Insula din Grecia pe care sunt interzise mașinile. Ce folosesc localnicii

La prima vedere, insula Hydra nu se deosebește cu nimic de celelalte. La fel ca alte insule din Marea Egee, are străzi vopsite în alb, aer parfumat de iasomie și priveliști uluitoare asupra apelor albastre strălucitoare din jur, relatează CNN citat de adevarul.ro.

Ceea ce diferențiază Hydra este modul său preferat de transport. Localnicii au respins zgomotul claxoanelor, îmbrățișând în schimb sunetul ritmic al copitelor de cal.

Aici, mașinile nu sunt doar absente, ci sunt ținute la distanță în mod intenționat. O interdicție privind vehiculele motorizate (cu excepția camioanelor de pompieri și de gunoi și a ambulanțelor) este inclusă în legislația locală.

Populația de aproximativ 2.500 de localnici de pe insula grecească se deplasează cu ajutorul catâinilor, măgarilor și cailor mici.

Coborând de pe feribot și ajungând în portul Hydra, inima insulei, vizitatorii sunt întâmpinați de cai mici care își croiesc cu grație drum pe străzile pietruite și care le dau o idee despre ritmul liniștit al insulei

În timp ce vă plimbați pe străzile pitorești din Hydra, veți observa localnici care își văd de treburile zilnice, însoțiți de companionii lor cu patru picioare.

De la Kaminia, un sat liniștit de pe coasta sudică, împodobit cu case tradiționale din piatră, până la Mandraki, pe țărmul vestic al insulei, renumit pentru apele sale virgine și aura relaxată, insula este împletită cu prezența lor.

„Hydra este o insulă care te duce cu adevărat înapoi în timp”, spune Harriet Jarman, proprietara companiei de drumeții cu cai, Harriet’s Hydra Horses. „Transportul pe această insulă se face cu cai sau catâri. Pentru că nu există mașini, viața tuturor este puțin mai calmă”.

Legătura lui Jarman cu Hydra a început în urmă cu 24 de ani, când mama ei a adus-o pe insulă în vacanță, ceea ce a dus la o decizie care i-a schimbat viața, aceea de a face din Hydra casa lor permanentă.

Un deceniu mai târziu, în timpul crizei economice din Grecia, Jarman s-a confruntat cu presiuni pentru a-și vinde calul ei drag, Chloe.

Hotărâtă să își păstreze iubitul companion, a decis să își înființeze afacerea de drumeții cu cai, o afacere care nu numai că a sprijinit-o pe Chloe, dar i-a permis și să împărtășească dragostea ei pentru peisajele insulei.

„M-am săturat ca toată lumea să-mi spună să o vând (pe Chloe) pentru că este scump să ții un cal”, își amintește ea. „M-am gândit, bine, am să le arăt oamenilor motivele pentru care vreau să rămân eu însămi pe insulă”.

Compania are acum o echipă de 12 cai, cu tururi ghidate pe traseele de pe insulă, conduse de călăreți experimentați.

Aceste călătorii cuprind numeroasele mănăstiri vechi și plaje pitorești din Hydra.

O moștenire sculptată în urme de copite

Decizia de a adopta transportul tradițional tras de cai, cunoscut sub numele de „cáiques”, aduce un omagiu patrimoniului bogat al insulei și angajamentului față de un stil de viață durabil.

În secolele XVIII și XIX, Hydra a înflorit ca un centru maritim plin de viață. Dar, odată cu sosirea secolului XX, care a adus transportul motorizat în restul Greciei, străzile înguste și abrupte ale insulei, împreună cu terenul stâncos, au făcut ca mașinile să fie impracticabile pentru a se deplasa.

Așa că locuitorii s-au agățat de transportul ecvestru, care putea traversa mai eficient peisajul accidentat.

În timp, această „dependență de copite” a devenit înrădăcinată în cultura și modul de viață al Hydrei.

Măgarii și catârii au devenit o parte integrantă a identității insulei și au fost folosiți pentru a transporta bunuri, materiale de construcție și chiar oameni în jurul insulei – o tradiție care persistă până în prezent.

