Mai mulți locuitori din Edineț pot beneficia de taxi social din bugetul local

În timp ce unele oraşe din Republica Moldova se confruntă cu lipsa transportul public, în altele, oamenii au la dispoziţie până şi servicii de taxi gratuite.

Taxi in Holland - Prices, service, and the best tips - Holland.com

Este şi cazul locuitorilor în Edineţ, unde din bugetul local se chetuie anual peste 250 de mii de lei pentru serviciul „Taxi social”, de care beneficiază, zilnic, zeci de persoane, transmite TVR Moldova.

Serviciul „Taxi social” a fost implementat acum câţiva ani şi este destinat persoanelor cu dizabilități locomotorii din oraşul Edineţ, satul Alexăndreni şi Gordineştii Noi.

ION BÎLB, pensionar Edineţ: „E un serviciu exatrordinar de bun. Ne scuteşte şi de cheltuieli din pensie când avem treabă pe la policlinică, pe la spital, pe la Primărie. De câte ori apelaţi? – De două ori pe săptămână cam.”

Oamenii îşi programează ieşirile din casă între orele 08:00 și 17:00, printr-un apel la secretariatul Primăriei Edineţ. Călătoria este plătită din bugetul local.

Mihail Vocheac, şofer: „Sunt foarte mulţumiţi pensionarii, invalizii. Pe zi undeva 8-9 oameni la policlinică „bolniţa, apteca” la bazar asta la piaţă şi-i tot normal sunt bucuroşi ei, sunt mulţumiţi.”

O persoană poate beneficia de serviciile unui taxi social de două ori pe săptămână şi doar pentru a ajunge la anumite instituţii.

Constantin Cojocaru, primar, municipiului Edineţ: „Pot merge la instituţiile de primă necesitate nu mai mult de două ori pe săptămână cu excepţia celor care fac anumite proceduri de dializă unde se duc mai des inclusiv copiii. Avem şi un autobuz pentru copiii cu nevoi speciale care fac serviciul acesta.”

De serviciile unui taxi social beneficiază anual peste 2.000 de persoane. Proiecte similare sunt şi în raioanele Criuleni şi Dubăsari ale Republicii Moldova.

Atenție, șoferi! Noi sancțiuni au intrat în vigoare

Au intrat în vigoare mai multe sancţiuni noi şi actualizate pentru conducătorii auto din Republica Moldova, care au fost aprobate în Parlament la începutul lunii martie.

Printre acestea se numără şi noi amenzi pentru depăşirea limitelor de viteză, astfel că, cei care obişnuiesc să calce des acceleratorul, trebuie să ştie că unele “sesiuni foto” care li s-ar putea realiza cu acelaşi radar TruCAM îi vor costa mai scump.

Articolul 236 din Codul Contravenţional, cel care prevede sancţiuni pentru depăşirea limitei de viteză legale pe un sector de drum, va avea de acum încolo şapte alineate în loc de trei, notează Noi.md cu referire la autoblog.md.

Așadar: Rămîn neschimbate alineatele 1, 2 şi 3 care prevăd: amenzi de 600-900 lei şi 3 puncte de penalizare pentru depăşirea limitei cu 10-20 km/h; amenzi de 900-1.200 lei şi 4 p.p. pentru depăşirea limitei cu 20-40 km/h. amenzi de 1.500-1.800 de lei şi 5 p.p. pentru depăşirea limitei cu mai mult de 40 km/h. Alineatul 4 (NOU): Depășirea vitezei de circulație stabilită pe sectorul respectiv de drum de la 60 la 80 km/oră se sancționează cu amendă de la 2.250 la 2.500 lei şi cu suspendarea exercitării dreptului special de a conduce mijloace de transport pe un termen de la 30 la 45 de zile.

Alineatul 5 (NOU): Depășirea vitezei de circulație stabilită pe sectorul respectiv de drum mai mult de 80 km/oră se sancționează cu amendă de la 3.750 la 5.000 lei şi cu suspendarea exercitării dreptului special de a conduce mijloace de transport pe un termen de la 60 la 90 de zile. Alineatul 6 (NOU): Depășirea repetată a vitezei de circulație stabilită la alin. 4, în cursul aceluiaşi an calendaristic, se sancționează cu amendă de la 5.000 la 7.500 lei şi cu suspendarea exercitării dreptului special de a conduce mijloace de transport pe un termen de la 90 la 120 de zile. Alineatul 7 (NOU): Depășirea repetată a vitezei de circulație stabilită la alin. 5, în cursul aceluiaşi an calendaristic, se sancționează cu amendă de la 7.500 la 10.000 de lei şi cu suspendarea exercitării dreptului special de a conduce mijloace de transport pe un termen de la 120 la 180 de zile. Noile amenzi au fost introduse ca urmare a datelor statistice care arată că viteza neadecvată vizibilității, condițiilor, situației rutiere rămîne principala cauză a producerii accidentelor rutiere.

Ce măsuri au fost luate la Aeroportul Chișinău după atacul tragic din 30 iunie

În cadrul unei conferințe, ministra afacerilor interne, Ana Revenco, a precizat care sunt măsurile speciale întreprinse la Aeroportul Internațional Chișinău (AIC) după incidentul din 30 iunie 2023. Aceasta a declarat că „întreg sistemul de afaceri interne este mobilizat și că se acționează coordonat, consecvent pentru a nu mai admite astfel de incidente tragice.”, scrie diez.md.

