Profesorii moldoveni vorbesc despre instruirea online: ,,Apar și momente hazlii, iar lecțiile online nicidecum nu pot înlocui orele din sala de clasă”

În contextul situației epidemiologice cu Covid-19, procesul educațional în instituțiile de învățământ din RM se desfășoară la distanță în baza ordinului Ministerului Educației, Culturii și Cercetării. Platformele educaționale sunt utilizate intens de cadrele didactice, iar elevii și studenții sunt monitorizați zilnic în vederea realizării cerințelor înaintate de profesori. Care sunt totuși avantajele și dezavantajele procesului educațional realizat la distanță, aflăm de la înșiși dascălii noștri.

separator

Maria Drobot, directorul grădiniței ,,Lăstărel” orașul Ialoveni:

,,În perioada carantinei datorită rețelelor de socializare și platformelor online, s-a menținut legătura cu părinții și copiii acestora. Ca ajutor pentru realizarea Curriculumului a fost elaborarea Metodologiei de predare la distanță. A fost inițiată Școala Parentală unde la fel are loc un feed-back între părinți și educatori, astfel părinții primesc recomandări cum să se comporte cu copilul în diverse situații. De asemenea am învățat cum să comunicăm pe platformele online deex: zoom, ceea ce ni-a ajutat extrem în interacțiunea educator-copil. Însă nu toate familiile dețin tehnologiile necesare pentru a menține o legătură continuă, în familiile cu mai mulți copii, prioritate au frații mai mari. Mulți părinți își continuă munca, de aceea calitatea implicării în munca cu preșcolarul este mai scăzută, la fel ne pune în gardă și securitatea copiilor în această perioadă”.

Dorina Vasilache, lector universitar, departamentul psihologie, USM:

,,Depinde din ce perspectivă analizăm. Dacă vom aborda din perspectiva unui pedagog, atunci aș zice că munca este titanică. Deoarece lipsa contactului direct, creează foarte multe neclarități și confuzii de percepere a informației și sarcinii concrete. Avantajele învățământului la distanță ar fi: că nu e nevoie să ieși din casă și să pierzi timpul pe drum, să te gândești la aspectul vestimentar; nu forțezi vocea; nu riști să faci faringită. Însă timpul de verificare a lucrărilor s-a triplat; numărul lucrărilor din partea studenților este imens; explicații faci aproape pentru fiecare student separat; limită de a fi sunat sau abordat pe email, viber, messenger nu exită, nonstop practic ești deranjat; se conturează tot mai mult durerile de spate, degete; ochii sunt mai obosiți”.

Rodica Pricop, directorul gimnaziului Sociteni, s. Sociteni, r-ul Ialoveni:

,,În seara zilei de 10 martie 2020, cred că o bună parte de cadrele didactice și-au dat bine seama că va fi o schimbare, se va începe ceva cu totul nou în activitatea lor didactică și aceste gânduri te făceau ca să treacă prin tine fiori, dar s-au “înarmat” chiar a doua zi cu alte modalități de comunicare cu educabilii lor. Provăcările au urmat una după alta în umătoarele zile, săptămâni: studiere de noi tehnologii privind instuirea la distanță, tutoriale, studierea diferitor platforme WEB, cursuri on-line, sunete pe la colegi, căci așa este pâinea cea de toate zilele ale unui cadru didactic: de a-și dezvolta permanent competențele sale profesionale și toate acestea pentru a oferi calitate elevilor săi. Iată că atunci când exploatezi ceva nou, în cazul nostru instruirea la distanță, deja putem vorbi atât de avantaje cât și de dezavantaje:

Avantajele învățământului online pentru elevi: li se sprijină sentimentul de libertate, încrederea în sine, timp scurt al lecțiilor, creșterea simțului de responsabilitate, iar pentru cadrele didactice –dezvoltarea competențelor profesionale și motivarea de a practica cu mai multă inimă lecții interactive atunci când vor reveni la modul tradițional de predare. Dezavantajele ar fi următoarele: copilul se simte izolat, lipsa spiritului de echipă, creșterea dependenței față de telefon/calculator, apariția pericolului lezării dreptului la educație a copiilor din familiile social-vulnerabile.

