Mărcile din industria modei îşi regândesc modelele de afaceri. Asia, cel mai important centru de producţie până acum, îşi pierde din atractivitate din cauza problemelor de pe lanţul de aprovizionare, potrivit Reuters, iar producătorii se îndreaptă spre ţările din Balcani şi America Latină.
Principalele branduri de îmbrăcăminte şi încălţăminte îşi mută producţia în ţări mai apropiate de principalele pieţe de desfacere din Statele Unite şi Europa, transmite Adevărul.ro.
Mişcările au loc după ce fabricile din Vietnam şi China şi-au redus sau şi-au oprit producţia timp de săptămâni bune la începutul anului după creşterea cazurilor de infectare cu noul coronavirus. La asta se adaugă şiblocajul din transportul maritim, care a dus la creşterea costurilor şi a obligat companiile să-şi regândească lanţurile globale de aprovizionare şi chiar să renunţe la centrele de producţie cu costuri reduse din Asia, transmite Reuters.
România, pe harta ţărilor atractive pentru mutarea producţiei
Deşi China continuă să producă o mare parte din articolele de îmbrăcăminte pentru mărcile din industria modei din Statele Unite şi Europa, ţări precum Bulgaria, Ucraina, România, Cehia şi Turcia atrag interesul producătorilor de îmbrăcăminte şi încălţăminte.
Directorul executiv al Overhaul, o firmă de management al riscului lanţurilor de aprovizionare, spune că se observă o creştere importantă a activităţii de transport de marfă în fostele republici sovietice şi o creştere mare în Ungaria şi România. Iar mutarea producţiei către ţările europene se vede în exporturile acestor state.
Strategie pe termen lung
Cu toate acestea, multe companii sunt încă dependente de fabricile din Vietnam, unde opririle recente de producţie au cauzat perturbări semnificative în lanţul de aprovizionare.
Analiştii spun că mutarea producţiei mai aproape de pieţele de bază este o stategie pe termen lung a producătorilor şi că este puţin probabilă o nouă inversare a trendului în viitorul apropiat, având în vedere investiţiile făcute.