Turcia blochează în Marea Neagră navele cu petrol rusesc

Un blocaj s-a creat în ultimele zile pe o rută importantă de tranzacționare a petrolului. Dacă este lăsat nerezolvat, acesta ar putea afecta oferta globală și ar crește prețurile într-un moment fragil pentru piețele energetice, relatează CNN.

Turcia blochează în Marea Neagră navele cu petrol rusesc

Joi, 16 petroliere care navigau spre sud dinspre Marea Neagră așteptau să traverseze strâmtoarea Bosfor, în creștere cu 5 față de marți, potrivit unui raport al Tribeca Shipping Agency, cu sediul la Istanbul, transmite digi24.ro.

Alte nouă petroliere mai așteptau să traverseze spre sud din Marea Marmara prin strâmtoarea Dardanele. Blocajul pe căile navigabile controlate de Turcia, despre care oficialii turci spun că afectează în principal transporturile de țiței destinate Europei, a atras atenția oficialilor guvernamentali din Regatul Unit și SUA, care sunt acum în discuții cu Ankara pentru a rezolva impasul tot mai mare. 

Problema este legată de plafonul de preț impus de Occident pentru petrolului rusesc, care a intrat în vigoare luni. Plafonul ar trebui să limiteze veniturile Kremlinului, fără a spori stresul asupra economiei globale prin reducerea ofertei. 

Dar Turcia insistă ca navele să demonstreze că au o asigurare validă, în conformitate cu noile sancțiuni, înainte de a le permite să treacă prin strâmtorile care leagă Marea Neagră și Marea Mediterană. 

Deși acum nu provoacă nicio întrerupere a aprovizionării globale cu petrol și, prin urmare, a prețurilor, blocajul ar putea deveni o problemă dacă nu este rezolvat, a spus Jorge Leon, vicepreședinte pentru analiza pieței petroliere la Rystad Energy. 

„Acesta este o rută foarte populară pentru comerțul global și în special pentru țiței”, a declarat el pentru CNN Business. 

Țări precum Rusia, Kazahstan și Azerbaidjan folosesc strâmtorile turcești pentru a-și duce petrolul pe piețele petroliere mondiale. Blocajul din strâmtorile Turciei a apărut în urma impunerii în această săptămână a plafonului de preț pentru petrolul rusesc. 

Acesta împiedică proprietarii de nave care transportă petrol rusesc să acceseze asigurări și alte servicii de la furnizorii europeni, cu excepția cazului în care petrolul este vândut cu cel mult 60 de dolari pe baril. Autoritățile maritime turce sunt îngrijorate de riscul de accidente sau de scurgeri de petrol care implică nave neasigurate, așa că împiedică trecerea navelor prin apele turcești, cu excepția cazului în care acestea pot oferi garanții suplimentare că tranzitul lor este acoperit. 

Într-o notificare emisă luna trecută de guvernul Turciei, înainte de plafonarea prețului, directorul general maritim Ünal Baylan a spus că, având în vedere „consecințele catastrofale” pentru țară în cazul unui accident care ar implica un petrolier, „este absolut necesar să confirmăm într-un fel că asigurarea lor pentru protecție și despăgubire este încă valabilă și cuprinzătoare.” 

International Group of P&I Clubs, care oferă asigurări pentru 90% din mărfurile expediate pe mare, a declarat că se poate alinia politicii Turciei. 

Cerințele guvernului turc „depășesc cu mult informațiile generale care sunt conținute într-o scrisoare normală de confirmare a asigurării” și ar cere companiilor din grup să confirme acoperirea chiar și în cazul unei încălcări a sancțiunilor conform legislației UE, Regatul Unit și SUA, potrivit unui comunicat al organizației. 

Oficialii turci spun că această poziție este „inacceptabilă” și au reiterat joi cererile de scrisori din partea asigurătorilor. 

„Majoritatea petrolierelor care așteaptă să treacă strâmtoarea sunt nave UE, iar cea mai mare parte a petrolului este destinată porturilor UE”, a declarat autoritatea maritimă turcă într-un comunicat. 

„Este greu de înțeles de ce companiile de asigurări din UE refuză să furnizeze această scrisoare pentru navele care aparțin UE, care transportă țiței către UE, atunci când sancțiunile în cauză au fost stabilite de UE”, se adaugă în comunicat. 

