Robert Ford, directorul Școlii Internaționale Heritage: „Muncim mult pentru a asigura revenirea fizică la școală în septembrie, cu un plan bine pus la punct”

În al treilea an de activitate în Republica Moldova, Școala Internațională Heritage s-a văzut nevoită să acționeze rapid și hotărât pentru a se asigura că procesul educațional continuă în perioada pandemiei. Adaptabilitatea și comunicarea au fost cele mai importante valori care au ghidat conducerea instituției spre o tranziție lină. Astfel, cu ajutorul echipei bine pregătite de profesori internaționali, Heritage a reușit să-și atingă scopul: nici o zi de studii nu a fost pierdută, iar elevii și profesorii chiar au găsit avantaje în această situație nouă.

separator

Bazându-se pe cercetări științifice și pe o documentare minuțioasă, școala deja se pregătește pentru ca elevii să poată reveni în clase de la 1 septembrie 2020. Despre toate acestea am discutat cu Robert Ford, educator global și directorul Școlii Internaționale Heritage.

– Care a fost răspunsul Școlii Internaționale Heritage la pandemie? Am auzit că elevii voștri nu au ratat nici măcar o zi de școală, este adevărat?

– Este adevărat. Sunt atât de mândru de reacția întregii noastre comunități în acest sens. Nimeni nu s-ar fi putut pregăti pentru asta, nicio organizație nu a fost vreodată pusă în situația de a nu funcționa timp de câteva luni pline de incertitudine. Cred că acest fapt demonstrează angajamentul școlii de a oferi în continuare educația de calitate pe care am avut-o mereu și de a pune elevii în centrul fiecărei decizii luate. Așadar, când am văzut ce se întâmplă, la sfârșitul lunii februarie – începutul lunii martie, am trecut rapid la un Plan de Învățare la Distanță (DLP). Pentru asta aveam deja capacitățile, dispuneam de o platformă digitală în școală.

Starea de bine și sănătatea mintală ale tuturor, dar în special ale elevilor, erau foarte importante. În același timp, am toată admirația pentru echipa remarcabilă de profesori și echipa de suport de la Heritage, pentru viziunea, disponibilitatea și abilitățile de care au dat dovadă. Nimeni nu a vrut să lase situația să evolueze de la sine. Să nu facem nimic nu a fost o opțiune pentru noi.

– Am putea explora un pic mai mult Planul de Învățare la Distanță (DLP) al Heritage?

– Am avut două zile la dispoziție pentru a elabora DLP și nici acum nu-mi vine să cred că am reușit să o facem într-o perioadă atât de scurtă. Platforma pe care am ales-o fost Google Classroom, oricum o foloseam deja în școală. Profesorii noștri au fost instruiți să o utilizeze, iar procesul continuă și acum.

Organizăm câte o ședință de predare și învățare în fiecare miercuri dimineața pentru toți profesorii noștri, unde discutăm diverse subiecte. După cum se vede, ei se adaptează cu ușurință la situații excepționale și cred că adaptabilitatea este foarte importantă. Am lucrat foarte mult și cu elevii, și ei erau cu adevărat dornici să continue studiile. Așa că toată lumea a pus umărul.

Știu că în unele școli din întreaga lume s-a recurs la învățarea asincronică, un fel de teme pe acasă la pachet, dar știam că pentru noi asta nu va funcționa. Elevii noștri aveau nevoie de programe zilnice în procesul de studiu. Fiicele mele au învățat conform DLP, deci știu cât de valoros este acest lucru din punctul de vedere al părinților.

Astfel, în fiecare zi de luni salutam elevii din școală, printr-o înregistrare video, le spuneam „bună dimineața” și le uram o săptămână frumoasă, ca parte a rolului meu de director. Mi-e dor să mă întâlnesc fizic cu copiii. Învăț și eu multe în acest proces. Am organizat ultimul sunet online, a fost un eveniment cu adevărat important pentru membrii comunității – reprezintă încheierea unei etape importante. Evenimentul s-a desfășurat online timp de aproximativ trei ore și am avut parte de muzică deosebită, discursuri și, la sfârșit, copiii chiar au sunat din clopoțele simultan în fața ecranelor, aflându-se în casele lor.

Am explicat totul părinților. Pentru noi o strategie bună este 10% strategie și 90% comunicare. Știam că menținerea unei comunități unite este esențială. Adică, avem trei limbi de comunicare (engleză, română și rusă) și 20 de naționalități, iar menținerea conexiunii cu toți a fost cu adevărat importantă.

