Precizări privind prelucrarea datelor cu caracter personal în contextul Recensământului 2024

Reieșind din multitudinea de informații diseminate în spațiul public, în legătură cu prelucrarea datelor cu caracter personal în contextul efectuării Recensământului Populației și Locuințelor din Republica Moldova în anul 2024, Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal (CNPDCP) vine cu următoarele precizări:

Scopul Legii nr. 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal, este de a asigura protecţia drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanei fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal, în acest sens stabilind cerințe-cadru pentru a asigura conformitatea prelucrării datelor cu caracter personal în diverse sectoare, cum ar fi: medical, financiar-bancar, polițienesc, educațional,  telecomunicații etc. 

Respectiv, legea în cauză conține prevederi generale iar, prin acte normative sectoriale, pot fi prevăzute norme sprecifice în ceea ce privește scopul prelucrării datelor cu caracter personal, categoriile de date care fac obiectul prelucrării, persoanele vizate, condițiile în care are loc prelucrarea, măsurile de asigurare a confidențialității și securității datelor cu caracter personal, entitățile cărora le pot fi divulgate datele cu caracter personal etc.

Raționamentele expuse supra sunt valabile și în raport cu actele normative care reglementează organizarea și efectuarea Recensământului populației și a locuințelor din Republica Moldova în anul 2024. 

Urmează a menționa că, prin prisma competențelor atribuite, CNPDCP a participat activ în procesul de avizare a actelor normative care reglementează prelucrarea datelor cu caracter personal aferentă statisticii oficiale, înaintând comentarii și propuneri de rigoare pentru îmbunătățirea conținutului acestora, în vederea corespunderii cu cerințele statuate de legislația din domeniul protecției datelor cu caracter personal.

Având în vedere aspectele abordate în spațiul public vizând prelucrarea datelor cu caracter personal în procesul desfășurării Recensământului populației și a locuințelor în anul 2024, se va sublinia că, prelucrarea datelor cu caracter personal este considerată legală, atunci când este efectuată pe baza temeiurilor legale prevăzute la art. 5 din Legea privind protecția datelor cu caracter personal. În acest sens, alin. (5) al articolului prenotat, prevede situații când consimțământul subiectului de date nu este cerut la prelucrarea datelor cu caracter personal, spre exemplu, corespunzător speței, pentru:  îndeplinirea unei obligaţii care îi revine operatorului conform legii sau pentru executarea sarcinilor de interes public sau care rezultă din exercitarea prerogativelor de autoritate publică cu care este învestit operatorul sau terţul căruia îi sunt dezvăluite datele cu caracter personal.

Astfel, în scopul oferirii informațiilor de interes public despre populația rezidentă  și locuințe pentru elaborarea, monitorizarea și evaluarea politicilor, pentru argumentarea deciziilor de dezvoltare umană, pentru cercetarea științifică și dezvoltarea mediului de afaceri, legiuitorul a adoptat Legea nr. 231/2022 privind recensământul populației și locuințelor, ulterior fiind aprobat cadrul normativ secundar aferent, acte care implică/generează prelucrarea datelor cu caracter personal în scopul efectuării recensământului. 

Respectiv, prelucrarea datelor cu caracter personal în cadrul acestui exercițiu este efectuată având la bază actele normative care reglementează organizarea și efectuarea Recensământului populației și a locuințelor din Republica Moldova în anul 2024, or, Legea privind protecția datelor cu caracter personal nu vine cu reglementări/condiții specifice în acest sens. 

Astfel, prezintă relevanță dispozițiile art. 7 din Legea privind recensământul populației și locuințelor, care prevăd obligativitatea participării la recensământ. De exemplu: la alin. (1) al acestui articol este prevăzut că participarea la recensământ a persoanelor care îndeplinesc condițiile de la art. 3 alin. (1) pct. 1) lit. a)–c) este obligatorie. În continuare, alin. (5) statuează că în cazul în care unul sau mai mulți membri ai gospodăriei casnice lipsesc, recenzorul completează chestionarele de recensământ în baza informațiilor furnizate de ceilalți membri care au capacitate deplină de exercițiu, dacă aceștia cunosc răspunsurile la întrebările din chestionare. Informația necesară despre copiii minori este furnizată de către reprezentanții legali. Art. 23 din același act normativ prevede că încălcarea prevederilor legii atrage, după caz, răspunderea disciplinară, civilă, contravențională și/sau penală.

