,,Noaptea Cercetătorilor Europeni”, cum va fi desfășurat evenimentul în acest an la Chișinău

Pe 27 noiembrie orașul Chișinău, alături de alte aproximativ 300 de orașe europene, va marca, concomitent, un eveniment de amploare, Noaptea Cercetătorilor Europeni, proiect dedicat științei și inovării, la care Republica Moldova participă din anul 2013.

separator

În acest an, în virtutea măsurilor de siguranță, o serie de evenimente preconizate, fie au fost anulate, fie adaptate la noile platforme de comunicare, impuse de realitatea în care ne-am pomenit. Și Noaptea Cercetătorilor, în loc de tradiționala ultimă vineri din septembrie, a fost transferată pentru sfârșitul lui noiembrie.

Membrul corespondent Svetlana Cojocaru, vicepreședinte al Academiei de Științe a Moldovei, membru al Comitetului de conducere a proiectului, a dezvăluit mai multe informații privind conceptul în care se va desfășura evenimentul.

,,Ne orientăm la un format nou, cel al activităților virtuale. Deci, locația principală va fi (și este deja) site-ul evenimentului (http://noapteacercetatorilor.md/). Sunt preconizate și anumite activități cu prezență fizică în parcul Universității Tehnice a Moldovei din str. Studenților, Chișinău – evident, cu respectarea tuturor normelor sanitare. Chiar dacă nu va fi forfota de altă dată, pe care o vedeam la edițiile precedente ale acestui eveniment în scuarul Academiei de Științe sau la Universitatea Tehnică, ne vom strădui și în acest an să venim cu surprize, cu prezentări cât mai interesante, cu activități cât mai atractive, utilizând oportunitățile oferite de tehnologiile moderne. Vom demonstra că se poate de promovat cercetarea chiar și în astfel de condiții”.

,,Sloganul ediției din acest an este cel tradițional – „Știința pentru societate”, iar scopul, pe care îl urmărim, constă în familiarizarea publicului larg cu rezultatele cercetării, motivarea tinerilor pentru alegerea unei cariere în cercetare”.

,,Organizatorul principal al evenimentului este Universitatea Tehnică a Moldovei, proiectul fiind realizat în parteneriat cu Academia de Științe a Moldovei și Institutul Dezvoltării Societății Informaționale. Invitații de participare au fost remise tuturor organizațiilor din domeniul cercetării și inovării și mă bucură faptul, că au fost recepționate cu entuziasm, conducătorii instituțiilor respective văzând în participarea la Noaptea Cercetătorilor o posibilitate de promovare a rezultatelor cercetării într-o manieră mai puțin obișnuită.

După cum am menționat deja, „gazda” virtuală este site-ul evenimentului. Fiecare instituție-participant va pregăti o prezentare video a rezultatelor cercetărilor, vor fi demonstrate experiențe de laborator, echipamente utilizate în procesul de cercetare, pentru copii vor fi elaborate teste de cunoștințe pe domenii, plasate și ele în spațiul virtual. Este preconizată organizarea concursului virtual ale celor mai bune rezultate, prezentare de modă, dacă situația va permite – lecții la Planetariul UTM, acestea deja în mod real. Un număr limitat de exponate vor fi prezentate pe viu în parcul UTM. Activitățile de la UTM vor fi transmise și ele în regim online.

Venim cu un mesaj care ar demonstra, că cercetarea este necesară pentru dezvoltarea țării, că rezultatele noastre sunt de valoare, că avem recunoaștere internațională, chiar dacă muncim în condiții mai dificile. Suntem în epoca celei de a patra revoluții industriale, la baza căreia se află platforme de cercetare, menite să elaboreze tehnologiile unei producții auto-organizate, și Noaptea Cercetătorilor va contribui la promovarea rolului primordial al cercetării și inovării în realizarea acestui deziderat”, a mai declarat Svetlana Cojocaru.

Noi reguli rutiere în UE! Șoferii care le încalcă vor fi depistați mai ușor

Parlamentul European a votat, miercuri, noi norme rutiere pentru țările UE. Eurodeputaţii au consolidat cooperarea transfrontalieră a statelor membre în investigarea încălcărilor normelor rutiere pentru a preveni comportamentul periculos la volan în străinătate, scrie digi24.ro.

