Moda autohtonă a „triumfat” la Moldova Fashion Days 2018!

Industria textilă din Republica Moldova face pași tot mai hotărâți pe tărâmul fashion-ului mondial! A demonstrat-o cel mai grandios show de modă din țară – „Moldova Fashion Days 2018”, desfășurat în weekendul trecut. 560 de ținute, create de 30 de designeri locali, au pus în lumina reflectoarelor tendințele în materie de modă pentru sezonul „primăvară-vară” 2018.

separator

Evenimentul, ajuns la cea de-a 13 ediție, a fost organizat sub egida APIUS (Asociația Patronală din Industria Ușoară) și susținut de partenerii strategicii USAID, Guvernului Suediei, prin Proiectul de Competitivitate din Moldova și Organizația de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exportului din Moldova (MIEPO).

Doina Nistor, directorul Proiectului de Competitivitate din Moldova: ”Cu fiecare ediție, încercăm să aducem show-ul la nivelul celor, care au loc în capitalele mondiale ale modei. Mă refer aici la infrastructură, la amenajarea podiumului, la instalațiile de iluminat, care să pună în valoare produsele, reunite sub brandul „DININIMĂ”. Din punctul de vedere al calității și al actualității, designerii moldoveni au demonstrat nu o dată că pot concura lejer cu creatorii de modă din străinătate. Evenimentul „Moldova Fashion Days” are drept scop să familiarizeze consumatorii moldoveni cu oferta de pe piața de fashion locală, să-i transforme în clienți fideli ai brandurilor autohtone”.

În cele două zile de catwalk, peste 500 spectatori au admirat cele mai recente colecții ale brandurilor vestimentare autohtone și și-au înoit garderoba cu piesele vestimentare, pe care le-au „ochit” pe podium. Cele 35 de defileuri au fost ordonate în 4 blocuri: KIDS, INDUSTRIAL, DESIGNER și EVENING.  În acest an, MFD s-a aliniat tendințelor internaționale, fiecare colecție fiind alcătuită din 16 combinații de piese vestimentare, încălțăminte și accesorii. Reîntoarcerea la feminitate este laitmotivul noului sezon, așa că ținutele au debordat de finețe, eleganță și grațiozitate, fie vorba de rochii în stil retro, fuste cu motive florale vintage sau costume masculine. „Prospețime” colecțiilor au oferit culorile din paleta brun-turcoaz, cu aluzie fină la gamele mov-violete, declarate în vogă în acest an de către Institutul Pantone. În aceeași cheie au fost concepute și colecțiile pentru copii ale brandurilor VIVI ART BOUTIQUE, COCSINELLE, CREME BRULEE, ZORILEși LIA FIA, acestea fiind inspirate din natură și din tot ceea, ce înseamnă „puritate”.

Dincolo de prezența titanilor industriei – IONEL, TRICON, MY REVIVAL, ARABADJI, SEKANA, VITALIE BURLACU, PREMIERA DONA, VASCONI, GEORGETTE, O BLANC, ALINA BRADU – și a brandurilor autohtone consacrate – KATEA GRI, L. STOROJUC, JULIA ALLERT, COCSINELLE, PARUBINA,  EHO, MOVE, LOCONIC, MALLENA, INTERCENTRU LUX – cea de-a XIII-a ediție a evenimentului a fost marcată de debutul a trei nume noi: NICOLE STORM, GAMI DRESS și KASANDRUȚA, care au adus un suflu nou într-un domeniu atât de dinamic, cum este moda. Cele 2 colecții de rochi de mireasă, create de brandurile DOUĂ INIMI și FORTUNA SISTERS, au impresionat publicul prin rafinament si inocenta.

