Profesorii moldoveni vorbesc despre instruirea online: ,,Apar și momente hazlii, iar lecțiile online nicidecum nu pot înlocui orele din sala de clasă”

În contextul situației epidemiologice cu Covid-19, procesul educațional în instituțiile de învățământ din RM se desfășoară la distanță în baza ordinului Ministerului Educației, Culturii și Cercetării. Platformele educaționale sunt utilizate intens de cadrele didactice, iar elevii și studenții sunt monitorizați zilnic în vederea realizării cerințelor înaintate de profesori. Care sunt totuși avantajele și dezavantajele procesului educațional realizat la distanță, aflăm de la înșiși dascălii noștri.

separator

Maria Drobot, directorul grădiniței ,,Lăstărel” orașul Ialoveni:

,,În perioada carantinei datorită rețelelor de socializare și platformelor online, s-a menținut legătura cu părinții și copiii acestora. Ca ajutor pentru realizarea Curriculumului a fost elaborarea Metodologiei de predare la distanță. A fost inițiată Școala Parentală unde la fel are loc un feed-back între părinți și educatori, astfel părinții primesc recomandări cum să se comporte cu copilul în diverse situații. De asemenea am învățat cum să comunicăm pe platformele online deex: zoom, ceea ce ni-a ajutat extrem în interacțiunea educator-copil. Însă nu toate familiile dețin tehnologiile necesare pentru a menține o legătură continuă, în familiile cu mai mulți copii, prioritate au frații mai mari. Mulți părinți își continuă munca, de aceea calitatea implicării în munca cu preșcolarul este mai scăzută, la fel ne pune în gardă și securitatea copiilor în această perioadă”.

Dorina Vasilache, lector universitar, departamentul psihologie, USM:

,,Depinde din ce perspectivă analizăm. Dacă vom aborda din perspectiva unui pedagog, atunci aș zice că munca este titanică. Deoarece lipsa contactului direct, creează foarte multe neclarități și confuzii de percepere a informației și sarcinii concrete. Avantajele învățământului la distanță ar fi: că nu e nevoie să ieși din casă și să pierzi timpul pe drum, să te gândești la aspectul vestimentar; nu forțezi vocea; nu riști să faci faringită. Însă timpul de verificare a lucrărilor s-a triplat; numărul lucrărilor din partea studenților este imens; explicații faci aproape pentru fiecare student separat; limită de a fi sunat sau abordat pe email, viber, messenger nu exită, nonstop practic ești deranjat; se conturează tot mai mult durerile de spate, degete; ochii sunt mai obosiți”.

Rodica Pricop, directorul gimnaziului Sociteni, s. Sociteni, r-ul Ialoveni:

,,În seara zilei de 10 martie 2020, cred că o bună parte de cadrele didactice și-au dat bine seama că va fi o schimbare, se va începe ceva cu totul nou în activitatea lor didactică și aceste gânduri te făceau ca să treacă prin tine fiori, dar s-au “înarmat” chiar a doua zi cu alte modalități de comunicare cu educabilii lor. Provăcările au urmat una după alta în umătoarele zile, săptămâni: studiere de noi tehnologii privind instuirea la distanță, tutoriale, studierea diferitor platforme WEB, cursuri on-line, sunete pe la colegi, căci așa este pâinea cea de toate zilele ale unui cadru didactic: de a-și dezvolta permanent competențele sale profesionale și toate acestea pentru a oferi calitate elevilor săi. Iată că atunci când exploatezi ceva nou, în cazul nostru instruirea la distanță, deja putem vorbi atât de avantaje cât și de dezavantaje:

Avantajele învățământului online pentru elevi: li se sprijină sentimentul de libertate, încrederea în sine, timp scurt al lecțiilor, creșterea simțului de responsabilitate, iar pentru cadrele didactice –dezvoltarea competențelor profesionale și motivarea de a practica cu mai multă inimă lecții interactive atunci când vor reveni la modul tradițional de predare. Dezavantajele ar fi următoarele: copilul se simte izolat, lipsa spiritului de echipă, creșterea dependenței față de telefon/calculator, apariția pericolului lezării dreptului la educație a copiilor din familiile social-vulnerabile.

Dezavantajele învățământului la distanță pentru cadrele didactice sunt: “pedagogul nu simte elevul”, pregătirea pentru ore este dublată, de multe ori triplată, căci toate activitățile trebuie să fie desfășurate cu ajutorul tehnnologiilor informaționale, iar orice tehnologie –poate să se defecteze și atunci totul se duce peste cap. Oricum, ca de fiecare dată cadrele didactice au demonstrat tact, răbdare si perseverență în a exploata “noul” sau “aproape noul “.

