Peste 20 de mii de călătorii fără numerar: primele rezultate ale proiectului pilot implementat de Mastercard și Moldova Agroindbank în transportul din Chișinău

În prima lună de funcționare a proiectului pilot de acceptare a plăților fără numerar pentru călătoriile în transportul public, locuitorii din Chișinău au achitat mai mult de 20 de mii de călătorii cu carduri de plată sau gadget-uri care integrează funcția de plată contactless.

Proiectul pilot a fost lansat în luna martie a acestui an de către Primăria Chișinău, Mastercard și Moldova Agroindbank. Pentru prima dată în țară, locuitorii și oaspeții capitalei au putut plăti rapid și fără numerar pentru călătorie la terminalele mobile, cu care sunt echipați taxatorii de pe rutele de troleibuz nr. 22, 23, 24 și 30, precum și de pe rutele de autobuze  nr. 2 și nr. 5.

Proiectul a fost implementat grație sprijinului tehnic și financiar al Mastercard și Moldova Agroindbank. Pentru parteneri, proiectul a fost primul pas în cadrul Memorandumului de colaborare strategică, semnat de Mastercard și Primăria Chișinău în ianuarie 2021.

1. Cum se plătește călătoria în transportul public folosind un terminal mobil?

Taxatorii sunt echipați cu terminale mobile şi ajută pasagerii să utilizeze noul serviciu. Pentru a achita călătoria fără numerar este suficient:

● să apropiaţi de ecranul terminalului cardul bancar contactless, smartphone-ul sau alt dispozitiv care acceptă funcția de plată contactless;

● după confirmarea plății, o sumă egală cu costul călătoriei este debitată automat de pe card;

● după finalizarea plății, terminalul va emite un semnal sonor și va imprima un bilet cu informații despre preţul, data și ora călătoriei.

2. Care este preţul călătoriei în cazul plăţii fără numerar? Se percep comisioane suplimentare pentru achitarea cu cardul?

În cazul plății fără numerar, prețul călătoriei nu se modifică și constituie 2 lei pentru rutele de troleibuz și 3 lei pentru rutele de autobuz. Nu se percep comisioane suplimentare pentru plățile fără numerar.

IMPORTANT: până la sfârșitul lunii aprilie se aplică o reducere de 50% la achitarea cu un card Mastercard de la Moldova Agroindbank în troleibuzele nr. 22, 23, 24 și 30 și autobuzele care circulă pe ruta nr. 5.

3. Ce carduri bancare pot fi utilizate pentru a plăti călătoria prin intermediul terminalului mobil?

Pentru achitarea călătoriei în transportul public sunt acceptate cardurile bancare contactless ale oricărei bănci din Moldova și din lume ale diferitor sisteme de plăţi. Cardurile care acceptă tehnologia de plată contactless au un marcaj special – indicatorul contactless     

De asemenea, terminalul mobil permite achitarea călătoriei cu smartphone-ul sau un alt dispozitiv care acceptă funcția de plată contactless. De exemplu, puteți achita călătoria cu un smart watch care acceptă Garmin Pay.

4. Se poate achita pentru călătorie cu numerar?

Da, puteți plăti pentru călătorie și cu numerar: după ce primește banii de la pasager, taxatorul efectuează plata la terminalul mobil cu cardul său special și eliberează un bilet tipărit cu detaliile călătoriei.

5. Cum are loc achitarea călătoriei de către categoriile care beneficiază de facilități, de exemplu, pensionari?

Pentru categoriile beneficiare de facilități, condițiile de călătorie au rămas neschimbate. Este suficient ca pasagerii să prezinte taxatorului legitimația de beneficiar, după care acesta va înregistra călătoria cu tarif redus pe terminalul mobil, folosind un card special și va emite un bilet tipărit cu detaliile călătoriei.

6. Cum vor putea copiii să achite pentru călătorie?

Un copil cu vârsta sub 7 ani are dreptul să călătorească gratuit cu mijloacele de transport în comun. Copiii de peste 7 ani pot achita călătoria cu un card bancar, dacă părintele a solicitat emiterea acestuia în numele copilului sau în numerar: după ce primește banii pentru călătorie, taxatorul va efectua plata pe terminalul mobil cu cardul său special și va elibera un bilet tipărit cu detaliile călătoriei.

7. Cât timp durează plata contactless pentru călătorie?

Viteza este unul dintre principalele avantaje ale tehnologiei de plată contactless Mastercard. Plata are loc aproape instantaneu. În plus, pentru plata fără numerar nu este nevoie să se piardă timp căutând bancnote și calculând restul, ceea ce, de asemenea, economisește timpul.