„Toată lumea de pe aici trăiește pe spinarea lor”, spune Jarman. „Sunt mașinile și mâinile noastre, transportând totul, de la materiale de construcție și mobilier până la bagaje și cumpărături”.

Absența mașinilor a contribuit la liniștea de netăgăduit a insulei, atrăgând creatori de pretutindeni, inclusiv pe renumita actriță italiană Sophia Loren, care s-a îndrăgostit de Hydra în timp ce filma „Boy on a Dolphin” în 1957.

Mulți artiști celebri au vizitat sau au trăit în Hydra. Farmecul magnetic al insulei i-a atras pe țărmurile sale pe pictorii Brice Marden, Alexis Veroucas, Panagiotis Tetsis, Nikos Hadjikyriakos-Ghikas și John Craxton, precum și pe scriitorul Henry Miller, fiecare găsind inspirație în peisajele sale liniștite.

Banii care dispar mereu de pe card. Multă lume nici nu-și dă seama

Într-o societate tot mai digitalizată, multe persoane aleg să își păstreze majoritatea banilor pe cardul de salariu, considerând această metodă convenabilă și sigură. Totuși, această practică poate veni cu unele riscuri și dezavantaje semnificative care ar trebui luate în considerare, informează evenimentulzilei.

Iată câteva motive pentru care nu este bine să îți ții toți banii pe cardul de salariu:

Vulnerabilitatea la fraude și atacuri cibernetice

Tehnologia modernă facilitează accesul rapid la bani, dar deschide și porți pentru infractorii cibernetici. Dacă datele cardului tău sunt compromise, există riscul ca banii să fie furați.

Chiar dacă băncile pot oferi suport pentru recuperarea sumelor pierdute, procesul poate dura mult timp  și implica mult stres.

Riscurile de supraîndatorare

Având acces rapid la întreaga sumă de bani de pe card, multe persoane pot fi tentate să cheltuie mai mult decât este necesar sau să ia decizii financiare impulsive.

În plus, cardurile de credit sau conturile asociate cu overdraft (descoperit de cont) pot duce la acumularea de datorii suplimentare.

Un principiu esențial al gestionării banilor este diversificarea. Depozitarea tuturor banilor pe un singur card te expune unui risc suplimentar în cazul în care cardul este blocat, contul este suspendat sau banca întâmpină probleme tehnice.

O parte din bani ar trebui păstrată în alte forme, cum ar fi depozitele bancare, conturi de economii sau chiar numerar.

Costuri ascunse și comisioane bancare

Multe bănci aplică comisioane pentru anumite tranzacții sau retrageri de numerar. În cazul în care îți păstrezi toți banii pe cardul de salariu, vei fi mai expus la aceste costuri, care pot reduce considerabil economiile pe termen lung.

Acces limitat în situații de urgență

Există situații neprevăzute în care accesul la banii de pe card poate fi limitat – de exemplu, probleme tehnice la bănci, blocarea cardului sau lipsa bancomatelor funcționale. În astfel de cazuri, păstrarea unei rezerve de numerar la îndemână poate fi salvatoare.

Impact psihologic asupra gestionării banilor

Studiile arată că utilizarea cardului pentru tranzacții reduce percepția cheltuielii reale, în comparație cu utilizarea numerarului.

Acest lucru poate duce la un control mai slab al finanțelor personale și la dificultăți în economisire.

Recomandări pentru o gestionare eficientă a banilor

Pentru a evita riscurile asociate păstrării tuturor banilor pe cardul de salariu, păstrează o rezervă de numerar, pentru că este util să ai o sumă accesibilă pentru situații de urgență.

De asemenea, deschide conturi de economii. Transferă o parte din bani într-un cont separat pentru economisire.

Monitorizează-ți cheltuielile folosind aplicații sau instrumente financiare pentru a-ți urmări bugetul.

Investește o parte din bani în alte instrumente financiare, cum ar fi fondurile mutuale sau depozitele bancare pe termen lung.

