Gata cu colectările ilegale de bani în grădinițe și școli! Părinții ar putea primi amenzi de până la 5.000 de lei

În cadrul ședinței de astăzi, 12 ianuarie, cabinetul de miniștri a aprobat o serie de modificări la Codul Contravențional. Printre aceste modificări se numără și amendarea părinților care colectează taxe ilegale în școli și grădinițe.

Dacă până acum riscau să se aleagă cu amendă doar persoanele care primeau recompense nelegitime, modificările aprobate vin să tragă la răspundere și persoanele care oferă aceste recompense. Acest lucru este stipulat în modificările Articolului 315 din Codul Contravențional.

Conform legislației în vigoare, o unitate convențională este 50 de lei. Prin urmare, persoanele care organizează colectări de fonduri nelegitime sau oferă astfel de recompense riscă amenzi de la 2 500 de lei până la 5 000 de lei.

„Modificarea propusă se impune în primul rând cu scopul de a diminua și eradica fenomenul taxelor informale din domeniul învățământului. Potrivit prevederilor din art. 35 alin. (4) din Constituția Republicii Moldova învățământul este gratuit. Totuși, o problemă importantă în societate rămân a fi taxele informale, adică taxele de înmatriculare în instituțiile de învățământ cu finanțare de la bugetul de stat; plățile achitate în fondul clasei; în fondul instituției de învățământ; asigurarea cu manuale de alternativă; prestarea serviciilor educaționale suplimentare la programele de studii; consultații academice; efectuarea lucrărilor de reparație, amenajare și dotarea instituțiilor de învățământ; organizarea activităților extrașcolare etc., sau acceptarea altor beneficii din partea elevilor și familiilor acestora. Aceste plăți au diferite cuantumuri și frecvențe, deși nu sunt reglementate în legislația națională.

Practicile de colectare a taxelor informale creează probleme de ordin etic, moral și legal, generând conflicte de interese în procesul de evaluare a performanțelor școlare. Acceptarea cadourilor, suplimentelor salariale și a altor beneficii, determină apariția sentimentului de obligație și de constrângere morală a profesorilor față de copiii, părinții cărora achită asemenea beneficii. Astfel, profesorii ajungând în situații de conflict de interese sau sunt în dificultate atunci când urmează să aprecieze obiectiv rezultatele elevilor. Afectarea procesului de evaluare și notare corespunzătoare a elevilor, prin plățile efectuate de părinți, poate avea mai multe efecte adverse”, explică autorii proiectului de lege.

Proiectul privind modificarea Articolului 315 din Codul Contravențional a fost votat astăzi de Guvern. Următorul pas pentru implementarea acestuia este examinarea și votarea de către deputați în Parlament. Toate modificările Codului Contravențional votate de Guvern la găsiți AICI!

Sursa: www.diez.md

Două companii aeriene noi vin în R. Moldova! Și „Wizz Air” se extinde cu 10 destinații noi

Opțiunile de călătorie pentru pasagerii din Republica Moldova vor fi diversificate în anul 2025, scrie ziarulnational.md.

Aeroportul Internațional Chișinău (AIC) anunță că în R. Moldova vor veni încă două companii aeriene.

Este vorba despre „SkyUp Airlines”, care își va deschide baza operațională în aprilie 2025, dar și de „Transavia”, o renumită companie franceză low-cost ce va adăuga conexiuni importante cu Europa.

Totodată, din iulie 2025, compania aeriană „Wizz Air” va aduce a doua aeronavă pe RMO, ceea ce semnifică mai multe destinații și frecvențe pentru pasageri.

De asemenea, în 2025, rețeaua de zboruri va fi extinsă cu 10 noi destinații: Bremen, Alicante, Thessaloniki, Palma de Mallorca, Katowice, Copenhaga, Lyon, Paris Orly, Turin, Wroclaw.

Menționăm că Aeroportul Internațional Chișinău a marcat în anul 2024 o premieră în ceea ce privește numărul de pasageri deserviți.