8. Banii pentru o călătorie pot fi încasaţi accidental de două ori?

Nu, terminalul procesează câte o plată la un moment dat, emite un semnal sonor, imprimă biletul și se blochează. Pentru a efectua o altă plată de pe același card, taxatorul trebuie să inițieze din nou plata. Prin urmare, este imposibil să se achite accidental călătoria de două ori.

9. Cât de sigure sunt plăţile contactless?

Plățile contactless sunt una dintre cele mai sigure metode de plată. În timpul tranzacției, informațiile legate de plată sunt protejate de un cod dinamic unic (criptogramă), care nu poate fi utilizat a doua oară în scopuri frauduloase.

În plus, utilizând plata contactless pasagerul nu transmite cardul din mână în mână și nu intră în contact cu numerarul, ceea ce este mai igienic. Studiile arată că pe bancnotele europene există în medie peste 26.000 de bacterii, care pot reprezenta un pericol pentru sănătate. Și chiar și pe bancnotele noi se găsesc aproximativ 2.400 de microbi.

10. De ce în transport nu sunt instalate terminale staționare? 

Terminalele mobile pentru plăți fără numerar sunt prima etapă a proiectului pilot. În viitor, se planifică echiparea transportului și cu terminale staționare, ceea ce va permite acceptarea plății pentru călătorie prin carduri și dispozitive care acceptă funcția de plată contactless, fără participarea taxatorului. Odată cu instalarea terminalelor staționare, taxatorii vor începe treptat să îndeplinească funcția de controlori.

Mai mulți cerbi, refuzați la intrarea în țară. Aceștia erau aduși din Ucraina, dar nu aveau certificatele de sănătate în regulă

Mai mulți cerbi transportați din Ucraina în Republica Moldova au fost opriți la frontieră pentru că actele de însoțire nu corespundeau cadrului legal.

”În contextul situației cu privire la neadmiterea importului unui lot de animale (cerbi) din Ucraina în Republica Moldova,  Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor ( ANSA) informează publicul despre următoarele.

La data de 22 aprilie 2024, la punctul de inspecție la frontieră Criva-Mămăliga, inspectorii pe domeniul veterinar din cadrul Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor au examinat un lot de animale (cerbi) cu acte de însoțire, care nu corespundeau cadrului legal stabilit între Ucraina și Republica Moldova.

Astfel, Certificatul veterinar prezentat inspectorilor ANSA, precum și conținutul acestuia, nu corespundea modelului de certificat sanitar- veterinar  pentru astfel de specii de animale, care a fost agreat în anul 2022 între Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor și Autoritatea Veterinară din Ucraina.

Mai mult, nu corespundeau nici datele de identificare a animalelor cu cele reflectate în documentul prezentat, iar agentul economic nu era înregistrat în sistemul informațional TRACES (Trade Control and Expert System).

În acest context, operațiunea de import a lotului de animale (cerbi) a fost sistată temporar pentru a găsi soluții optime pentru agentul economic și pentru animale.

Operatorul a fost informat despre procedurile de înregistrare în sistemul informațional TRACES, iar inspectorii ANSA de comun cu colegii din cadrul Autorităților din Ucraina depun toate eforturile pentru a soluționa problema și pentru a obține de la Autoritatea pe domeniul veterinar din țara vecină garanțiile de sănătate a animalelor (în conformitate cu modelul de certificat sanitar veterinar agreat anterior).

Reiterăm! Se depun eforturi pentru a găsi soluții optime, astfel încât să nu fie afectată nici starea de sănătate a efectivelor de animale domestice sau din fauna sălbatică din Republica Moldova.

În legătură cu situația creată, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor  îndeamnă agenții economici să se informeze corect înainte de a efectua operațiuni de import a animalelor și să se asigure că dispun de toate actele necesare (conform modelelor stabilite) înainte de a efectua procedura de import”, comunică ANSA.

Mai multe școli profesionale și colegii din țară vor fuziona. Ce spune ministrul Educației

În această săptămână, specialiștii de la Ministerul Educației și Cercetării (MEC) vor merge la opt instituții de învățământ tehnic care au un număr mic de elevi și pe care planifică să le comaseze. Autoritățile vor discuta cu administrațiile colegiilor și școlilor profesionale despre procesul de reorganizare. Ulterior, acestea vor fi absorbite de instituții mai mari, în care ar urma să fie transferați inclusiv profesorii, scrie moldova1.md.

