Pentru experţi, nu este niciun dubiu că Iisus a existat

Isus apare în mai multe referinţe ale istoricilor romani şi în niciuna dintre acestea nu este pusă la îndoială existenţa lui.

separator

Spre exemplu, Lawrence Mykytiuk, profesor la Purdue University şi autor al unui articol al Biblical Archaeology Review despre dovezile extrabiblice ale existenţei lui Iisus, a notat că nu există nicio dezbatere cu privire la această problemă nici în timpurile antice. „Rabinii evrei care nu îi plăceau pe Iisus şi pe adepţii lui îl acuzau pe acesta că ar fi magician şi că ducea oamenii pe căi greşite, dar nu au zis niciodată că nu a existat”, precizează Mykytiuk.

Dovezi arheologice

Totuşi, nu există dovezi fizice sau arheologice ale existenţei lui Iisus. „Nu este nimic concludent, nici nu m-aş fi aşteptat să fie. Oamenii simpli nu lasă de obicei urme arheologice”, a adăugat cercetătorul.

„Realitatea este că nu avem urme arheologice pentu aproape nimeni care a trăit în timpul şi spaţiul lui Iisus”, a precizat Bart D. Ehrman de la University of North Carolina şi autor al Did Jesus Exist? The Historical Argument for Jesus of Nazareth. „Lipsa dovezilor nu înseamnă că o persoană din acel timp nu a trăit. Înseamnă că ea sau el, la fel ca 99,99% din restul lumii de atunci, nu au lăsat urme în înregistrările arheologice”, a adăugat acesta.

Problemele legate de autenticitate continuă să existe cu privire la relicvele asociate cu Iisus, precum coroana de spini pe care ar fi purtat-o la crucificare (un exemplar există în Catedrala de la Notre Dame din Paris) şi giugliul din Torino, o pânză funerară cu care ar fi fost îmbrăcat Iisus, relatează History.

Arheologii au putut corobora elemente din Noul Testament cu povestea lui Iisus. Deşi unii s-au îndoit de existenţa aşezării Nazaret, oraşul în care a copilărit Iisus, arheologii au găsit o casă alături de morminte şi o cisternă. Au mai găsit dovezi fizice ale crucificărilor, aşa cum le descria şi Iisus în Vechiul Testament.

Documente scrise

Cele mai mult detalii despre viaţa şi moartea lui Iisus provin de la cele patru Evanghelii şi din alte scrieri ale Noului Testament. „Acestea sunt scrieri creştine şi este de înţeles că sunt părtinitoare în ceea ce relatează, astfel că trebuie analizate foarte critic pentru a afla informaţii istorice de încredere”, a precizat Ehrman. „Dar relatările centrale despre Iisus ca figură istorică – evreu, cu adepţi, executat la ordinele lui Ponţiu Pilat, guvernatorul Iudeei dint timpul regimului Împăratului Tiberiu – apar din alte surse cu un set diferit de prejudecăţi”, a adăugat acesta.

În deceniile vieţii sale, Iisus a fost menţionat de istoricii evrei şi romani în pasaje care pot fi comparate cu fragmente din Noul Testament care descriu viaţa şi moartea lui Iisus.

Flavius Josephus

Istoricul iudeu Flavius Josephus, care conform lui Ehrman „este pe departe cea mai bună sursă de informaţii despre Palestina din primul secol”, îl menţionează de două ori pe Iisus în Antichităţi Iudaice, istoria masivă în 20 de volume a poporului iudaic care a fost scrisă în jurul anului 93 e.n.

Deşi s-a născut la câţiva ani după crucificarea lui Iisus, în jurul anului 37, Josephus era un aristocrat şi un lider militar în Palestina. Astfel, deşi nu era un adept al lui Iisus, „a fost atunci când s-a înfiinţat prima biserică, astfel că ştia oameni care l-au văzut şi au auzit de Iisus”, a precizat Mykytiuk.

Tacitus

O altă relatare a existenţei lui Iisus apare în Analele Imperiului Roman, o istorie până la primul secol a Imperiului Roman scrisă în jurul anului 116 de senatorul şi istoricul roman Tacitus. În scrierea despre incendierea Romei în 64, Tacitus menţionează că Împăratul Nero i-a acuzat pe „cei numiţi creştini, care erau detestaţi pentru enormităţile lor. Christus, fondatorul numelui, a fost omorât de Ponţiu Pilat, guvernatorul Iudeei în timpul domniei lui Tiberiu”, a scris istoricul roman.

Ca istoric roman, Tacitus nu avea prejudecăţi creştine în discuţia despre persecutarea creştinilor de Nero. „Aproape tot ce spune coincide – dintr-un punct de vedere complet diferit al unui roman care detestă creştinii şi superstiţiile lor – cu ceea ce se spune în Noul Testament: Iisus a fost executat de guvernatorul Iudeei, Ponţiu Pilat, pentru crime împortiva imperiului, iar o mişcare religioasă a apărut în urma execuţiei”, a declarat Ehrman.

