Dronele vor trebui înmatriculate

Operarea aeronavelor fără pilot la bord ar putea fi reglamentată după noi norme. Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale anunță inițierea consultării publice a proiectului Hotărârii Guvernului ”Cu privire la aprobarea normelor de operare a aeronavelor fără pilot la bord.”

Proiectul de hotărâre instituie criterii  legate de nivelul de risc, dar și alte criterii pentru a stabili trei  categorii de operațiuni, și anume ”deschise”, ”specifice” și  ”certificate”, descrise detaliat în proiect. Se impun sistemelor de  aeronave fără pilot la bord (Unmanned Aircraft System – UAS) cerințe  proporționale de diminuare a riscurilor în funcție de nivelul de risc  implicat, de caracteristicile operaționale ale aeronavei fără pilot la  bord vizate și de caracteristicile zonei de operare, scrie bizlaw.md.

Operațiunile din categoria ”deschise”,  care reprezintă marea majoritate a zborurilor cu aeronave fără pilot la  bord, cum sunt zborurile de agrement cu acele așa zise ”drone”,  reprezintă cele mai mici riscuri și nu vor face obiectul unor proceduri  standard de verificare a conformității în domeniul aeronautic, ci se vor  desfășura în baza unor norme clare stabilite expres în proiect.

Operațiunile din categoria ”specifice”,  care includ alte tipuri de operațiuni și care prezintă un risc mai  ridicat, vor putea fi efectuate urmare a unei evaluări aprofundate a  riscurilor pentru a se indica cerințele necesare pentru ca operațiunea  să se deruleze în siguranță.

În partea ce ține de operațiunile din  categoria ”certificate”, care sunt operațiunile cu cel mai ridicat nivel  de risc, proiectul stabilește că aceste zboruri vor fi supuse unor  norme referitoare la certificarea operatorului și la licențele piloților  la distanță, pentru a putea asigura un nivel corespunzător al  siguranței zborurilor și securității aeronautice.

Proiectul stabilește norme și proceduri  pentru dispunerea însemnelor și identificarea aeronavelor fără pilot la  bord și pentru înregistrarea operatorilor de aeronave fără pilot la  bord, precum și înmatricularea aeronavelor fără pilot la bord  certificate.

De asemenea, proiectul stabilește  obligativitatea înregistrării piloților de aeronave fără pilot la bord,  în cazul în care operează o aeronavă fără pilot la bord care, în caz de  impact, poate imprima unei persoane o energie cinetică de peste 80 jouli  sau a cărei operare prezintă riscuri la adresa vieții private, a  protecției datelor cu caracter personal, a securității sau a mediului.

Studiile au demonstrat că aeronavele  fără pilot la bord cu o masă la decolare mai mare sau egală cu 250 g  prezintă riscuri la adresa securității și, prin urmare, operatorii UAS  ai unor astfel de aeronave fără pilot la bord vor avea obligația de a se  înregistra atunci când operează respectivele aeronave în categoria  ”deschise”.

Având în vedere riscurile la adresa  vieții private și a protecției datelor cu caracter personal, operatorii  de aeronave fără pilot la bord urmează a fi înregistrați dacă operează o  aeronavă fără pilot la bord echipată cu un senzor capabil să colecteze  date cu caracter personal. Această prevedere nu se va aplica însă  aeronavelor fără pilot la bord care sunt considerate jucării.

Ținând cont de faptul că unele zone, cum  ar fi spitalele, adunările de persoane, instalațiile și structurile de  tipul unităților penitenciare sau al uzinelor, clădirile autorităților  guvernamentale, zonele de conservare a naturii sau anumite elemente ale  infrastructurii de transport, pot fi deosebit de sensibile la unele  tipuri de operațiuni UAS sau la totalitatea acestora, proiectul  instituie posibilitatea de a stabili norme pentru a supune anumitor  condiții operarea aeronavelor fără pilot la bord din motive care nu se  încadrează în domeniul de aplicare, inclusiv protecția mediului  înconjurător, siguranța publică sau protecția vieții private și a  datelor cu caracter personal în conformitate cu legislația în vigoare.

De asemenea, proiectul acordă o atenție  deosebită asigurării conformității produselor în contextul unei creșteri  a comerțului electronic.