Editia s-a remarcat prin prezenta Valentinei Vidrascu  creator de modă ce valorifică portul național românesc și simbolurile acestuia Designerul își desfășoară activitatea de creație atit in Moldova cat si Romania. Brandul  Valentina Vidrascu este format de 17 ani. În toate colectiile create pina acum, designerul este consecvent valorificarii portului popular. Creatia Valentina Vidsrascu ce se recunoaste cu certitudine din multimea altor designerii, prin semnatura sa speciala, imbinind intr-un mod spectaculos si armonios stofe naturale, in special matase si catifea, in, bumbac.  Dantela este elementul present in orice colectie ce identifica piesele Valentina Vidrascu.

Invitat special al editiei a fost Lorina Balteanu, locuieste si creaza la Paris, atelierele de producere fiind in Republica Moldova.  Lorina a infiintat o scoala de tehnici manuale, instruind zeci de femei din tara, ideea primordiala fiind de a antrena femeia din sat in campul muncii, contribuind la crearea unor piese unicate. Brandul exista de 12 ani, specializat in crearea de bijuterie si accesorii. Insa de 2 ani de zile s-a extins in genti si tinute vestimentare! Lorina Balteanu lucreaza in tehnica frantuzeazsca numita tehnica frivolite, fiind adaptata la concept modern. Brandul este recunoscut la Paris, New York si Tokio, fiind present in peste 20 de tari. Lorina Balteanu insoteste diferite expozitii din cele mai renumite muzee ale lumii, creind piese unicate pentru aceste evenimente.

Daniela Fortuna, designer „Fortuna Sisters”: „Am participat pentru prima dată la Moldova Fashion Days și am avut parte de emoții de nedescris. A fost un pas important pentru noi, cei care suntem la început de cale, pentru că aici ne putem prezenta ideile, viziunile și filosofia brand-ului. Este o oportunitate frumoasă de a demonstra ce putem și de a ne inspira din creațiile altor colegi.”

Olga Parubina, designer „Parubina”: „Moldova Fashion Days este un eveniment important pentru fiecare brand. Pentru că anume aici vedem care sunt plusurile și minusurile muncii noastre. Or, ceea ce se întâmplă astăzi este un fel de examen final la ceea, ce s-a reușit până acum. Deși am participat pentru prima dată, m-am simțit foarte bine, ca acasă. Pentru acest lucru le mulțumesc organizatorilor.”

Participanții la „Moldova Fashion Days 2018” au avut șansa să se promoveze nu doar în ochii publicului autohton, dar și ai potențialilor cumpărători de peste hotare. 3 invitați speciali de la Strasbourg Fashion Week,  vor mediatiza MFD pe canalele externe. De altfel, organizatorii evenimentului și-au dorit un impact de durată și asupra consumatorilor locali. Astfel, în cadrul ediției curente „Moldova Fashion Days” a fost lansat un instrument nou de promovare a producătorilor din industria textilă din țară: #DIGITALAMBASSADOR #DININIMA. 31 de persoane publice, printre care interpreți, fashion bloggeri, prezentatori tv, dar și internauți cu un număr mare de urmăritori pe platformele virtuale, au fost selectați să reprezinte brandurile autohtone pe rețelele de socializare, pe durata lui 2018.

Ludmila Storojuc, designer „L Storojuc”: „În acest an am venit cu o colecție fină, romantică, în culori pastelate, iar articolele vestimentare pot fi combinate între ele. Îmi este foarte plăcut să mă implic și să particip la un asemenea eveniment. Mai ales că în acest an implementarea ideei de #DIGITALAMBASSADOR #DININIMA va propulsa acest aveniment către alte grupuri-țintă, la care noi nu avem cum să ajungem altfel. Ambasadorii #DININIMA au mii de followeri și o audiență diversă. Prin urmare, ne vor cunoaște și mai mulți oameni, iar brandurile autohtone vor deveni și mai populare.”

Fiecare #DIGITALAMBASSADOR a primit o piesă vestimentară și un accesoriu cadou din partea designerilor #DININIMĂ, până la finele anului misiunea lor fiind de a participa la toate evenimentele tematice și de a le promova pe canalele proprii (Facebook, Instagram, etc.)

