Dronele vor trebui înmatriculate

Operarea aeronavelor fără pilot la bord ar putea fi reglamentată după noi norme. Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale anunță inițierea consultării publice a proiectului Hotărârii Guvernului ”Cu privire la aprobarea normelor de operare a aeronavelor fără pilot la bord.”

Proiectul de hotărâre instituie criterii  legate de nivelul de risc, dar și alte criterii pentru a stabili trei  categorii de operațiuni, și anume ”deschise”, ”specifice” și  ”certificate”, descrise detaliat în proiect. Se impun sistemelor de  aeronave fără pilot la bord (Unmanned Aircraft System – UAS) cerințe  proporționale de diminuare a riscurilor în funcție de nivelul de risc  implicat, de caracteristicile operaționale ale aeronavei fără pilot la  bord vizate și de caracteristicile zonei de operare, scrie bizlaw.md.

Operațiunile din categoria ”deschise”,  care reprezintă marea majoritate a zborurilor cu aeronave fără pilot la  bord, cum sunt zborurile de agrement cu acele așa zise ”drone”,  reprezintă cele mai mici riscuri și nu vor face obiectul unor proceduri  standard de verificare a conformității în domeniul aeronautic, ci se vor  desfășura în baza unor norme clare stabilite expres în proiect.

Operațiunile din categoria ”specifice”,  care includ alte tipuri de operațiuni și care prezintă un risc mai  ridicat, vor putea fi efectuate urmare a unei evaluări aprofundate a  riscurilor pentru a se indica cerințele necesare pentru ca operațiunea  să se deruleze în siguranță.

În partea ce ține de operațiunile din  categoria ”certificate”, care sunt operațiunile cu cel mai ridicat nivel  de risc, proiectul stabilește că aceste zboruri vor fi supuse unor  norme referitoare la certificarea operatorului și la licențele piloților  la distanță, pentru a putea asigura un nivel corespunzător al  siguranței zborurilor și securității aeronautice.

Proiectul stabilește norme și proceduri  pentru dispunerea însemnelor și identificarea aeronavelor fără pilot la  bord și pentru înregistrarea operatorilor de aeronave fără pilot la  bord, precum și înmatricularea aeronavelor fără pilot la bord  certificate.

De asemenea, proiectul stabilește  obligativitatea înregistrării piloților de aeronave fără pilot la bord,  în cazul în care operează o aeronavă fără pilot la bord care, în caz de  impact, poate imprima unei persoane o energie cinetică de peste 80 jouli  sau a cărei operare prezintă riscuri la adresa vieții private, a  protecției datelor cu caracter personal, a securității sau a mediului.

Studiile au demonstrat că aeronavele  fără pilot la bord cu o masă la decolare mai mare sau egală cu 250 g  prezintă riscuri la adresa securității și, prin urmare, operatorii UAS  ai unor astfel de aeronave fără pilot la bord vor avea obligația de a se  înregistra atunci când operează respectivele aeronave în categoria  ”deschise”.

Având în vedere riscurile la adresa  vieții private și a protecției datelor cu caracter personal, operatorii  de aeronave fără pilot la bord urmează a fi înregistrați dacă operează o  aeronavă fără pilot la bord echipată cu un senzor capabil să colecteze  date cu caracter personal. Această prevedere nu se va aplica însă  aeronavelor fără pilot la bord care sunt considerate jucării.

Ținând cont de faptul că unele zone, cum  ar fi spitalele, adunările de persoane, instalațiile și structurile de  tipul unităților penitenciare sau al uzinelor, clădirile autorităților  guvernamentale, zonele de conservare a naturii sau anumite elemente ale  infrastructurii de transport, pot fi deosebit de sensibile la unele  tipuri de operațiuni UAS sau la totalitatea acestora, proiectul  instituie posibilitatea de a stabili norme pentru a supune anumitor  condiții operarea aeronavelor fără pilot la bord din motive care nu se  încadrează în domeniul de aplicare, inclusiv protecția mediului  înconjurător, siguranța publică sau protecția vieții private și a  datelor cu caracter personal în conformitate cu legislația în vigoare.

De asemenea, proiectul acordă o atenție  deosebită asigurării conformității produselor în contextul unei creșteri  a comerțului electronic.

Pentru a asigura un nivel ridicat de  protecție a intereselor publice, cum ar fi siguranța sănătății, și  pentru a garanta o concurență loială pe piață, operatorii economici  urmează a fi responsabili pentru conformitatea UAS, în funcție de rolul  lor respectiv în lanțul de aprovizionare și de distribuție. Este  stabilită o distribuție clară și proporțională a obligațiilor, care  corespund rolului deținut de fiecare operator economic în lanțul de  aprovizionare și distribuție.

Proiectul impune obligativitatea ca  atunci când introduce pe piață un UAS, fiecare importator va înscrie pe  respectivul UAS numele, denumirea comercială înregistrată sau marca  înregistrată și adresa la care poate fi contactat. De asemenea, sunt  prevăzute excepții, în cazurile în care dimensiunea UAS nu permite acest  lucru. Acest lucru este valabil și în situațiile în care importatorul  ar trebui să deschidă ambalajul pentru a-și putea înscrie numele și  adresa pe UAS.

În partea ce ține de cerințe de  conformitate, proiectul se limitează la stabilirea cerințelor esențiale.  Pentru a înlesni evaluarea conformității cu aceste cerințe a UAS  destinate operării în categoria ”deschise”, este stabilit mecanismul  prezumției de conformitate.

Rusia: Burgeri mucegăiți în restaurantele care înlocuiesc McDonald’s

Restaurantele care înlocuiesc celebrul McDonald’s din Rusia, surprinse servind burgeri mucegăiți clienților, după ce gigantul a părăsit țara din cauza invaziei Ucrainei.