Pentru a asigura un nivel ridicat de  protecție a intereselor publice, cum ar fi siguranța sănătății, și  pentru a garanta o concurență loială pe piață, operatorii economici  urmează a fi responsabili pentru conformitatea UAS, în funcție de rolul  lor respectiv în lanțul de aprovizionare și de distribuție. Este  stabilită o distribuție clară și proporțională a obligațiilor, care  corespund rolului deținut de fiecare operator economic în lanțul de  aprovizionare și distribuție.

Proiectul impune obligativitatea ca  atunci când introduce pe piață un UAS, fiecare importator va înscrie pe  respectivul UAS numele, denumirea comercială înregistrată sau marca  înregistrată și adresa la care poate fi contactat. De asemenea, sunt  prevăzute excepții, în cazurile în care dimensiunea UAS nu permite acest  lucru. Acest lucru este valabil și în situațiile în care importatorul  ar trebui să deschidă ambalajul pentru a-și putea înscrie numele și  adresa pe UAS.

În partea ce ține de cerințe de  conformitate, proiectul se limitează la stabilirea cerințelor esențiale.  Pentru a înlesni evaluarea conformității cu aceste cerințe a UAS  destinate operării în categoria ”deschise”, este stabilit mecanismul  prezumției de conformitate.

Premierul Recean a încurajat dezvoltarea potențialului turistic în localitățile de pe malul Nistrului

Premierul Dorin Recean a vizitat pensiunea „Căsuța din deal” din satul Pohrebea, care dispune de zece locuri de cazare. Proprietarul afacerii de familie, Ion Repida, a relatat că, deși a avut solicitări să plece peste hotare, acum, cinci ani, el a decis să rămână în Republica Moldova și să deschidă o casă rurală. 

Casa pe care a transformat-o în pensiune a fost părăsită încă în timpul războiului de pe Nistru. Pentru renovarea acesteia, întreprinzătorul a beneficiat și de granturi externe, care au permis construcția foișoarelor și a stației de epurare a apei. „Neam străduit să menținem farmecul ornamentelor locale, am dat o a doua viață casei, am avut vizitatori de peste hotare și solicitări de a găzdui filmări”, a menționat antreprenorul. 

La întâlnire au fost prezenți și alți antreprenori din domeniu, care au lansat afaceri de succes: „Casa familiei Iarmurati”, „Casa părintească” și pensiunea „Activis”. În discuții, premierul a mulțumit întreprinzătorilor și a încurajat valorificarea potențialului turistic al localităților pe malul Nistrului. Oficialul a menționat Programul guvernamental 373, care oferă posibilități de dezvoltare, inovare și extindere a afacerilor. „Vom fi și în continuare alături de cei care aleg să investească acasă și să dezvolte economia locală”, a accentuat prim-ministrul.

Recent, autoritățile au semnat o rezoluție pentru un turism durabil în Moldova, care să sprijine dezvoltarea regională integrată a sectorului și să sporească eforturile de stimulare a investițiilor, lansarea de noi afaceri, diversificarea produselor turistice și promovarea regiunilor frumoase din țară.

Generația Z, mai mult decât niște stereotipuri. Cine sunt și ce fac tinerii din ziua de azi

Când vorbim despre Generația Z, gândurile noastre se îndreaptă spre o serie de preocupări și stereotipuri legate de tinerii din ziua de azi. Smartphone-urile, rețelele sociale, anxietatea, și schimbările climatice sunt doar câteva dintre subiectele care par să definească experiența lor, scrie tvrmoldova.md.

Realitatea este însă nuanțată, iar uneori teribil de diferită față de ceea ce știm până acum, în multe privințe. Zoomerii sunt departe de a fi condamnați și se descurcă surprinzător de bine. La nivel global, aproximativ 2 miliarde de oameni s-au născut între 1997 și 2012 și, prin urmare, fac parte din „Generația Z”, arată jurnaliștii de la The Economist.

Este important să recunoaștem faptul că mare parte dintre cei cu vârste cuprinse 12 și 27 de ani din întreaga lume trăiesc în economii emergente. Acești tineri beneficiază de creșterea și răspândirea tehnologiei într-un mod care îi depășește adesea pe părinții lor. Sunt mai bogați, mai sănătoși și mai educați, și sunt optimiști în privința viitorului lor și al comunităților lor.

