Deputații au votat, astăzi, legea ce prevede interzicerea publicității producției alcoolice. Acest proiect impune reguli care ar putea afecta și vinul produs în țară. Legea a fost votată în prima lectură, urmează ca deputații să înainteze amendamente cu scopul de a îmbunătăți inițiativa.
Se interzice orice formă de publicitate, inclusiv prin intermediul surselor de radio şi televiziune, presei scrise, reţelelor de internet, telefonice, telegrafice, serviciilor cinematografice şi video, în interiorul sau pe mijloacele de transport public şi pe trimiterile poştale după cum urmează:
- prin intermediul surselor de radio şi televiziune între orele 22.00 şi 7.00;
- în presa scrisă, cu excepţia primei şi ultimei coperte sau pagini a materialelor tipărite;
- în zonele publice stabilite de autorităţile administraţiei publice locale pentru perioada desfăşurării sărbătorilor naţionale şi tradiţionale, a evenimentelor specializate în domeniul fabricării şi circulaţiei producţiei alcoolice;
- în unităţile de comerţ care comercializează producţie alcoolică;
- în sediile agenţilor economici care produc sau importă producţie alcoolică, precum şi pe teritoriul aferent acestora;
- la o distanţă nu mai mică de 200 m de instituţiile de învățământ, inclusiv instituţiile de învățământ alternativ, căminele pentru elevi şi studenţi, instituţiile medico-sanitare, obiectivele sportive şi teritoriul aferent acestora, terenurile de sport, cimitire, penitenciare, unităţile militare şi arsenale, şantierele de construcţii şi reparaţii, edificiile de cult religios care se vor determina în rază, pe linie dreaptă, la suprafaţa solului, nemijlocit, de la sursa de publicitate până la cel mai apropiat colţ al acestora;
- pe biletele de călătorie, exteriorul şi interiorul transportului aviatic internaţional de călători;
- pe paginile oficiale în reţeaua de Internet a producătorilor şi/sau a unităţilor comerciale care comercializează producţie alcoolică;
- prin folosirea de imagine a mărcii comerciale şi a logotipului plasată pe materialele promoţionale destinate exclusiv pentru a fi distribuite producătorilor, importatorilor şi vânzătorilor de producţie alcoolică.
Publicitatea producţiei alcoolice specificată trebuie să respecte următoarele condiţii:
- să nu fie adresată direct sau indirect minorilor sau să implice minori;
- să nu fie plasată în produsele audiovizuale sau în presa scrisă destinată minorilor;
- să nu atribuie producţiei alcoolice proprietăţi terapeutice, de prevenire, tratare sau vindecare a unor boli sau să se raporteze la astfel de proprietăţi;
- să nu creeze impresia că întrebuinţarea producţiei alcoolice contribuie la obţinerea performanţelor fizice, intelectuale sau psihice, precum şi a succeselor pe plan personal, profesional, social, sportiv, sexual sau de altă natură;
- să nu discrediteze abstinenţa de la consumul producţiei alcoolice;
- să nu evidenţieze conţinutul de alcool în calitate de valoare adăugată a producţiei alcoolice.”
Legea privind controlul şi prevenirea consumului abuziv de alcool, consumului ilicit de droguri şi de alte substanţe psihotrope se modifică şi se completează după cum urmează:
- expunerea publicităţii producţiei alcoolice se stabileşte în conformitate cu prevederile legale;
- interzicerea difuzării mesajelor ce ţin de publicitatea şi promovarea producţiei alcoolice în instituţiile de învăţământ şi medico-sanitare
Totodată, în Codul Audiovizualului al Republicii Moldova se va menționa că orice formă de publicitate sau teleshopping pentru producţia alcoolică este interzisă.