 

„Moldova Fashion Days” este un eveniment bianual de promovare a industriei fashion din Republica Moldova. Motto-ul principal al show-ului este „See Now, Buy Now”, prin care consumatorii sunt îndemnați să cumpere articole vestimentare imediat după ce au fost prezentate pe podium. Scopul MFD este de a familiariza consumatorii cu tinerele talente din domeniul modei, brand-urile fashion locale și de a stimula vânzările în sectorul respectiv.

Moldova Fashions Days: vezi toate colecțiile de primăvară/vară prezentate în cadrul celei de-a 13-a ediții!

Premierul Recean a încurajat dezvoltarea potențialului turistic în localitățile de pe malul Nistrului

Premierul Dorin Recean a vizitat pensiunea „Căsuța din deal” din satul Pohrebea, care dispune de zece locuri de cazare. Proprietarul afacerii de familie, Ion Repida, a relatat că, deși a avut solicitări să plece peste hotare, acum, cinci ani, el a decis să rămână în Republica Moldova și să deschidă o casă rurală. 

Casa pe care a transformat-o în pensiune a fost părăsită încă în timpul războiului de pe Nistru. Pentru renovarea acesteia, întreprinzătorul a beneficiat și de granturi externe, care au permis construcția foișoarelor și a stației de epurare a apei. „Neam străduit să menținem farmecul ornamentelor locale, am dat o a doua viață casei, am avut vizitatori de peste hotare și solicitări de a găzdui filmări”, a menționat antreprenorul. 

La întâlnire au fost prezenți și alți antreprenori din domeniu, care au lansat afaceri de succes: „Casa familiei Iarmurati”, „Casa părintească” și pensiunea „Activis”. În discuții, premierul a mulțumit întreprinzătorilor și a încurajat valorificarea potențialului turistic al localităților pe malul Nistrului. Oficialul a menționat Programul guvernamental 373, care oferă posibilități de dezvoltare, inovare și extindere a afacerilor. „Vom fi și în continuare alături de cei care aleg să investească acasă și să dezvolte economia locală”, a accentuat prim-ministrul.

Recent, autoritățile au semnat o rezoluție pentru un turism durabil în Moldova, care să sprijine dezvoltarea regională integrată a sectorului și să sporească eforturile de stimulare a investițiilor, lansarea de noi afaceri, diversificarea produselor turistice și promovarea regiunilor frumoase din țară.

Generația Z, mai mult decât niște stereotipuri. Cine sunt și ce fac tinerii din ziua de azi

Când vorbim despre Generația Z, gândurile noastre se îndreaptă spre o serie de preocupări și stereotipuri legate de tinerii din ziua de azi. Smartphone-urile, rețelele sociale, anxietatea, și schimbările climatice sunt doar câteva dintre subiectele care par să definească experiența lor, scrie tvrmoldova.md.

Realitatea este însă nuanțată, iar uneori teribil de diferită față de ceea ce știm până acum, în multe privințe. Zoomerii sunt departe de a fi condamnați și se descurcă surprinzător de bine. La nivel global, aproximativ 2 miliarde de oameni s-au născut între 1997 și 2012 și, prin urmare, fac parte din „Generația Z”, arată jurnaliștii de la The Economist.

Este important să recunoaștem faptul că mare parte dintre cei cu vârste cuprinse 12 și 27 de ani din întreaga lume trăiesc în economii emergente. Acești tineri beneficiază de creșterea și răspândirea tehnologiei într-un mod care îi depășește adesea pe părinții lor. Sunt mai bogați, mai sănătoși și mai educați, și sunt optimiști în privința viitorului lor și al comunităților lor.

Cu toate acestea, există și aspecte mai puțin optimiste. În China, de exemplu, incertitudinea economică și presiunea asupra sistemului de învățământ superior au creat îngrijorări cu privire la viitorul tinerilor.