A fost extinsă lista încălcărilor rutiere care declanşează investigaţii transfrontaliere, va fi o cooperare sporită între statele membre ale UE pentru aplicarea amenzilor şoferilor străini periculoşi. Ţara din UE în care regulile rutiere au fost încălcate va avea la dispoziţie 11 luni de la data încălcării pentru a emite o notificare. În plus, la cererea statului membru în care a avut loc încălcarea, ţara de reşedinţă a autorului încălcării poate prelua colectarea amenzilor rutiere, cu condiţia ca suma să fie mai mare de 70 euro şi să nu fi fost plătită după epuizarea tuturor opţiunilor legale. În condiţiile în care aproximativ 40% din încălcările transfrontaliere ale normelor de circulaţie rămân în prezent nepedepsite, deputaţii europeni au actualizat normele pentru a determina ţările UE să coopereze mai mult şi să se ajute reciproc în găsirea conducătorilor auto străini care au comis o încălcare, arată un comunicat de presă al Parlamentului European.

Noile norme obligă autorităţile naţionale să răspundă fără întârziere cererilor din partea unei alte ţări din UE şi în termen de cel mult două luni de la colectarea informaţiilor necesare. În plus, la cererea statului membru în care a avut loc încălcarea, ţara de reşedinţă a autorului încălcării poate prelua colectarea amenzilor rutiere, cu condiţia ca suma să fie mai mare de 70 euro şi să nu fi fost plătită după epuizarea tuturor opţiunilor legale.

Ce tipuri de încălcări ale normelor rutiere sunt vizate.

Normele actualizate vor extinde lista încălcărilor rutiere comise de conducătorii auto nerezidenţi care declanşează cooperarea transfrontalieră şi care pot duce la o amendă. Pe lângă încălcările actuale (excesul de viteză, conducerea sub influenţa alcoolului sau neoprirea la semaforul roşu), lista va fi completată cu elemente noi precum parcarea periculoasă, depăşirea periculoasă, încălcarea unei linii continue şi părăsirea locului unui accident.

Termen clar şi interdicţie pentru colectorii privaţi de datorii

Ţara din UE în care regulile rutiere au fost încălcate va avea la dispoziţie 11 luni de la data încălcării pentru a emite o notificare. Notificarea încălcării regulilor rutiere trebuie să includă momentul şi circumstanţele încălcării, precum şi informaţii privind modul de contestare a amenzii. La iniţiativa eurodeputaţilor, entităţilor private li se va interzice să ajute ţările UE să colecteze amenzi rutiere de la şoferii străini (după doi ani de la transpunerea normelor în legislaţia naţională).

Va fi înființat un portal online

Pentru a spori transparenţa şi a facilita punerea în aplicare a noilor norme, Comisia are sarcina de a crea un portal online care să conţină informaţii precum noile normele, opţiunile de recurs şi amenzile rutiere relevante. „Pentru a spori siguranţa rutieră, ţările UE trebuie să coopereze şi să dispună de instrumente eficiente de pedepsire a celor care încalcă regulile de circulaţie din străinătate. Normele actualizate vor contribui la realizarea acestui obiectiv, dar sunt benefice şi pentru conducătorii auto, care vor primi informaţii într-un interval de timp strict, într-o limbă pe care o înţeleg şi cu o descriere a procedurii de recurs. Interzicerea utilizării unor companii private pentru a încasa amenzile va proteja în mod eficace conducătorii auto împotriva escrocheriilor şi a scurgerilor de date cu caracter personal”, a afirmat raportorul PE, Kosma Złotowski (CRE, Polonia), conform sursei citate. Noile norme legate de schimbul transfrontalier de informaţii privind încălcările normelor de circulaţie care afectează siguranţa rutieră au fost adoptate de către Parlamentul European cu 570 voturi „pentru”, 36 voturi „împotrivă” şi 24 abţineri. După ce şi Consiliul le va aproba, ţările UE vor avea la dispoziţie 30 de luni pentru a se pregăti pentru punerea lor în aplicare.

La Chișinău va fi construit un stadion național, cu 25. 000 de locuri

La Chișinău va fi construit un stadion național, cu maxim 25 000 de locuri. Complexul va găzdui evenimente din diverse ramuri ale sportului, nu doar fotbal. Au fost identificate 5 locații posibile unde ar putea fi construit stadionul. La această etapă a fost finalizat Studiul de prefezabilitate – efectuat de o companie din România, urmează studiul de fezabilitate care va fi elaborat de reprezentanții Guvernului și ulterior desfășurarea lucrărilor de proiectare. Precizările au fost făcute de reprezentanții Federației Moldovenești de Fotbal, scrie NM.md

FMF a declarat că a finalizat Studiul de prefezabilitate pentru construcția unui stadion național. Studiul a fost efectuat de o companie din România. Potrivit FMF, raportul studiului de prefezabilitate urmează să fie transmis reprezentanților Guvernului. Următoarea etapă este studiul de fezabilitate. Acesta, potrivit conducerii FMF, va fi elaborat de reprezentanții Guvernului.