Alexandra Colța, profesor de matematică, Colegiul ,,Alexei Mateevici”, Chișinău:

,,Învăţământul online este o experienţă nouă, venită pe neaşteptate şi fără a ne oferi posibilitatea alegerii. Primele zile de carantină păreau o glumă fiind abordate de către elevi ca o mini vacanţă. Totul a devenit altfel îndată ce s-a anunţat că revenim la studii, doar că în mediul online. Asta a fost un duş rece atât pentru elevi, cât şi pentru profesori. Şi cam din acest moment profesorii au început a lucra 24/24, fiind nevoiţi să conceapă lecția altfel, să pregătească materiale electronice, să exploareze noi platforme de învăţare-evaluare, ceea ce le-a determinat dezvoltarea capacităţilor de utilizare a instrumentelor TIC. În timplul învăţământului la distantă mi-a lipsit foarte mult contactul cu elevii, întelegerile din priviri, socializarea, tabla si creta.

Desigur că învățământul online este o soluție în asemenea cazuri, dar nu ne garantează succesul elevilor, care au prea multe drepturi chiar și în mediul online și aici mă refer la faptul că o bună parte din ei stau la ore cu camera şi microfonul deconectat și nu ai cum să ştii cu ce se ocupă în acest timp. Instrumentele de evaluare online sunt binevenite, însă ele nu ne asigură veridicitatea rezultatelor, nu putem exclude factorul plagiatului. Încă un dezavantaj ar fi şi faptul că nu toţi au acces la internet sau nu dispun de telefon performant sau PC, numărul acestor persoane e mic, dar necesită recuperare prin alte mijloace. Perioada de studiu online a fost una dificilă, însa cred că este cel mai scurt și masiv curs de formare a cadrelor didactice privind tehnologizarea procesului educativ”.

Larisa Sănduță, învățătoare de clasele primare, Liceul Teoretic ,,Universul”, Chișinău:

,,Lecția vie din sala de clasă nicidecum nu poate fi înlocuită cu lecția din mediul online. Învățământul la distanță nu înseamnă doar teme pentru acasă, sarcini trimise pe viber, sau classroom și câteva slid-uri cu repere pentru o temă nouă, ci este nevoie de interacțiune, comunicare ce reflectă emoții, sentimente, relații interactive între elev și învățător. Învățământul online la moment nu cuprinde practic nimic, din ceea ce făceam la școală, în clasa vie cu elevi, dar în această situație extremă, prioritate se acordă sănătății elevilor, de aceea ni-am conformat noilor recomandări ale Ministerelor și ni-am mobilizat rapid în căutare de soluții. Desfășurând activități educaționale la distanță apar și momente hazlii: părinții șoptesc răspunsul elevilor; sunete suplimentare, ciudate în spatele monitorului; cearta părinților, uniforma elevului este formată din cămașă, papion și pantaloni de la pijama sau chiar chiloței.

Învățământul online este o provocare atât pentru elevi/ stundeți cât și pentru profesori. Chiar dacă cadrele didactice au bune abilități digitale, iar mulți copii dețin dispozitivele necesare, totuși sarcina de a realiza un proces educațional calitativ și eficient nu este deloc ușoară. În timp ce medicii au devenit eroii celor bolnavi, profesorii au devenit eroii tuturor elevilor și studenților, pentru că în scurt timp, cu mult curaj, bunăvoință și multă perseverență s-au adaptat noilor condiții și au demonstrat că se poate. Astfel, accesul la internet al profesorilor și al elevilor în aceste condiții este vital pentru că asigură copiilor dreptul la educație”.

Autor: Negora Ursu

Condiții la standarde occidentale la un spital din Capitală! Cum arată noua secție ATI inaugurată astăzi

Eveniment mult așteptat de către medici și pacienți la spitalul ,,Gheorghe Paladi” din Chișinău! Astăzi, după investiții mari și reparație capitală, a avut loc deschiderea secției noi de Anestezie și Terapie Intensivă. La eveniment, au fost prezenți președintele Parlamentului, Igor Grosu, Ministra Sănătății, Ala Nemerenco, Viceprimarul Capitalei, Angela Cutasevici, Șeful adjunct al Direcției Asistență Medicală și Socială a Primăriei Chișinău, Vladimir Bolocan, administrația instituției, cadre medicale, dar și reprezentanți ai mass-media.

Începând de astăzi, cetățenii care vor păși pragul instituției vor beneficia de îngrijiri și tratament în condiții moderne și de înaltă calitate!

Secția ATI a fost dotată cu sistem performant de ventilare, generator electric, generator de oxigen, aparat modern de ultrasonografie, paturi și monitoare de ultimă generație pentru supravegherea non-stop a parametrilor vitali ai pacienților.

