa fel încât să facem această lucrare pentru a putea descărca arheologic zona.

Se pare că sunt două nivele de înhumare, unul contemporan şi unul de tip medieval, însă toate aceste lucruri se pot spune doar după ce se vor face analizele specifice, ca să ne putem da seama exact din ce perioadă sunt”, a transmis directorul Muzeului Judeţean „Ştefan cel Mare” Vaslui, Ramona Mocanu.

El subliniază că nu există niciun indiciu că ar fi vorba despre o groapă comună. Scheletele sunt aranjate într-un mod specific, existând urme ale unor sicrie.

Procesul de construcție a fost suspendat pe termen nelimitat pentru a permite desfășurarea activităților de descărcare arheologică. Pentru a asigura o cercetare precisă, specialiștii intenționează să folosească scanările magnetometrice.

Conform reprezentanților Inspectoratului de Poliție Județean Vaslui, într-o primă etapă, constructorul care efectua lucrările de excavare în zonă a raportat descoperirea unui schelet uman, iar ulterior au fost găsite și alte schelete.

În urma acestor evenimente, poliția a inițiat o anchetă, iar un dosar penal pentru ucidere din culpă a fost deschis, potrivit Agerpres.

Lucrările de la Spitalul nr. 2 Vaslui urmează să se construiască două corpuri noi de clădiri, pentru secțiile Psihiatrie și Boli Infecțioase.

Urmează o minivacanță pentru bugetari. Când va fi recuperată ziua de 10 mai?
Articolul anterior
Primele imagini cu bebelușul regal. Vezi cu cine seamănă
Articolul următor