„În toamna anului 2024, am atins pragul de 3 milioane de pasageri, o premieră absolută pentru aeroportul nostru, iar la scurt timp, în luna decembrie, am celebrat cu mândrie atingerea pragului de 4 milioane de pasageri, o performanță incredibilă care demonstrează încrederea crescută a pasagerilor și partenerilor noștri”, se arată într-un comunicat al AIC.

Cu un total de 4 142 413 de pasageri deserviți în 2024, aeroportul a înregistrat o creștere de 46% față de anul 2023, ceea ce înseamnă peste 1,3 milioane de pasageri mai mult.

În 2024, pe Aeroportul Internațional Chișinău și-au început operarea șapte noi companii aeriene – „Georgian Wings”, „Lufthansa”, „Skyvision Airlines”, „Air Anka”, „Eurowings”, „Air Baltic” și „Mavi Gök Airlines”.

Chișinăul vine cu o reacție în urma protestelor organizate în Transnistria

Purtătorul de cuvânt al Guvernului Daniel Vodă a declarat că manifestațiile din regiunea transnistreană, din data de 24 ianuarie, fac parte „din agenda deja cunoscută – de a crea tensiuni și escalada situația de securitate”. „Cunoaștem din experiența altor proteste din regiune că sunt coordonate de așa zisele autorități dirijate de Moscova”, a adăugat reprezentantul Guvernului, scrie NM.md

Daniel Vodă a spus că manifestațiile din regiunea transnistreană fac parte „din agenda deja cunoscută – de a crea tensiuni și escalada situația de securitate”.„Cunoaștem din experiența altor proteste din regiune că sunt coordonate de așa zisele autorități dirijate de Moscova”, a adăugat purtătorul de cuvânt al Guvernului.Presa de la Tiraspol a publicat fotografii cu acțiuni de protest care ar avea loc în dimineața de 24 ianuarie la punctele de control Tighina, Rîbnița și Dubăsari. În imagini erau văzuți câteva zeci de oameni cu pancarte și steagul „republicii” nerecunoscute „Moldova este vinovată de moartea cetățenilor transnistreni”, „Nu genocidului poporului transnistrean”, „Moldova, lasă să treacă gazul”, „Serebrian – ajunge să minți” – sunt mesajele publicate de presa controlată de regimul neconstituțional de la Tiraspol.

Veste bună! A fost lansat Centrul Unic de Apel pentru Consumatori

A fost lansat Centrul Unic de Apel pentru Consumatori. Proiectul a fost implementat cu sprijinul financiar de 60 de mii de euro al UE, fiind o colaborare între Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor (ISSPNPC) și Asociația Henri Capitant de Cultură Juridică (AHCCJ), transmite IPN.

Conducerea Inspectoratului precizează că fiecare consumator care se va adresa la Centrul de Apel va primi răspunsuri rapide, consiliere sau va fi redirecționat la instituțiile responsabile.

Apelurile vor fi recepționate zilnic, între orele 08:30 și 16:30. Apelurile care vor veni în afara acestui grafic vor fi înregistrate, iar consumatorii vor fi contactați înapoi de către operatori după ce vor prelucra înregistrările.

„Crearea Centrului Unic de Apel reprezintă un pas strategic major în consolidarea protecției consumatorilor din Republica Moldova”, a declarat Ina Voicu, secretar general al Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, la evenimentul de lansare.

„Trăim într-un mediu bazat pe consum și este esențial ca fiecare consumator să aibă acces la un mecanism rapid și eficient pentru a-și rezolva problemele”, a declarat șeful ISSPNPC, Sergiu Dărănuță.Scopul inițiativei este de a îmbunătăți protecția drepturilor consumatorilor din Republica Moldova prin centralizarea și eficientizarea serviciilor de apel și consultanță pentru cetățeni. De asemenea, organizatorii susțin că proiectul este un pas important în armonizarea cu standardele Uniunii Europene.

Astăzi au fost confirmate 1.503 cazuri noi de Coronavirus
Articolul anterior
Locuitorii orașului Tighina ar achita 1 leu pentru 1 metru cub de gaze
Articolul următor