Șase școli profesionale și două colegii din mai multe localități din țară vor fuziona cu alte instituții de învățământ profesional tehnic. De exemplu, Centrul de Excelență în Industria Ușoară din Chișinău va absorbi Colegiul Tehnologic din Chișinău. Centrul de Excelență în Servicii și Prelucrarea Alimentelor din Bălți va absorbi Școala Profesională din Alexăndreni, raionul Sângerei. Iar Colegiul Pedagogic „Ion Creangă” din Bălți va absorbi Colegiul „Gheorghe Asachi” din Lipcani. Ministrul Educației, Dan Perciun, a declarat într-o conferință de presă că scopul reorganizării instituțiilor este sporirea calității educației.

„Vorbim în primul rând de câteva colegii și școli profesionale din subordinea Ministerului Educației. În toate aceste instituții de învățământ, noi am făcut testări în luna februarie ca să vedem ce cunosc copiii din aceste instituții și lucrurile arată destul de îngrijorător. Rezultatele le puteți vedea și în nota informativă a proiectului de hotărâre de Guvern. Copiii își vor continua studiile în acele instituții până la absolvire, asta înseamnă cel puțin doi ani, iar la fel cadrele didactice vor continua să activeze în această perioadă de timp”, a menționat Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării.

Referitor la situația de la Colegiul „Gheorghe Asachi” din Lipcani, unde elevii, profesorii, dar și localnicii au protestat acum câteva zile împotriva inițiativei ministerului, Dan Perciun a spus că este un caz singular.

„Dacă ne referim la instituția din Lipcani, atunci ea demult nu mai este un colegiu pedagogic, acolo practic specialități pedagogice nu mai există de principiu, însă colegii mei vor merge în fiecare instituție și vor discuta cu directorul, colectivul, inclusiv elevii, și vor oferi explicațiile necesare și eu cred că lucrurile se vor aranja”, a mai spus Dan Perciun.

După intrarea în vigoare a deciziei, Ministerul Educației va crea, timp de două luni, comisii care se vor ocupa de procesul de reorganizare și transmitere a bunurilor instituțiilor. Angajații vor fi transferați în noile entități, iar în cazul în care acest lucru va fi imposibil, vor fi disponibilizați. Potrivit Ministerului Educației, pentru a fi eficiente, școlile profesionale trebuie să aibă minim 350 de elevi, iar colegiile – 700 de elevi. În prezent, din cele 77 de instituții subordonate ministerului, doar 26 au un număr suficient de elevi.

Manifest în Capitală, în sprijinul tinerei gravide ucise cu sânge rece: ”Vrem dreptate pentru Ana-Maria!”

În fața sediului Guvernului de la Chișinău, în seara de 23 aprilie, a avut loc manifestația „Cerem dreptate pentru Ana-Maria”, în sprijinul tinerei însărcinate găsită fără viață la opt zile după ce a urcat într-o mașină de ocazie, la Orhei. Reprezentanții mai multor organizații neguvernamentale pentru drepturile omului, printre care Coaliția Națională „Viață fără Violență”, Femei pentru femei și Crucea Roșie, au participat la acțiune, scrie NM.md.

Câteva zeci de persoane s-au adunat în fața clădirii Guvernului. Aceștia au venit cu pancarte cu mesaje precum: „Cerem dreptate pentru Ana-Maria”, „În tăcerea voastră, ei ne ucid pe noi”, „O dată la 5 minute o femeie moare din cauza violenței”, „Vrem securitate nu doar în discursuri politice”, „Bărbații de calitate nu se tem de egalitate”. Pe una din pancarte era reprezentată imaginea unui copil nenăscut și scria: „Un craniu crăpat de lovituri”.

Ana-Maria Guja, de 19 ani, a fost găsitî moartă pe 20 aprilie, după ce pe data de 12 aprilie a urcat într-o mașină de ocazie, la Orhei, și de atunci a dispărut fără urmă. Tânăra era însărcinată în luna a șasea. Corpul neînsuflețit a fost găsit la 21 de kilometri de satul Chițcanii Vechi, raionul Telenești, unde locuiește principalul suspect – Gheorghe Cotorobai, fost polițist și angajat al sistemului penitenciar.

Tânără a fost condusă astăzi, 23 aprilie, pe ultimul drum, în localitatea Susleni.

Tânăra cu cel mai lung păr din lume s-a tuns pentru prima dată în 12 ani
Articolul anterior
Fetiță de 12 ani, căutată timp de o lună după ce părinții au vândut-o pentru căsătorie
Articolul următor