„Am discutat cu reprezentanții autorităților centrale și am ajuns la un consens legat de construcția unui stadion național. FMF și-a asumat angajamentul de a efectua un studiu de prefezabilitate, care va evidenția necesitatea, locația potențială, factorii tehnico-economici, precum și modalitățile de întreținere și mentenanță ale acestuia. Ne dorim să construim un complex sportiv care să găzduiască evenimente din diverse ramuri ale sportului, nu doar fotbal. Sperăm că până în toamna lui 2024 vom avea finalizat și studiul de fezabilitate, pe care urmează să îl elaboreze reprezentanții Guvernului, iar apoi să avansăm la o altă etapa a proiectului”, a declarat președintele FMF Leonid Oleinicenco.

Pe lângă studiul de fezabilitate urmează și desfășurarea lucrărilor de proiectare.

„Elaborarea studiului de fezabilitate ar putea dura aproximativ 6 luni. După această etapă, va începe procedura de execuție. Se consideră că modelul design&build este avantajos în acest caz pentru Republica Moldova, deoarece responsabilitatea construcției este împărțită între executant și proiectant. Termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor este de 20 de luni, însă acesta poate varia în funcție de procedurile de avizare, care pot dura până la 3-4 luni”, a spus arhitectul Nemes Karoly, potrivit FMF.

Potrivit Federației, la moment sunt identificate 5 locații posibile unde ar putea fi construit stadionul național. Capacitatea acestuia „ar fi de maxim 25.000 de locuri”.

Menționăm, în decembrie 2023, premierul Dorin Recean a avut o întrevedere cu președintele FMF Leonid Oleinicenco. Potrivit reprezentanților Guvernului, cei doi au discutat inclusiv „despre necesitatea construcției unui stadion național în Republica Moldova, proiect care necesită investiții majore”. „Astfel, urmează ca, în baza unui studiu de prefezabilitate realizat de FMF, să fie identificate, împreună cu Guvernul, cele mai bune soluții pentru construcția stadionului, inclusiv găsirea unui teren și atragerea de investiții”, menționat reprezentanții Guvernului.

Anterior, președintele clubului Zimbru Nicolae Ciornîi declara că o parte din teritoriul complexului sportiv ar putea fi comercializat. În context, președintele FMF a menționat că pentru a exclude orice risc, el insistă tot mai mult către guvernanți pentru a identifica soluții în vederea construirii unui stadion național. „Sperăm că până în vară să obținem cu guvernul o foaie de parcurs, cine și ce urmează să facă: cine își asumă cheltuielile investiționale, cine se ocupă de alocarea terenului”, a menționat Oleinicenco. Stadionul Zimbru are o capacitate de peste 10 mii de locuri. Din 2016, Federația Moldovenească de Fotbal a preluat administrarea stadionului Zimbru pentru o perioadă de 10 ani. Pe lângă clubul de fotbal Zimbru Chișinău, aici își dispută meciurile de pe teren propriu și echipele naționalele de fotbal ale Republicii Moldova.

Cazul tinerei gravide ucise cu sânge rece: Oamenii legii examinează posibile legături cu alte crime neelucidate

În cadrul urmăririi penale în cazul Anei-Maria, tânăra de 19 ani de la Orhei, găsită moartă lângă Chițcanii Vechi, după ce a urcat într-o mașină de ocazie, oamenii legii examinează și posibile conexiuni cu alte cazuri de crimă, rămase încă neelucidate. Invitat în cadrul unei emisiuni, șeful Inspectoratului General al Poliției (IGP), Viorel Cernăuțeanu nu a spus cu ce cazuri se investighează posibile paralele, dar că „se examinează absolut tot”, scrie TV8.

„În orice situație de acest gen, suntem obligați ca în cazul unei crime fără rezultat să fie suprapuse anumite probe ridicate în precedentele infracțiuni raportate la ce avem astăzi. Absolut toate situațiile trebuie verificate sub aspect de probă, se fac o serie de măsuri necesare. Suntem obligați să examinăm absolut tot, în cazul în care avem victimă, dar nu avem suspect. 

Primordial acum este să acumulăm probe fierbinți pe cazul Anei-Maria și să finalizăm cât mai rapid procesul de urmărire penală, dar în paralel deja se acumulează și examinează și alte versiuni, pe alte cazuri care ar putea fi tangențiale la subiect”, a menționat Viorel Cernăuțeanu.

Cernăuțeanu a mai spus că imediat după îndemnul public ca persoanele care au avut de situații cu bărbatul suspectat de uciderea Anei-Maria, să sune la Poliție, au fost primite numeroase sesizări. Potrivit șefului IGP, presupusele victime au spus că au avut tangențe cu suspectul. Viorel Cernăuțeanu nu a oferit detalii.

Franța, copleșită de epidemie. Crește numărul pacienților internați la terapie intensivă
Articolul anterior
Mașină ticsită cu peste 2 tone de piele de bovină, reținută de polițiști
Articolul următor