Bolile periculoase care nu au simptome, fiind adesea depistate în faze tardive

Nu toate bolile evoluează la fel. Din păcate, sunt maladii care dau de veste prea târziu despre existenţa lor în organism. Acest lucru se întâmplă fie din cauza bolii, care are, în sine, un caracter ,,tăcut’’, fie pentru că aceasta are o simptomatologie săracă, fie pentru că semnele bolii, puţin supărătoare în fazele incipiente, sunt adesea ignorate de către persoana bolnavă.

separator

pictures-of-stage-4-lung-cancerDe aceea, efectuarea periodică a unui consult medical poate fi o măsură importantă de prevenire şi depistare precoce a unei serii de boli serioase asimptomatice.

Diabetul zaharat

Este una dintre bolile adesea depistate întâmplător şi probabil cea mai frecventă boală ,,tăcută’’. Diabetul rămâne nediagnosticat timp de mulţi ani după instalare. Multe dintre persoanele care suferă de diabet nici măcar nu ştiu au această boală ori nivelul crescut al zahărului în sânge. Senzaţia de sete, oboseala, urinarea abundentă, creşterea poftei de mâncare, scăderea în greutate sunt semne târzii ale acestei boli.

Diabetic patient doing glucose level blood test using ultra mini glucometer and small drop of blood from finger and test strips isolated on a white background. Device shows 115 mg/dL which is normalTuberculoza

Stările de răceală, însoţite, sau nu, de tuse îndelungată, fără febră, şi cu stare generală aparent nealterată mimează adesea tuberculoza localizată la nivelul plămânilor. Din cauza simptomatologiei sărace şi nespecifice, tuberculoza este una din bolile adesea depistate în faze tardive.

Mai multe tipuri de cancer

Cancerul bronho-pulmonar, ovarian, hepatic, pancreatic, renal, vezical, osos, digestiv ş.a. în fazele iniţiale nu trădează niciun semn aparent de boală. De exemplu, cancerul pulmonar poate evolua ascuns şi doar abia în faza terminală apare tusea persistentă, durerile în piept şi uneori febra. Diagnosticul se pune în urma radiografiei pulmonare, care, dacă este făcută de timpuriu, creşte rata de supravieţuire cu aproape 50%. La fel se întâmplă şi în cazul cancerului de col uterin.

6 simptome care indică prezența diabetului zaharat

Acesta nu este dureros şi poate fi descoperit în prima fază numai cu ajutorul testelor specifice, respectiv examenul citologic Babeş-Papanicolau.

Hepatita B şi C

Hepatita virală, în special infectarea cu virusul hepatic C, poate evolua asimptomatic ori poate avea o simptomatologie foarte discretă. În timp ce virusul atacă ficatul, pacientul nu semnalizează niciun simptom, ori poate adesea ignora sindromul asteno-vegetativ cu care se confruntă, durerile insidioase sub rebordul costal drept. Virusurile hepatice B şi C sunt foarte periculoase, deoarece, netratate la timp, pot duce la ciroză, cancer hepatic şi deces.

Hipertensiunea arterială

Hipertensiunea arterială este şi aceasta una din bolile ucigaşe ,,tăcute’’. Deseori, valorile crescute ale tensiunii arteriale nu trădează niciun semn supărător, iar bolnavul poate să nu fie informat cu privire la acest lucru.

Boala „ficatului gras”: cauze şi tratament

În caz contrar, pacientul poate urma sfaturile medicului şi evita complicaţiile serioase ale hipertensiunii arteriale precum infarctul miocardic, boala coronariană cronică, accidentul vascular cerebral, insuficienţa renală.

Arterial-hypertensionGlaucomul, principala cauză a orbirii

Chiar dacă nu există probleme cu ochii, după vârsta de 40 de ani este indicat controlul tensiunii intraoculare . Jumătate dintre persoanele cu glaucom nu ştiu că au această boală înainte de a li se deteriora ireparabil vederea. Afecţiunea este cu atât mai periculoasă, cu cât afectează milioane de oameni din întreaga lume şi este una dintre cauzele principale ale orbirii.