Rusia: Mâncare mucegăită și expirată în restaurantele care înlocuiesc McDonald's-ul

McDonald’s Corporation a ieșit complet din Rusia la începutul acestui an, vânzând toate restaurantele pe care le deținea unui licențiat local, în luna mai. Sub noul nume, Vkusno & Tochka, sau „Gustos și atât”, 50 de restaurante din Moscova și din jur s-au redeschis în iunie, transmite Știrileprotv.ro
 

Cei care obișnuiau să mănânce des acest tip de mâncare, s-au plâns că au găsit mucegai pe chiflele burgerilor lor, în mai multe magazine, potrivit Ksenia Sobchak, o vedetă a unei televiziuni și cea mai proeminentă femeie politiciană a opoziției ruse.

În burgerii rusești s-au găsit și „picioare de insectă”

„Vkusno & Tochka vinde burgeri cu mucegai”, a postat Sobchak pe canalul său Telegram, adăugând: „Se pare că nu prea respectă standardele McDonald’s, cel puțin în ceea ce privește controlul calității produselor. Astăzi au fost înregistrate cel puțin trei cazuri de burgeri cu chifle mucegăite vândute clienților.

Când a preluat magazinele McDonald’s, Vkusno & Tochka au promis că va fi „la fel, dar mai bine”.

Un alt client a adăugat: „Nu cred că este în regulă când găsești mucegai”.

Imaginile arată mucegaiul sinistru, iar Sobchak a spus conducerii: „Înțelegeți, băieți, nu trebuie să otrăviți oamenii”.

Alte plângeri care vizează noul lanț rusesc sunt lipsa cărnii în cheeseburgerii și sosurile de brânză cu termene de valabilitate expirate. Unii consumatori au postat imagini cu „picioare de insecte” în mâncarea lor.

Consumatorii au protestat, de asemenea, și că faimoșii cartofi prăjiți sunt „triști” în comparație cu cei de la McDonald’s.
CEO-ul Vkusno & Tochka, Oleg Paroev, a declarat că toate cele 850 de foste restaurante McDonald’s vor fi deschise până în septembrie sub noul nume.

Primul McDonald’s din Rusia s-a deschis în centrul Moscovei în urmă cu mai bine de trei decenii, la scurt timp după căderea Zidului Berlinului. A fost un simbol puternic al diminuării tensiunilor din Războiul Rece dintre Statele Unite și Uniunea Sovietică.

McDonald’s a fost primul restaurant fast-food american deschis în Uniunea Sovietică, care s-a prăbușit în 1991. Decizia gigantului McDonald’s de a pleca a venit la scurt timp după ce alte companii americane din industria alimentară și a băuturilor, inclusiv Coca-Cola, Pepsi și Starbucks, au întrerupt sau au închis operațiunile în Rusia, din cauza războiului din Ucraina.

sursa

Colonița: Un copil de 9 ani, lovit mortal de un șofer de 19 ani

Un copil de 9 ani a decedat în urma unui grav accident rutier produs la Colonița.

Colonița: Un băiat de 9 ani a decedat, după ce a fost lovit de un microbuz

Potrivit informațiilor, apelul la serviciul 112 a parvenit la ora 16:40.

Preliminar, polițiștii au stabilit că băiatul în timp ce se deplasa cu bicicleta, nu s-a asigurat și s-a izbit lateral într-un microbuzul de marca Mercedes, condus de un tânăr de 19 ani.

În urma traumelor primite copilul a decedat.

Pe caz a fost inițiată o anchetă pentru stabilirea tuturor circumstanțelor.

Un moldovean de 25 de ani, înrolat în armata rusă, a murit în Ucraina

Un moldovean originar din satul găgăuz Chiriet-Lunga, Ivan Diacov, în vârstă de 25 de ani, a murit pe 26 iunie în războiul din Ucraina, unde lupta în rândurile armatei ruse.

Un moldovean înrolat în armata rusă a murit în timpul ostilităților din Ucraina

Publicația rusă „Stepa Priazovskaia” a scris că Ivan Diacov „a murit eroic în timpul operațiunii militare speciale în Ucraina” și a publicat o fotografie cu mama acestuia care primește „înalte onoruri militare” de la șeful administrației orașului Neklinovski, din regiunea Rostov, Rusia, transmite Replicamedia.md

Sursa scrie că șeful administrației locale Vasilii Danilenko a vizitat-o pe mama militarului moldovean a doua zi după moartea acestuia, pe 27 iunie, și i-a oferit un Ordin pentru Curaj.

Ziarul scrie că moldoveanul Ivan Diacov era locotenent superior al armatei ruse și comandantul unui pluton de puști motorizate.

Ivan Diacov s-a născut pe 15 februarie 1997 în Republica Moldova în satul Chiriet-Lunga. În anul 2010, împreună cu familia, acesta s-a mutat în satul Marievka, raionul Neklinovski, unde a învățat la școala primară, după care a intrat la institutul superior de comandă militară din Moscova. În 2018, după ce a absolvit facultatea și a început serviciul militar.

Potrivit ziarului, prin decretul președintelui Rusiei din 26 mai 2022, Ivan Diacov ar fi fost decorat post-mortem cu Ordinul pentru Curaj.

Portalul rus Mediazona a scris în luna mai că soldaților ruși care au murit în războiul din Ucraina li se acordă de obicei „Ordinul curajului” post mortem, iar decretele prezidențiale nu sunt publicate nicăieri.

CNAS lansează campania de informare ”Pensiile în Republica Moldova – fii informat!”
Articolul anterior
Cum se simte copilul suspectat cu hepatită necunoscută
Articolul următor