În aceiași ordine de idei se va menționa că, în calitatea sa de operator de date, Biroul Național de Statistică este abilitat prin lege de a colecta, prelucra și stoca date cu caracter personal, cu asigurarea confidențialității și securității adecvate a datelor individuale, inclusiv a protecției împotriva prelucrării neautorizate sau ilegale și împotriva pierderii, distrugerii sau a deteriorării accidentale, prin măsurile tehnice, organizatorice și administrative implementate, conform Politicii de protecție a datelor cu caracter personal și altor acte normative conexe domeniului sesizat.

Suplimentar se va menționa că, în corespundere cu art. 14 alin. (4) din Legea privind recensământul populației și locuințelor, se interzice BNS de a transmite altor persoane fizice sau juridice datele cu caracter personal colectate în scopul efectuării recensământului.

În altă ordine de idei, urmează a reliefa faptul că, prin Legea nr. 175/2021, a fost exclusă atribuția CNPDCP de a autoriza prelucrările de date cu caracter personal, precum și obligația operatorilor de date de a notifica CNPDCP operațiunile de prelucrare a datelor cu caracter personal, concomitent fiind abrogat art. 28 din Legea nr. 133/2011, fapt ce a determinat lichidarea Registrului de evidență al operatorilor de date cu caracter personal. În aceste condiții, atragem atenția, că Biroul Național de Statistică, inclusiv recenzorii antrenați în colectarea datelor de recensământ în teritoriu nu trebuie să dețină și, respectiv, să prezinte respondenților careva autorizații eliberate de CNPDCP pentru a prelucra date cu caracter personal.

În contextul subiectului abordat supra, se va menționa că, până în prezent, CNPDCP nu a recepționat plângeri din partea subiecților de date în legătură cu eventuala prelucrarea neconformă a datelor lor cu caracter personal efectuate în cadrul Recensământului populației și a locuințelor din Republica Moldova în anul 2024, inclusiv în ceea ce vizează pretinse transmiteri către persoane neautorizate a datelor cu caracter personal.

În final, CNPDCP recomandă populației să se informeze din surse oficiale, iar atunci când apar anumite neclarități cu privire la regimul juridic al protecției datelor cu caracter personal sau al statisticii oficiale, să se adreseze către autoritățile competente.

E posibilă o împăcare între frații William și Harry?

Surse apropiate ale lui William și Harry au declarat că ambii frați și-au exprimat dorința de a-și repara relația. Prințul Harry și Prințul William au fost în aceeași încăpere la înmormântarea unchiului lor, Sir Robert Fellowes, săptămâna trecută. Alte surse au afirmat că stăteau la distanță unul de celălalt și nici măcar nu au discutat. Înmormântarea a avut loc aproape de domeniul regal Sandringham din Norfolk, scrie evz.ro.

O sursă a declarat la acea vreme că atât Prințul William, cât și Prințul Harry au fost prezenți, dar nu au vorbit unul cu altul în timpul ceremoniei. De asemenea, sursele au spus că există un singur lucru care poate repara relația lor – familia Spencer. „Toată lumea speră că ar putea exista o intervenție din partea lui Jane sau Charles Spencer care îi va aduce din nou împreună. Va dura ceva timp, dar pare o posibilitate”, a spus sursa.

O posibilă împăcare între William și Harry

Potrivit datelor, Prințul Harry a stat la casa din copilărie a Prințesei Diana în timpul ultimei sale vizite în Regatul Unit. Ducele de Sussex a stat cu unchiul său, Charles, Conte de Spencer, la casa familiei Spencer, Althorp House, Northampton. Prințul Harry și Prințul William s-au certat prima dată în jurul Crăciunului din 2018, când Harry a spus că William nu face suficient pentru a o include pe Meghan în Familia Regală.

Cu toate acestea, lucrurile au ajuns la un punct critic în 2020. Ducele și soția sa, Meghan Markle, au renunțat la rolurile lor regale și s-au mutat în Statele Unite. Mutarea lor în străinătate a fost urmată rapid de lansarea unei biografii a cuplului. Aceasta a fost urmată de un interviu cu Oprah Winfrey în care cuplul a făcut o serie de acuzații la adresa Familiei Regale.