– Ministrul Educației, Culturii și Cercetării a propus mai multe scenarii pentru revenirea la școală anul viitor. Care sunt planurile Școlii Heritage pentru următorul an școlar? La ce trebuie să se aștepte părinții și elevii?

– Lucrăm în această direcție încă din luna mai, înainte ca școlile să se închidă, pentru că vrem să oferim certitudine comunității noastre. În tot acest timp am văzut cum societatea a reînceput să funcționeze și nu putem rămâne în inerție pentru totdeauna, nu putem sta atrofiați în casă.

Lumea funcționează deja în condiții de carantină, aeroporturile operează cu măsuri de distanțare fizică, spălare frecventă a mâinilor și purtarea măștilor. Asta se vede în supermarketurile noastre, în autobuze, deci nu cred că este un exercițiu complicat de imaginație să ne dăm seama cum ar arăta o școală la întoarcerea elevilor. Prin urmare, la sfârșitul lunii iunie am împărtășit ministerului propunerile noastre privind modul în care ne-am putea întoarce fizic în școală. Am discutat planul și în comunitatea noastră, desigur. Credem că ne putem întoarce complet și în siguranță la școală la 1 septembrie, pentru a-i readuce pe toți elevii noștri în sălile de clasă.

Ținem cont de recomandările OMS (Organizația Mondială a Sănătății), care a pus la dispoziție sfaturi foarte bune pentru școlile din întreaga lume. Acum lucrăm din greu pentru a ne asigura că ne vom întoarce în septembrie cu un plan pregătit.

Pregătim webinare și videoclipuri. De exemplu, profesorii noștri lucrează acum în școală cu o cameră de filmat, pentru a le arăta copiilor: pe aici intrați, aici vă spălați pe mâini, nu aduceți multe obiecte la școală, pentru că asta ar însemna mai multe lucruri care trebuie dezinfectate și ne dorim să reducem riscurile de transmisie. Vom verifica și temperatura. Dacă există simptome, dispunem de o zonă de izolare lângă cabinetul medical, care are o intrare separată și o baie, astfel încât să putem izola elevii sau adulții cât mai curând posibil. Încercăm să ne gândim la toate aspectele care trebuie luate în calcul.

În centrul tuturor acestor lucruri se află încrederea și siguranța familiilor, care sunt cu adevărat importante pentru noi.

– Cum credeți că evenimentele curente și deciziile luate acum vor influența elevii pe termen scurt, dar și pentru următorii 20 de ani?

– Cred că elevii noștri sunt cetățeni globali, ei avansează și fac parte dintr-o lume interconectată. COVID-19 a demonstrat că nu există frontiere naționale: bogați, săraci, europeni, asiatici, americani – ne afectează pe toți. Umanitatea și soluțiile pe care le găsim acum împreună sunt ceea ce trebuie să prețuim pentru a prospera în viitor. Din acest punct de vedere, cred că această criză a avut și efecte pozitive.

Ca școală orientată spre exterior, știm că elevii noștri vor fi mobili, vor lucra, vor studia, vor călători, vor avea prieteni, vor avea tot felul de oportunități și idei. Lumea nu se poate întoarce vreodată la societățile închise. Și chiar dacă această criză ne-a făcut să ne izolăm, de fapt, ne-a făcut mai interconectați.

– Heritage este singura Școală Cambridge din Moldova. Ați putea explica ce înseamnă asta și de ce este important?

– Când a fost înființată, Școala Internațională Heritage și-a dorit intenționat să aibă acest curriculum internațional ca o parte intrinsecă a educației. Cambridge International Assessment este utilizat de aproximativ 30% din școlile internaționale din întreaga lume și se bazează pe modelul britanic al certificărilor GCSE (General Certificate of Secondary Education), IGCSE (International General Certificate of Secondary Education) la 16 ani și A-Level la 18 ani – aceste calificări sunt ca diplomele, inclusiv de bacalaureat, care permit accesul la universitate. Sunt recunoscute de orice universitate, în orice țară, în special universitățile de top ale lumii, cum ar fi Oxford, Cambridge. Motivul pentru care Heritage a ales acest curriculum internațional este că oferă mai multe tipuri de abilități fundamentale, calificări și cunoștințe. Acest program abordează educația dintr-o perspectivă globală, nu una abstractă; presupune învățare în timp real, legată de cazuri din lumea reală.

