Insula din Grecia pe care sunt interzise mașinile. Ce folosesc localnicii

La prima vedere, insula Hydra nu se deosebește cu nimic de celelalte. La fel ca alte insule din Marea Egee, are străzi vopsite în alb, aer parfumat de iasomie și priveliști uluitoare asupra apelor albastre strălucitoare din jur, relatează CNN citat de adevarul.ro.

Ceea ce diferențiază Hydra este modul său preferat de transport. Localnicii au respins zgomotul claxoanelor, îmbrățișând în schimb sunetul ritmic al copitelor de cal.

Aici, mașinile nu sunt doar absente, ci sunt ținute la distanță în mod intenționat. O interdicție privind vehiculele motorizate (cu excepția camioanelor de pompieri și de gunoi și a ambulanțelor) este inclusă în legislația locală.

Populația de aproximativ 2.500 de localnici de pe insula grecească se deplasează cu ajutorul catâinilor, măgarilor și cailor mici.

Coborând de pe feribot și ajungând în portul Hydra, inima insulei, vizitatorii sunt întâmpinați de cai mici care își croiesc cu grație drum pe străzile pietruite și care le dau o idee despre ritmul liniștit al insulei

În timp ce vă plimbați pe străzile pitorești din Hydra, veți observa localnici care își văd de treburile zilnice, însoțiți de companionii lor cu patru picioare.

De la Kaminia, un sat liniștit de pe coasta sudică, împodobit cu case tradiționale din piatră, până la Mandraki, pe țărmul vestic al insulei, renumit pentru apele sale virgine și aura relaxată, insula este împletită cu prezența lor.

„Hydra este o insulă care te duce cu adevărat înapoi în timp”, spune Harriet Jarman, proprietara companiei de drumeții cu cai, Harriet’s Hydra Horses. „Transportul pe această insulă se face cu cai sau catâri. Pentru că nu există mașini, viața tuturor este puțin mai calmă”.

Legătura lui Jarman cu Hydra a început în urmă cu 24 de ani, când mama ei a adus-o pe insulă în vacanță, ceea ce a dus la o decizie care i-a schimbat viața, aceea de a face din Hydra casa lor permanentă.

Un deceniu mai târziu, în timpul crizei economice din Grecia, Jarman s-a confruntat cu presiuni pentru a-și vinde calul ei drag, Chloe.

Hotărâtă să își păstreze iubitul companion, a decis să își înființeze afacerea de drumeții cu cai, o afacere care nu numai că a sprijinit-o pe Chloe, dar i-a permis și să împărtășească dragostea ei pentru peisajele insulei.

„M-am săturat ca toată lumea să-mi spună să o vând (pe Chloe) pentru că este scump să ții un cal”, își amintește ea. „M-am gândit, bine, am să le arăt oamenilor motivele pentru care vreau să rămân eu însămi pe insulă”.

Compania are acum o echipă de 12 cai, cu tururi ghidate pe traseele de pe insulă, conduse de călăreți experimentați.

Aceste călătorii cuprind numeroasele mănăstiri vechi și plaje pitorești din Hydra.

O moștenire sculptată în urme de copite

Decizia de a adopta transportul tradițional tras de cai, cunoscut sub numele de „cáiques”, aduce un omagiu patrimoniului bogat al insulei și angajamentului față de un stil de viață durabil.

În secolele XVIII și XIX, Hydra a înflorit ca un centru maritim plin de viață. Dar, odată cu sosirea secolului XX, care a adus transportul motorizat în restul Greciei, străzile înguste și abrupte ale insulei, împreună cu terenul stâncos, au făcut ca mașinile să fie impracticabile pentru a se deplasa.

Așa că locuitorii s-au agățat de transportul ecvestru, care putea traversa mai eficient peisajul accidentat.

În timp, această „dependență de copite” a devenit înrădăcinată în cultura și modul de viață al Hydrei.

Măgarii și catârii au devenit o parte integrantă a identității insulei și au fost folosiți pentru a transporta bunuri, materiale de construcție și chiar oameni în jurul insulei – o tradiție care persistă până în prezent.

„Toată lumea de pe aici trăiește pe spinarea lor”, spune Jarman. „Sunt mașinile și mâinile noastre, transportând totul, de la materiale de construcție și mobilier până la bagaje și cumpărături”.

Absența mașinilor a contribuit la liniștea de netăgăduit a insulei, atrăgând creatori de pretutindeni, inclusiv pe renumita actriță italiană Sophia Loren, care s-a îndrăgostit de Hydra în timp ce filma „Boy on a Dolphin” în 1957.

