Olga Melniciuc: Proiectul pentru următorii ani este fiica mea de doar o lună!

Este o tânără care debordează de energie. Inspiră zeci de femei să-şi urmeze visul. A studiat relații economice internaționale. A făcut masterat în studii europene și în administrarea afacerilor. A acumulat experienţă peste hotarele Moldovei, iar acum se implică cu trup şi suflet în proiecte dedicate în special femeilor. Zecile de activităţi nu au fost un impediment pentru cel mai important “proiect” din viaţa ei – fiica de doar o lună.

separator

1. Este mult mai simplu să-ți dezvolți propria afacere, decât să pregătești lideri. Tu de ce ai ales a doua variantă?

Din proprie experienţă ştiu cât de greu le este adolescentelor. De la vârsta de 16 ani, fetele devin confuze în alegerile ce ţin de viitor. Tocmai atunci ele au nevoie să fie ghidate, să primească ajutor. De aceea în 2011 am creat proiectul Leader-SHE. Tocmai revenisem din SUA unde am participat la un proiect de dezvoltare a liderilor și am fost atât de inspirată, încât am vrut să continui să ofer propria experiență.

1

2. Cum a decurs primul proiect?

Primul proiect a fost unul pilot. Am adunat o echipă în exclusivitate din voluntari. Eram vreo șapte oameni care făceau de toate. Am selectat 25 de tinere din Chișinău și din suburbii și am făcut cu ele mai multe traininguri de dezvoltare personală. Am recurs și la un sub-proiect de mentorat. Fiecare mentor își alegea câteva fete și discuta cu ele lucruri pe care nu le puteam discuta la training. De exemplu, despre viața personală, relațiile cu părinții, sau despre primele sentimente și relații de cuplu, cum să alegi o facultate, etc. A fost un experiment de succes. Aceste relații s-au păstart până acum. În afară de aceasta, am organizat întâlniri cu femei de succes – “ambasadoarele proiectului”, care aveau ce le învăța. În urma acestor întâlniri, fetele înțelegeau că nimic nu este imposibil, doar că trebuie să îți dorești enorm de mult să faci ceea la ce visezi. Noi nu ne-am oprit doar la partea teoretică. Le-am propus fetelor să creeze mici proiecte fie de business, fie sociale, la alegerea lor. Tocmai atunci a apărut proiectul “Sănătatea are Gust”, iar ideea consta în educarea unui mod de viață sănătos. Am realizat un proiect de educare a tinerilor la Anenii Noi, iar din proiectul nostru au fost realizate alte nouă.

Leader-SHE are succes foarte mare și acum. Cel puțin 300 de persoane depun cereri de participare, iar noi selectăm în continuare doar 25. La etapa actuală participarea în proiect nu mai este gratuită. Cu banii adunați sunt acoperite toate cheltuielile, iar ceea ce rămâne este stocat într-un fond din care sunt finanțate proiectele fetelor. Până acum peste 100 de tinere au beneficiat de proiectele noastre, iar comunitatea crește în continuare.

9

3.Tu faci afaceri?

Până acum m-am implicat în două proiecte de busniess. Împreună cu o parteneră am dezvoltat proiectul camasa.md, în cadrul căruia confecționăm cămăși la comandă pentru bărbați. Am testat primul produs în aprilie anul trecut, iar în august am înregistrat afacerea. Pe timpul sarcinei m-am retras pentru că nu mai reușeam, dar acum revin în forță. Avem comenzi pentru diferite întreprinderi, dar lucrăm și individual. Astea sunt comenzi personalizate, cu inițiale, cu logo. Este un serviciu nou pentru Moldova. Ne dorim să ieșim cu afacerea noastră şi peste hotare.
Al doilea proiect de business este platform de consultanţă finantare.md, care oferă informare, asistenţă şi instruire în scrierea şi managementul proiectelor. Această afacere vine să ajute clienţii să acceseze fonduri nerambursabile şi rambursabile pentru proiecte non-profit şi de afaceri.