Heritage este o școală inovatoare. Vrea să facă ceva foarte diferit de educația tradițională, să ofere o alternativă, care se bazează pe standardele internaționale globale. Am fost vizitați de mai mulți reprezentanți ai universităților europene, britanice și americane care vin să discute cu elevii noștri. Pentru noi acesta nu este un lucru abstract, îi susținem pe elevi în mod real să facă următorul pas în viitorul lor.

– Heritage are un angajament foarte puternic față de limba engleză, precum și pentru multiculturalitate. Cum funcționează asta într-o țară ca Moldova?

– A avea limba engleză în școala noastră ca lingua franca permite studenților să aibă o deschidere mai mare și acces global, comparativ cu o școală obișnuită. Directorul este englez, avem și americani, un australian, oameni din India, din Canada – sunt profesori din întreaga lume și este foarte important. Toate acestea ajută la crearea unei perspective globale și la crearea posibilității de a afla istorii diferite și a înțelege abordări diferite.

Avem multe proiecte, de la eTwinning la British Council, la American House, la Global School Alliance. Pentru noi este firesc să avem parteneriate și rețele în întreaga lume. Programul nostru este diferit, abordarea noastră de învățare este diferită. Vedem învățarea într-un mod foarte distinct.

Noi învățăm despre frumoasele tradiții moldovenești, românești, rusești, americane. Este o atmosferă atât de minunată! Acesta este motivul pentru care eu întotdeauna am lucrat în învățământul internațional – mi-a permis să mă gândesc la propria mea identitate. Într-un fel, sunt galez, englez, britanic și european. Dar, în același timp, după cum vedeți, sunt cu adevărat mândru de țara mea adoptivă, Moldova.

– Deci, ce ar trebui să facă în continuare părinții și elevii interesați de studii la Școala Internațională Heritage?

– Suntem foarte prezenți pe rețelele de socializare. Vedeți ceea ce facem, suntem pe Facebook, Twitter, Instagram și pe site-ul școlii, acolo găsiți și toate contactele noastre.

Chiar și în această perioadă putem discuta. Am vorbit de-a lungul acestei veri cu familii care doresc să ni se alăture, de la familii internaționale la familii locale, care sunt interesate de siguranța, valorile și misiunea pe care Heritage le poate oferi. Școala funcționează în fiecare zi, nu este niciodată închisă. Suntem mereu disponibili și putem aranja să vorbim cu cei curioși. Cei care sunt în Moldova pot vizita școala, respectând toate normele de distanțare și de siguranță. Așa cum spuneam mai devreme, adaptabilitatea a fost esențială pentru noi, așa că am creat și modalități sigure și confortabile pentru ca oamenii să afle mai multe despre noi online. Am creat prima „Zi a ușilor deschise” virtuală, dar și un Tur Virtual în format de 360 ​​de grade, înregistrat la sfârșitul lunii mai, pentru a prezenta campusul tuturor celor interesați.

– Știu că toată lumea trăiește cu multă incertitudine privind ceea ce urmează dar cum vedeți dumneavoastră viitorul Școlii Internaționale Heritage?

– Pentru Școala Internațională Heritage viitorul începe aici, viitorul deja se întâmplă, aceasta este realitatea. Aștept cu nerăbdare să mă întorc în Moldova, a doua mea casă, și să încep noul an școlar. Nu-mi vine să cred că este doar al patrulea an al Heritage. Este o perioadă în care dezvoltăm liceul nostru, dezvoltăm în continuare curriculumul nostru de la Cambridge și identificăm tot mai multe oportunități de dezvoltare a cetățenilor globali și a liderismului printre elevi. Avem un angajament puternic să transformăm elevii noștri în lideri buni și membri responsabili ai societății și comunităților noastre.

Școala este într-o continuă evoluție, suntem foarte mulțumiți de creșterea numărului de elevi. Oamenii vor să vină la Heritage și acest lucru ne bucură. Avem niște profesori incredibili, care vin la noi din întreaga lume și acesta este un privilegiu incontestabil. Aștept cu nerăbdare să îi readucem pe copii la școală și să mergem mai departe. Îmi amintesc de un proverb chinezesc: „Dacă vă faceți planuri pentru un an înainte, plantați orez, dar dacă planificați pentru 100 de ani, educați copiii” și cred că acesta este punctul unde Moldova și Heritage se întâlnesc.

Ministru în vârstă de 53 de ani, mort din cauza coronavirusului
Articolul anterior
Un tânăr de 18 ani a fost găsit fără suflare într-o celulă din penitenciarul 13
Articolul următor
Alte articole interesante