Consumul excesiv de alcool, conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, provoacă anual moartea a 2,5 milioane de persoane şi ating cota de 4% din toate cazurile de decese la nivel mondial. Anual la nivel global 320 de.mii de persoane cu vârsta între 15-29 ani mor din cauza alcoolului, ceea ce constituie 9% din toate cazurile de decese în această grupă de vârstă. Republica Moldova se numără printre ţările cu cel mai mare consum de alcool pur pe cap de locuitor în rândul populaţiei adulte – 16,8 litri anual conform ultimul raport efectuat de Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Agricultură şi Alimentaţie. Pe tipuri de băuturi alcoolice la persoanele mai în vârsta de 15 ani ne relevă faptul că berea este consumată în pondere de 30.4%, vinul – 5.1% şi băuturile alcoolice ţari – 64.5%. Rata standardizată a mortalităţii legată de consumul de alcool în Republica Moldova este de aproximativ 222 decese la 100.000 de locuitori, una din cea mai înaltă din lume. Studiile efectuate de către experţii naţionali şi OMS evidenţiază alcoolul ca factorul nociv numărul 1 pentru sănătatea populaţiei din Republica Moldova.
Studiul de evaluare „CAP privind consumul de alcool” denotă că 85% bărbati şi 72% femei consumă alcool. Prima cunoştinţă cu alcoolul este la vârstă de 15.6 ani la bărbați şi 17.6 ani la femei. În rândurile populaţiei 14-19 ani, 20-24 ani, 25-29 ani preponderent se consumă berea (46-52%).
Conform studiului STEPS (a. 2013) în Republica Moldova cca 9% bărbaţi şi 3% femei consumă alcool zilnic, printre care 65 % din mediul rural şi 59% în mediul urban.
Mai mult, una din cinci persoane consumă şase şi mai multe băuturi la o ocazie cel puţin o dată pe parcursul unei luni, cu o pondere impunătoare în grupurile de vârstă mai tinere, atât printre bărbaţi, cît şi printre femei.
Pentru Republica Moldova este foarte înaltă rata consumului de alcool neînregistrat, pe motivul existenţei tradiţiilor locale de producere a alcoolului în condiţii de casă. Consumul de vin de casă constituie 28,8%, iar a băuturilor alcoolice produse în condiţii de casă – 5,9%.
La evidenţa Instituţiilor Medico – Sanitare Publice din subordinea Ministerului Sănătăţii, se află 47000 persoane ce suferă de alcoolism din care circa 15% sunt femei. în anul 2014 au fost trataţi circa 86oo de pacienţi staţionar, unde un caz de tratament al psihozei alcoolice costă peste 5800 lei, şi peste 14 mii persoane au primit tratament ambulator, cheltuieli suportate în mare parte din bugetul de stat.
Se interzice orice formă de publicitate, inclusiv prin intermediul surselor de radio şi televiziune, presei scrise, reţelelor de internet, telefonice, telegrafice, serviciilor cinematografice şi video, în interiorul sau pe mijloacele de transport public şi pe trimiterile poştale după cum urmează: prin intermediul surselor de radio şi televiziune între orele 22.00 şi 7.00; în presa scrisă, cu excepţia primei şi ultimei coperte sau pagini a materialelor tipărite; în zonele publice stabilite de autorităţile administraţiei publice locale pentru perioada desfăşurării sărbătorilor naţionale şi tradiţionale, a evenimentelor specializate în domeniul fabricării şi circulaţiei producţiei alcoolice; în unităţile de comerţ care comercializează producţie alcoolică; în sediile agenţilor economici care produc sau importă producţie alcoolică, precum şi pe teritoriul aferent acestora; la o distanţă nu mai mică de 200 m de instituţiile de învățământ, inclusiv instituţiile de învățământ alternativ, căminele pentru elevi şi studenţi, instituţiile medico-sanitare, obiectivele sportive şi teritoriul aferent acestora, terenurile de sport, cimitire, penitenciare, unităţile militare şi arsenale, şantierele de construcţii şi reparaţii, edificiile de cult religios care se vor determina în rază, pe linie dreaptă, la suprafaţa solului, nemijlocit, de la sursa de publicitate până la cel mai apropiat colţ al acestora; pe biletele de călătorie, exteriorul şi interiorul transportului aviatic internaţional de călători; pe paginile oficiale în reţeaua de Internet a producătorilor şi/sau a unităţilor comerciale care