S-au împăcat! Shakira, surpriză de proporții la 48 de ani

Shakira (48 ani) s-a despărțit de Gerard Pique (38 de ani) în vara anului 2022, după ce fostul fotbalist al Barcelonei a înșelat-o cu Clara Chia Marti, o studentă cu 23 de ani mai tânără decât faimoasa cântăreață, scrie presa română

De atunci, Shakira nu s-a mai aflat într-o relație cu nimeni, în timp ce Pique și Marti încă sunt împreună. Recent, însă, și artista din Columbia și-ar fi găsit pe cineva. 

Jurnalistele Lorena Vazquez și Laura Fa au anunțat într-o emisiune catalană că Shakira s-a împăcat cu Antonio de la Rua, un avocat argentinian de 51 de ani.

Marea surpriză e că De la Rua este nimeni altul decât cel cu care Shakira a avut o relație în perioada 2000-2010, chiar înainte de Pique!

„Am descoperit că e sub contract… Că lucrează din nou cu fostul ei, cel pe care l-a înșelat cu Pique. Se pare că l-a pus din nou managerul ei, merg în turnee împreună și se afișează și în public”, au spus cele două.

Deputații din Găgăuzia discută despre demisia Executivului local pentru că „nu mai cred în promisiunile lui Șor”

Demisia Comitetului Executiv ar putea fi pusă în discuție la următoarea ședință a Adunării Populare a Găgăuziei, transmite IPN.

Deputații Adunării Populare sunt nemulțumiți de faptul că executivul Găgăuziei respinge propunerile înaintate de ei, inclusiv privind majorarea Fondului de susținere a copiilor care au nevoie de intervenții chirurgicale complicate.

Deputații au amintit că oligarhul fugar Ilan Șor a promis un „pământ de vis” și investiții de 500 de milioane de euro în Găgăuzia, dar „în schimb blochează chiar și ceea ce poate fi realizat din fonduri bugetare”.

În anul 2016, în Găgăuzia a fost creat un Fond pentru sprijinirea copiilor care au nevoie de servicii medicale costisitoare. Autoritățile locale transferă anual în acest fond aproximativ un milion de lei din buget. În acest an însă, deputații au decis să suplinească fondul cu două milioane de lei și au prezentat amendamentele respective Comitetului Executiv, dar acesta nu a susținut propunerea.

Deputatul Ilya Uzun, din echipa bașcanei, a precizat că organul executiv ar fi înaintat deputaților un proiect care prevede majorarea fondului cu 50 la sută. Acesta a mai susținut că copiii grav bolnavi primesc ajutor datorită cooperării Comitetului Executiv cu Fundația Eurasia (care colaborează cu oligarhul fugar Ilan Shor). Cu toate acestea, nu există date oficiale sau neoficiale privind modul în care Fundația ar contribui la efectuarea intervențiilor chirurgicale.

Cu majoritate de voturi, deputații au susținut repetat suplinirea fondului cu două milioane de lei și, astfel, Comitetul Executiv este nevoit să pună în aplicare decizia Adunării Populare.

În aceeași ședință, vineri, deputații au blocat modificările la Codul Electoral al Găgăuziei. Printre acestea se numărau și cele care anulau cerințele pentru candidații la funcția de bașcan și deputat de a locui pe teritoriul regiunii și de a vorbi limba găgăuză. Lipsa unora dintre aceste amendamente le-a permis susținătorilor lui Șor să intre în Comitetul Executiv fără să cunoască limba găgăuză.

Deputatul Alexandru Tarnavschi a numit actualul Comitet Executiv „disfuncțional” și s-a angajat să pregătească o listă de încălcări admise, care ar permite să se pună în discuție demiterea Comitetului Executiv, altfel, spune el, „situația se va înrăutăți pe zi ce trece”.

E de notat că deputații Adunării Populare au fost cei care au aprobat (cu majoritate de voturi, dar nu in corpore), în octombrie 2023, programul Comitetului Executiv, bazat pe promisiunile lui Șor. Programul includea planuri pentru construirea unui aeroport, crearea a 7 000 de locuri de muncă, reducerea tarifelor la gazele naturale și electricitate, creșterea pensiilor și salariilor etc.

Cercetătorii au identificat cauza principală a obezităţii
Articolul anterior
O femeie s-a întors din vacanță și-a găsit casa complet dărâmată. Firma de demolări a greșit adresa
Articolul următor
Close menu