Recomandările Președinției către structurile statului pentru depășirea crizei Covid-19

Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, a convocat astăzi ședința extraorinară a Consiliului Suprem de Securitate pentru a discuta situația pandemică gravă din țara noastră. La ședință au participat reprezentanți ai Guvernului, Parlamentului și ai altor instituții ale statului, responsabile de gestionarea pandemiei.

„Pentru că e vorba de o chestiune ce ține de securitatea statului și de interesul național, am considerat de cuviință să invit la această ședință toți decidenții, inclusiv liderii fracțiunilor din Parlament, șefi ai instituțiilor de stat din domeniul sănătății și ordinii publice, reprezentanți ai Organizației Mondiale a Sănătății”, a spus doamna Maia Sandu.

Membrii CSS au audiat mai multe rapoarte, precum și diferite scenarii și opțiuni de decizii. Opiniile celor implicați în discuții au fost variate. Potrivit experților, săptămânal, pierderile omenești ale țării noastre sunt echivalente căderii unui avion plin cu oameni și trebuie să luăm decizii responsabile pentru a încetini răspândirea virusului.

„Poziția Președinției este că statul nu poate să stea cu capul în nisip în timp ce situația devine tot mai gravă. Am comunicat celor prezenți viziunea noastră asupra modului în care putem opri răspândirea virusului. Acțiunile pe care le recomandăm Guvernului și Parlamentului se regăsesc în decizia de azi a Consiliului Suprem de Securitate, care va fi făcută publică. Poziția Președinției și a majorității membrilor CSS este să recomande instituirea stării de urgență pentru două săptămâni”, a punctat Președintele Maia Sandu

CSS a mai recomandat Guvernului ca, în termen de trei zile, să elaboreze lista restricțiilor care trebuie impuse, activitățile și categoriile de cetățeni care vor cădea sub incidența acestor restricții și compensațiile pe care le vor primi din partea statului și să înainteze aceste propuneri parlamentului.

Recomandările Președinției sunt:

  1. 1. Numirea în regim de urgență a secretarilor de stat la Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale și numirea conducerii Agenției Naționale pentru Sănătate Publică.
  2. 2. Modificarea componenței Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Public, care să includă epidemiologi și medici.
  3. 3. Activarea Centrului unic de comandă în cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, format din reprezentanții tuturor instituțiilor cu atribuții în gestionarea crizei.
  4. 4. Accelerarea campaniei de vaccinare, trecerea ei la etapa a II-a și crearea unui registru de programare online a cetățenilor pentru etapa de imunizare în masă.
  5. 5. Elaborarea mecanismului de livrare a medicamentelor compensate la domiciliu.
  6. 6. Organizarea punctelor de diagnosticare pentru pacienții tratați la domiciliu, pentru evaluarea corectă a cazurilor în dinamică.
  7. 7. Extinderea capacității de testare.
  8. 8. Compensarea pierderilor salariaților, patentarilor, altor profesii, cauzate de starea de urgență, cu minim 1000 lei pe săptămână.
  9. 9. Simplificarea procedurilor de înregistrare a statutului de șomer și de aplicare pentru indemnizația de șomaj în termen de trei zile.
  10. 10. Crearea unei celule de comunicare strategică și combaterea activă a știrilor false despre pandemie.

Lumina Sfântă va fi adusă în R. Moldova de Patriarhia Română cu o aeronavă specială

Credincioșii din Republica Moldova se vor putea bucura și în acest an de aducerea Sfintei Lumini de la Ierusalim, scrie jurnal.md.

Mitropolia Basarabiei informează enoriașii că o aeronavă specială va aduce Sfânta Lumină de la Ierusalim la București, Chișinău și Iași, cele trei capitale românești cu importanță istorică deosebită. Astfel, ierarhii Mitropoliei Basarabiei, împreună cu o delegație de clerici și credincioși, vor întâmpina într-o procesiune solemnă Lumina Sfântă la Aeroportul Internațional Chișinău.

