Părintele Ilie Cleopa, marele duhovnic de la mănăstirea Sihăstria, susţinea că rânduielile creştine ale Bisericii de Răsărit impun 11 reguli ce trebuie respectate pentru ca nunta să fie cu adevărat taină mare şi sfinţită. Ce vârstă trebuie să aibă mirii, cine are voie să cânte la nuntă şi câte pahare au voie să bea nuntaşii, sunt câteva din întrebările care-şi găsesc răspunsul în cele 11 reguli canonice pentru o nuntă creştin-ortodoxă prezentate de părintele Ilie Cleopa.
Duhovnicul de la Sihăstria însuşi recunoştea că aceste reguli nu se mai respectă, drept pentru care efectele sunt devastatoare pentru viaţa de familie:
„- Acum vă întreb pe voi, se mai fac astăzi nunţi de acestea?– Nu, părinte!
– Ştiu şi eu că nu ! De aceea vă scoateţi ochii, de aceea vă îmbolnăviţi, de aceea divorţaţi, de aceea face unul la dreapta şi altul la stânga; de aceea unul se duce la alte femei, şi femeia la alţi bărbaţi şi bătăi şi stres şi beţii şi urgii şi moarte!“
Înainte de a prezenta cele 11 reguli, părintele Cleopa sublinia faptul că în Biserica Ortodoxă nunta are putere harică de taină, în timp ce unele confesiuni religioase şi popoare privesc nunta „un simbol, un act de prietenie şi o dovedinţă oarecare între sot şi soţie“.
„Ca nunta să fie cu adevărat taină mare şi sfinţită trebuie să ştiţi că nunta are unsprezece reguli canonice. Şi numai atunci când se face după aceste reguli nunta este adevărată nuntă creştinească şi adevărată Taină mare“
„Să nu se ia neamuri în căsătorie“. Cele cinci feluri de rudenii
„Prima condiţie sau rânduială canonică, şi aici vorbim din cuvântul Sfântului Ioan Gură de Aur, este să nu se ia neamuri în căsătorie. Preotul bisericii este părintele întregului sat sau al parohiei. Voi, când o să vă căsătoriţi fetele sau băieţii, sunteţi datori să vă duceţi întâi la preot“
Ilie Cleopa spune că având multe familii în comună, preotul poate pune pe uşa bisericii un anunţ prin care enoriaşii să comunice la biserică dacă cei doi tineri care urmează să se cunune nu sunt cumva rude.
„Spiţa de rudenii şi arborele genealogic al unei familii se împarte în cinci:
Rudenie suitoare şi coborâtoare, colaterală, din cuscrie, din dumnezeiescul Botez şi din fii adoptive. De orice nuanţă şi spiţă de rudenie este cineva, dacă păşeşte peste rudenii şi se iau în căsătorie, se face incest şi amestecare de sânge şi este blestem şi nenorocire pe ambele familii care s-au încuscrit, şi pe tinerii care s-au luat în căsătorie“
„A doua condiţie canonică a nunţii ortodoxe este să se învoiască tinerii; să se placă mirele şi mireasa, băiatul şi fata. Mare păcat şi mare greşeală fac părinţii care dau fata după cine nu-i place, sau obligă pe fecior să ia cutare fată, pentru că are avere multă, sau că-i frumoasă, sau cine ştie ce alte condiţii. Aceşti părinţi care îndeamnă copiii să se căsătorească împotriva voinţei lor, sunt nişte ucigaşi care-i bagă în ispită, că ei numai de ruşinea părinţilor se iau, la stăruinţa lor şi apoi nu se plac şi se despart. Şi toate păcatele care urmează din această despărţire se datorează părinţilor care i-au îndemnat şi cad pe umerii lor. Odată ce s-au învoit tinerii, este de la Dumnezeu“
„Dar este şi a treia rânduială a nunţii canonice. Trebuie să se învoiască şi părinţii lor, atât ai băiatului, cât şi ai fetei. Nu-i binecuvântarea lui Dumnezeu dacă tinerii se plac unul pe altul şi părinţii nu se împacă. Deci, atunci nunta este Taină, când Dumnezeu le dă în gând şi Părinţilor şi tinerilor să se învoiască la nuntă“.
De ce mirii trebuie să fie foarte tineri: „să nu se ia spurcaţi“
„A patra rânduială a nunţii canonice: tinerii să se căsătorească foarte devreme. După canoanele Bisericii, după învăţătura Sfântului Ioan Gură de Aur, trebuie să se căsătorească băiatul când este de 15 ani şi fata când este de 13 ani“.
Citește continuarea pe adevarul.ro