Mulți artiști celebri au vizitat sau au trăit în Hydra. Farmecul magnetic al insulei i-a atras pe țărmurile sale pe pictorii Brice Marden, Alexis Veroucas, Panagiotis Tetsis, Nikos Hadjikyriakos-Ghikas și John Craxton, precum și pe scriitorul Henry Miller, fiecare găsind inspirație în peisajele sale liniștite.

Doi magistrați, numiți de CSM în cadrul Colegiului pentru selecția și evaluarea judecătorilor

CSM a numit doi noi judecători în Colegiul pentru selecția și evaluarea judecătorilor. Dumitru Racoviță și Ghenadie Mîra au fost aleși în urma unui concurs încheiat astăzi, scrie tv8.md.

Dumitru Racoviță este judecător la Judecătoria Ungheni, iar Ghenadie Mîra președinte interimar al Curții de Apel Centru, fosta Curte de Apel Chișinău.

În cadrul concursului pentru suplinirea funcțiilor vacante de membru al Colegiului pentru selecția și evaluarea judecătorilor, din rândul judecătorilor, s-au înscris 6 candidați. Trei dintre ei, Stanislav Grosu, de la Judecătoria Bălți, Eugeniu Beșelea, de la Judecătoria Chișinău, și Vitalie Pîslariuc, de la Judecătoria Orhei, au depus cereri de retragere din concurs.

Vladislav Schibin, Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, intervievat în ședință, nu a primit susținerea CSM.

Pe 19 decembrie, Adunarea Generală a Judecătorilor i-a ales în acest colegiu pe Ion Talpa – președintele Curții de Apel Nord, Petru Păun – judecător de la Judecătoria Chișinău și Adrian Cerbu – judecător al Judecătoriei Criuleni.

CSM mai urmează să selecteze 4 reprezentanți ai societății civile în acest colegiu.

Precizare importantă de la șeful „Moldovagaz” cu privire la achizițiile de gaze

SA Moldovagaz a contractat volumele necesare de gaze naturale, care vor asigura integral pînă la sfîrșitul lunii martie 2025 consumul malului drept al Nistrului, inclusiv al întreprinderilor din complexul energetic, al agenților economici și organizațiilor bugetare, scrie noi.md.

Despre acest lucru a declarat președintele interimar al Consiliului SA „Moldovagaz”, Vadim Ceban, menționînd că a făcut această precizare ca urmare a numeroaselor solicitări. Anterior, el a spus că Moldovagaz SA a luat act de decizia Gazprom de a limita, începînd cu 1 ianuarie 2025, ora locală 7.00, furnizarea gazelor naturale către Moldova pînă la un volum de 0 metri cubi pe zi. Vadim Ceban a declarat că, începînd cu decembrie 2022, toate gazele naturale furnizate de Gazprom în volum de 5,7 milioane de metri cubi pe zi au fost redirecționate de Moldovagaz SA către regiunea transnistreană a Moldovei. În același timp, gazele naturale pentru consumatorii din dreapta Nistrului au fost achiziționate de pe piețele regionale și europene. „Moldovagaz SA a contractat volumele necesare de gaze, care vor acoperi integral tot consumul malului drept pînă la sfîrșitul lunii martie 2025”, a subliniat atunci șeful Moldovagaz.

Tiraspolul refuză ajutorul Chișinăului pentru a depăși criza din regiune provocată de sistarea livrării gazelor din Rusia

Liderii de la Tiraspol refuză ajutorul propus de autoritățile de la Chișinău pentru a depăși criza din regiunea transnistreană, provocată de sistarea livrării gazelor din Rusia. Despre aceasta a anunțat președintele Maia Sandu, într-un video publicat după întrevederea de dimineață cu prim-ministrul Dorin Recean, vicepremierul pentru reintegrare Oleg Serebrian și șeful Legislativului, Igor Grosu, transmite IPN.

„Guvernul și partenerii externi au propus ajutor umanitar: alimente, medicamente, combustibil, generatoare, transportarea bolnavilor de pe malul stâng pe cel drept. Dar regimul de la Tiraspol a refuzat toate aceste ajutoare”, a comunicat Maia Sandu.

Potrivit președintelui Republicii Moldova, lucrurile sunt mai complicate pentru malul stâng, în această perioadă de criză energetică. „Vom vedea cum se vor desfășura lucrurile, dar autoritățile de la Chișinău fac totul ca să ușureze situația cetățenilor din regiunea transnistreană”, a promis șeful statului, Maia Sandu.

Cercetătorii au identificat cauza principală a obezităţii
Articolul anterior
O femeie s-a întors din vacanță și-a găsit casa complet dărâmată. Firma de demolări a greșit adresa
Articolul următor