Ulterior, Sfânta Lumină va fi distribuită către fiecare protopopiat și parohie din țară prin cele trei Centre Eparhiale (Chișinău, Bălți și Cahul). Detaliile despre programul evenimentului vor fi anunțate ulterior.

„Această aducere a Sfintei Lumini reprezintă un moment de profundă însemnătate spirituală pentru credincioșii din întreaga lume, oferindu-le ocazia să participe la sărbătoarea Învierii Domnului în mod autentic și binecuvântat. În această zi sfântă, credincioșii sunt încurajați să se alăture acestui moment de bucurie și să primească Sfânta Lumină cu inimile deschise și rugăciuni de mulțumire”, se spune într-un mesaj al Mitropoliei Basarabiei..

Reprezentanții instituției se roagă ca Învierea Domnului să aducă lumină, pace și nădejde în inimile tuturor credincioșilor din Basarabia.

Un reputat avocat din Moldova s-a stins din viață

Uniunea Avocaților anunță despre trecerea în neființă a colegei lor, avocata Aurelia Bagrin, scrie telegraf.md.

”În numele Uniunii Avocaților din Republica Moldova, transmitem sincere condoleanțe familiei, prietenilor și colegilor. Suntem alături de ei, oferindu-le susținerea noastră necondiționată și sentimente de profundă compasiune. Fie ca bunul Dumnezeu să-i odihnească sufletul în pace”, este mesajul semnat de către Dorin POPESCU, președintele Uniunii Avocaților din Republica Moldova.

Aurelia Bagrin a deținut o diplomă de master în Drept. Ea a fost consilier juridic la Centrul de Drept al Avocaților și coordonatoarea proiectului “Ajutor Decentralizat pentru Refugiații Ucraineni”, implementat cu sprijinul Oxfam.

.

10 mai nu va fi declarată zi nelucrătoare

Anul acesta, ziua de 10 mai nu va fi declarată zi nelucrătoare. Cu precizări în acest sens vine Ministerul Muncii și Protecției Sociale în contextul în care pe 9 mai este marcată Ziua Europei, aceasta fiind zi de sărbătoare nelucrătoare.

MMPS menționează că au parvenit mai multe solicitări din partea angajatorilor și salariaților. Anul trecut, bugetarii s-au bucurat de o mini-vacanță, întrucât data de 8 mai a căzut luni și a fost declarată zi de odihnă, prin hotărâre de Guvern, anunță IPN.md.

„Anul acesta, ziua de 10 mai nu va fi declarată zi nelucrătoare. În același timp, în scopul utilizării optime de către salariați a zilelor de repaus și de sărbătoare nelucrătoare, conducătorii unităților din sectorul real al economiei sunt în drept să transfere zilele de repaus sau de lucru în alte zile, după consultarea reprezentanților salariaților”, precizează instituția.

În Republica Moldova zile de sărbătoare nelucrătoare sunt: 1 ianuarie – Anul Nou; 7 și 8 ianuarie – Nașterea lui Isus Hristos (Crăciunul pe stil vechi); 8 martie – Ziua internațională a femeii; a doua zi de Paști (luni) conform calendarului bisericesc; ziua de luni la o săptămână după Paști ( Paștile Blajinilor); 1 mai – Ziua internațională a solidarității oamenilor muncii; 9 mai – Ziua Victoriei și a comemorării eroilor căzuți pentru independența Patriei; 9 mai – Ziua Europei; 27 august – Ziua Independenței; 31 august – sărbătoarea „Limba noastră cea română”; 25 decembrie – Nașterea lui Isus Hristos (Crăciunul pe stil nou); ziua Hramului bisericii din localitate, declarată în modul stabilit de consiliul local al municipiului, orașului, comunei, satului.

Video! Smiley a lansat o piesă nouă dedicată iubitei și fetiței lui
Articolul anterior
12.578 de cadre medicale vaccinate până astăzi în Republica Moldova
Articolul următor