Alte texte romane care fac referire la Iisus

Imediat după scrierea lui Tacitus despre Iisus, guvernatorul roman Pliniu cel Tânăr i-a scris Împăratului Traian că adepţii lui Iisus „cântă imnuri lui Cristos precum al unui zeu”. De asemenea, unii cercetători cred că istoricul roman Suetoniu se refgeră la Iisus atunci când spune că Împăratul Claudius i-a exilat pe evreii din Roma „care deranjau constant la instigarea lui Chrestus”.

Această colecţie de referinţe noncreştine nu spune multe despre viaţa lui Iisus, „dar este utilă în demonstrarea că Iisus era un personaj cunoscut istoricilor. Nimeni nu s-a gândit că este o poveste inventată”, a conchis Ehrman.

Sursa

Generația Z, mai mult decât niște stereotipuri. Cine sunt și ce fac tinerii din ziua de azi

Când vorbim despre Generația Z, gândurile noastre se îndreaptă spre o serie de preocupări și stereotipuri legate de tinerii din ziua de azi. Smartphone-urile, rețelele sociale, anxietatea, și schimbările climatice sunt doar câteva dintre subiectele care par să definească experiența lor, scrie tvrmoldova.md.

Realitatea este însă nuanțată, iar uneori teribil de diferită față de ceea ce știm până acum, în multe privințe. Zoomerii sunt departe de a fi condamnați și se descurcă surprinzător de bine. La nivel global, aproximativ 2 miliarde de oameni s-au născut între 1997 și 2012 și, prin urmare, fac parte din „Generația Z”, arată jurnaliștii de la The Economist.

Este important să recunoaștem faptul că mare parte dintre cei cu vârste cuprinse 12 și 27 de ani din întreaga lume trăiesc în economii emergente. Acești tineri beneficiază de creșterea și răspândirea tehnologiei într-un mod care îi depășește adesea pe părinții lor. Sunt mai bogați, mai sănătoși și mai educați, și sunt optimiști în privința viitorului lor și al comunităților lor.

Cu toate acestea, există și aspecte mai puțin optimiste. În China, de exemplu, incertitudinea economică și presiunea asupra sistemului de învățământ superior au creat îngrijorări cu privire la viitorul tinerilor.

Preocupările tinerilor din ziua de azi

În pofida acestor provocări, Generația Z în lumea bogată se descurcă surprinzător de bine în ceea ce privește piața muncii. Generația Z nu doar că are locuri de muncă, dar se remarcă și în domeniul profesional. Abilitățile lor antreprenoriale și dorința de a urmări cariere în domenii precum știința, ingineria și medicina îi fac pe mulți dintre ei să fie prețuiți în economiile actuale.

În plus, salariile lor cresc într-un ritm mai rapid decât al predecesorilor lor, iar rata șomajului este la un minim istoric. Cu toate acestea, există și provocări evidente. Preocupările legate de schimbările climatice și impactul social al tehnologiei sunt doar două aspecte ale unei realități complexe cu care se confruntă Generația Z.

Anxietatea și depresia sunt în creștere în rândul tinerilor, iar impactul rețelelor sociale asupra sănătățîi mintale este subiectul unor dezbateri aprinse.

Cu toate acestea, există semne încurajatoare că tinerii din Generația Z încep să își regândească utilizarea rețelelor sociale și să își pună sănătatea mentală pe primul plan. În plus, angajamentul lor față de problemele sociale și politice arată că sunt gata să facă schimbări în lumea lor.

Generația Z este mult mai mult decât o simplă poveste despre smartphone-uri și anxietate. Sunt tineri înzestrați cu o serie de abilități și pasiuni care îi pregătesc să modeleze societatea într-un mod unic și neobișnuit. Este important să recunoaștem atât provocările, cât și succesele lor și să lucrăm împreună pentru a le oferi suportul și resursele de care au nevoie pentru a prospera în lumea modernă.

Incident în România. Un cortegiu funerar a fost fugărit de un urs. A fost la un pas să se transforme într-o tragedie colectivă

Un cortegiu funerar a fost fugărit de un urs. Incidentul a avut loc în localitatea Bordoșiu, județul Mureș. Evenimentul a fost la un pas să se transforme într-o tragedie colectivă, după ce un urs a gonit spre oameni.

Mai mult de 70 de persoane participau la înmormântarea din județul Mușreș, moment în care un urs s-a apropiat de acestea și a început să îi fugărească. Speriați de apariția animalului, localnicii, care nici nu știau că animalul a coborât din pădure, au fugit de la înmormântare.

„Caii au simţit. Am auzit ho, ho, ho. Zic că ăsta e ursul şi chiar ursul a fost”, povesteşte un bărbat. „Cum am mers cu mortul, a venit ursul. Cred că dacă eram mai puţini, intra în noi”, a spus un localnic care a participat la înmormântare, potrivit Observator.