Glaucoma_4063093Osteoporoza

Majoritatea oamenilor nu află de existenţa ei decât atunci când oasele lor devin atât de fragile, încât o simplă căzătură, luxaţie sau lovitură le poate cauza fracturi sau ruperea vertebrelor.

Anevrismul cerebral

De cele mai multe ori rămâne nediagnosticat, din cauza durerilor de cap inofensive, puse, de obicei, pe seama stresului cotidian în primele stadii ale bolii. Anomalia nu poate fi văzută decât la tomografia computerizată  sau rezonanţă magnetică.

sursa

Soluția „miraculoasă” și ieftină pentru dinți și gingii sănătoase, recomandată în momente de criză

Îngrijirea orală poate fi foarte costisitoare pentru mulți oameni ai planetei. Deși poate părea banal, o periuță și o pastă de dinți sunt lux pentru cei din colțurile sărace ale lumii. Ca să nu mai vorbim despre mersul la stomatolog. Chiar și pentru ei există o soluție ieftină și eficientă pentru a avea grijă de dantura lor, scrie presa română.

Un stomatolog britanic de top recomandă o soluție temporară pentru cei care au probleme cu dinții și gingiile și nu au acces imediat la servicii medicale: gargara cu apă cu sare. „În momentele în care accesul la îngrijirea stomatologică poate fi dificilă din cauza listelor de așteptare sau a altor limitări, menținerea unei sănătăți orale bune devine crucială. Din fericire, o practică simplă și eficientă, care vă poate ajuta să vă păstrați dinții și gingiile sănătoase este să faceți zilnic gargară cu apă sărată. Aceste remediu oferă numeroase beneficii, fiind o soluție temporară când îngrijirea dentară profesională nu este disponibilă”, a spus medicul, conform Mirror.

Stomatologul a subliniat și beneficiile gargarei cu sare făcute zilnic. „Apa sărată are proprietăți antibacteriene naturale care pot ajuta la uciderea bacteriilor dăunătoare din gură, care provoacă acumularea plăcii, ceea ce duce la diferite probleme cum ar fi carii și boli ale gingiilor”. Disconfortul cauzat de inflamația gingiilor este atenuat de această apă de gură făcută acasă, care ajută și la vindecarea rănilor bucale minore.

„Soluția salină ajută la curățarea zonei și la prevenire infecțiilor, promovând o vindecare mai rapidă”, a mai transmis doctorul. Apa sărată poate ajuta la menținerea unui nivel echilibrat al pH-ului în gură, creând un mediu mai puțin propice dezvoltării bacteriilor și acidității care pot dăuna smalțului dentar, dar și la reducerea inflamațiilor din gât.

Trecerea la ora de vară. Ce reguli trebuie respectate, conform medicilor

Cum ne afectează trecerea la ora de vară? Potrivit medicilor, lumea trebuie să conștientizeze impactul trecerii la ora de vară asupra sănătății și că este necesară ajustarea ritmului circadian, în paralel cu respectarea regulilor de somn, activitate fizică și repaus alimentar.

„E important de avut în vedere ajustarea ritmului circadian odată cu schimbarea orelor. Vorbim aici de o ajustare a eliberării de cortizol şi melatonină, în organismul fiecăruia dintre noi, care ar trebui cumva să fie eliberate într-o manieră să ne permită o viaţă sănătoasă. Cortizolul este pe de o parte un hormon care începe să se elibereze de pe la 2, 3 noaptea, în organism, începe să crească către 5, 6 dimineaţa când sunt vârfurile de eliberare de cortizol din sânge. Este un hormon care, pe de o parte, este protector pentru inimă, dar pe de altă parte, în anumite condiţii, când se asociază în creşteri excesive, poate să dăuneze, provocând hipertensiune, dislipidemie şi rezistenţă la insulină”, a spus doctorul cardiolog Ștefan Busnatu, din București, pentru news.ro.

Cardiologul a adăugat că sunt necesare cele 8 ore de somn în noaptea de sâmbătă spre duminică, atunci când ceasurile se dau cu o oră înainte.