Oficialii occidentali, îngrijorați în mod clar de eventualele perturbări ale aprovizionării cu petrol, spun că sunt în discuții cu guvernul Turciei pentru a rezolva situația. Secretarul adjunct al Trezoreriei al SUA, Wally Adeyemo, i-a spus ministrului adjunct de externe al Turciei, Sedat Onal, că plafonul de preț se aplică numai petrolului rusesc și „nu necesită controale suplimentare asupra navelor” care trec prin apele turcești. 

„Ambii oficiali și-au evidențiat interesul comun de a menține piețele globale de energie bine aprovizionate prin crearea unui regim simplu de conformitate care să permită petrolului să tranziteze strâmtorile Turciei”, a declarat Departamentul Trezoreriei într-un comunicat. 

„Regatul Unit, SUA și UE lucrează îndeaproape cu guvernul turc și industria de transport maritim și de asigurări pentru a clarifica implementarea plafonului pentru prețul petrolului și a ajunge la o rezoluție”, potrivit unui comunicat al Trezoreriei Marii Britanii. 

„Nu există niciun motiv pentru ca navelor să li se interzică accesul în strâmtoarea Bosfor din motive de mediu sau de sănătate și siguranță”, a adăugat comunicatul. În ciuda numărului mare de petroliere, timpul mediu de așteptare pentru a traversa strâmtoarea Bosfor este încă mult sub nivelul de anul trecut, potrivit lui Leon de la Rystad Energy. 

„Având în vedere reacția oficialilor din Marea Britanie și SUA, bănuiala mea este că acest lucru va fi rezolvat foarte curând”, a spus el.

Mai mulți cerbi, refuzați la intrarea în țară. Aceștia erau aduși din Ucraina, dar nu aveau certificatele de sănătate în regulă

Mai mulți cerbi transportați din Ucraina în Republica Moldova au fost opriți la frontieră pentru că actele de însoțire nu corespundeau cadrului legal.

”În contextul situației cu privire la neadmiterea importului unui lot de animale (cerbi) din Ucraina în Republica Moldova,  Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor ( ANSA) informează publicul despre următoarele.

La data de 22 aprilie 2024, la punctul de inspecție la frontieră Criva-Mămăliga, inspectorii pe domeniul veterinar din cadrul Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor au examinat un lot de animale (cerbi) cu acte de însoțire, care nu corespundeau cadrului legal stabilit între Ucraina și Republica Moldova.

Astfel, Certificatul veterinar prezentat inspectorilor ANSA, precum și conținutul acestuia, nu corespundea modelului de certificat sanitar- veterinar  pentru astfel de specii de animale, care a fost agreat în anul 2022 între Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor și Autoritatea Veterinară din Ucraina.

Mai mult, nu corespundeau nici datele de identificare a animalelor cu cele reflectate în documentul prezentat, iar agentul economic nu era înregistrat în sistemul informațional TRACES (Trade Control and Expert System).

În acest context, operațiunea de import a lotului de animale (cerbi) a fost sistată temporar pentru a găsi soluții optime pentru agentul economic și pentru animale.

Operatorul a fost informat despre procedurile de înregistrare în sistemul informațional TRACES, iar inspectorii ANSA de comun cu colegii din cadrul Autorităților din Ucraina depun toate eforturile pentru a soluționa problema și pentru a obține de la Autoritatea pe domeniul veterinar din țara vecină garanțiile de sănătate a animalelor (în conformitate cu modelul de certificat sanitar veterinar agreat anterior).

Reiterăm! Se depun eforturi pentru a găsi soluții optime, astfel încât să nu fie afectată nici starea de sănătate a efectivelor de animale domestice sau din fauna sălbatică din Republica Moldova.

În legătură cu situația creată, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor  îndeamnă agenții economici să se informeze corect înainte de a efectua operațiuni de import a animalelor și să se asigure că dispun de toate actele necesare (conform modelelor stabilite) înainte de a efectua procedura de import”, comunică ANSA.

Mai multe școli profesionale și colegii din țară vor fuziona. Ce spune ministrul Educației

În această săptămână, specialiștii de la Ministerul Educației și Cercetării (MEC) vor merge la opt instituții de învățământ tehnic care au un număr mic de elevi și pe care planifică să le comaseze. Autoritățile vor discuta cu administrațiile colegiilor și școlilor profesionale despre procesul de reorganizare. Ulterior, acestea vor fi absorbite de instituții mai mari, în care ar urma să fie transferați inclusiv profesorii, scrie moldova1.md.

