Pentru turul II al alegerilor prezidențiale au fost tipărite cu peste 115 mii de buletine de vot mai mult

Și pentru turul doi al alegerilor prezidențiale, care va avea loc pe 15 noiembrie, peste hotare au fost reconfirmate 139 de secții de votare.

separator

Potrivit autorităților, pentru a evita aglomerațiile, secțiile de votare din mai multe orașe europene și-au schimbat adresele. Două secții de votare vor activa conform unui program special, transmite IPN.

Este vorba despre secția de vot din Strasbourg, care va fi deschisă între orele 07.00 și 20.00, precum și despre secția din Baku, care va activa între orele 07.00 și 18.00. Informațiile au fost prezentate vineri, 13 noiembrie, în cadrul unei conferințe de presă.

Ministrul afacerilor externe și integrării europene, Aureliu Ciocoi, a menționat necesitatea respectării de către cetățenii moldoveni a rigorilor impuse de statul în care se află. Potrivit lui, lacunele constatate în turul întâi de scrutin, precum și numărul mare – de peste 149 de mii de votanți – au impus luarea mai multor măsuri.

Pentru a fluidiza mersul votării, dar și pentru respectarea normelor sanitare, în cazul unor secții de votare, unde s-au înregistrat aglomerări, s-a decis să fie schimbată adresa. Este vorba despre secțiile de votare din Frankfurt, Munchen, Milano, Parma, Verona, Bologna, Londra, Tel Aviv. Noile adrese pot fi găsite pe paginile web ale ambasadelor și a Ministerului Afacerilor Externe.

Președintele Comisiei Electorale Centrale, Dorin Cimil, a menționat că pentru turul doi a fost majorat tirajul de buletine de vot, cu peste 115 mii de exemplare. Potrivit legislației, pentru o secție de votare nu pot fi transmise mai mult de cinci mii de buletine. În acest sens, oamenii sunt îndemnați să se documenteze cu privire la situația de la secțiile de votare, înainte de a se îndrepta spre ele. De asemenea, alegătorii sunt îndemnați să se informeze cu privire la regulile impuse de statul gazdă și să le respecte cu strictețe.

Eugeniu Revenco, secretar general la MAEIE, a menționat că în mai multe state alegătorii care merg la vot trebuie să dețină anume declarații cu privire la scopul deplasării. Votul poate fi exercitat cu pașaportul de cetățean al Republicii Moldova, buletinul de identitate al cetățeanului Republicii Moldova sau livretul de marinar.

Într-o intervenție video, ambasadorul Republicii Moldova în Germania, Oleg Serebrian, a menționat că așteptările sunt că numărul de votanți va fi mai mare decât în turul întâi și, în acest sens, au fost întreprinse mai multe măsuri – s-a dublat numărul membrilor birourilor electorale, au fost extinse spațiile. Oficialul a precizat că sunt doar șase secții de votare la un număr mare de alegători și temerea e legată de numărul limitat de buletine de vot.

Ambasadoarea Republicii Moldova în Marea Britanie, Angela Ponomariov, a menționat că cetățenilor moldoveni le este recomandat să ia cu ei o confirmare pentru deplasarea la secțiile de votare, pentru a putea confirma scopul deplasării, dacă vor fi opriți în stradă.

Ambasadorul Republicii Moldova în Italia, Anatolie Urecheanu, a precizat că alegătorii moldoveni, care vor merge duminică la vot, vor trebui să aibă la ei un formularul de autocertificare. În formularul standard de autocertificare urmează să fie introduse datele personale, iar la rubrica „situazione di necesita” trebuie scris: „voto Elezioni Presidenziali Moldova-15 novembre” (vot la alegerile prezidențiale Moldova-15 noiembrie).

Și în Franța, pentru deplasarea la secțiile de votare, cetățenii Republicii Moldova trebuie să dețină obligatoriu două documente. Este vorba despre atestarea pentru deplasare și scrisoarea de confirmare din partea Ambasadei Republicii Moldova în Franța.

3,5 milioane de euro vor fi investite la Universitatea de Stat din Moldova

3,5 milioane de euro vor fi investite la Universitatea de Stat din Moldova pentru modernizarea procesului didactic şi îmbunătăţirea abilităţilor practice ale studenţilor. Astăzi au fost lansate cele şase subproiecte, finanţate cu aceşti bani, care fac parte din Proiectul „Învățământul Superior din Moldova”, implementat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării din Republica Moldova și finanțat de Banca Mondială, scrie tvrmoldova.md.

ANGELA LIS, manager proiect: Deci, titlul acestui subproiect este: Crearea unui Cluster educaţional-ştiinţific pentru suportul biotehnologiilor moderne în economia naţională. Bugetul pentru acest proiect este 249 mii de euro şi vizează domeniul ingineriei şi activităţi inginereşti.