Dezavantajele învățământului la distanță pentru cadrele didactice sunt: “pedagogul nu simte elevul”, pregătirea pentru ore este dublată, de multe ori triplată, căci toate activitățile trebuie să fie desfășurate cu ajutorul tehnnologiilor informaționale, iar orice tehnologie –poate să se defecteze și atunci totul se duce peste cap. Oricum, ca de fiecare dată cadrele didactice au demonstrat tact, răbdare si perseverență în a exploata “noul” sau “aproape noul “.

Alexandra Colța, profesor de matematică, Colegiul ,,Alexei Mateevici”, Chișinău:

,,Învăţământul online este o experienţă nouă, venită pe neaşteptate şi fără a ne oferi posibilitatea alegerii. Primele zile de carantină păreau o glumă fiind abordate de către elevi ca o mini vacanţă. Totul a devenit altfel îndată ce s-a anunţat că revenim la studii, doar că în mediul online. Asta a fost un duş rece atât pentru elevi, cât şi pentru profesori. Şi cam din acest moment profesorii au început a lucra 24/24, fiind nevoiţi să conceapă lecția altfel, să pregătească materiale electronice, să exploareze noi platforme de învăţare-evaluare, ceea ce le-a determinat dezvoltarea capacităţilor de utilizare a instrumentelor TIC. În timplul învăţământului la distantă mi-a lipsit foarte mult contactul cu elevii, întelegerile din priviri, socializarea, tabla si creta.

Desigur că învățământul online este o soluție în asemenea cazuri, dar nu ne garantează succesul elevilor, care au prea multe drepturi chiar și în mediul online și aici mă refer la faptul că o bună parte din ei stau la ore cu camera şi microfonul deconectat și nu ai cum să ştii cu ce se ocupă în acest timp. Instrumentele de evaluare online sunt binevenite, însă ele nu ne asigură veridicitatea rezultatelor, nu putem exclude factorul plagiatului. Încă un dezavantaj ar fi şi faptul că nu toţi au acces la internet sau nu dispun de telefon performant sau PC, numărul acestor persoane e mic, dar necesită recuperare prin alte mijloace. Perioada de studiu online a fost una dificilă, însa cred că este cel mai scurt și masiv curs de formare a cadrelor didactice privind tehnologizarea procesului educativ”.

Larisa Sănduță, învățătoare de clasele primare, Liceul Teoretic ,,Universul”, Chișinău:

,,Lecția vie din sala de clasă nicidecum nu poate fi înlocuită cu lecția din mediul online. Învățământul la distanță nu înseamnă doar teme pentru acasă, sarcini trimise pe viber, sau classroom și câteva slid-uri cu repere pentru o temă nouă, ci este nevoie de interacțiune, comunicare ce reflectă emoții, sentimente, relații interactive între elev și învățător. Învățământul online la moment nu cuprinde practic nimic, din ceea ce făceam la școală, în clasa vie cu elevi, dar în această situație extremă, prioritate se acordă sănătății elevilor, de aceea ni-am conformat noilor recomandări ale Ministerelor și ni-am mobilizat rapid în căutare de soluții. Desfășurând activități educaționale la distanță apar și momente hazlii: părinții șoptesc răspunsul elevilor; sunete suplimentare, ciudate în spatele monitorului; cearta părinților, uniforma elevului este formată din cămașă, papion și pantaloni de la pijama sau chiar chiloței.

Învățământul online este o provocare atât pentru elevi/ stundeți cât și pentru profesori. Chiar dacă cadrele didactice au bune abilități digitale, iar mulți copii dețin dispozitivele necesare, totuși sarcina de a realiza un proces educațional calitativ și eficient nu este deloc ușoară. În timp ce medicii au devenit eroii celor bolnavi, profesorii au devenit eroii tuturor elevilor și studenților, pentru că în scurt timp, cu mult curaj, bunăvoință și multă perseverență s-au adaptat noilor condiții și au demonstrat că se poate. Astfel, accesul la internet al profesorilor și al elevilor în aceste condiții este vital pentru că asigură copiilor dreptul la educație”.

Autor: Negora Ursu

Un bărbat de 35 de ani s-a stins la spitalul de urgență. Soția spune că medicii l-au lăsat să moară
Articolul anterior
În Moldova sunt confirmate 147 cazuri noi de Covid-19
Articolul următor
Alte articole interesante