comercializează producţie alcoolică; prin folosirea de imagine a mărcii comerciale şi a logotipului plasată pe materialele promoţionale destinate exclusiv pentru a fi distribuite producătorilor, importatorilor şi vânzătorilor de producţie alcoolică. Publicitatea producţiei alcoolice specificată trebuie să respecte următoarele condiţii: să nu fie adresată direct sau indirect minorilor sau să implice minori; să nu fie plasată în produsele audiovizuale sau în presa scrisă destinată minorilor; să nu atribuie producţiei alcoolice proprietăţi terapeutice, de prevenire, tratare sau vindecare a unor boli sau să se raporteze la astfel de proprietăţi; să nu creeze impresia că întrebuinţarea producţiei alcoolice contribuie la obţinerea performanţelor fizice, intelectuale sau psihice, precum şi a succeselor pe plan personal, profesional, social, sportiv, sexual sau de altă natură; să nu discrediteze abstinenţa de la consumul producţiei alcoolice; să nu evidenţieze conţinutul de alcool în calitate de valoare adăugată a producţiei alcoolice.” Legea privind controlul şi prevenirea consumului abuziv de alcool, consumului ilicit de droguri şi de alte substanţe psihotrope se modifică şi se completează după cum urmează: expunerea publicităţii producţiei alcoolice se stabileşte în conformitate cu prevederile legale; interzicerea difuzării mesajelor ce ţin de publicitatea şi promovarea producţiei alcoolice în instituţiile de învăţământ şi medico-sanitare Totodată, în Codul Audiovizualului al Republicii Moldova se va menționa că orice formă de publicitate sau teleshopping pentru producţia alcoolică este interzisă. Consumul excesiv de alcool, conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, provoacă anual moartea a 2,5 milioane de persoane şi ating cota de 4% din toate cazurile de decese la nivel mondial. Anual la nivel global 320 de.mii de persoane cu vârsta între 15-29 ani mor din cauza alcoolului, ceea ce constituie 9% din toate cazurile de decese în această grupă de vârstă. Republica Moldova se numără printre ţările cu cel mai mare consum de alcool pur pe cap de locuitor în rândul populaţiei adulte – 16,8 litri anual conform ultimul raport efectuat de Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Agricultură şi Alimentaţie. Pe tipuri de băuturi alcoolice la persoanele mai în vârsta de 15 ani ne relevă faptul că berea este consumată în pondere de 30.4%, vinul – 5.1% şi băuturile alcoolice ţari – 64.5%. Rata standardizată a mortalităţii legată de consumul de alcool în Republica Moldova este de aproximativ 222 decese la 100.000 de locuitori, una din cea mai înaltă din lume. Studiile efectuate de către experţii naţionali şi OMS evidenţiază alcoolul ca factorul nociv numărul 1 pentru sănătatea populaţiei din Republica Moldova. Studiul de evaluare „CAP privind consumul de alcool” denotă că 85% bărbati şi 72% femei consumă alcool. Prima cunoştinţă cu alcoolul este la vârstă de 15.6 ani la bărbați şi 17.6 ani la femei. În rândurile populaţiei 14-19 ani, 20-24 ani, 25-29 ani preponderent se consumă berea (46-52%). Conform studiului STEPS (a. 2013) în Republica Moldova cca 9% bărbaţi şi 3% femei consumă alcool zilnic, printre care 65 % din mediul rural şi 59% în mediul urban. Mai mult, una din cinci persoane consumă şase şi mai multe băuturi la o ocazie cel puţin o dată pe parcursul unei luni, cu o pondere impunătoare în grupurile de vârstă mai tinere, atât printre bărbaţi, cît şi printre femei. Pentru Republica Moldova este foarte înaltă rata consumului de alcool neînregistrat, pe motivul existenţei tradiţiilor locale de producere a alcoolului în condiţii de casă. Consumul de vin de casă constituie 28,8%, iar a băuturilor alcoolice produse în condiţii de casă – 5,9%. La evidenţa Instituţiilor Medico – Sanitare Publice din subordinea Ministerului Sănătăţii, se află 47000 persoane ce suferă de alcoolism din care circa 15% sunt femei. în anul 2014 au fost trataţi circa 86oo de pacienţi staţionar, unde un caz de tratament al psihozei alcoolice costă peste 5800 lei, şi peste 14 mii persoane au primit tratament ambulator, cheltuieli suportate în mare parte din bugetul de stat.