VITALIE SOCHIRCĂ, manager proiect: Modernizarea procesului didactic în domeniul ştiinţelor biologice, fizice şi ale mediului în contextul rigorilor pieţei muncii. De ce? Deoarece conexiunea cu piaţa muncii este încă insuficientă. Din resursele financiare alocate acestor proiecte se vor cumpăra echipamente de laborator, echipamente tehnice, mobilier şi servicii.

IGOR ŞAROV, rector, Universitatea de Stat din Moldova: Ritmul cu care se implementează activităţile din runda a doua ne permite să afirmăm cu certitudine că cele 6 sub proiecte vor fi implementate în termeni stabiliţi, până la data de 15 septembrie, anul 2025. Unele dintre aceste proiecte vor fi finalizate înainte de termen.

DAN PERCIUN, ministrul Educaţiei şi Cercetării din Moldova: Alături de colegii de la Banca Mondială noi mizăm pe faptul că o să reuşim să extindem proiectul existent cu încă 30 de milioane de euro, bani care ar trebui să fie disponibili în anul 2025, o parte care la fel vor merge în instituţiile de învăţământ superior şi inclusiv spre USM. Învăţământul superior din RM merită investiţiile acestea şi este nevoie de suport adiţional.

ION GONŢA, reprezentant, Oficiul Băncii Mondiale în Republica Moldova: Banca Mondială va continua să sprijine sectorul învăţământului superior din Moldova şi este important ca prin acest tip de investiţii şi intervenţii să contribuim la creşterea calităţii capitalului uman în ţară, dar şi creşterea economică.

Universitatea de Stat din Moldova este una din cele cinci instituții care au primit granturi în cadrul proiectului „Învățământul Superior din Moldova”. Valoarea totală a investițiilor va depăşi 10 milioane de euro.

O bombă a fost depistată în localitatea Tomai, raionul Leova

Geniștii din Batalionul de Geniu „Codru” au neutralizat o bombă de aruncător, calibru 81 mm, depistată în localitatea Tomai, raionul Leova, scrie tvrmoldova.md.

Potrivit Ministerului Apărării, în urma cercetărilor, echipa de deminare a constatat că obiectul exploziv era din perioada celui de-al Doilea Război Mondial, acesta fiind descoperit de localnici în timpul lucrărilor agricole.

Bomba a fost distrusă în condiții de maximă siguranță, potrivit informațiilor oferite de Batalionul de Geniu „Codru”.

Certificatul de naștere pe suport de hârtie își va pierde statutul

Certificatul medical constatator al nașterii urmează să fie eliminat în varianta pe suport de hârtie. Potrivit unui proiect de lege, prezentat pentru consultări publice, certificatul medical constatator al nașterii se va întocmi doar în format electronic, cu posibilitatea imprimării acestuia pe suport de hârtie, fără semne de protecție, în caz de necesitate sau la solicitare, scrie bizlaw.md.

Actul de naștere pe suport de hârtie își va pierde statutul de document primar.

Cu toate acestea, modelul nou de prestare a serviciului de înregistrare a nașterii, oferă opțional posibilitatea imprimării pe suport de hârtie a înregistrărilor electronice a nașterii la nivel central, cu titlu de arhivare pentru recuperare în cazul unei eventuale distrugeri, unde mai multe înregistrări vor fi imprimate pe hârtie A4, în formă tabelară, citibilă de mașini (machine-readable), cu sau fără participarea factorului uman.

De asemenea, se propune excluderea necesității prezentării documentelor necesare pentru înregistrarea nașterii, care pot fi identificate/verificate în sistemele informaționale de domeniu (documente de stare civilă eliberate în baza actelor de stare civilă înregistrate și aflate la păstrare în Departamentul stare civilă, acte de identitate din sistemul de documentare a cetățenilor Republicii Moldova).

Unul din elementele de bază ale re-ingineriei acestui serviciu îl constituie excluderea aplicării principiului teritorialității la prestarea serviciului de înregistrare a nașterii. Astfel, înregistrarea naşterii se va face de autoritatea abilitată să înregistreze faptul de stare civilă, indiferent de locul unde s-a produs naşterea sau îşi au domiciliul părinţii copilului.

Înregistrarea electronică a faptului nașterii va avea loc în baza Declarației de naștere, care va putea fi depusă fizic sau online, în temeiul: certificatului electronic medical constatator al nașterii, înregistrat de unitatea medico-sanitară publică sau privată în care a avut loc naşterea; certificatului medical constatator al nașterii pe suport de hârtie emis de autoritățile competente din alte state; procesului-verbal şi certificatul electronic medical constatator al nașterii prin care se constată sexul şi vârsta copilului – în cazul înregistrării naşterii unui copil găsit sau hotărârii instanței de judecată cu privire la constatarea faptului nașterii de către o anumită femeie.

În același timp, se propune reducerea termenului de declarare a nașterii copilului de la trei luni la o lună din ziua nașterii copilului.

În Moldova au ajuns primele 7.000 de doze de vaccin antigripal, achiziționate din Rusia
Articolul anterior
Accident cumplit în localitatea Peresecina. Două Mercedesuri, făcute zob
Articolul următor