„Ar trebui să avem 8 ore de somn în condiţii de întuneric, aşa cum se întâmpla şi înainte de schimbarea orei, pentru eliberarea optimă de melatonină şi de cortizol în organism. În afară de odihnă, mişcarea făcută în prima parte a zilei şi repaosul alimentar după o anumită oră ne pot ajuta să depăşim mai uşor perioada de trecere către ora de vară”, a menționat el.

„Cei cu depresie pot resimţi această perioadă mai dificil”

Psihologul Bianca Poptean a vorbit și ea despre consecințele privării de somn și a subliniat că persoanele care suferă de depresie sau afecțiuni cardiace pot fi mai afectate de schimbarea orei de vară.

„Cei care au diferite forme de depresie pot resimţi această perioadă mai dificil, pentru că în cazul lor tocmai această amigdală, acest centru al emoţiilor fiind deja impactat cumva, ei vor fi printre primii care vor simţi mai puternic schimbarea orei. Mai sunt şi adolescenţii, cei care pot simţi tot genul ăsta de iritabilitate, de nervozitate, nemulţumire, privarea asta de somn şi la ei, creierul fiind în dezvoltare”, a punctat psihologul.

Aceasta a mai afirmat că după schimbarea orei de vară pot apărea tulburări ale somnului, oboseală, irascibilitate, instabilitate emoţională, iar adaptarea organismului la ora de vară poate dura până la două săptămâni.

Poziția de somn care poate provoca hipertensiune arterială, migrene şi dureri lombare

Persoanele care dorm cu faţa în jos, pe burtă, sunt mai predispuse la diverse probleme de sănătate, au declarat experții pentru New York Post, iar una dintre cele frecvente este durerea lombară.

„Dacă vă confruntaţi deja cu probleme la nivelul gâtului și al spatelui, dormitul în această poziție este aproape garantat că le va înrăutăți”, a explicat dr. Tony Nalda de la Scoliosis Reduction Center, referindu-se la dormitul cu faţa în jos.

Somnul în această poziţie poate face, de asemenea, mai dificilă respirația şi este mai puţin odihnitor. „Dormitul cu faţa în jos poate face mai dificilă respirația profundă, deoarece poziția comprimă diafragma”, a explicat expertul.

Un alt neajuns al acestui stil de a vă odihni este acela că se pune presiune asupra inimii şi, în timp, pot apărea afecţiuni cardiace precum hipertensiunea arterială.

„Prin apăsarea pe piept, îngreunezi circulația sângelui. Cu timpul, acest lucru crește riscul de probleme cardiace, mai ales dacă aveți deja probleme. Dacă faceţi un efort să respirați profund, acest lucru poate duce la creșterea tensiunii arteriale”, a adăugat dr. Tony Nalda.

Dormitul pe burtă a mai fost indicat drept cauză şi pentru apariţia migrenelor, dar şi a altor probleme neurologice, din cauză că presupune că o lungă perioadă de timp staţi cu gâtul răsucit.

Femeile însărcinate ar trebui, de asemenea, să evite dormitul pe burtă, deoarece această poziţie poate duce la privarea de somn, la risc crescut de naștere prematură, la un travaliu mai dureros și la depresie postpartum.

Dacă obişnuiţi să dormiţi cu faţa în jos și doriți un somn de mai bună calitate și o sănătate îmbunătățită, schimbarea poziției de dormit poate fi o soluție ușoară, potrivit Adevărul.ro.

„Dormitul pe spate sau pe o parte oferă mai multe beneficii pentru sănătate și mai puțin disconfort decât dormitul pe burtă”, scrie Fundația Sleep pe site-ul său. „De exemplu, un studiu efectuat pe persoane cu dureri de spate care dormeau pe burtă a constatat că cei care au trecut la somnul pe o parte sau pe spate au raportat semnificativ mai puține dureri”, au continuat specialiştii de la Sleep.

Totuşi, trebuie să ştiţi că dormitul pe spate, deşi menține coloana vertebrală în aliniere şi oferă o odihnă de calitate, nu este cea mai bună opțiune pentru persoanele cu apnee în somn, deoarece limba poate cădea înapoi în gât.

sursa

5 obiceiuri sănătoase care te ajută să slăbești
Articolul anterior
Alimente pe care le poţi combina cu exerciţiile fizice, pentru un efect rapid în cura de slăbire
Articolul următor