O bicicletă poate fi o soluţie excepţional de practică şi ieftină, iar pe deasupra nepoluantă şi sănătoasă. În Moldova există un sat, în care mersul pe bicicletă e aproape la fel de răspândit ca în Olanda sau Danemarca, deşi infrastructura nu e la fel de avansată. E vorba de satul Balatina din nordul Moldovei, transmite www.nordnews.md.

Obişnuinţa de a merge pe bicicletă în acest sat acoperă cea mai mare parte a necesităţilor de mobilitate zilnică — dusul la şcoală, serviciu, piaţă, primărie sau alte puncte importante din sat. Fiecare familie are minim o bicicletă, iar unele care le folosesc mai intens pot avea şi mai multe. Iar aceste biciclete rezistă zeci de ani, fără schimburi de ulei şi filtre, fără vizite regulate la staţiile peco pentru carburanţi, generând practic zero cheltuieli lunare de transport şi zero emisii CO2.

Obişnuinţa celor din Balatina şi din satele din jur, dar şi din alte sate din nordul Moldovei, nu e una nouă şi nu a apărut acum. E ceva ce oamenii de aici preferă să facă de zeci de ani încoace, din generaţie în generaţie, pentru că e plăcut, practic, şi pentru că şi toţi ceilalţi o fac. În prezent, în Balatina o mare parte din drumuri sunt asfaltate sau pavate, astfel că mersul cu bicicletă nu e dificil. Doar deplasările între sate mai necesită parcurgerea unui carosabil mai denivelat, dar pentru biciclete nici asta nu e o mare problemă. Primăria, şcoala, magazinele şi alte edificii din sat au construcţii metalice amenajate pentru parcarea bicicletelor. Iar relieful satului e în mare parte plat, fără dealuri pronunţate, fapt care permite folosirea cu confort a bicicletelor simple, fără cutii de viteze.
Foto: Parcarea de biciclete de la şcoală


