8 recomandări importante pentru gestionarea oboselii și anxietății după Covid-19

Persoanele care au trecut prin Covid-19 suferă de oboseală, tulburări de somn, anxietate sau o stare emoțională precară. Cum își pot gestiona oboseala și controla emoțiile? Ce tehnici de relaxare pot include în programul cotidian? Dar și care sunt modalitățile de a trece peste epuizare în procesul de reabilitare?

Aceste subiecte au fost abordate de experta Jana Chihai, doctor în medicină, conferențiar universitar, USMF „N. Testemițanu” în cadrul webinarului „Gestionarea oboselii și tehnici de relaxare recomandate după COVID-19”.

Iată care sunt cele mai importante informații privind gestionarea oboselii, dar și metodele de relaxare, recomandate în perioada de reabilitare după COVID-19:

  1. 1. Protejează-ți energia vitală. Organizează activitățile zilei și stabilește-ți prioritățile, eliminând consumul inutil de energie fizică și psihică. Prelungește termenul de implementare al sarcinilor. Compensează 10 minute de activitate cu 30 de minute de odihnă.
  • 2. Dormi suficient, nu mai puțin de 8 ore și nu mai mult de 10 ore pe noapte, pentru a te regenera.
  • 3. Informează-te corect. Apelează la medicul de familie sau consultă surse credibile. Conștientizează ceea ce ți se întâmplă. Atât timp cât nu știi ce trebuie să faci, creierul percepe situația ca un pericol.
  • 4. Ocupă-te cu activități care îți aduc plăcere. Gătește, fă menaj, citește o carte, ascultă muzică, privește un film sau dedică timp pasiunilor tale, pentru o stare de bine.
  • 5. Menține relațiile cu persoanele dragi, familia, prietenii. Evită întâlnirile fizice, dar petrece mult timp cu cei apropiați pe rețelele de socializare, combinând interacțiunea online cu alte activități. Acestea sunt cel mai bun suport pentru menținerea stării psiho-emoționale.
  • 6. Include tehnicile de relaxare în programul zilnic. Orice tehnică de relaxare are efecte pozitive. Pune muzică, închide ochii și gândește-te la 5 mirosuri din cameră pe care le poți sesiza, la 5 sunete pe care le auzi, la 5 senzații tactile sau la 5 culori din încăperea în care te afli. Meditează sau încearcă orice alte tehnici de relaxare ale corpului și ale minții.
  • 7. Evită alcoolul, țigările și substanțele nocive, deoarece îți oferă o stare de plăcere pe moment, urmată de o stare de inhibiție dăunătoare organismului.
  • 8. Apelează la un psiholog sau psihoterapeut atunci când nu ai cu cine discuta sau când simți că starea ta emoțională se agravează. Specialistul în sănătatea mintală nu este implicat emoțional, este obiectiv și te poate ajuta să treci peste anxietate, depresie sau alte stări îngrijorătoare.

Vezi recomandările expertei în webinarul integral aici: 

Află mai multe despre reabilitarea post-COVID urmărind paginile OMS Moldova și MSMPS.

Evenimentul online s-a desfășurat live pe 23 decembrie 2020 și face parte din campania „Suport în reabilitarea fizică și psihologică după COVID-19”, desfășurată de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale în parteneriat cu Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare. Campania vine în ajutorul persoanelor care au suferit de o formă gravă de COVID-19, oferindu-le recomandări și informații utile pentru a le ușura procesul de reabilitare.

Un băiețel din Capitală a adormit într-un microbuz de rută și a fost uitat acolo. Polițiștii de patrulare l-au ajutat să ajungă acasă
Articolul anterior
Terenurile abandonate de proprietari vor putea fi transmise în arendă de către primării
Articolul următor
Alte articole interesante