Noile cărți electronice de identitate românești ar urma să fie emise la nivel național până la finele acestui an, iar costul de 76 de lei (echivalentul a 285 MDL), solicitat acum la eliberarea acestora în proiectul pilot de la Cluj, va fi suportat de stat, în condițiile în care avem 200 milioane de euro în PNRR pentru acest proiect, se arată într-un proiect de act normativ scos în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne al României.
- Statul va suporta costul eliberării noilor cărți electronice de identitate
- Locul nașterii va fi doar în format electronic, stocat pe cipul cărții electronice de identitate, fără a mai fi prezent nici pe noile cărți de identitate simple.
- Adresa de domiciliu va rămâne inscripționată pe cărțile de identitate simple, dar nu va mai fi inscripționată și pe verso-ul cărții electronice de identitate, ca în prezent. Adresa de domiciliu și respectiv de reședință vor fi însă stocate pe cip-ul cărții electronice de identitate.
- Românii nu vor mai fi nevoiți să prezinte certificatele de stare civilă la depunerea cererii pentru eliberarea CEI
- Cărțile electronice de identitate vor fi eliberate opțional și pentru minorii de până în 14 ani, la solicitarea ambilor părinți
- Pentru copiii până în 12 ani nu se vor colecta amprente
- Valabilitatea noilor CEI și ce se va întâmpla dacă nu se pot preleva amprente temporar sau deloc
- Ce trebuie să faci în cazul distrugerii, pierderii, furtului CEI
MAI a scos luni în dezbatere publică un proiect de act normativ care propune o multitudine de modificări majore la Ordonanța 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.
Ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, a anunțat, în urmă cu 2 luni, că emiterea noilor cărți de identitate se va extinde în vara acestui an, mai întâi în București și apoi în restul municipiilor până la finalul anului 2023.
Începând cu 1 ianuarie 2024 nu se vor mai emite cărți de identitate în formatul actual.
Statul va suporta costul eliberării noilor cărți electronice de identitate
Una din principalele modificări majore propuse de MAI vizează suportarea de către stat a costului eliberării noilor cărți electronice de identitate, din fondurile alocate în acest scop prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
În nota de fundamentare se menționează că prin PNRR, în vederea stimulării adoptării voluntare a cărții de identitate electronice cu semnătură digitală calificată, pentru Investiția 8 – Carte de identitate electronică și semnătura digitală au fost alocate 200 milioane de euro euro.
Obiectivul investiției este atingerea numărului de 8.500.000 cetățeni pentru care se eliberează cartea de identitate electronică.
În acest moment, costul eliberării unei cărți electronice de identitate, în proiectul pilot din județul Cluj este de 67 de lei.
Cum rămâne cu românii care au plătit deja pentru noile cărți electronice de identiate?
În proiectul MAI se propune următoarea schimbare:
- (1) Contravaloarea cărții electronice de identitate emise persoanelor cu vârstă mai mare de 14 ani se asigură din fonduri alocate în acest sens de la bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile, în condițiile și limitele stabilite prin hotărâre a Guvernului.
- (2) Prin hotărârea prevăzută la alin. (1) se stabilește și mecanismul de asigurare a contravalorii cărții electronice de identitate.”
Cu alte cuvinte Guvernul va emite ulterior o Hotărâre care va stabili condițiile, limitele precum și mecanismul de asigurare a contravalorii cărții electronice de identitate.
- Surse guvernamentale au declarat pentru HotNews.ro că există intenția de a se propune o soluție Guvernului pentru cei care au plătit deja noile cărți electronice de identitate.
Locul nașterii și adresa de domiciliu vor fi imprimate pe cip
O altă schimbare majoră propusă de MAI vizează informațiile care apar pe noile cărți electronice de identitate.
- Locul nașterii va fi doar în format electronic, stocat pe cipul cărții electronice de identitate, fără a mai fi prezent nici pe noile cărți de identitate simple.
Aceasta deoarece din luna septembrie 2023 ar trebui să funcționeze, potrivit MAI, un nou sistem informatic – Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC). În acest sistem IT va fi stocat și generat locul nașterii.
- Adresa de domiciliu va rămâne inscripționată pe cărțile de identitate simple, dar nu va mai fi inscripționată și pe verso-ul cărții electronice de identitate, ca în prezent. Adresa de domiciliu și respectiv de reședință vor fi de asemenea stocate pe cip-ul cărții electronice de identitate.
Înscrierea adresei de domiciliu doar în suportul electronic al cărții electronice de identitate (CEI) se va face pentru a se elimina obligația preschimbării CEI atunci când vrei să îți schimbi domiciliul, se arată în nota de fundamentare.
Procedura preschimbării domiciliului va fi furnizată exclusiv în mediul digital, fără să te mai prezinți la ghișeu.
- Potrivit surselor HotNews.ro, pentru cărțile electronice de identitate domiciliul și reședința vor fi stocate electronic pe suportul de stocare, iar accesul la informații se va face electronic sau printr-o aplicație mobilă care va fi pusă ulterior la dispoziția cetățenilor.
- Pentru cartea de identitate simplă (CIS) domiciliul va fi tipărit pe verso, iar pentru reședință se va emite „dovada de reședință”.
Românii nu vor mai fi nevoiți să prezinte certificatele de stare civilă la depunerea cererii pentru eliberarea CEI
Altă modificare vizată este crearea cadrul legal pentru creșterea nivelului de interoperabilitate între sistemele informatice administrate de către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor din cadrul MAI, pentru asigurarea interoperabilității dintre aceste sisteme informatice și cele administrate de alte instituții/autorități din administrația publică, concomitent cu creșterea nivelului de digitalizare a serviciilor furnizate către cetățeni, în scopul simplificării și debirocratizării activităților.
Pentru copiii până în 12 ani nu se vor colecta amprente
Altă propunere a MAI este ca pentru minorii cu vârste până la 12 ani, eliberarea cărților electronice de identitate să se facă fără imaginile impresiunilor papilare (amprentele degetelor).
Colectarea și înscrierea acestor amprente în cipul cărții electronice de identitate vor fi necesare însă de la 12 ani în sus.