A urmat apoi documentarul Netflix „Harry & Meghan” și acum cunoscuta lansare a autobiografiei lui Harry, „Spare”. În cartea sa, acesta a dezvăluit unele detalii despre fratele său, inclusiv că acesta l-ar fi împins la podea în timpul unei altercații. Harry a povestit și detalii despre o dispută între Meghan și Prințesa de Wales legată de rochiile de domnișoare de onoare.

Mutarea lui Harry în SUA

De la mutarea lor în Statele Unite, Meghan și Harry au făcut foarte puține vizite în Regatul Unit. Ducele de Sussex a vizitat Regatul Unit pentru a-și vedea tatăl, Regele Charles, în februarie anul acesta și din nou pentru Jocurile Invictus în mai. Cu toate acestea, ducele nu a putut să se întâlnească cu niciun membru al familiei sale în timpul celei din urmă vizite. Motivul din spate a fost o nepotrivire de program.  Meghan nu a fost văzută în Regatul Unit de la înmormântarea regretatei Regine din 2022.

Cu toate acestea, acest lucru s-ar putea schimba în curând, deoarece frații par să-și dorească să reia legătura apropiată. „Harry este deschis la reconcilierea cu fratele său. Știe că nu va fi o sarcină ușoară, dar este ceva ce poate fi realizat. William nu este împotriva unei reconciliere cu fratele său la un moment dat. Dar lucrurile ar trebui să înceapă de la zero. Un scenariu nou în care problemele din trecut nu ar trebui să fie menționate” a spus o sursă.

Alei cu bănci, spații verzi, locuri de parcare și iluminat moden. Cum se va transforma bd. Dacia din Capitală

Bulevardul Dacia din Capitală va suferi o transformare! S-a dat start lucrărilor de reabilitare pe tronsonul str. Cuza Vodă – str. Independenței, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Zona, care nu a beneficiat de intervenții sau lucrări de zeci de ani, urmează a fi schimbată la față, prin modernizări ca:

Aleile pietonale reabilitate

Mobilier urban modern

Spații verzi amenajate

Locuri de parcare extinse

Iluminat stradal modernizat

Pavaj tactil pentru persoanele cu deficiențe de vedere

Coborârea bordurilor la nivelul carosabilului

În plus, la intersecția str. Independenței cu bd. Dacia, va fi creat un scuar dedicat recreerii.

Peste 21 700 de moldoveni și-au anunțat intenția să voteze peste hotare

Înregistrarea prealabilă pentru alegerile din 20 octombrie s-a încheiat vineri, scrie tvrmoldova.md.

În total, 21 708 moldoveni și-au anunțat intenția să voteze într-o altă țară, transmite IPN. 

Potrivit datelor Comisiei Electorale Centrale, cele mai multe înregistrări prealabile anunțate – circa 8 238 – sunt pentru Federația Rusă. Urmează Italia, unde au și-au anunțat intenția de vot 2 499 de moldoveni. 

În Germania au anunțat că vor vota 1 997 de cetățeni ai Republicii Moldova, în Statele Unite ale Americii – 1 451, în România – 1 186, în Marea Britanie – 1 014, în Franța – 1 005, iar în Canada – 833. În celelalte țări, numărul de înregistrări este sub 800.

Înregistrarea prealabilă este unul dintre cele trei criterii folosite de Comisia Electorală Centrală pentru a decide numărul de secții deschise în străinătate. 

În ceea ce ține de votul prin corespondență, implementat în șase țări și pentru care înregistrarea prealabilă a fost obligatorie – numărul solicitanților este de 1 996. În SUA și-au anunțat intenția de a vota prin corespondență 1 087 de moldoveni, în Canada – 584, în Norvegia – 134, în Suedia – 93, în Finlanda – 72, iar în Islanda – 26.

La alegerile prezidențiale din anul 2020, au fost peste 52 de mii de înregistrări prealabile, iar pentru alegerile parlamentare anticipate din iulie 2021, s-au înregistrat prealabil peste o sută de mii de cetățeni moldoveni aflați peste hotare.

Afacere înfloritoare cu cașcavaluri în stânga Nistrului
Articolul anterior
Misterul locului în care a fost pictată Mona Lisa a fost rezolvat
Articolul următor