Cu toate acestea, există și aspecte mai puțin optimiste. În China, de exemplu, incertitudinea economică și presiunea asupra sistemului de învățământ superior au creat îngrijorări cu privire la viitorul tinerilor.

Preocupările tinerilor din ziua de azi

În pofida acestor provocări, Generația Z în lumea bogată se descurcă surprinzător de bine în ceea ce privește piața muncii. Generația Z nu doar că are locuri de muncă, dar se remarcă și în domeniul profesional. Abilitățile lor antreprenoriale și dorința de a urmări cariere în domenii precum știința, ingineria și medicina îi fac pe mulți dintre ei să fie prețuiți în economiile actuale.

În plus, salariile lor cresc într-un ritm mai rapid decât al predecesorilor lor, iar rata șomajului este la un minim istoric. Cu toate acestea, există și provocări evidente. Preocupările legate de schimbările climatice și impactul social al tehnologiei sunt doar două aspecte ale unei realități complexe cu care se confruntă Generația Z.

Anxietatea și depresia sunt în creștere în rândul tinerilor, iar impactul rețelelor sociale asupra sănătățîi mintale este subiectul unor dezbateri aprinse.

Cu toate acestea, există semne încurajatoare că tinerii din Generația Z încep să își regândească utilizarea rețelelor sociale și să își pună sănătatea mentală pe primul plan. În plus, angajamentul lor față de problemele sociale și politice arată că sunt gata să facă schimbări în lumea lor.

Generația Z este mult mai mult decât o simplă poveste despre smartphone-uri și anxietate. Sunt tineri înzestrați cu o serie de abilități și pasiuni care îi pregătesc să modeleze societatea într-un mod unic și neobișnuit. Este important să recunoaștem atât provocările, cât și succesele lor și să lucrăm împreună pentru a le oferi suportul și resursele de care au nevoie pentru a prospera în lumea modernă.

Incident în România. Un cortegiu funerar a fost fugărit de un urs. A fost la un pas să se transforme într-o tragedie colectivă

Un cortegiu funerar a fost fugărit de un urs. Incidentul a avut loc în localitatea Bordoșiu, județul Mureș. Evenimentul a fost la un pas să se transforme într-o tragedie colectivă, după ce un urs a gonit spre oameni.

Mai mult de 70 de persoane participau la înmormântarea din județul Mușreș, moment în care un urs s-a apropiat de acestea și a început să îi fugărească. Speriați de apariția animalului, localnicii, care nici nu știau că animalul a coborât din pădure, au fugit de la înmormântare.

„Caii au simţit. Am auzit ho, ho, ho. Zic că ăsta e ursul şi chiar ursul a fost”, povesteşte un bărbat. „Cum am mers cu mortul, a venit ursul. Cred că dacă eram mai puţini, intra în noi”, a spus un localnic care a participat la înmormântare, potrivit Observator.

Îngroziți de frică, cei prezenți la înmormântare au început să facă zgomot pentru a speria ursul, dar acesta s-a apropiat și mai mult, determinându-i să fugă. Cu toate acestea, ursul a renunțat și s-a întors în pădure. Familia a reluat ceremonia funerală imediat ce ursul s-a îndepărtat.

În ultimele zile tot mai mulți urși au fost surprinși în apropierea unor localități din țară. Pe 17 aprilie, un urs a fost văzut la Tâncăbești, județul Ilfov. Animalul sălbatic a tăiat calea unui șofer, iar acesta a sunat la 112 pentru a cere ajutorul poliției. La fața locului s-au dus jandarmii și pădurarii.

La finalul săptămânii trecute, un alt urs a ajuns în localitatea Ciolpani, Ilfov, iar autoritățile au trimis un mesaj RO-Alert către locuitorii din zonă să stea departe de urs și să nu îi dea de mâncare. „Tocmai ne-a sărit în fața mașinii un urs, la pădurea Ciolpani“, a scris o femeie sâmbătă pe Facebook.

A fost constituită o celulă de criză la nivelul Inspectoratului pentru Situații de Urgență, iar jandarmii au plecat în căutarea animalului.

CNAS lansează campania de informare ”Pensiile în Republica Moldova – fii informat!”
Articolul anterior
Cum se simte copilul suspectat cu hepatită necunoscută
Articolul următor