Șase școli profesionale și două colegii din mai multe localități din țară vor fuziona cu alte instituții de învățământ profesional tehnic. De exemplu, Centrul de Excelență în Industria Ușoară din Chișinău va absorbi Colegiul Tehnologic din Chișinău. Centrul de Excelență în Servicii și Prelucrarea Alimentelor din Bălți va absorbi Școala Profesională din Alexăndreni, raionul Sângerei. Iar Colegiul Pedagogic „Ion Creangă” din Bălți va absorbi Colegiul „Gheorghe Asachi” din Lipcani. Ministrul Educației, Dan Perciun, a declarat într-o conferință de presă că scopul reorganizării instituțiilor este sporirea calității educației.

„Vorbim în primul rând de câteva colegii și școli profesionale din subordinea Ministerului Educației. În toate aceste instituții de învățământ, noi am făcut testări în luna februarie ca să vedem ce cunosc copiii din aceste instituții și lucrurile arată destul de îngrijorător. Rezultatele le puteți vedea și în nota informativă a proiectului de hotărâre de Guvern. Copiii își vor continua studiile în acele instituții până la absolvire, asta înseamnă cel puțin doi ani, iar la fel cadrele didactice vor continua să activeze în această perioadă de timp”, a menționat Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării.

Referitor la situația de la Colegiul „Gheorghe Asachi” din Lipcani, unde elevii, profesorii, dar și localnicii au protestat acum câteva zile împotriva inițiativei ministerului, Dan Perciun a spus că este un caz singular.

„Dacă ne referim la instituția din Lipcani, atunci ea demult nu mai este un colegiu pedagogic, acolo practic specialități pedagogice nu mai există de principiu, însă colegii mei vor merge în fiecare instituție și vor discuta cu directorul, colectivul, inclusiv elevii, și vor oferi explicațiile necesare și eu cred că lucrurile se vor aranja”, a mai spus Dan Perciun.

După intrarea în vigoare a deciziei, Ministerul Educației va crea, timp de două luni, comisii care se vor ocupa de procesul de reorganizare și transmitere a bunurilor instituțiilor. Angajații vor fi transferați în noile entități, iar în cazul în care acest lucru va fi imposibil, vor fi disponibilizați. Potrivit Ministerului Educației, pentru a fi eficiente, școlile profesionale trebuie să aibă minim 350 de elevi, iar colegiile – 700 de elevi. În prezent, din cele 77 de instituții subordonate ministerului, doar 26 au un număr suficient de elevi.

Manifest în Capitală, în sprijinul tinerei gravide ucise cu sânge rece: ”Vrem dreptate pentru Ana-Maria!”

În fața sediului Guvernului de la Chișinău, în seara de 23 aprilie, a avut loc manifestația „Cerem dreptate pentru Ana-Maria”, în sprijinul tinerei însărcinate găsită fără viață la opt zile după ce a urcat într-o mașină de ocazie, la Orhei. Reprezentanții mai multor organizații neguvernamentale pentru drepturile omului, printre care Coaliția Națională „Viață fără Violență”, Femei pentru femei și Crucea Roșie, au participat la acțiune, scrie NM.md.

Câteva zeci de persoane s-au adunat în fața clădirii Guvernului. Aceștia au venit cu pancarte cu mesaje precum: „Cerem dreptate pentru Ana-Maria”, „În tăcerea voastră, ei ne ucid pe noi”, „O dată la 5 minute o femeie moare din cauza violenței”, „Vrem securitate nu doar în discursuri politice”, „Bărbații de calitate nu se tem de egalitate”. Pe una din pancarte era reprezentată imaginea unui copil nenăscut și scria: „Un craniu crăpat de lovituri”.

Ana-Maria Guja, de 19 ani, a fost găsitî moartă pe 20 aprilie, după ce pe data de 12 aprilie a urcat într-o mașină de ocazie, la Orhei, și de atunci a dispărut fără urmă. Tânăra era însărcinată în luna a șasea. Corpul neînsuflețit a fost găsit la 21 de kilometri de satul Chițcanii Vechi, raionul Telenești, unde locuiește principalul suspect – Gheorghe Cotorobai, fost polițist și angajat al sistemului penitenciar.

Tânără a fost condusă astăzi, 23 aprilie, pe ultimul drum, în localitatea Susleni.

Uniți împotriva corupției pentru integritate și securitate! De Ziua Internațională Anticorupție, angajații SPIA au oferit participanților la traficul transfrontalier buclete informative despre combaterea fenomenului corupției
Articolul anterior
Catherine Zeta Jones, cu un decolteu amețitor pe covorul roșu. Cine este tânărul cu care s-a afișat
Articolul următor