3

4. În afară de creşterea și promovarea liderilor, care sunt activităţile tale?

Eu am două domenii care îmi dau aripi: dezvoltarea afacerilor și dezvoltarea femeilor. Lucrez în Consiliul Economic al Prim-ministrului și sunt consultant economic. Suntem o echipă de cinci oameni și activăm în cadrul secretariatului Consiliului din reprezentanţi ai mediului de afaceri, ai instituţiilor de stat responsabili pentru dezvoltarea antreprenorială şi economică şi donator internaţionali.. Noi elaborăm diferite analize, venim cu propuneri, lucrăm cu un șir de instituții pentru a identifica mecanismele ineficiente care împiedică la dezvoltarea afacerilor în Moldova. Am reuşit să lansăm multe initiative îndrăzneţe şi deja avem rezultate palpabile.

6

5. Mai eşti şi preşedinta AFAM – Asociaţia Femeilor de Afaceri din Moldova. De ce a fost nevoie de o organizație a femeilor de afaceri?

În afacerile din Moldova sunt foarte puține femei. Unele studii arată că la fiecare trei bărbaţi în afaceri se găseşte doar o femeie-antreprenor. Pentru a contribui la majorarea numărului femeilor în business, în 2013 am creat AFAM. Misiunea Asociaţiei este susţinerea creşterii potenţialului feminine în domeniul antreprenorial şi managerial în Republica Moldova. Organizăm săptămânal întâlniri cu femei de afaceri și discutăm diferite teme. Lunar, facem master-classuri care sunt conduse de membrele noastre. Închidem anul, cu Forumul Naţional al Femeilor în Afaceri, prin care celebrăm femei antreprenoare şi managere.
Acum, avem şi un proiect foarte interesant care se numește “Experts Battle”, în cadrul căruia periodic sunt chemați 3-4 experți din același domeniu, dar care au păreri și poziții diferite. Ei primesc același set de întrebări, la care raspund, bineînțeles, foarte diferit. La fel, ne dorim foarte mult să ajungem și în alte localități ale Moldovei, unde sunt femei cu afaceri şi foarte mari şi foarte mici, femei care au succes în business.

2


6. Care sunt cele mai mari obstacole ce nu le permit femeilor să facă afaceri?

Noi trăim într-o societate patriarhală. Sunt foarte multe exemple când soțul nu-i permite soției să iasă din tipare. Sunt foarte multe femei care au fost educate și crescute în spiritul că singura ei menire este să stea acasă și să crească urmași. Multe nu au încredere în propriile forțe. Ca bărbatul să lanseze o afacere el trebuie să aibă doar tupeu și un pic de bani. Iar o femeie ca să intre în afaceri, mai întâi caută cursuri pentru a învăța în detalii ceea ce urmează să facă. Ea cheltuiește mai mult timp, mai multe forțe, analizează toate variantele și din această cauză decizia de a se lansa în business i se dă mult mai greu. Există și diferențe de acces la creditare. O femeie n-o să fie întotdeauna susținută de soț în a gaja bunurile comune, în timp ce mulți bărbați nici nu-și consultă partenera atunci când o fac. Iar atunci când totuși o femeie se decide să facă afaceri ea optează de obicei pentru ceva micuț – o companie de consultanță, de prestare a serviciilor, care nu necesită prea multe investiții.

7.Care sunt proiectele tale de viitor?

Cel mai mare proiect din viața mea este bebelușul pe care l-am adus pe lume cu puțin timp în urmă. Îmi doresc să fiu o mama bună pentru fetița mea. Vreau să trăiesc frumos maternitatea şi să o savurez din plin.

4 10

Balerinii de mireasă: modele și criterii de alegere
Articolul anterior
Moldovencele care îşi vând ovulele pentru 500 de dolari. Video
Articolul următor
Alte articole interesante