Investițiile substanțiale din cadrul proiectului au creat condiții pentru dublarea capacității secției, astfel că, în prezent, unitatea medicală poate oferi servicii de îngrijire pentru 13 pacienți concomitent. Secția ATI activează non-stop și este destinată supravegherii și tratamentului postoperator și postanestezic al pacienților cu diverse probleme medicale, îngrijirea pacienților critici cu disfuncții acute sau cronice de organe care amenință viața, stabilizarea pacienților care necesită terapia durerii acute etc.

Modernizarea și dotarea secției ATI au fost posibile datorită investițiilor semnificative susținute de Banca Mondiala în cadrul proiectului gestionat de Ministerul Sănătății. Valoarea investiției se ridică la 17,5 milioane de lei, din costul total al proiectului de 187 milioane de lei alocate de Banca Mondială pentru renovarea a 11 secții de Anestezie și Terapie Intensivă din țară.

În cadrul evenimentului, Ala Nemerenco, Ministru al Sănătății, a declarat: ,,Dumneavoastră, medici, asistenți medicali și ceilalți specialiști din instituție, pentru a activa, aveți nevoie de instrumente și echipamente performante adaptate veacului 21, spitalul deținând totodată cea mai mare maternitate din țară, dar și un colectiv extraordinar și puternic din punct de vedere profesionist. Prin urmare, nu este doar o obligație, este o plăcere să investești atunci când lucrurile sunt pe mâini de nădejde. Implementarea standardelor moderne în instituțiile noastre creează condiții pentru acordarea serviciilor de calitate la cel mai înalt nivel, vă doresc o atitudine respectuoasă, caldă și profesionistă față de toți pacienții. Succese mari pe viitor, mă bucur împreună cu dumneavoastră pentru această izbândă, vom continua să investim cu multă responsabilitate în instituțiile medicale din țară”.

Angela Cutasevici, viceprimar al municipiului Chișinău: ,,Fiecare investiție în această instituție este importantă și durabilă, aici activează oameni profesioniști, în spital au loc peste 6.800 de operații pe an, prin urmare orice realizare merită efortul depus. Mulțumesc echipei medicale pentru dedicație și grija față de cetățeni”.Vasile Guzun, director interimar al IMSP ,,Gheorghe Paladi”: ,,Renovarea integrală a secției Anestezie și Terapie Intensivă este, cu adevărat, una dintre cele mai importante realizări ale noastre din ultimii ani. Stimați colegi, condițiile adecvate de activitate pentru personalul medical sunt aspirația noastră continuă. Ne dorim ca fiecare pacient să simtă alinare atât prin munca medicilor, cât și urmare a condițiilor bune în care sunt spitalizați”.

Iurie Țugui, vice-director medical al IMSP ,,Gheorghe Paladi”: ,,Noua secție ATI este dotată cu sistem performant de ventilare cu hepafiltre speciale și alte utilaje de ultimă oră. Echipamentele medicale noi vor ușura munca medicilor și asistenților medicali și vor oferi în același timp beneficii pentru pacienți, întrucât vor permite monitorizarea constantă a unui număr mare de parametri vitali la pacienți. La modul practic ,,ții întreg pulsul în mâna ta”.

Felicitări tuturor cadrelor medicale pentru acestă realizare care le va înlesni munca și va face mai ușoară recuperarea pacienților!

Nenorocirile îi unesc! Harry, gata să se împace cu William. E dispus să facă orice

Prințul Harry este gata să facă orice pentru a îl recâștiga pe William în călătoria din Marea Britanie, a spus un apropiat al celor doi frați. Ducele de Sussex este așteptat să viziteze Marea Britanie în luna mai pentru a marca cea de-a 10-a aniversare a Jocurilor Invictus. Aceasta vine după recentul anunț că tatăl său, Regele Charles, și cumnata sa, Prințesa Kate, au fost diagnosticați cu cancer, scrie evz.ro.

Prințul Harry vrea să se împace cu William

O sursă a declarat: „Prințul Harry va face tot ce poate pentru a-l „recâștiga” pe fratele său, prințul William, în călătoria sa în Anglia – dar știe că va dura ceva timp. El va face tot ce poate pentru a-l face pe fratele său să știe că este alături de el și pentru a repara acea legătură. El știe că nu va fi ușor. Nu-și dorește nimic mai mult ca ei să revină la ceea ce au fost odată. Știe că va fi nevoie de timp, iar Harry este gata să muncească, deoarece este hotărât să-și recapete familia și să-și arate sprijinul.”

Prințul Harry așteaptă scuze din partea Familiei Regale

Și autorul regal Tom Quinn consideră că Harry vrea să se împace cu William, dar că așteaptă scuze din partea acestuia: „Vrea să se împace cu fratele său, astfel încât copiii să poată avea un fel de relație, dar el și Meghan încă mai cred că trebuie să vină mai întâi niște scuze umilitoare din partea lui William și Kate. El a lăsat să se înțeleagă că, dacă primește scuze din partea familiei sale, atunci este pregătit să ierte, dar asta nu se va întâmpla”.