Îngroziți de frică, cei prezenți la înmormântare au început să facă zgomot pentru a speria ursul, dar acesta s-a apropiat și mai mult, determinându-i să fugă. Cu toate acestea, ursul a renunțat și s-a întors în pădure. Familia a reluat ceremonia funerală imediat ce ursul s-a îndepărtat.

În ultimele zile tot mai mulți urși au fost surprinși în apropierea unor localități din țară. Pe 17 aprilie, un urs a fost văzut la Tâncăbești, județul Ilfov. Animalul sălbatic a tăiat calea unui șofer, iar acesta a sunat la 112 pentru a cere ajutorul poliției. La fața locului s-au dus jandarmii și pădurarii.

La finalul săptămânii trecute, un alt urs a ajuns în localitatea Ciolpani, Ilfov, iar autoritățile au trimis un mesaj RO-Alert către locuitorii din zonă să stea departe de urs și să nu îi dea de mâncare. „Tocmai ne-a sărit în fața mașinii un urs, la pădurea Ciolpani“, a scris o femeie sâmbătă pe Facebook.

A fost constituită o celulă de criză la nivelul Inspectoratului pentru Situații de Urgență, iar jandarmii au plecat în căutarea animalului.

A Treia Zi de Paște la Muzeu! Expoziție dedicată Mănăstirii Răciula și recital de cântece pascale

Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală Vă invită la 7 mai, ora 13:00, în incinta Muzeului Național de Etnografie și Istorie Naturală,  unde vom sărbători ,,A Treia Zi de Paști la Muzeu”, ediția a XXI-a. La eveniment va avea loc vernisarea expoziției ,,Toiagul stăreției – scara spre Înviere la Mănăstirea Răciula”, cu prilejul împlinirii a 230 de ani de la fondarea mănăstirii și tradiționalul recital de cântece pascale.

În cadrul expoziției vizitatorii vor avea ocazia să cunoască file din istoria mănăstirii, vor afla despre încercările, dificultățile, mărturisirile de credință, prigoana și momentele de pace ale așezământului monastic.

Mănăstirea cu hramul ,,Nașterea Maicii Domnului” Răciula a fost întemeiată la sfârșitul sec. XVIII.  Un pilon al mănăstirii ,,Nașterea Maicii Domnului” din s. Răciula, r. Călărași, este preacuvioasa maică stareță, schiegumena Eustolia (Rotaru), în vârstă de 99 de ani, are 35 de ani de monahism. În anul 1931, tânăra Evdochia (Rotaru) este adusă la mănăstirea Răciula de sora tatălui. Aici învață școala din sat, apoi pleacă la Institul de Călugărițe – Infirmiere din Chișinău, după care se intoarce la mănăstire. În anul 1987, este tunsă în monahie cu numele Eustafia. În anul 2020, a primit înaltul cin călugăresc de schiegumenă, cu numele Eustolia, cea mai mare parte din viața ei trăind în mănăstire.

Odată cu redeschiderea mănăstirii în anul 1989, maica Eustafia este aleasă cu vot unanim în funcția de stareță a mănăstirii. Odată cu statornicia în dreapta credință, se înalță și zidurile bisericilor, se construiesc chilii, paraclise, biserici, se inființează muzee. Vizitatorii sunt îndemnați să vizioneze expoziția, pentru a se familiariza cu viața mănăstirii, pentru a cunoaște viața de obște călugărească specifică acestui complex monahal și de a lua exemplu de viețuire duhovnicească.

Lansarea expoziției va fi însoțită de un program tradițional de cântece pascale, organizat cu suportul Sectorului Sinodal Activități Culturale Mitropolia Moldovei: Ansamblul folcloric model ,,Mugurașii”, conducător Liuba Cucu, s. Cruglic, r. Criuleni; Ansamblul folcloric model ,,Băștinașii”, conducător Lidia Stăvilă, s. Hârtopul Mic, r. Criulieni; Corul de preoți al protopopiatului de Criuleni și Dubăsari, conducător, preotul Teodor Vrabie; Ansamblul folcloric ,,Dacii liberi”, conducător Samson Dabija, s. Măgdăcești, r. Criuleni; grupul psaltic ,,Glas îngeresc”, conducătoare Veronica Tudoreanu, s. Răciula, r. Călărași, corul de copii ,,Axios”, Centrul Raional de Cultură ,,A. Suruceanu” Orhei, conducătoare artistică Anghelina Usatîi, corul de copii ,,Armonia”, I.P. Liceul Teoretic ,,Ion Luca Caragiale”, conducătoare artistică Anghelina Usatîi, mun. Orhei.

Expoziția va fi deschisă în perioada 7 mai –  21 iulie.

Vă așteptăm cu drag!

Cum a fost sărbătorit Paștele Blajinilor la Soroca?
Articolul anterior
E oficial: Ducii de Sussex au devenit părinții unui băiețel!
Articolul următor