Președintele Vladimir Putin a îndemnat miercuri guvernul rus să verifice prețurile automobilelor, în contextul în care un șef al industriei auto din Rusia a declarat că sancțiunile occidentale ar putea duce la scăderea vânzărilor anuale sub 1 milion de unități pentru prima dată de când există statistici în acest sens, scrie Reuters.
Vânzările de automobile au scăzut cu peste 60% până acum în acest an și ar putea ajunge la mai puțin de un sfert din cât erau în urmă cu un deceniu, potrivit lui Maxim Sokolov, șeful principalului producător de automobile din Rusia, Avtovaz.
O parte din scăderea din acest an se datorează retragerii producătorilor auto străini, cum ar fi Renault și Mercedes-Benz, precum și prăbușirii cererii din cauza mobilizării în masă pentru conflictul din Ucraina.
Dar, în mare parte, acest lucru se datorează și scăderii nivelului de trai și creșterii prețurilor, precum și dificultății de a obține componente fabricate în străinătate după impunerea seriei de sancțiuni occidentale ca răspuns la campania militară a Rusiei în Ucraina. Spre exemplu, cel mai recent model Lada a trebuit să fie produs fără airbaguri sau frâne antiblocare.
Vorbind cu înalți oficiali, Putin a recunoscut că situația „nu este ușoară” și a cerut guvernului să analizeze posibilitatea de a face mașinile mai accesibile, sugerând că prețurile au fost crescute în mod nedrept.
Principalul producător de automobile din Rusia, Avtovaz, a declarat miercuri că vânzările de mașini pe piața rusă ar putea scădea la 670.000-700.000 de unități în acest an, a raportat agenția de presă RIA.
„Aș dori să vă atrag atenția asupra necesității unui control constant asupra prețurilor, astfel încât, în condițiile acestor dificultăți, de care suntem cu toții conștienți, inclusiv din punct de vedere logistic, să nu abuzeze nimeni sau să majoreze nejustificat prețurile vehiculelor”, a afirmat liderul de la Kremlin.
„Sper că atât dumneavoastră, cât și Serviciul Federal Antimonopol faceți acest lucru tot timpul”, a adăugat Putin.
Ministrul comerțului, Denis Manturov, i-a spus lui Putin că liniile de asamblare au fost accelerate la producătorii autohtoni de automobile din Rusia – inclusiv Avtovaz, producătorul modelului Lada și o filială Renault până în luna mai.
Prezentând o imagine mai degrabă roz, el a spus că producția de Moskvich, o marcă din epoca sovietică ce a căzut în uitare după căderea Uniunii Sovietice, va fi reluată până la sfârșitul lunii, într-o uzină preluată de la Renault.
Cu toate acestea, el a menționat, de asemenea, că piața a fost susținută de împrumuturi și subvenții pentru producători și a spus că în acest an au fost vândute 55.000 de vehicule cu sprijin guvernamental.
Manturov a propus, de asemenea, extinderea finanțării preferențiale a automobilelor pentru personalul militar, adăugând: „Astăzi putem vorbi de o tendință emergentă de redresare a industriei”.
Maxim Sokolov a fost mult mai puțin optimist. El a spus că numărul de mașini vândute în Rusia va scădea în acest an sub 1 milion, o premieră în istoria modernă.
„Anul trecut a fost puțin peste 1,6 (milioane); cu voia lui Dumnezeu, anul acesta va fi de 670.000-700.000″, a spus Sokolov, în cadrul conferinței anuale „Săptămâna transporturilor”.
Această cifră marchează o scădere dramatică de la aproximativ 3 milioane de unități vândute pe an până în 2012, înainte ca piața să scadă din cauza unui val de sancțiuni apărut în 2014, după ce Rusia a anexat unilateral peninsula ucraineană Crimeea.
„Într-adevăr, Avtovaz, ca și întreaga industrie auto din Federația Rusă, s-a aflat anul acesta probabil în cea mai dificilă situație”, a declarat Sokolov. „Nu ne-am mai confruntat niciodată cu o provocare atât de amplă”, a punctat acesta.