Potrivit ministrei, au fost instaurate următoarele măsuri suplimentare de securitate la AIC:
–  s-a adăugat majorarea numărului de echipe de patrulare;
–  a fost revizuită și consolidată componența acestor echipe de patrulare;
–  au fost instituite posturi de forțe speciale, în mod special la punctele de trece a frontierei pe linia care denotă un risc cu mult mai sporit – linia cu Ucraina;
–  au fost revizuite modalitățile de analiză a riscurilor astfel încât autoritățile să dispună de informații suplimentare necesare care să ajute la luarea deciziilor privind acționarea în cazul semnalării unor situații de risc mai specifice;
–  a fost deja declanșat controlul complex al activităților operaționale și organizaționale ce ține de punctul de trecere a frontierei în Aeroportul Internațional Chișinău;
–  un grup de specialiști cu o vastă pregătire și experiență din multe domenii precum ordine și securitate publică, securitatea frontierelor, pregătirea efectivelor, intervenție si forțe speciale, politici, standarde internaționale, din toate armele subordonate Ministerului Afacerilor Interne, derulează investigații, fiecare pe palierul său care ține de funcționalitatea punctului de trecere a frontierei în AIC. Rezultatele vor fi disponibile în termen de 30 de zile;
–  a fost accelerat exercițiul de analiză a conformității tuturor reglementărilor ce țin de funcționarea  punctului de trecere a frontierei în Aeroportul Internațional Chișinău, la standardele internaționale;
–  a fost accelerată examinarea evaluării conformității infrastructurii și altor proceduri care țin de funcționalitatea și de organizarea activităților în cadrul Aeroportului Internațional Chișinău.

De asemenea, Ana Revenco a declarat că la momentul intrării în Aeroportul Internațional Chișinău, atacatorul nu figura în niciun sistem internațional de căutare. Verificările nu au semnalat existența informațiilor în nici o bază de date în căutare.

Mai mult, verificările suplimentare care au fost dispuse, au fost luate în baza profilurilor de securitate care sunt activate de mai bine de un an, în toate punctele de trecere a frontierei. În baza acestor profiluri de securitate a fost luata decizia de a nu permite intrarea pe teritoriul Republicii Moldova a peste 5 000 de persoane din motive de securitate.

Amintim că în data de 30 iunie, un bărbat din Tadjikistan a împușcat mortal, pe Aeroportul Chișinău, două persoane.

O universitate de la noi are propria fermă de bovine de rasă. Cât lapte produce

Cu toate că principala responsabilitatea ce-i revine UTM este pregătirea inginerilor înalt calificați, odată cu absorbția fostei Universități Agrare de Stat din Moldova, în palmaresul programelor de studii a fost inclusă și Medicina veterinară. Astfel, instituția și-a lărgit spectrul de activități reușind să îmbine frumos și util Tehnologiile Informaționale inclusiv pentru domeniul științelor vieții, scrie diez.md.

Devenind o universitate comprehensivă, s-au ivit mai multe oportunități pentru o abordare multidisciplinară. Mai nou, UTM deține propria fermă didactică, ale cărei scopuri sunt:
# elaborarea noilor tehnologii întru întreținerea și menținerea sănătății bovinelor;
# pregătirea specialiștilor în domeniul Medicinii Veterinare, Zootehniei și Siguranței Alimentare;
# menținerea materialului genetic de rasă;
# obținerea statutului de Fermă de prăsilă;
# digitalizarea managementului fermei pentru ușurarea evidenței și sănătății animalelor.

Ferma didactică necesită îngrijire, investiții și multă muncă. Cu sprijinul rectorului UTM, prof. univ., dr. hab., Viorel BOSTAN, aceste trebuințe sunt satisfăcute, animalele având parte de îngrijirea atentă și hrană de calitate, oferind în schimb tot ce au ele mai bun. Susținerea dlui rector și pentru această sferă de activitate reprezintă o dovadă în plus a faptului că un manager deosebit, alături de o echipă extraordinară, înfăptuiesc lucruri importante, cu impact major în societate, pentru că orice schimbare pornește de la educație. 

Orânduirea calculată a lucrurilor la fermă denotă profesionalism. Astfel, la ferma de bovine sunt elaborate numeroase lecții practice din cadrul disciplinelor Facultăților de Medicină Veterinară și de Științe Agricole, Silvice și ale Mediului, specialitatea Zootehnie și Biotehnologii Agricole. Aici animalele servesc ca material didactic dar și cu scop de producere a laptelui. Pentru lecțiile practice sunt folosite animalele bolnave, vacile înțărcate și cele tinere. Pentru a nu perturba cantitatea de lapte, vacile mulgătoare sunt folosite cu scop didactic doar în cazul apariției unor dereglări în sănătatea vacii. Vițelele sunt crescute pentru a mări efectivul de vaci și de înlocuire a vacilor bătrâne ce vor fi abatorizate. Tăurașii sunt întreținuți la îngrășare pentru a fi abatorizați și carnea acestora folosită în scop didactic pentru producerea mezelurilor. 

Doi soți din Cahul, condamnați la 12 ani de închisoare pentru traficarea sexuală a două tinere
Articolul anterior
Rușii care nu se prezintă la încorporare rămân automat fără permis de conducere și nu vor putea efectua plăți cu cardul
Articolul următor