Prințul William și Kate au alte planuri

Alte surse au declarat că „problema lui Harry” este ultimul lucru pentru care își fac griji acum Kate Middleton și prințul William, având preocupări mult mai mari care necesită întreaga lor atenție. Prințul William și Kate au pus „problema lui Harry” pe plan secundar în urma luptei cu cancerul și „nu au planuri pentru împăcare în timpul vizitei așteptate a Ducei de Sussex în Marea Britanie în mai”.

Tabloidele din Marea Britanie scriu că Prințul Harry și Meghan Markle i-ar fi contactat pe William și Kate vineri seară, după ce Prințesa de Wales a anunțat că urmează un tratament de chimioterapie.

Creierul uman, mai mare la generațiile tinere. Ce spun specialiștii

Creierul uman este mult mai mare la generațiile tinere, arată studii recente. Conform acestor constatări, o regiune specifică a creierului, cunoscută sub numele de hipocamp, responsabilă de memorie și învățare, și-a mărit volumul cu 5,7% în ultimii ani, scrie evz.ro.

De asemenea, membrii Generației X au prezentat o creștere cu aproape 8% a volumului de substanță albă și o extindere a suprafeței substanței cenușii cu aproape 15% în comparație cu membrii Generației Silențioase, cei născuți între 1930 și 1945.

Creierul uman, mai mare la tineri

Analiza a implicat examinarea creierelor a peste 3.000 de cetățeni americani, cu vârste cuprinse între 55 și 65 de ani.

Rezultatele au arătat că persoanele născute în anii 1970 au în medie un volum total al creierului cu 6,6% mai mare decât cei născuți în anii 1930.

De altfel, noile studii arată că creierul uman ar putea crește treptat în timp, iar acest lucru ar putea reduce riscul de demență în rândul generațiilor mai tinere.

„Deceniul în care cineva se naște pare să influențeze dimensiunea creierului și, potențial, sănătatea creierului pe termen lung”, explică neurologul Charles DeCarli de la Universitatea California Davis.

Acesta e cel care a condus cercetarea: „Genetica joacă un rol major în determinarea dimensiunii creierului, dar descoperirile noastre indică faptul că influențele externe – cum ar fi factorii de sănătate, sociali, culturali și educaționali – pot juca, de asemenea, un rol”, a mai spus el.

Demența afectează milioane de oameni la nivel global

În prezent, demența afectează un număr semnificativ de persoane la nivel global.

Odată cu îmbătrânirea populației mondiale, se estimează că numărul diagnosticărilor pentru această afecțiune va crește de trei ori în următoarele trei decenii.

Cu toate acestea, riscul de demență pare să fie în scădere pentru generațiile mai tinere, care au și creierul mai mare, posibil din cauza adoptării unui stil de viață mai sănătos și a unei educații îmbunătățite.

Demența se caracterizează prin subțierea materiei cenușii a creierului, cunoscută sub numele de cortex, care este implicată în procesele cognitive precum memoria, învățarea și raționamentul.

Este adevărat că studiile au relevat că creierul pacienților cu Alzheimer prezintă o performanță cognitivă mai bună, sprijinind astfel ipoteza cunoscută sub numele de „rezerva cerebrală”.

Creierul a crescut de la o generație la alta

Pentru a investiga dacă dimensiunea creierului poate explica incidența redusă a demenței în rândul generațiilor mai tinere, DeCarli și echipa sa au analizat datele colectate în cadrul Studiului Framingham Heart, care a monitorizat starea de sănătate a americanilor născuți între 1930 și 1980.

În perioada cuprinsă între 1999 și 2019, când participanții aveau între 55 și 65 de ani, li s-au efectuat imagini prin rezonanță magnetică a creierelor. Cu toate acestea, datele rezultate din aceste imagini au devenit disponibile abia în octombrie 2023.

Analizând aceste rezultate, DeCarli și colegii săi au constatat că generațiile mai tinere prezintă volume cerebrale mai mari.

Echipa nu s-a limitat la a compara creierul celor născuți în anii 1930 și cu cei născuți în anii 1970. Ei au extins analiza și către cei 1.145 de adulți de vârstă similară care s-au născut în anii 1940 și 1950.

Rezultatele lor au confirmat din nou o creștere constantă și uniformă a volumului cerebral pe parcursul deceniilor – o constatare pe care cercetătorii o consideră a fi de impact mic la nivel individual, dar „probabil semnificativă la nivelul populației”.

Un bărbat de 35 de ani s-a stins la spitalul de urgență. Soția spune că medicii l-au lăsat să moară
Articolul anterior
În Moldova sunt confirmate 147 cazuri noi de Covid-19
Articolul următor