Preocupările tinerilor din ziua de azi

În pofida acestor provocări, Generația Z în lumea bogată se descurcă surprinzător de bine în ceea ce privește piața muncii. Generația Z nu doar că are locuri de muncă, dar se remarcă și în domeniul profesional. Abilitățile lor antreprenoriale și dorința de a urmări cariere în domenii precum știința, ingineria și medicina îi fac pe mulți dintre ei să fie prețuiți în economiile actuale.

În plus, salariile lor cresc într-un ritm mai rapid decât al predecesorilor lor, iar rata șomajului este la un minim istoric. Cu toate acestea, există și provocări evidente. Preocupările legate de schimbările climatice și impactul social al tehnologiei sunt doar două aspecte ale unei realități complexe cu care se confruntă Generația Z.

Anxietatea și depresia sunt în creștere în rândul tinerilor, iar impactul rețelelor sociale asupra sănătățîi mintale este subiectul unor dezbateri aprinse.

Cu toate acestea, există semne încurajatoare că tinerii din Generația Z încep să își regândească utilizarea rețelelor sociale și să își pună sănătatea mentală pe primul plan. În plus, angajamentul lor față de problemele sociale și politice arată că sunt gata să facă schimbări în lumea lor.

Generația Z este mult mai mult decât o simplă poveste despre smartphone-uri și anxietate. Sunt tineri înzestrați cu o serie de abilități și pasiuni care îi pregătesc să modeleze societatea într-un mod unic și neobișnuit. Este important să recunoaștem atât provocările, cât și succesele lor și să lucrăm împreună pentru a le oferi suportul și resursele de care au nevoie pentru a prospera în lumea modernă.

Incident în România. Un cortegiu funerar a fost fugărit de un urs. A fost la un pas să se transforme într-o tragedie colectivă

Un cortegiu funerar a fost fugărit de un urs. Incidentul a avut loc în localitatea Bordoșiu, județul Mureș. Evenimentul a fost la un pas să se transforme într-o tragedie colectivă, după ce un urs a gonit spre oameni.

Mai mult de 70 de persoane participau la înmormântarea din județul Mușreș, moment în care un urs s-a apropiat de acestea și a început să îi fugărească. Speriați de apariția animalului, localnicii, care nici nu știau că animalul a coborât din pădure, au fugit de la înmormântare.

„Caii au simţit. Am auzit ho, ho, ho. Zic că ăsta e ursul şi chiar ursul a fost”, povesteşte un bărbat. „Cum am mers cu mortul, a venit ursul. Cred că dacă eram mai puţini, intra în noi”, a spus un localnic care a participat la înmormântare, potrivit Observator.

Îngroziți de frică, cei prezenți la înmormântare au început să facă zgomot pentru a speria ursul, dar acesta s-a apropiat și mai mult, determinându-i să fugă. Cu toate acestea, ursul a renunțat și s-a întors în pădure. Familia a reluat ceremonia funerală imediat ce ursul s-a îndepărtat.

În ultimele zile tot mai mulți urși au fost surprinși în apropierea unor localități din țară. Pe 17 aprilie, un urs a fost văzut la Tâncăbești, județul Ilfov. Animalul sălbatic a tăiat calea unui șofer, iar acesta a sunat la 112 pentru a cere ajutorul poliției. La fața locului s-au dus jandarmii și pădurarii.

La finalul săptămânii trecute, un alt urs a ajuns în localitatea Ciolpani, Ilfov, iar autoritățile au trimis un mesaj RO-Alert către locuitorii din zonă să stea departe de urs și să nu îi dea de mâncare. „Tocmai ne-a sărit în fața mașinii un urs, la pădurea Ciolpani“, a scris o femeie sâmbătă pe Facebook.

A fost constituită o celulă de criză la nivelul Inspectoratului pentru Situații de Urgență, iar jandarmii au plecat în căutarea animalului.

De ce ar trebui să consumi mai des ceapă roșie?
Articolul anterior
După șase luni de proiect, Svetlana Cveatcovscaia s-a întors acasă cu o siluetă nouă
Articolul următor